בטבע הפילים מאריכים חיים על פני רוב היונקים בגלל שהם מחליפים שינים בגיל עשרים וזוכים לעוד עשרים שנה ספייר, באופניים זמן דור או סטייג’ הוא כשש עד שמונה שעות. היכולת לייצר חשמל מעניקה יכולת להמשיך לרכוב מעבר לזמן הדור ולהאריכו לכיוון של 18-20 שעות ביום עם אופציה להמשיך את היום שלמחרת.  ברכיבת self suported בדד מן יש ניסיון להתגבר על הבעייה הקרדינלית הזו, יצור חשמל באופניים להטענת הפלאפון והפנסים (בהנחה שלהפעלת מכשירי הניווט יהיה ניתן להשתמש בסוללות ספייר או בסוללה יעודית נוספת)

איזה אפשרויות עומדות בפני הרוכב? בכתבה הזאת נתמקד ברוכב המשתתף ברכיבת בייקפאקינג הנפרשת על פני מספר ימים ובמתכונת של רכיבה עצמאית ללא חיבור זמין למקורות מתח. הפתרון הפשוט ביותר לתחרויות חד יומיות ואפילו דו יומיות הוא שימוש במספר סוללות/Power Banks שמאפשרים לטעון מכשירים ולהפעיל תאורה למשך שעות. סוללות נטענות זקוקות לטעינה ממקור מתח ולזמני טעינה ממושכים בד״כ, כך שהם אינם מתאימות לאירוע ארוך של כמה ימים בשטח. הנה על כמה מהאפשרויות העומדות על הפרק הם לייצר/להמיר אנרגיה לחשמל:

דינמו

דינמו באופניים. כולנו זוכרים את האביזר הגלילי המגושם שהיה מחובר למזלג האופניים בילדותינו ואפשר לנו ביחד עם הפנס שהיה מחובר אליו להאיר את הדרך. כולנו זוכרים כמה זה הכביד על האופניים והקשה על הפידול ואיזה אור נגוהות חלש זה הפיק. עשרות שנים עברו מאז והדינמו עבר לתוך הנאבה של הגלגל (הקדמי בד״כ).

מהו דינמו? דינמו הוא גנרטור ההופך את האנרגיה שאנו מייצרים כאשר אנו רוכבים ומסובבים גלגלים לייצר חשמל. דינמו מייצר חשמל הנקרא זרם חילופין (Alternate Current – AC) בדיוק כמו שחברת החשמל מספקת לנו. ולכן, כאשר אנחנו רוצים להשתמש בו לשם טעינה של מכשירים עלינו להפוך אותו לזרם ישר (Direct Current – DC) ולייצב אותו, כי הזרם משתנה בהתאם למהירות סיבוב הגלגל. היעילות והמשקל הנמוך של הדינמו הפכו אותו לפתרון נוח ומועדף לרוכבי הבייקפאקרז.

 

1-1

דינמו לפנס של k-lite

2-2

ישנם מספר פתרונות ממספר יצרנים כאשר המובילים שבהם הם חברת SP Dynamo System וחברת שימנו הידועה. מי שמתכנן פתרון מבוסס דינמו בנאבה כדי שלא ישכח לקחת בחשבון עלויות רכישת חישוק ובניית גלגל יעודי וכמובן פנס מתאים (שעובד בזרם חלופין – AC).

SP Dynamo הוא אחד היצרנים הבולטים בתחום עם ניסיון עשיר ומוכח בתחרויות מסוג זה. בשנת 2012 היה זה Ollie whalley הניו זילנדי שרכב בטור דויד כל הדרך אל המקום הראשון עם נבה שלהם.

השנה בטור 2013, שני רוכבי החוד, מייק הבריטי שהגיע ראשון וגסי האוסטרלי שהגיע שני רכבו גם הם עם נאבה דינמו של SP.

3-3

נאבה טוענת של sp(אילן טבת)

 

הן חברת SP והן חברת Shimano מייצרות נאבות שמציעות אספקת מתח של 6V והספק של 2.4W-3W כל זה בנאבה שמשקלה  350 עד 700 גרם בהשוואה לנאבות רגילות שמשקלם מתחת ל-200 גרם. לנאבות יש גם התנגדות לגלגול שהיא יחסית זניחה. בנאבות של SP היצרן מצהיר שהנאבה מייצרת את מירב ההספק כבר ממהירות של 15 קמ״ש שעומד על כ-3W.

היתרון הגדול של דינמו על פני הפתרונות האחרים הוא זמינות האנרגיה – כל עוד הגלגלים מסתובבים, אתה מייצר חשמל כך שבלילה, כאשר צריך תאורה הנאבה מפעילה את הפנס וביום ניתן להפיק חשמל שיטען מכשירים כגון מכשיר ניווט או טלפון נייד.

כדי להשתמש בדינמו להטענת מכשירים, יש צורך ברכיב אשר יהפוך את זרם ה-AC לזרם DC ועדיף גם שייצב את אספקת המתח שמשתנה בתלות במהירות הרכיבה. ללא רכיבים איכותיים בתחום זה, ניתן, ודווח על זה רבות בעבר, לשרוף מכשירים או לפגוע בסוללה שלהם. עלות של קופסאות המרה שכאלו נעות סביב 100-400 ש״ח וניתן למצוא אותם באיביי ע״י חיפוש מילות המפתח ״bike dynamo usb״.

מי שרוצה ויש לו את הידע יכול לבנות לעצמו כזה לבד ישנם מספר מדריכים באינטרנט. זוהר קנטור, בנה עפ״י אחד מהמדריכים קופסא לאספקת מתח מיושר לצורף טעינת מכשירים (בחיבור USB).

את התוצאה ניתן לראות בתמונה הבאה: מצד אחד כניסה מהנבה ומהצד השני יציאת USB המוכנה להטעין כל מכשיר תואם. מערכת זאת עמידה למים והקופסה תוכננה והודפסה במדפסת תלת מימד. את המעגל ניתן לבנות בעלות משוערת של כ-50 ש״ח לרכיבים.

 

4-4

ייצור עצמי (זוהר קנטור)

הדינמו פותר את הרוכב מהתלות באורך חיי הסוללה – בזמן חשיכה מפעילים את הפנס ישירות מהדינמו ובמשך היום מטעינים פלאפון, מכשיר הניווט וכו’.

ניווט רציף צורך סוללות והדבר בעייתי במיוחד במכשירים שיש להם סוללה ייחודית, על כן סוללה רזרבית היא חובה למשתמשים במכשירים אלו. אפשרות טעינה  מכשירי גרמין הם פשוטים יותר מהבחינה הזו וצורכים בטריות AA שניתן לרכוש בכל תחנת דלק בדרך.

משטח טעינה סולארי

משטח סולארי מאפשר לנו להמיר את אנרגיית השמש לאנרגית חשמל באמצעות משטח המכוסה בתאים פוטו-וולטאים. החשמל שמיוצר שם יכול להאגר בסוללות נטענות (שבמרבית המקרים בנויות לתוך הלוחות) וכך במשך היום ניתן לייצר חשמל שיכול לעזור לנו לטעון את הניידים ומכשירי הניווט ביום, ולהשתמש בסוללות שנטענו מהמשטח הסולארי לשם הפעלת פנס בשעות החשכה.

ישנם מספר פתרונות בשוק וניתן גם לפנות לידידנו הסינים הן באתר dealextreme והן במרחבי eBay ולמצוא מספר רב של פתרונות סולארים. ישנם מספר חברת מערביות שמשווקות פתרונות שונים, בינהם אפשר למנות את חברת PowerTraveller אשר לה מספר פתרונות, כאשר פתרון ה-SolarMonkey Adventurer לדוגמא מגיע בצורה של משטח מתקפל בגודל של חוברת קטנה (17 * 9 ס״מ), במשקל של 210 גרם כולל סוללה פנימית של 9.2W ויציאת אחת של USB שיכולה להטעין מגוון מכשירים.  זמן הטעינה של המוצר הנ״ל מוערך ע״י היצרן בין 8 ל-12 שעות כך שכבר עד אחה״צ של שמש ישראלית באביב תקבלו 9W של אנרגיה לשימוש בשעות הערב שיכולים להספיק לשעות של תאורה או לחלופין לטעינה של המכשיר הסללולרי או מכשיר הניווט.

היתרון הברור של תאים סולארים הוא שללא שום מאמץ (טוב, לא נחשיב סחיבת 200 גרם נוספים כמאמץ) ניתן לקבל פתרון אנרגיה מתחדשת שיכול לשמש גם כגיבוי טוב לדינמו שלנו.

5-5

תמיר יגאל מייצר חשמל עם לוח סולארי

מייצרים חשמל מאש

אפשרות נוספת ומעניינת של ייצור חשמל באופניים מתקיימת בעצירה: שימוש בחום או אש לשם הפקת חשמל כדוגמת המכשיר של חברת BioLite המשמש ככירה קטנה להכנת קפה בד בבד עם היותו תחנת כוח המופעל ע״י יחידה גנרטור תרמואלקטרי שמפיק חשמל מחום. CampStove, מוצר הדגל של החברה הוא שילוב של יחידת בישול/קפה קטנה (יכול להחליף את הצורך בגזיה) שמאפשר ע״י שריפת זרדים וענפים לחמם מים לקפה בזמן שגנרטור החבוי ביחידה החיצונית טוען את האייפון או כל מוצר אחר בעל מטען USB.

6-6

אז מה לקחת למסע?

 

כל מוצר, ככל שיהיה איכותי, עתיד להתקלקל בשלב מסוים, ולבטח במסע מפרך שמביא את גוף הרוכב והציוד שלו לקצה. ללא אמצעי תקשורת וניווט שלא לדבר על תאורה, יכולת הרוכב לצלוח אתגר שכזה פוחתת לכן אנחנו ממליצים להשתמש בלפחות בשתי פתרונות: דינמו בשילוב תא סולארי משולב סוללה. שילוב שכזה יוכל להבטיח שרידות גבוהה גם כאשר אחד מאמצעי ייצור החשמל שלנו פוסק לפעול.

חשוב לתכנן נכון את תמהיל המכשור שלנו, אמצעי הטעינה והסוללות שלנו כך שנוכל לאלתר שילובים שונים שיבטיחו את פעולת מרבית המכשירים החיונים. אחד הדוגמאות הבולטות לתכנון שכזה הוא לבחור בציוד שנטען משקע USB שהפך לאוניברסלי. אם גם האייפון, מכשיר הניווט ואפילו הפנס יכולים להיות מוזנים משקע USB וכל אמצעי ייצור החשמל (דינמו, משטח סולארי וכו׳) וכל אמצעי איחסון האנרגיה (סוללות) מספקים ממשק USB לטעינה אזי הגענו למערכת שמאפשרת לנו שילובים ואילתורים שכה חשובים בשטח.

פנסים

אם אין לכם בעיית תקציב אז חברת exposure מציעה פנסים שיכולים לעבוד 36 שעות בלי טעינה, חנוך השתמש בHLC בשילוב של רפלקס ודיאבלו לקסדה.

ואם כבר רכשתם דינאמו אז כדאי לרכוש מתאם USB.

* תודה למשה ברטוב (“משה לומנס”) לזוהר קנטור ואילן טבת על הסיוע בהכנת הכתבה.

צילום: זוהר קנטור, אילן טבת, עזרא שהרבני

כתב: עזרא שהרבני

 

 

תגובות ובעיקר טיפים נוספים מקוראים שחקרו את הנושא יתקבלו בברכה!