לאירוע יש טיימינג, הוא לא נולד סתם, כמו שיר או ספר טוב הוא מתבשל ומחכה בסבלנות לתורו. כבר הרבה שנים שלי ולידידי “שומר” יש דיבור על אלנבי – הגנרל המהולל ומחשבה על “מבצע” בעקבות פועלו. רצינו לעדכן אתכם בדבר “לא-הזמנה”* לרכיבה, אלא הודעה שאני וחברים שלי נצא לרכיבת שחזור היסטורית של כיבוש באר שבע על ידי הבריטים מידי התורכים לפני קרוב למאה שנה. לא נתנגד שירכבו איתנו בו זמנית עוד כמה חברים על המסלול. ניתן לתאם לינה בחאן צאלים לילה קודם ולילה אחרי עם אופציה לארוחת ערב ובוקר בתאריך 24/3/2017.

מאת: עזרא שהרבני

20170203_132853בעקבות אלנבי – גנרל XX

“שומר” הוא טל שמיר ממושב אוהד, רוכב אופניים ואיש חינוך שמתמחה בהיסטוריה של מדינת ישראל בכלל ובמאה העשרים בפרט. עם שומר רכבתי ברעים עוד לפני שהיה סינגל ובכל שיחה איתו השתלבו מסילות רכבות, תורכים, אנגלים והאנגרים של מסרשמיטים וספיטפיירים.

“עוד לא נולד תינוק שלא נולד, גם יומו של אלנבי יבוא” הרהרתי באותו הבוקר שבו סער ברקאי – שהיה המנהל של ג’ו אלון בימי מבצע יואב השלישי – שלח ווטסאפ שהוא הפך להיות אחראי מתחם התיירות של קיבוץ צאלים ושבא לו מבצע יואב מוטרף שכזה. צירוף מקרים הוא דרכו של אלוהים להישאר רלוונטי, אז תקראו לזה איך שתרצו אבל באותם הרגעים הסתבר ששומר שגר במרחק מאה קילומטרים ממני נמצא בפעילות הדרכה כאן אצלנו במועדון – כמאה מטרים מהבית שלי – והיה ברור שהקטר הניע ואוטוטו כולם יקבלו הזמנה לעלות לקרונות.

image04ונחזור ברשותכם ל-1917

שמונה חודשים רבצו האנגלים והתחפרו על קו בארי – רעים – אופקים, חסרי אונים מול התורכים שהתבצרו בעזה ובבאר שבע. בימים ההם חיילים נפלו כמו זבובים, קרבות פנים אל פנים, חילות זרים מאוסטרליה וניו-זילנד סיימו את דרכם בחולות של פלשתינה, תורת הלחימה עבדה על כמויות. סדורים סדורים בשורות, התקדמו החיילים להתנגשות ומוות בלתי נמנע, כשהשורה ראשונה נפלה, השורה השנייה נכנסה למערכה וכשזו קרסה, החליפה אותה השלישית. הקרב לכיבוש באר שבע נקרא גם קרב עזה השלישי, לאחר כישלונות בשני הקרבות הראשונים שגבו את חייהם של אלפים ואיכלסו את בית הקברות בבאר שבע  ובית הקברות התואם בעזה. מדובר בקרב הפרשים האחרון בהיסטוריה של ימינו, אם כי לרוב הסוסים רק קידמו אותם לאתר הקרבות, שם רוכב אחד אחז בארבעה סוסים ושלושה אחרים הסתערו. 25  אחוזים מהפרשים פחת כבר בכניסה לקרב.

ב-29 לחודש אוקטובר, יצא מרעים הגנרל אלנבי במטרה להפתיע את התורכים מאחור – וכשאוגדה xx מאחוריו – הם נעו על בסיס נחל הבשור. בצאלים התפצלו הכוחות כשחיל הרגלים התקדמו דרך נחל באר שבע ישירות אל העיר והפרשים המשיכו על תוואי נחל הבשור אל צומת משאבים ומשם תקפו מדרם מזרח דרך גבעת החבלנים – כיום ליד צומת אוהלים וכתף אברהם, מעל מושב נבטים. הקרב הקשה ביותר היה על תל שבע שלאחריו נכבשה העיר. באר שבע נכבשה בגלל נקודת התורפה היחידה של התורכים, מאחור.

image06אחרית דבר

הצלחת המהלך פרצה את הדרך אל תוך ארץ ישראל, לכיבוש ירושלים ולאחר מכן כל המזרח התיכון על ידי הבריטים ובני בריתם. בראייתם של בני התקופה הייתה לקרב בארץ הקודש משמעות מוסרית-דתית של ניצחון הנצרות על האסלאם, שלא נפלה בחשיבותה מהמשמעות הצבאית-המערכתית. יתכן שפה נפתח חלון ההזדמנויות להקמתה, אם תרצו, של מדינת ישראל.

image08איך מתאימים מסלול שכזה לאופניים

את מבצע יואב השלישי בניתי בסופשבוע אחד: ביום שישי סיבוב של שעתיים וחצי לסובב המערבי ולמחרת עוד שעתיים וחצי לסובב המזרחי. במקרה הזה רבצנו על המפות, מנסים להיות נאמנים למציאות ככל שאפשר: מגבלות כמו בדואים, רמת חובב, דיונות ושטחי אש הם בעוכרי השטח הזה ומרחיקים רוכבי אופניים, אפילו אם הם מקומיים. לדוגמה: רוכבים ממושב נבטים לעולם ירכבו על תוואי נחל באר שבע  אל העיר וחזרה על אותו תוואי דרך, אף אחד לא מעז לצאת דרום מערב דרך כתף אברהם אל רמת חובב. רוכבים מקיבוץ צאלים לרוב ירכבו על תוואי נחל הבשור לרעים אבל לא לכיוון באר שבע. רוכבי חצרים ירכבו על תוואי נחל באר שבע ויסתובבו באיזשהו שלב חזרה אל הקיבוץ וזו ההקלטה היחידה שיש מהאזור. ניתן למצוא אותה באתר של רז גורן או עמירם אורן. 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

במפות אין אף לא סימון שבילים אחד. שבילים בתצלומי אוויר דוקא כן יש בנמצא – בעיקר של טנדרים חבוטים בדרכם לביר הדאג’ – ולא תמצאו בהם אף אטרקציה למעט סימון לעץ שיטה או בור מים. אולי זה הסטייל שבאין סטייל שהופך את הרכיבה לפראית – נגבית – מדברית – דרום ארץ ישראלית שכזו. לא פלא שהחראבה – בור המים שבתמונה – הוא אחת האטרקציות ברכיבה הלוך. אז גייסנו את “גימל” – שבעזרת האמצעים המתקדמים של TwoNav וקריאה טופוגרפית של האזור ביטל את כל קווי הגובה המיותרים של שבילי הרכבים הצבאיים בשטחי האש -ובמקומם קיבלנו סינגלים מגניבים ואטרקציות מרובות. פנינים בצורת בארות, בורות מים והפתעות לרוב זרועות לאורך הדרך – המטפסת בצירי הנחלים לאט ובהדרגה – עד שלפתע העיר נגלית ומזכירה לנו את הסיבה שלשמה התכנסנו: כיבוש באר שבע. בניסיון להתחקות ככל האפשר אחר המציאות קצת חטאנו עם תוואי ההלוך של חיל הפרשים, אבל התקרבנו למציאות עם החזור שמדמה את התוואי של חיל הרגלים שהגיעו אל אזור קיבוץ חצרים.

image05

המסלול של יום שישי – בעקבות גנרל אלנבי XX

יציאה מצאלים עד למפגש הנחלים בשור ובאר שבע, רכיבה על אדמת הלס לאורך נחל סכר ונחל שעירים אל גבעת החבלנים ומשם כניסה אל העיר העתיקה על תוואי הטיילת ושבילי האופניים שהוכשרו בעיר.היציאה מהעיר הינה על תוואי נחל באר שבע חזרה למפגש הנחלים ולצאלים.

כמה מילים על בירת הנגב

העיר העתיקה של באר שבע מפתיעה ביופיה: הכניסה לעיר נעשית דרך שכונת נחל בקע, טיילת נווה נוי ומעבר על גשר האופניים החדש ישירות אל העיר דרך באר אברהם. מדרחוב קק”ל – שהינו הרחוב הכי רחב בעיר – מציע עמדות פידינג זון בשדרת האוכל שבו ואני מאוד ממליץ לכם הפלאפל. סופו של המדרחוב בבאר אנטיליה (זוכרים? סינגל בארי?) ובהמשך נראה מימיננו  את רחוב העצמאות ומוזיאון הנגב לאומנויות ששימש כבית המושל העותומאני ומשמאלנו את פארק קרסו למדע – ששימש כבית ספר לילדי השייחים ואחר כך כבית החולים בימי מלחמת העולם הראשונה. אחר כך נעשה  סיבוב קטן אל מתחם הקטר ברחוב עלי דיוויס – היכן שאפשר להציץ אל תחנת הרכבת התורכית שהוקמה בשנת 1915  על ידי העותומאנים ומי שמחפש שקט מהמולת העיר יכול לעצור לפידינג זון בבית הקפה בדיוק פה.

ממש ליד נמצא אובליסק שהוקם כמחווה לחיילים הטורקים שנפלו בקרבות. היציאה מהעיר אל חצרים היא דרך בית הקברות הבריטי – שם קבורים 1239 חיילים אוסטרלים וניוזילנדים שלחמו עבור האימפריה הבריטית ונפלו בקרבות מלחמת העולם הראשונה – ולצד הבית קברות תוכלו להציץ בשלטים היחידים על המסלול המתארים את כיבוש באר שבע. אם הזמן בידיכם אני ממליץ לכם לבקר בבית הקברות. בשורה הראשונה נמצא קברו של החיל היהודי סימור ואן דה ברג שנפל כחמישה ימים לפני הכיבוש בגזרת אופקים.

image07אז מה הולך להיות ומה יש לחאן צאלים להציע לנו?

  • הגעה וארוחת ערב: אחר הצהריים ערב יום חמישי לחאן צאלים – שם תחכה לכם ארוחת ערב פויקה מפנק, הפתעות ובירה מהחבית ללא הגבלה.
  • לינה בחאן צאלים: לינת שטח בתנאי  VIP  בסוכות מיוחדות. במקום יחולקו מזרונים כך שהמפונקים צריכים להביא רק מצעים, שמיכות ואת הדובי.
  • כניסה לחמאם:  תתאפשר כניסה חופשית ותוכלו להנות מרביצה מרגיעהבמים טרמו מינרלים חמים.
  • ארוחת בוקר וזינוק: בשישי בבוקר בשעה 7:00 תוגש ארוחת בוקר ולאחריה ייעשה הזינוק בשעה-8:00.  הרכיבה ביום שישי תעשה אל באר שבע וחזרה.
  • אפשרות ההארכה: ישנה אפשרות להאריך את השהיה בחאן בלילה נוסף ולצאת בשבת לבארי וחזרה – רכיבה של כ-100 קילומטרים.
  • טלפון להזמנות: 0523575273
  • מחיר: 225 ש”כ לאדם – כולל כל הפינוקים.

image03“הצעת הגשה” – לופ צאלים הצפוני

הנה עוד אופציה לשבת עבור אלה מכם שיבחרו להאריך את השהות בחאן ומעוניינים במסלול מקומי נוסף ביום שבת. תהנו!

 

* “לא-הזמנה” לרכיבה – חשוב להדגיש – זו לא רכיבה מאורגנת, אין הפקה, אין ביטוח, אין אחראים. אני יוצא לשם לרכוב ומודיע לכם שאהיה שם, ותו לא. כל מצטרף עושה זאת על דעת עצמו בלבד ויישא בכל אחריות בלעדית למעשיו ותוצאותיהם בעצמו. אנחנו נהייה שם, וכמו תמיד נשמח לראות עוד (מאות, אלפים…) רוכבים עצמאיים סביבנו… רק אומרים.

מאת: עזרא שהרבני