אנחנו כבר שבוע בתוך הג’ירו ד’איטליה – שבעה שלבים מאחורינו, ולמרות שהתחרות על הדירוג הכללי לא ממש התחילה היו אלו ימי מרוץ מרתקים ורצופי אירועים. נעבור על כמה מהמשתתפים ונבדוק איך עבר עליהם השבוע.

מאת: אורן ארד
צילום: RCS, סייקלינג אקדמי- נועה ארנון, בטיני.

האקדמי

הקבוצה הישראלית שמה לה למטרה לנצח סטייג’ים בג’ירו הזה, ולהשתלב בבריחות. היא מציגה יכולת מרשימה של צ’ימולאי בספרינטים והן בכניסתו של פלאזה לכמה מהלכים עד היום. גיא ניב מחזיק מעמד.

בימי הספרינטים זהו התפקיד של ספרינטר הקבוצה דוידה צ’ימולאי. האיטלקי בן ה-29 אמנם לא משתייך למועדון מאיצי העל כמו חלק ממתחריו בג’ירו הזה אבל לזכותו ניצחונות במירוצים חשובים כגון שלבים בפריז-ניס, וואלטה קטלוניה והוואלטה קסטליה ליאון.

גיא ניב מחזיק מעמד! (צילום: בטיני)

ניכר שחברי האקדמי מגויסים לחלוטין לטובתו של צ’ימולאי ומפגינים נוכחות מרשימה בקדמת הפלוטון בכל יום שיסתייים בספרינט. צ’ימולאי מצידו הצליח להשיג מקום 6 בשלב השני ושביעי ביום שאחרי (עבר שמיני את הקו אבל קפץ מעלה עם פסילתו של ויויאני), הישגים מרשימים ביותר. נראה שיש לאיטלקי, שזו הופעתו הראשונה בג’ירו ד’איטלה, את המהירות אבל עד כה הוא לא הצליח להתמקם במקום הנכון לפרוץ ראשון לקו, וזוהי גדולתו של ספרינטר מעולה מלבד כוחו המתפרץ.

ביום החמישי, בגשם השוטף, הובילו חברי האקדמי את הפלוטון המצומצם להקפה סביב טרצ’ינה, אחרי ששופטי המירוץ, בתבונה רבה, ניטרלו את זמן ה-CG כדי לאפשר רק לספרינטרים להתחרות. צ’ימולאי נראה טוב בקילומטר האחרון ובחר בהיגיון את הגלגל של אֵלִיה ויויאני (דקונינק קוויק סטפ) לקראת הספרינט. לצערו הרב, כפי שסיפרנו, ויויאני לא היה שותף פעיל בספרינט הזה ובזמן שאקרמן פרץ קדימה נתקע רוכב האקדמי מאחורי אלוף איטליה ופיספס את ההזדמנות.

היום השישי היה מתאים לבריחה. כאשר זו יצאה בסופו של דבר הצליח להשתלב בה ותיק הרוכבים של האקדמי רובן פלאזה הספרדי, אשר באמתחתו נצחונות סטייג’ים גם בטור וגם בוואלטה וינסה גם השנה להשלים את הסט עם ניצחון בג’ירו. בדרכה של הבריחה לניצחון על ידי פאוסטוֹ מָסְנַאדָה (אנדרוני ג’יאטולי – סיידרמק), כמו גם החלפת המגליה רוזה לכתפיו של ולֶרִיו קוֹנטִי (UAE) שהגיע שני, היה פלזה מעורב מאוד בקבוצה מצומצמת של שלושה רוכבים שרדפו אחרי המנצחים והגיעו לקו 38 שניות אחריהם כאשר פלזה נלחם עם המקום השלישי אותו נאלץ להפסיד לחוזה רוחס (מוביסטר) שניצח אות בספרינט והשאיר לו את המקום הרביעי בשלב.

גם לבריחה של שלב 7 הצטרף פלאזה, אבל החליט לעזוב אותם ולסגת חזרה לפלוטון כ-50 ק”מ לסיום – אולי העריך שהבריחה הזו לא תנצח את היום ועדיף לשמור כוחות ליום אחר, אבל הבריחה בכל זאת ניצחה עם פלאו בילבאו (אסטנה) שברח קדימה 1.5 ק”מ לסיום ועבר את הקו יותר מדקה לפני הפלוטון, אך ללא שינויים של ממש בדירוג הכללי.

אֵלִיָה ויויאני (דקונינק קוויק סטפ)

ספרינטר העל האיטלקי, האלוף הנוכחי במירוצי הכביש של איטליה נחשב לפייבוריט הכי גדול לנצח ספרינטים מרובים במהלך הג’ירו הזה – שבורך בשלבים שטוחים. אך כגודל הציפייות כך האכזבות עד כה.

הנג”ש בשלב הראשון לא היה בשבילו, בטח כאשר נאלץ לסחוב את מאסת שריריו במעלה הקיר של סאן לוּקה בבולוניה, אבל השלבים הבאים תפורים לו. בשלב השני הגיע לספרינט לקו כאשר הוא (כהגלו בחול) לא מוצא את הרכבת שלו והימר על הגלגל של פסקאל אקרמן (בורה הנסגרו) שיצא בדיוק בזמן כדי לעקוף את קיילב יואן (לוטו סודאל) שפתח ראשון. ההימור היה מצוין לולא אלוף גרמניה שהוביל אותו לא היה מהיר ממנו. ויויאני לא הצליח לעקוף את הגרמני והסתפק במקום השני ובחולצת הטריקולור האיטלקי לגבו במקום המגליה צ’יקלָמינוֹ הסגולה שקיבל אקרמן כמוביל קטגורית הניקוד.

בשלב השלישי הצליח ויויאני להחזיר לעצמו את הכבור ואת הניצחון – ולו לכמה דקות. גם הפעם הימר על אקרמן, שיצא מוקדם מידי וויויאני הצליח להאיץ מעברו ולהקדים אותו לקו. עם זאת כאשר יצא לעקיפה הזו הוא נכנס לקו של מתיאו מוסקטי (טרק סגפרדו) ואילץ אותו להפסיק לפדל כדי להמנע מהתנגשות. זוהי עבירה על כללי הספרינט וניצחונו של ויויאני נפסל.

השלב הרביעי התאים יותר לפאנצ’רים מאשר למאיצים טהורים כי הסתיים בעלייה מתונה אך מהירה לקו. עקב תאונה גדולה כ-6 ק”מ לסיום הפלוטון התפצל אך התמזל מזלו של ויויאני להיות בקבוצה המובילה המצומצמת של עשרה רוכבים, אך שלא למזלו, הם היו מהירים מידי בשבילו בעליה לקו והוא לא הצליח להשאר איתם.

שלב חמש היה סיוט מתמשך עבור כולם. 140 ק”מ של גשם זלעפות בלתי פוסק. כולם הגיעו לקו הסיום קפואים ואומללים ומלבד מנצח השלב – פסקאל אקרמן (בורה הנסגרו) – המגליה צ’יקלָמינוֹ, אשר הוריד את המעיל לקראת הספרינט, כולם כולל ויויאני הגיעו לקו עם מעיל גשם עבה. כאשר התחיל הספרינט ויויאני בכלל לא היה במשחק – כמו שקם לספרינט צנח חזרה לאוכף בחוסר כוחות.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

טום דומולן (סאן ווב)

התאונה בשלב הרביעי גמרה להולנדי את הג’ירו והוא פרש בשלב 5.

מנצח הג’ירו בשנת 2017, אשר הגיע למקום השני ב-2018 תכנן את העונה כולה סביב הג’ירו. היו סביבו ציפיות רבות למרות שבראיונות הספורים שהעניק אמר בכנות שהוא לא מרגיש בשיאו, אבל לפנינו עוד ג’ירו ארוך בשביל לפתוח את הרגליים. גם כאשר הגיע “רק” למקום החמישי בנג”ש של השלב הראשון, בו ציפו רבים שינצח ויקבל את המגליה רוזה הראשונה כפי שעשה דאשתקד בירושלים – עדיין נחשב ההולנדי לפייבוריט מובהק לניצחון. במהלך הימים הבאים שהם ימים שטחים לספרינטרים הצליח דומולן לשמור על עצמו בעומקי הפלוטון ולא להפסיד זמן עד הנג”ש הצפוי בשלב 9 או עד שיתחילו ימי ההרים במחצית השנייה של המירוץ, אך אותה התאונה בשלב הרביעי גמרה להולנדי את הג’ירו. למרות שהיה בקדמת הפלוטון – המקום הנכון להיות בו כשקו הסיום מתקרב וקבוצות הספרינטרים מתחילות להלחם על פוזיציה, נפל קשה ונחבל בברכו. דומולן הצליח לחזור לאופניו ולדווש לקו הסיום אבל עקב הפציעה לא הצליח להוריד כח לפדלים והגיע אחרי יותר מ-4 דקות, ויצא למעשה מהדירוג הכללי.

למחרת הצהיר שינסה להתחיל את היום למרות הברך הכואבת הוא עלה על אופניו בתחילת שלב 5 הגשום והשתתף בזינוק המתגלגל מהעיירה פרַסקָטִי. עם זאת כאשר ירד הדגל והמירוץ התחיל לא עבורו דקות ספורות עד שדומולן עצר בצד הדרך, ירד מאופניו ועלה לאוטו. לפחות חסך לעצמו את המבול…

 

סיימון ייטס (מיצ’לטון סקוט)

ייטס לא מעוניין לחזור על הטעויות של שנה שעברה, בה הוביל את הג’ירו בדומיננטיות מרשימה עד ליום ה-19 שם התפרק. מאז למד את הלקח.

במהלך הוואלטה ד’אספניה ניצח באותה השנה לאחר שניהל את משאביו בתבונה עד לניצחון כללי.

לאורך הקריירה היה ידוע הבריטי הצעיר כמטפס מוכשר ביותר אבל נג”שיסט בינוני, לכן על מנת להבשיל לכדי מנצח בגראנד טורים השקיע מאמצים ניכרים בשנתיים האחרונות לשפר את הנג”ש. בתחילת העונה ראינו כבר תוצאות כאשר ניצח לראשונה בקריירה שלו שלב נג”ש בפריז ניס.

בשלב הראשון הפליא ייטס בנג”ש והתמקם שני אחרי שלטענתו, השקיע מאמץ “מדוד” לשם כך. באותה התאונה שפירקה את הפלוטון ביום הרביעי היה ייטס, ביחד עם פייבוריטים נוספים, בקבוצה השנייה וראה כיצד מוביל המירוץ פרימוס רוגליץ (יאמבו ויסמה) מתרחק ממנו לכוון הקו ובדירוג הכללי. אמנם מצלמות הטלוויזיה התמקדו בעיקר הקבוצה הראשונה אבל הדיווחים הם שהקבוצה השניה, ייטס בתוכה, רדפה בטירוף אחרי המובילים בהנהגת מיצ’לטון סקוט. בדרך נפל מיקל לאנדה (מוביסטר) כשהוא מאשים אם ייטס בנפילתו וקורא לו “מפגר בשכל” מול מצלמות הטלויזיה שחיכו לו. כשירד הדופק התנצל בטוויטר וייטס קיבל את ההתנצלות בהבנה מבודחת.

בתוך אותו הקילומטר האחרון יצא ייטס לדחיפה אדירה והצליח לצמצם משמעותית את הפער לכדי 16 שניות בלבד מהמגליה רוזה. אם פרץ כח זה הוא אינדיקציה למה שטומן בחובו ייטס כשהוא לא מתנהל “מדוד” אז יהיה מעניין מאוד בהרים הגבוהים.

פְּרִימוֹס רוגליץ’ (יאמבו ויסמה)

הסלובני נכנס לג’ירו הזה בקול תרועה גדול כש הוא משטח לחלוטין את הקיר של הנג”ש בבולוניה ולוקח לעצמו את המגליה רוזה הראשונה כמו גם את הובלת המירוץ. האם זו הצלחה או נטל?

במהלך הימים הבאים הקפיד להיות מקדימה עם קבוצתו כשצריך, וכמצופה מקבוצת המוביל במירוץ. עם זאת החזקת חולצת המוביל הורודה היא נטל כמו שהיא כבוד. רוכבי יאמבו ויסמה עבדו קשה בשבוע הראשון על מנת למקם את המנהיג שלהם בקידמת הפלוטון בעוד שאר הקבוצות נהנו מהמשיכה והתחבאו עמוק יותר בתוך הדבוקה.

כאמור, רוגליץ היה היחידי מבין מתמודדי הדירוג הכללי שהיו בקבוצה הראשונה אחרי ההתרסקות הגדולה בשלב 4, ההתרסקות הפילה את טום דומולן (סאן ווב) ולמעשה הוציא אותו מהמירוץ ועיקבה מעט את סיימון ייטס (מיצ’לטון סקוט) ווינצ’נזו ניבאלי (בחריין מרידה). כאשר התנהל המיאוץ לקו, בו ניצח המטפס האקוודורי ריצ’ארד קאראפז, עיני רבים היו נשואות לרוגליץ אשר לא ניצל את ההזדמנות להגדיל את הפער על מתחריו בדירוג הכללי ונראה שאפילו מתקשה לסיים בקבוצת המובילים. האם כבר נקלע לקשיים? או שהעדיף להיות ג’נטלמן ולא לנצל את התאונה להשגת יתרון? לא נדע.

כך או כך ביום השישי החליט רוגליץ’, אשר גם היה מעורב בתאונה ופגש את האספלט בתחילת השלב, ביחד עם יאמבו ויסמה לשחרר את הבריחה ואיתה את המגליה רוזה. החלטה נבונה זו תאפשר גם לסלובני וגם לקבוצתו קצת מנוחה מהובלת המירוץ לפחות עד הנג”ש של שלב 9.

הדירוג הכללי

זוהי אינה טבלת הדירוג הכללי המלאה אלה מיקומם של הפייבוריטים בלבד אחד יחסית לשני

  • פרימוס רוגליץ’ (יאמבו ויסמה) 5:24 מהמוביל כעת
  • סיימון ייטס (מיצ’לטון סקוט) 5:59 0:35 מרוגליץ’
  • וינצ’נזו ניבאלי (בחריין מרידה) 6:03 0:39
  • מיגל אנגל לופז (אסטנה) 6:08 0:44
  • ראפאל מייקה (בורה הנסגרו) 6:13 0:49
  • בוקה מולמה (טרק סגפרדו) 6:19 0:55
  • בוב יונגלס (דקונינק קוויק סטפ) 6:26 1:02
  • ריצ’רד קאראפז (מוביסטר) 6:45 1:21
  • מיקל לאנדה (מוביסטר) 7:13 1:49