השבוע הראשון בואלטה היה רצוף ימים לוהטים עם טמפרטורות של מעל 30 מעלות, עניין שבשגרה אצלנו במידל איסט, אבל עבור רוכבי הסבב העולמי המורגלים למרכז וצפון אירופה מדובר על תופת לשמה. הוואלטה עד כה מתגלה כמירוץ מרענן לצפייה ולו מהסיבה שנכנסנו אליה בלי שום הנחות יסוד.

מאת: אורן ארד
צילום: ASO

וואלטה- פחות לחץ

הגראנד טור הספרדי בדרך כלל מספק לנו מנצחים לא צפויים מהסיבה שהוא נחשב לנמוך בחשיבותו מול שני אחיו הבוגרים, הגי’רו ד’איטליה וכמובן הטור דה פראנס. המתמודדים בוואלטה מרגישים פחות לחץ, בין אם מדובר על רוכבים זוטרים שיכולים להפתיע, או על הרוכבים הטובים בעולם אחרי עונה מעולה, אשר ניגשים לוואלטה בגישה רגועה יותר שאומרת שהם כבר עשו את שלהם העונה וכל דבר מעבר לכך יהיה בונוס.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

קרש קפיצה למעמד של כוכבים

הוואלטה היתה קרש הקפיצה של הרבה רוכבים שעלו מאנונימיות יחסית למעמד של סופר-סטארים. זוכה השנה שעברה כריס פרום גילה עצמו כרוכב גראנד-טורים בוואלטה ב-2011 כאשר סיים שני ולפני בראדלי וויגינס שסקיי טיפחו בזמנו. טום דומולן הפתיע בוואלטה של 2015 כאשר קפץ מתפקיד הנג”שיסט המומחה למתמודד GC ונלחם עם פאביו ארוּ על ההובלה במשך רוב המירוץ. גם עבור ארוּ היה זה ניצחון הגראנד טור הראשון אשר העלה אותו למעמד מתמודד GC, מעמד שלא הצליח לממש מאז. וינצ’נזו ניבאלי ניצח קודם את הוואלטה ב-2010 לפני שהמשיך לנצח עוד 3 גראנד טורים (טד”פ ב 2014 וג’ירו ב-2013 וב-2016), ואלחנדרו וולוורדה ניצח בספרד את הגראנד טור היחידי (עד כה) ב-2009.

הדירוג הכללי

אחרי הנג”ש של היום הראשון שעבר ללא הפתעות מיוחדות, היה זה מיכאל קוויטקובסקי (סקיי) שהתמקם הכי טוב בדירוג הכללי של וואלטה דה אספניה. אבל היום השני כלל כבר גבעות לא פשוטות וסיום מעל ראש גבעה תלולה. כבר לקראת סוף היום, אותו ניצח באופן אופיני אך עדיין מרשים אלחנדרו וולוורדה (מוביסטר) בספרינט בעליה, הבהירו לנו כמה מהמתמודדים על הדירוג שהם כלל לא בעניין, ביניהם ריצ’י פורט (BMC), וינצ’נזו ניבאלי (בחריין מרידה) ואדם ייטס (מיצ’לטון סקוט) אשר פידלו בנחת לקו הסיום עשרות דקות אחרי המנצח. סקיי מצאו עצמם מחזיקים בחולצה האדומה מבלי שהתכוונו לכך ובאופן אוטומטי לקחו את התפקיד שהם כל כך מורגלים לו.

סקיי מתבלבלים

לקח לסקיי יומיים להבין שהם עובדים עבור המתחרים שלהם. קוויטקובסקי אמנם נראה מצויין ונמצא בשיאה של עונה מעולה אבל קשה לדרג אותו בתור המועמד הבולט לניצחון וואלטה ד’אספניה, ודאי כאשר מולו מתמודדים כגון נירו קינטנה (מוביסטר), סיימון ייטס (מיצ’לטון סקוט), פביו ארו (UAE) ועוד. אם סקיי יתחילו כבר בתחילת המירוץ לנהל את הקצב של ה-GC כולם ירוויחו מזה יותר מקוויטקובסקי, לכן בשלב החמישי הם החליטו לשחרר את החולצה ולתת למישהו אחר את האחריות. היה זה רוּדי מולארד (גרופמה FDJ) אשר בין חברי קבוצת הבריחה באותו היום היה בעל הדירוג הגבוה ביותר, וכאשר סקיי החליטו שהם לא רודפים הוא זכה בתהילה אך גם בנטל של חולצת המוביל.

סיימון ייטס לא מתאפק

מתמודדי הדירוג הכללי שומרים עד כה את הקלפים קרוב לחזה ואנו עדיין לא יודעים את מצבם. היחידי שלא הצליח להסתיר את התלהבותו היה סיימון ייטס (מיצ’לטון סקוט) אשר תקף את קבוצת הפייבוריטים בסוף שלב 4 אשר הסתיים בראש הר (דירוג 1) בפוארטו דה-אלפקר, ובכך הקפיץ עצמו לצמרת מתמודדי ה-GC. לאחר השלב הודה שההתקפה לא היתה מתוכנננת, הוא פשוט הרגיש טוב. בזמן שקבוצת לוטו יאמבו, אשר הכתיבו קצב גבוה בעליה הורידה לפתע את הקצב קילומטרים ספורים לפני הסיום הוא הרגיש שהוא יכול להמשיך בקצב גבוה וכך עשה. שאר מתמודדי ה-GC לא התפתו להתקפה התמוהה ונשארו יחד. ימים יגידו אם ייטס למד את הלקח מהג’ירו השנה, שם תקף בהצלחה בתחילת המירוץ אך התפרק לחלוטין בשבוע האחרון.

ערס עם בעית שליטה בכעסים?

נאסר בוהאני (קופידיס) הוא אחד הספרינטרים הטובים בעולם. אלוף צרפת לשעבר, היתה לו עונה מעולה ב-2014 אז זכה בחולצת הניקוד בג’ירו ובשלושה שלבים. גם בוואלטה באותה השנה זכה בשני שלבים. אבל לבוהאני יש גם בעייה קטנה של שליטה בכעסים: הוא נוטה להסתבך בפרשיות אלימות על הכביש כמו גם בחייו הרגילים. אחרי שעשה לעצמו שם של אדם אלים כלפי רוכבים אחרים הוא גם נוטה להגיד דברים שאינם יושבים טוב. הוא עזב את הדרג העולמי אחרי אחרי 2014 מפני שהסתבך עם מארק מדִיוֹ (מנהל קבוצת FDJ) וכיום, בעודו רוכב עבור קבוצת דרג שני הוא מצליח לריב גם איתם על הכרת מעמדו כמוביל הקבוצה. השבוע הוא נקנס שוב אחרי שלכאורה הלך מכות עם המנהל הספורטיבי שלו והיכה את רכב הקבוצה. הניצחון של בוהאני בשלב 6 ביום חמישי היה כמו אויר לנשימה לרוכב מוכשר כמוהו, אך התנהגותו האלימה ידועה מזמן כדפוס ולא כמעידה חד פעמית. מה יקרה בפעם הבאה שמישהו יעצבן אותו?

Vuelta

חגיגה לבריחות

כך או כך הרוכב הבולט ביותר כרגע בקבוצת קופידיס הוא לואיס אנגל מאטֶה אשר שולט בקטגורית ההרים בשבוע הראשון והקפיד לצאת רוב הימים לבריחות על מנת לאסוף ראשון את הניקוד שבדרך. מתוך 8 שלבים עד כה הבריחה הצליחה לנצח שלושה, מספר גדול בהשוואה לטור דה פראנס אשר בו כל בריחה יצאה אחרי יזע ודמעות כי הקבוצות הגדולות פשוט לא שחררו את המירוץ. בוואלטה העניינים מתנהלים טיפה אחרת. אופי המסלולים הוא כזה שגם כאשר ספר המירוץ קורא להם “שטוחים”, לרוב הם יהיו רצופים בגבעות עולות ויורדות. הקבוצות הגדולות חייבות להתנהל יותר חכם בימים כאלו ולעיתים יאפשרו יותר חופש למי שאמיץ מספיק לברוח לניצחון.

בריחה כגורם מייצב

צריך לזכור גם שכאשר ישנה בריחה מקדימה אז הפלוטון נהנה מיציבות ואפס ניסיונות לבריחות נוספות, לכן אם תופסים את הבריחה 50 ק”מ לסיום וודאי יהיו ניסיונות חדשים והפלוטון לא רוצה את זה. האינטרס הוא להשתמש בבריחה כגורם מייצב ולתפוס אותה קרוב מספיק לסיום. כך קצב הרכיבה העולה בסוף המרוץ כבר ימנע בריחות חדשות. ביום השמיני זכינו לראות התנהלות חכמה של הפלוטון אשר שמר על בריחה של שלושה רוכבים בפער המדויק על מנת לתפוס אותם בקילומטרים האחרונים, עם זאת יום קודם לכן הצליח טוני גאלופאן (AG2R) לברוח לניצחון 2 ק”מ בלבד לסיום.

וואלטה דה אספניה

בין הבורחים הבדרך-כלל זוטרים, שמחנו לראות גם את פייר רולנד (EF Education) הותיק, אשר קיבל בשבוע הראשון קצת חופש לחפש את מזלו לפני שיגויס לרכוב עבור מנהיג קבוצתו ריגוברטו אורן בהמשך המירוץ והיה אף קרוב לניצחון בשלב 4. היה נחמד גם לראות את ריצ’י פורט (BMC) רוכב בבריחה בשלב 6 אחרי שהוציא עצמו מהדירוג הכללי כבר ביום השני למירוץ. פורט הצהיר שלא חזר עוד לכושרו אחרי ההתרסקות בטור דה פראנס והגיע לוואלטה על מנת לבנות כושר שיא לקראת אליפות העולם. מה יותר טוב מיום בבריחה למטרה זו?

המנצחים בשבוע הראשון

  1. רוהאן דניס – BMC
  2. אלחנדרו וולווורדה – מוביסטר
  3. אֵלִיה ויויאני – קוויק סטפ
  4. בנג’מין קינג – דימנשן דאטה
  5. סיימון קלארק – EF Education
  6. נאסר בוהאני – קופידיס
  7. רוּדי מוֹלארד – גרופמה FDJ
  8. אלחנדרו וולווורדה – מוביסטר

וואלטה

הדירוג הכללי אחרי שלב 8

  1. רוּדי מוֹלארד – גרופמה FDJ 31.20.34
  2. אלחנדרו וולווורדה – מוביסטר 00:37
  3. עמנואל בּאקמַן – בורה הנסגרו 00:48
  4. סיימון ייטס – מיצ’לטון סקוט 00:51
  5. טוני גאלופָּן – AG2R לה מונדיאל 00:59
  6. מיכאל קוויטקובסקי – סקיי 01:06
  7. יוֹן איזַגירֵה – בחריין מרידה 01:11
  8. נַירוֹ קינטנה – מוביסטר 01:14
  9. סטיבן קרויצוויק – לוטו יאמבו 01:18
  10. אנריק מַאס – קוויק סטפ 01:23

4,010 מטר טיפוס לקראת יום המנוחה

ביום א (שני לספטמבר) מתקיים השלב האחרון לפני יום המנוחה הראשון. זהו יום הרים ארוך וקשה, כ-201 ק”מ הכוללים 4,010 מטרים של טיפוס הכוללים 4 טיפוסים מדורגים אך עם זאת, כיאה לוואלטה, הטיפוסים המדורגים מהווים רק 2,500 מאותם המטרים. היום מסתיים בעליה רצינית הראשונה במירוץ, בעלת קטגוריה ESP (המקבילה ל-HC הצרפתי).

זהו היום להתחיל למיין מי מתמודד על הדירוג הכללי ומי לא חזק מספיק. מעניין יהיה לראות מה המצב של קינטנה (מוביסטר), שהרי זהו יום תפור למידותיו. נעקוב בחשדנות אחרי ביצועיו של סיימון ייטס (מיצ’לטון סקוט), שגם אם יצטיין בהרים לא נוכל שלא להיזכר מה קרה לו בג’ירו. האם פביו ארו (UAE) חזר לשיאו? ומה בדבר ריגוברטו אורן (EF Education) וסטיבן קרוייצוויק (לוטו יאמבו)? האם קוויטקובסקי (סקיי) יהיה מסוגל להתמודד עם המטפסים הטהורים במגרש הביתי שלהם?

מאת: אורן ארד
צילום: ASO