חברת Beistegui Hermanos, או בשמה המקוצר והפורמלי BH, נוסדה בשנת 1909 בספרד כיצרנית נשק (!), ורק ב 1919 לאחר מלחמת העולם הראשונה, בתפנית של 180 מעלות והחלה לייצר אופניים. כיום החברה מייצרת אופניים בשני מפעלים; בויטוריה בירת חבל הבאסקים שבספרד ובפורטוגל. החברה מייצרת מעל 200,000 זוגות אופניים בשנה ופחות או יותר את כל סוגי האופניים: החל מ BMX דרך אופני עיר, כביש, פיקסי, שטח, וכלה באופניים חשמליים ואפילו אופני כושר. יש לה גם שלל חלקים וציוד לכל הנ”ל – בקיצור: מדובר בחברה גדולה ומשמעותית. לעוד פרטים על המותג לחצו פה.

מאת: תום “טריאל” בר
צילום: יוג’ין לויט (ב PC: לחצו על התמונות להגדלתן על המסך)

image001

מה במבחן:

  • דגם: LYNX 6 CARBON 9.7 (גלגלי “27.5)
  • מתלה: 150 מ”מ
  • משקל:  12,900 גרם (עם פדלים, טיובלס ומתקן בקבוק).
  • מחיר: 23,600 ש”ח, מחיר למזומן\תשלום אחד: 21,900 ש”ח.
  • יבואן: Sturm – דולפינריום ת”א. לאתר BH ישראל לחצו פה.image003
על טעם ועל ריח – סקסאפיל ושלדה

לאחר שיחת טלפון מרגשת מגיאחה אשר עדכן אותי שאני עתיד לבחון אופניים מאוד מעניינים, נכנסתי לאתר החברה להתחיל בשיעורי הבית שלי… ומה שראיתי – מצא חן בעיניי עד מאוד. למחרת היום אצתי רצתי לדולפינריום ת”א, לחברת “סטורם אלקטריק” בע”מ, יבואנית Koning אופניים חשמליים וכעת גם היבואנית החדשה של BH, על מנת לאסוף את הזוג המדובר. אספתי אופניי אנדורו בעלי גלגלי “27.5 ומהלך מתלה של 150 מ”מ המתהדרים בשלדת קרבון מלאה ושלל תופינים.image005
האופניים נראים טוב! טוב מאוד! עגולים ומקומרים בדיוק כמו שאני אוהב. מלאים במקומות הנכונים עם קו חלק הממשיך מהמשולש הקדמי לאחורי. הצביעה די סולידית בצבעי שחור-תכול לאורך השלדה. העיצוב מאוד מעניין ואפקטיבי עם מרווח stand over פסיכי. אפשר לראות שה down tube מתחיל רחוק מאוד מהבולם ומסתיים קרוב לקראנק – דבר הנותן מרווח מאוד גדול בינו לבין הקרקע וממזער את הסיכוי שעצמים טועים יפגעו בשלדת הקארבון היוקרתית, אולם פה אציין שהחברה החליטה לא לשים מגן על הצינור התחתון של המשולש הקדמי (Down Tube) כמקובל בשוק, תמוה משהו.

BH בחרו ובצדק להשתמש במתלה ה- “SPLIT PIVOT TECHNOLOGY” אשר תוכנן ופותח ע”י לא אחר מ Dave Weagle – שם דבר בתחום מתלי אופניים. החברה טוענת שמתלה זה נועד להפריד את שלושת הכוחות הפועלים על האופניים; פידול, בלימה ועבודת בולם הזעזועים, התוצאה אמורה להיות מתלה עם יעילות פידול גבוהה אך באותה עת בלימת זעזועים פרוגרסיבית (הדרגתית) ועקבי לאורך כל מהלך המתלה כולל בזמן בלימה.image007

אז איך המתלה עובד ולמה זה נראה כל כך מוכר?!

לכל מתלה אופני הרים יש מטרות מגוונות כגון: שיכוך מהמורות קטנות או גדולות בשטח, הפרדת כוח הבלימה מפעילות המתלה ויעילות פידול גבוהה (הפרדת כוח הפידול מפעילות המתלה). יש המון פתרונות בשוק, אין הכי טוב ואין הכי רע – הכל עניין של פשרות ושל צרכים. הקונספט של מתלה ה Split Pivot הוא להפריד את שלושת הכוחות (שיכוך, בלימה, פידול) ע”י חיבור תומכות השרשרת ותומכות הכיסא על ציר משותף (בציר של הגלגל האחורי). דייב מסביר זאת כך: המתלה בנוי משלושה חלקים עיקריים:

  1. Wheel Link – (תומכות השרשרת) השולט בתגובה של המתלה להאצת האופניים.
  2. Control Link – (הנדנדה) – השולט על תחושת בלימת הזעזועים ובלימת האופניים (מעצורים).
  3. Brake Link – (תומכות כיסא) הצף בין השניים הראשונים ומאפשר הפרדה טוטאלית של כוחות הבלימה מכוחות ההאצה ובלימת הזעזועים, מה שנותן בפועל “ברקס צף”.

כיום המתלה הזה תופס עוד ועוד תאוצה ואפשר למצוא אותו בין היתר באופניים של: Devinci, Salsa, Morewood, BH ועוד. 

חדי העין ישימו לב (ועין) ששיטת המתלה הנ”ל מאוד מזכירה את מתלה ה ABP של חברת TREK. דייב וויגל המציא את שיטת ה Split Pivot בשנת 2007 ורשם עליה פטנט באמצע 2010. TREK הציגה כנראה פחות או יותר במקביל את מתלה ה ABP שלה עם שיטה דומה בצורת ציר משותף היושב על הציר האחורי (בחיבור בין תומכות הכיסא ותומכות השרשרת) ואף רשמה עליו פטנט בסוף 2010. בשנת 2012 דייב וויגל הגיש תביעה כנגד TREK על שימוש בפטנט המתלה Split Pivot, אבל זה לא הצליח לו: השופט וויליאם קונלי קבע ש TREK לא הפרה את הפטנט מכיוון שמדובר ביחסי מינוף שונים במתלה. דייב, שהפסיד בתביעה אמר שהוא יערער וזה לא הסוף… נראה מה יוליד יום.

ובמעבר חד: השלדה בנויה כולה מקרבון בשיטת Monocoque כיחידה אחת ללא נקודות חיבור בין הצינורות, דבר היוצר חוזק מבני. הנדנדה (החלק המחבר בין שני המשולשים) עשויה אלומיניום.image009

השלדה מתגאה בכל הפיצ’רים והטכנולוגיות החדישות ביותר:

  • הד-טיוב בקוטר משתנה (1.5 אינצ’ ל 8\1.1 אינצ’).
  • ציר מרכזי עם מיסבים פנימיים.
  • תושבת בתקן ISCG-05 להתקנת Chain guide (מותחן שרשרת).
  • ציר אחורי 142X12 מ”מ עם שחרור מהיר מקארבון, פרקטי ויפייפה.
  • הכנה למעביר קדמי מסוג Direct Mount.image011

כמה נקודות ביקורת: החיווט הפנימי לוקה בחסר – קיים אך לא כל הכבלים עוברים בתוך השלדה כגון צינור מעצור אחורי, כבל שליטת מצבי הבולם האחורי וכבל הילוכים אשר עובר בשלדה בחלקה. באזור הכבלים והשלדה מומלץ לשים מדבקות הגנה שקופות. 

יש מקום למתקן בקבוק אחד. לבקבוק בגודל 700מ”ל יהיה מעט צפוף אך בקבוקים קטנים יותר ירגישו בבית.image013

על האבזור

אופניי המבחן הנם במידה לארג’ ועבדכם בגובה 1.80מ’ כך שההתאמה למידה מצוינת. האופניים חמושים בגלגלי 27.5″ של חברת DT Swiss מדגם M1700 (המציין גם את משקל הגלגלים) עם ערכת טיובלס של DT (פס ונטיל). יש לציין שהחישוקים הללו צרים יחסית אך עושים עבודה מעולה מבחינת גלגול, עמידות ונראות, ומניסיון גם יקבלו צמיגים רחבים בלחץ נמוך.

האופניים מגיעים עם צמיגי Michelin Grip’R ברוחב 2.35″ ומוכנים לטיובלס, תרכובת הגומי רכה כלבבי. תרכובת רכה נשחקת מהר יותר בנוף הישראלי ויתכן שהרוכב הממוצע ירצה להחליפם בצמיגים עמידים יותר. אני דווקא מאוד אוהב צמיגים רכים ומעדיף אותם בגלל חווית הרכיבה הטובה יותר למרות הצורך להחליף יותר סטים של צמיגים בשנה.

מערכת ההינע (שיפטר ומעביר אחורי) של חברת SRAM ברמת X01 העובדת כמו שעון שוויצרי ושמחתי לראות שהאופניים מגיעים עם פלטה 32 מקדימה על קראנק SRAM X1.image015
בקוקפיט תראו סטם, כידון וגריפים ממותג הבית (BH). הסטם באורך 55 מ”מ לפי מדידתי ומרגיש נכון לגובה שלי על האופניים הללו, אך הכידון בעל רוחב 740 מ”מ “בלבד” עם רייז נמוך. הגיוני יותר שאופניים כאלו יגיעו עם כידון רחב יותר שהלקוח יכול לקצרו בהתאם להעדפתו האישית. יאמר לזכות הכידון שהוא מרגיש נוח ולא קיצוני בזוויותיו.

הגריפים דקים, מגומי ועם נעילה אחת בלבד בחלק הפנימי שלהם – דבר היוצר תזוזה בחלק החיצוני, פחות אהבתי (אני רגיל לרכוב על גריפים ESI Chunky).image017

על אלמנט הבלימה אחראיים מעצורי Magura הגרמניים מדגם MT5 המתהדרים ב 4 בוכנות בקאליפר ומגיעים עם רוטור 180מ”מ מקדימה ו 160מ”מ מאחורה. מעצורים אלו בהחלט עוצרים חזק!image019

מהלך מתלה השלדה מספק 150 מ”מ ואליו משודך בולם Fox Float DPS עם תא אויר מוגדל (פוקס קוראים לזה EVOL, משמע Extra Volume). הבולם מגיע עם 3 מצבי רכיבה (Descend, Trail, Climb) הניתנים לשליטה מהכידון וכמובן כיוונון הריבאונד. הבולם הקדמי של חברת RockShox מדגם Pike RC עם מהלך משתנה 2 מצבים, 130מ”מ ו 160 מ”מ וכיוון ריבאונד וקומפרשן.

גאומטריית האופניים סופר קצרה על מנת לקבל אופניים זריזים ומגיבים: תומכות שרשרת באורך 426 מ”מ, זווית מוט אוכף 73 מעלות, זווית ראש 67 מעלות מודרניות ובסיס גלגלים של 1160 מ”מ בלבד, וReach קצרצר של 428 מ”מ. אלו בהחלט אורכים קצרים. מפתיע לראות גאומטריה כזו על אופניי AM \ ENDURO עם גלגלי “27.5 בשוק הנוכחי כאשר המגמה היא בסיס גלגלים ארוך, דוגמאות לשלדות מידה L בקטגוריה : KTM Lycan LT עם בסיס גלגלים של 1179 מ”מ, או ה Kona Process עם בסיס גלגלים של 1173 מ”מ. כמו כן זוויות הראש בקטגוריה הן לרוב באזור ה 65-66.5 מעלות.image021

ברכיבה!

למי שלא קלט את כפתור הסרט של BH עצמם על התמונה הראשית של הכתבה למעלה, נשים אותו פה שוב:

 

אפ-דה-היל

מדובר באופניי 150 מ”מ השוקלים כמעט 13 ק”ג – משקל מעולה לקטגוריה ובטח לרמת המחיר. בעליות כביש ודרכי עפר האופניים טיפסו בקלילות ובלי מאמץ מיותר בזכות בולמי הזעזועים: ברגע שבחרתי במצב ה “Climb” הבולם האחורי ננעל כמעט לחלוטין. תוסיפו לזה את הקשחת הבולם הקדמי בעזרת כיוון הקומפרשן והאפשרות להוריד את הבולם ל 130מ”מ (דבר המשנה את גאומטריית האופניים ומקל באופן ניכר על טיפוס עליות) והרי לכם נוסחה להגעה למעלה הגבעה יחסית בקלות. 

בפידול מנהלתי ישנה התנגדות גלגול סבירה מצמיגי המישלין. על כביש או קרקע מהודקת יכולתי להרגיש ויברציות, אך עם הכניסה לסינגלים, הצמיגים סיפקו אחיזה נאותה בכל תוואי ותנאי. יש לשים לב שצמיגים אילו לא אוהבים לחץ אוויר נמוך במיוחד ועלולים בנחיתה צדית או בסיבוב הגון לברוח לרגע מהחישוק.

בעליות טכניות הגלגל האחורי נדבק לקרקע ומספק אחיזה רבה! כאן היה אפשר להרגיש את עוצמתו של המתלה. בקטעים מסוימים הרגשתי מעט בובינג בפידול חזק.

כחלק מהניסיון לעשות אופניים יציבים, הציר המרכזי נמוך יותר ממה שאני רגיל ובעליות עם סלעים לא פעם הפדל פגע בקרקע… אז אני ממליץ לתזמן בהתאם את הפידול והטכניקה. היתרון הוא שלציר מרכזי נמוך יש פלוס גדול ביצירת אופניים יציבים יותר ותגובתיים יותר במיוחד בסיבובים.image023

דאון-דה-היל

אז טיפסנו והגענו למעלה ההר ואפילו עם חמצן בריאות ועכשיו מה שנותר זה לפתוח ואת הבולם הקדמי ל 160מ”מ, את האחורי למצב “Descend”, להוריד את מוט האוכף מסוג KS Lev Supra שעבד נהדר לכל אורך המבחן, וקדימה דאון-דה-היל!

המתלה הרגיש מעולה בירידות ובקטעים טכניים: מגהץ, פרוגרסיבי וסופג כל מהמורה וקמט בשטח, הן בזמן בלימה והן בקפיצות קטנות או גדולות. יש תחושה של מהלך ארוך בהחלט: בגינות סלעים אלימות ובדרופים לפלאט לא הרגשתי שהאופניים נטרקים ושני בולמי הזעזועים תפקדו באופן נפלא לכל אורך מהלכם.

מילה על הבולם האחורי, לא הרגשתי הבדל מספיק גדול בין מצב “Trail” ל “Descend” (מצב האמצע רך מדי לטעמי) כך שנוצר פער בין מצבי טיפוס וירידות. התוצאה היא שבשבילים וסינגלים בלי שיפוע משמעותי לא מצאתי את המצב האידיאלי עבורי.

עקב הגאומטריה הקצרה (בסיס גלגלים ותומכות שרשרת) טווח התנועה על האופניים האלה הוא קטן מאוד, זה כיף גדול בחלק מהמקרים ודורש ריכוז  אם מעבירים משקל אחורה או קדימה מדי עם הגוף – כדי לשמר שליטה בתנועה מהירה. עם ה BH האלה הכל צריך להיות ברמת דיוק של מנתח לייזר, ולזכור שלכל פעולה יש תגובה (ניוטון אני אוהב אותך!).

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

על מעצורי המגורה: לצערי הם לא הראו עקביות ומדי פעם עבודת הבלימה החלה במיקומים שונים של הידית לכיוון הגריפ. בנוסף לקח לי מעט זמן להתרגל לארגונומיה של ידיות המעצורים ומספר פעמים של כיוון מרחק הידית מהגריפ (הנעשה על ידי בורג מסוג כוכב, זאת אומרת שיש צורך לעצור, לשלוף כלי לא נפוץ במיוחד לכוכבים האלה מהתיק ולכוון). מעצורי מגורה פחות נפוצים בארצנו, למרות שיש יבואן ונותן שירות (“פדלים”) עדיין אפשר להיתקל בחוסר בחלקים או חוסר ידע על ברקסים אלה בחנויות אופניים שונות המתעסקות יותר בברקסים מיינסטרים כגון שימאנו וסראם.image025

השלדה הזו קשיחה, קשיחה מאוד!

ברגע שבחרת קו וכל כולך ממוקד עליו, האופניים ישמרו על הקו בצורה מעולה. אפשר להרגיש זאת בעיקר בסיבובים. כשאתה לא ממוקד ב 100%: אין סליחות, אין מחילות ואין מרווח טעות: אתה תקבל ניעור שיזכיר לך שאתה חייב להתאפס ומהר. עקב הגאומטריה הקצרה האופניים הללו תזזיתיים ובהחלט יתאימו לרוכבים שאוהבים לשחק עם האופניים ואף מעדיפים תחושת אופניי 26″ על גלגלים גדולים יותר. יש לזה יתרון במהירויות קצת יותר אטיות ובסינגלים מאוד צפופים המאלצים שינויי כיוון של פרייבט ולא של משאית. כשמתחילים לצבור מהירות גבוהה יש פחות תחושת ביטחון מאופניים עם בסיס גלגלים ותומכות שרשרת ארוכים יותר.image027

סיכום – “קצר ועצבני”

כחבילה יש כאן עלות תועלת גבוה; חלקים מצוינים למחיר ושלדה שהיא (בעיניי הכחולות) מהיפות בנמצא. עם זאת הם מציגים גיאומטריה שונה מעט משוק ה Enduro \ AM הנוכחי. לאחר כחודש רכיבה על ה Lynx, אני יכול לומר שהאופניים האלה “צבעוניים”; כיפים, סופר מגיבים וקלים לתמרון ושינויי כיוון מצד אחד אך לא נותנים תחושת ביטחון מלאה מצד שני, בעיקר אם רמת הריכוז היא לא 100% על הכאן והעכשיו.

המסקנה שלי היא שהאופניים הללו יתאימו יותר לרוכבי סינגלים מנוסים אשר רכשו ורכבו על מספר זוגות אופניים. הם מתאימים לרוכב מתקדם, שרוקד על האופניים, שרוצה אותם מגיבים, מהירים וחדים, ושלא נרדם בשמירה אף פעם. אופציה מעניינת במיוחד לכאלה שבאמת אוהבים אופניים קצרים שנותנים חוויה שמזכירה את עידן גלגלי ה “26 (אבל עם 27.5 וזווית ראש 67 מודרניים) ויודעים לטפל במהירויות הגבוהות בצורה מיומנת. רוכבים כאלה יפיקו מהם הנאה רבה. 

מאת: תום “טריאל” בר
צילום: יוג’ין לויט

תום בר: מדריך אופניים מוסמך, בוגר קורס PMBI שלב 1 ו 2 מויסלר, קנדה. מאסטר ברכיבת טריאל ושטח, בעלי BikeControl – הדרכות טכניקה ומופעים (ניתן להזמין הדרכות רכיבה טכניות, חוגי ילדים, מופעי אופניים ולהטוטנות ועוד). אפשר למצוא אותו בעיקר ביער עופר במקומו הטבעי – על האופניים, עם או בלי מושב…

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

תום בר בוחן BH לאנדורו: LYNX 6 CARBON 9.7
איכות שלדת קרבון גבוהה.הקפדה על פרטים.מתלה ובולמי זעזועים.משקל.
בטחון במהירות גבוהה.חיווט פנימי חלקי.מעצורים לא עקביים.
8.3ציון BIKEPANEL
סקס אפיל ועיצוב9
אבזור וחלקים8.5
קטעי דיווש ועליות7
ירידות8
סיבובים ומשחקים9
תמורה למחיר8.5