הקפת הכינרת ולאחרונה גם הגולדן רינג מביאים לא מעט רוכבים לאגמנו המדלדל אולם בעיני ההקפה אינה ממצה את הפוטנציאל האמיתי של האיזור עבור רוכבי הכביש. מסביב לכינרת, בכל הכיוונים, כמות גדולה של מסלולים המשלבים נוף ועליות באיכות נדירה. לכולם ניתן לצאת מהאגם עצמו או לשלב בהם רכיבה לאורך חופיו.

בחרנו בהקפה אתגרית וקשה יחסית (2100 מטרים טיפוס מצטבר על פני 100 ק”מ), המשלבת רכיבה ליד החוף הצפוני באיזור אמנון, טיפוס מתון לאורך הירדן ההררי צפונה לבית המכס, עלייה קשה וארוכה אחת (“עמוקה”) מהירדן ההררי עד מצודת ביריה מעל צפת, והמשך לכיוון הרי נפתלי, הדישון ואיזור המירון. חוזרים בירידה החדשה מצפת.

1-מפה

Dfsmnvms_387gth7z6gb_b

המסלול פנייה אחר פנייה:

>> מתחילים בצומת עמיעד – פשוט בגלל שזו הנקודה שהכי מהר מגיעים אליה מהמרכז… יש שם חניה בשפע וגם מסעדה מומלצת לאחרי הרכיבה, בתחנת דלק פז.

>> ירידה לכינרת – ישמן שתי אפשרויות – מהדרך הראשית (כביש 90) לכיוון טבריה ואז פניה שמאלה (לכביש 87) בכפר נחום או המועדפת עלי וזו שעשינו: בכביש המוביל לישובים אמנון ואלמגור עד צומת T בכביש 87 על חוף הכנרת.

>> בסוף הירידה מאלמגור פונים שמאלה-מזרחה על כביש חוף הכנרת (87) דרך גשר אריק עד לפנייה שמאלה בצומת בית צידה לחד נס ובית המכס (לכביש 888). זהו קטע מקסים וארוך לאורך הירדן ההררי ושיפולי רמה”ג, אותו רוכבים במגמת עלייה מתונה יחסית. משמאל הרי צפת שעוד מעט נטפס עליהם.

>> בבית המכס (צומת T עם כביש 91) פונים שמאלה בירידה מהירה אל הירדן ומשם לצומת מחניים. המעבר על הירדן הוא נקודת ההתחלה לטיפוס עד מעל לצפת…

>> בצומת מחניים ממשיכים למעשה כמעט ישר. לא הרבה יודעים זאת אבל צומת מחניים אינה צומת T (בקירוב, כאמור): למעשה 50 מטר צפונה לצומת מחניים ישנה פנייה קטנה ובלתי מורגשת מערבה וישר אל עבר אחת העליות היפות והקשות בארץ, היא העלייה הקרויה “עמוקה”. העליה הזו מתחילה לא משהו – בכביש משובש ומסריח. כן מסריח! משום שיש שם מזבלה ענקית בתוך מה שהיתה מחצבה בהר. אל המזבלה הזו מגיעים בדיוק אחרי הקטע הכי תלול והכי משובש בעלייה (בימי שישי – בליווי משאיות דבל טריילר שמתחרות איתכם על פיסת אספלט צרה). זה מבטיח שתשאפו כל טיפת סרחון אל ריאותיכם… יואב מתלונן שרק במדינות עולם שלישי תוקעים מזבלה באחד המקומות היפים והנופיים ביותר שיש – ואין מה לאמר – הוא צודק!

>> העליה נמשכת, ומפצה בגדול על הפתיחה העגומה: האספלט משתפר מאוד ומפתח סרפנטינות והיער מקסים. מדי פעם נגלה נוף מדהים אל עבר אצבע הצפון, רמת הגולן והחרמון. אחרי הקטע המסריח, מגיע פיצוי ראוי וארוך.

>> נקודת מילוי מיים: בסוף העלייה במצודת בירייה (תגיעו לשם לפי השילוט המקומי בפנייה שמאלה מהמסלול עצמו – קצת אחרי סוף העלייה). אל תפספסו את המצפה שבמצודה. אין שם בית קפה אבל יש שם מיקום מושלם של אמצע המסלול למילוי מיים והפסקת אוכל קצרה. אנחנו חלקנו את המקום עם חבורת אופנוענים שיכיבדו אותנו בקפה.

>> גולשים מטה לצומת עין זיתים בכביש 8900. שימו לב לפנייה החדשה שמאלה לכביש הזה כ- 200 מטר אחרי תחילת הגלישה מטה מביריה. צומת עין זיתים היא גם נקודת נטישה אפשרית של מי שלא מעוניין לרכב את כל המרחק ומעדיף בערך חצי ממנו. מי שרוצה את הטיפול המלא שימשיך לנקודה הבאה:

>> ימינה וצפונה אל כביש 886 לכיוון דלתון וריחניה.

>> ממש לפני ובצמוד לריחניה (כפר צ'רקסי) פונים שמאלה לירידה תלולה ומהירה בכביש 8966 אל ערוץ הדישון.

>> בסוף הירידה פונים שמאלה בצומת ה-T אל כביש 899 (כביש הצפון החדש) העובר ממש בתוך ערוץ הנחל היפה הזה, אבל אתם כדאי שכבר תתחילו להסדיר נשימה לעלייה התלולה שתבוא מייד ועמה תצאו מהערוץ ותגיעו לצומת T.

>> שמאלה ב- T שאחרי העלייה מהדישון עדיין בכביש 899 לצומת חירם, ממש מתחת לסאסא (אם שוב נגמרו לכם המיים אפשר למלא מיים בש.ג של סאסא – במחיר סמלי של עוד 100 מטר גובה מצטבר…)

>> שמאלה ב- T מכביש 899 לכביש 89. שימו לב: מספר הכביש לא משתנה אולם זהו קטע ארוך מאוד שבו עוברים את גוש חלב עת הכביש מתעקל 90 מעלות ימינה, אחריו מבצעים פנייה שמאלה בצומת מירון, ממשיכים ישר עד מתחת לצפת, ולכביש החדש לצפת (כולל מעבר על הגשר הגבוה בארץ) ואיתו עד למטה לכביש קרית שמונה – טבריה.

>> ימינה לכביש 90 וחזרה לרכב בצומת עמיעד.

1-IMG_1593

1-IMG_1656

1-IMG_1731

1-IMG_1748
זוהר קנטור על רקע הכרם. באיזור כמה וכמה יקבים כגון יראון ודלתון.
1-IMG_1765

גולשים לרכב מצפת

סיכום

מסלול אתגרי לבעלי כושר מצוין והרבה עליות ברגליים. בכל הרכיבה הזו כמעט אין מצב שבו אתם סתם מפדלים במישור: זו או עלייה או ירידה. הבונוס בטיול הזה הוא לא רק אימון העליות שבו אלא גם האיזור, שהוא פשוט מדהים ביופיו בעונות המעבר ובחורף – במיוחד אם החרמון מושלג.

ציון המסלול:     ***** (חמישה כוכבים – למרות המזבלה…).

אזור:               צפון הכינרת וגליל עליון

נפח התנועה:    נמוך.
מרחק:             100 ק”מ

גובה מצטבר:    2100 מטר

קושי פיזי:         אתגרי (אתגרי היא דרגת הקושי הגבוהה ביותר עמה אנו מציינים מסלולים עם מעל 2000 מטר מצטברים)

זמן לרכיבה:      כ- 5-6 שעות.

מילוי מים:         מצפה מצודת ביריה.

עונה מומלצת:   כל השנה, למעט אולי שיא הקיץ.