שישי צהריים. אורזים ומעמיסים את הציוד על הרכב לקראת תחרות הדאונהיל הראשונה בחרמון. הפעם החלטתי לחרוג ממנהגי ולנסוע דווקא דרך כביש החוף במקום בכביש שש המהיר יותר. אחרי הכל אנחנו בחופשה.  לאחר מחלף פולג, אישתי מסיטה מבט ימינה ומסבה את תשומת ליבי לאיצטדיון כדורגל מפואר ומושקע. רוב הסיכוים שהמפלצת הזאת משמשת קבוצה בשם “בית”ר נתניה” או משהו כזה (לכותב אין מושג בכדורגל…)  בוודאות עלה הון עתק לבנות כזה מונומט לאוהדי הכדורגל – קשה שלא לקנא ! כל שנותר הוא לדמיין איך 10% ממפלצת הנדל”ן הזו היו תורמים לענף האופניים בארץ – ענף אשר מתקשה להתאגד ולהוות כוח משמעותי ביחס לענפי ספורט אחרים, למרות שקהל הרוכבים בארץ גדול ומגוון.

חודש וחצי לפני …

בארצנו הקטנה קיימת “ליגת” דאונהיל או יותר נכון סבב תחרויות המורכב מ -4-5 תחרויות בשנה (בגלבוע, בכרמל- יער עופר, יער משגב- יעד, צוק מנרה ובבית קשת). בסבב נוטלים חלק כ- 60-90 משתתפים המהווים את העילית של רוכבי האקסטרים בארץ. הסבב עצמו מאורגן ע”י אושיית אקסטרים ותיקה העונה לשם אמיר כספי, הבעלים של חברת כספיסייקלינג. נותנת החסות המרכזית של הסבב בשלוש השנים האחרונות הינה Shimano המיוצגת בארץ ע”י DAA. יודגש כי הסבב עצמו ממומן ע”י גורמים מסחריים פרטיים  (סינגל טרק – בולמי פוקס, מוטואופן, Funride ועוד)  ומדמי השתתפות של הרוכבים, דבר המקשה על הענף לצמוח ולממש את הפוטנציאל הרב הטמון בו.

עונת 2011 הייתה מהמוצלחות שידע הענף בעיקר בשל ריבוי המשתתפים, צמיחת דור המשך צעיר ומוכשר ובעיקר בשל העובדה שמארגני הסבב הצליחו להחזיר ללוח התחרויות את אליפות ישראל בדאונהיל לאחר פגרה ארוכה.

סבב התחרויות לשנת 2012 נפתח בסערה. תרתי משמע. ממסלול בוצי בבית קשת דרך תחרויות מותחות ביער הכרמל ובמורדות הגלבוע. כששמעתי מפי חבר טוב לפני כחצי שנה על העתקת התחרות הרביעית בסבב מצוק מנרה ל”בייק-פארק” בחרמון הדבר נראה כרעיון הזוי. אישורי רשויות, תמיכת ספונסרים, הוצאות גבוהות למתחרים, בחירת מסלול, נגישות הקהל ועוד אלף ואחת סיבות המעסיקות אנשים עם מוח סקפטי (וקירח…) הפכו את קיום התחרות בחרמון למדע בדיוני.

אור גוב (מוטואופן Intense), אחד הרוכבים המבטיחים בתחום מספר מעט על ה”בייק פארק” הישראלי : ” חלק מאתר החרמון הזכור לכולם מהחורפים המושלגים משמש בחודשים החמים (שזה בערך כמעט כל השנה … ) כמסלול דאונהיל. מדובר בפארק הדאונהיל ראשון בארץ והוא מופעל ע”י חברה מקצועית אשר הקימה בפארק מסלולים וגם מתחזקת אותם. הפארק כולל רכבל העומד לרשות הרוכבים ומעלה אותם לראש ההר בסיום כל “ראן”. מאחורי היוזמה עומד אדם אחד, בשם רענן זיסר שכבר שנה שלישית נותן את כל כולו למען האתר הזה כדי שלנו הרוכבים יהיה איפה להתאמן”.

רפרוף ברשתות החברתיות אישר את הלא יאמן. תחרות דאונהיל אמיתית בישראל. עם כל הכבוד למסלולי מנרה, בית קשת, אורה, גלבוע ויעד עכשיו מדובר במסלול דאונהיל אמיתי הן מבחינת השיפועים והמהירות והאלמנטים שלא לדבר על תשתיות כגון ניוד הרוכבים לראש ההר עם רכבל. שפשפתי את העיניים ולאחר שהתעשתתי לא היססתי לשרייין מקום ביומן, את הצימר הקבוע ברמת הגולן ופצחתי בקמפיין שיכנוע האישה להצטרף אלי תוך התחייבות לפיצוי נוצץ.

סרט מיוטיוב של רז רפאלי:

מהו ספורט דאונהיל בכלל ?

תחרות דאונהיל זו תחרות בה הרוכבים נמדדים לפי יכולות הרכיבה הטכניות שלהם על האופניים כשהם רוכבים במורד ההר. המתחרים רוכבים על מסלול מסומן וסגור, מראש ההר עד נקודת הסיום למטה. כל רוכב מוזנק בניפרד ויוצא למסלול הרכיבה משער היציאה עד שער הסיום (“ראן”). מסלול דאונהיל כולל שיפועים תלולים, מכושלים ואלמנטים שונים המאתגרים את הרוכבים. הרוכב אשר עבר את המסלול בזמן המהיר ביותר הוא המנצח. הרוכב המהיר ביותר נקרא “שיאן המסלול” ולאורך התחרות ישנו “כיסא חם” שעליו יושב שיאן המסלול הזמני – עד שמישהו אחר משיג תוצאה טובה יותר ומנשל אותו מהכיסא.

לאחר ארבע שעות נסיעה צפונה הגענו לצימר בשעות החשיכה. טלפונים מריכוזי לינה של רוכבים שעלו ביום שישי כדי להתאמן זרמו ללא הפסק והציעו מסיבות לתוך הלילה והבטיחו לממש את התדמית הפרועה של דיירי הענף. הבטחות כמו חול … – כל הרוכבים ללא יוצא מן הכלל כיבו את האורות בתשע וחצי – רציניים החבר’ה! לאורך השנים עולה רמת הבגרות וההתמקצעות גם בענף הזה, וכיום מרבית המתחרים בתחום החלו בתוכניות ומשטר אימונים מוקפד תחת פיקוח של מועדוני רכיבה, דבר שטרם רבות לאיכות הרוכבים הצעירים בארץ.

יום התחרות

כאשר הגענו לרכבל התחתון כבר עודכנתי כי מרבית הרוכבים הספיקו להשלים שני ראנים כחימום ולהתארגן לקראת תחרות הדאונהיל האמיתית הראשונה בארץ! מספר רב של מתחרים הספיק להתרסק וחלק ממנו אף נזקק לשירות תיקונים שהוגש על ידי המארגנים בדמות הסדנא של אור טל, TSD BIKESHOP, רוכב אקסטרים ותיק ומוכר. קהל רב גדש את האתר והפעם לא רק קהל המורכב ממשפחות הרוכבים אלא קהל חובב אקסטרים שבא לראות שואו טוב לרבות אנשי מדיה מערוצי תקשורת שונים. יש לציין שחלק גדול מהקהל היה אורחי האתר שהזדמנו במקרה למקום ונשארו עד סוף האירוע.

התחרות נפתחה בתנאי מזג אויר מושלמים. לא חם ולא קר. כ- 23 מעלות עם רוח מערבית קרירה וחזקה. המסלול ברובו היה רווי בדרדרת בעיקר בחלקיו העליונים. יחסית מדובר במסלול לא טכני אבל די מהיר הכולל מספר פניות ומקפצות כאשר המארגנים דאגו שהמקפצה האחרונה תספק עניין רב לקהל שפקד את הרחבה הסטרילית – נקודות סיום המסלול. מרבית המתחרים שקדו על בחירת קווים מהירים העוקפים את הנקודות הבעיתיות במסלול. כגון: ברמים (סיבוב מוגבה), אמבטיות חול שנוצרו בגלל העדר רטיבות וכתוצאה מרכיבות מרובות על המסלול בשלבי האימון. רוכב שניצל את חופשת הסוכות והקדיש זמן ומחשבה על בחירת קווים מהירים השכיל לחסוך זמן יקר דבר שיועיל לו בטבלת הדירוג הכללית

התחרות עצמה – הקרב על הכיסא החם !

ראן ראשון – חצי כוח

נשים קודם. יוליה רפקין פתחה את התחרות ההיסטורית כאשר היא נותנת פייט לנגה כורם, אלופת ישראל בדאונהיל 2011 (וכמובן אלופת ישראל באופני הרים וכביש בשנים האחרונות). אולם נגה הותיקה והמנוסה לא היססה ובזמן של 2:55 דקות קטפה את המקום הראשון בפודיום.

יוליה רפקין מספרת ל BIKEPANEL על החוויה : “אני לא רוכבת דאונהיל באופן קבוע כך שאת הכנות לתחרויות אני משתדלת לקחת ברצינות. לסבתות יש תרומה רבה לעניין. מאז שמיקה נולדה הגמישות ירדה והזהירות ברכיבה עלתה מדרגה.  דימה ( בעלי היקר, מאמן ורוכב מדהים) ואני עלינו לחרמון פעמיים לפני התחרות, הכרנו את המסלול , למדנו קווים והרגשתי בטוחה על המסלול ומרוצה מהזרימה המהירה יחסית. כשעלינו להתאמן על המסלול יום לפני התחרות גיליתי שמצבו ״התדרדר״ תרתי משמע. נפלתי הרבה, אנשים לידי שברו ידיים ורגליים, כמובן שזה לא הוסיף לבטחון… ביום התחרות התרגשתי כמו ילדה שהולכת לכיתה א׳ ואז ראיתי את נגה כורם , האלופה , יושבת לה בסבבה , רגועה משחקת לה באייפון. ואז הבנתי… מה שנגה כבר שכחה, אני (למרות גילי המופלג ) עוד לא למדתי … על תחרויות, על התרגשות לפני הזינוק ואיך נותנים תוצאה טובה בתנאי לחץ. למרות שלא הפגנתי ביצועים כמו באימונים, אני מרוצה מהתוצאה והיה לי לכבוד להתחרות מול נגה.”.

גברים, שלישי מסיים טוני סבישוולי (TSD BIKESHOP וארנב אנרגיה) למרות התרסקות וירטורוזית לעיני הקהל במקצה החימום. בראן הראשון טוני, היה רוכב הראשון שירד מתחת לזמן 2:37 דקות. אחריו מיהר להגיע אורן חסון (גורייד, פוקס), אלוף ישראל לשנת 2011 קטגוריית פרו – גילאי 19-29, שאיפשר לטוני לשבת על הכיסא מספר שניות בלבד. אולם את כל הקופה קטף יונתן יתום מקטגוריית הפרו – גילאי 16-18 (מורווד, כספיסייקלינג, FUNRIDE) הנמצא יחד עם חסון ברמה בפני עצמה. השניים הציגו דומיננטיות משכנעת ביותר כבר בראן הראשון. יחד עם זאת, בשלב זה היה ברור כי יתום בודק את מתחריו וכי יש באמתחתו עוד מספר הפתעות ששמר לראן השני.

טוני סבישוולי : “בראן הראשון של האימונים הרגשתי ממש מהיר, בראן השני של האימונים התפנצ׳רתי בקיקר האחרון והתהפכתי, הלכתי לסדנא של tsd bikeshop וקיבלתי טיפול לאופניים. מגיע הזמן שלי לזנק, הלחץ עולה, אסור לעשות פאדיחות, צריך להשאר מפוקס ומרוכז, המזניק סופר מחמש לאפס ואני כבר יוצא, הרבה טעויות בדרך, התפקשש לי הברם … איי איי איי, טוב לא מוותר ממשיך בפול גז ומגיע למטה בזמן של 2.37. בינתיים הכי מהיר על המסלול, עד שיונתן יתום מגיע, הבחור הזה מהיר!”.

השאלה הגדולה אשר ריחפה על הראן השני הייתה האם יתר שדה המתחרים יוכל לתת מענה ליכולות של יתום ? כמו כן, זהר שושני מקטגוריית פרו – גילאי 16-15 (!), אשר ספג תקר בגלגל הספיק לסיים בזמן סביר והיה ברור לכולם כי ראן ללא תקלות יציב את זהר במיקום גבוה בדירוג הכללי.

יצויינו לחיוב דניאל צ’פרק ועידן גבאי, בתצוגת רכיבה מהירה ישבו דקות ארוכות על הכיסא החם ורק שלושת הפודיומיסטים הצליחו להדיח אותם.

ראן שני – All out !

בראן השני, הפתעות בין המקום השלישי לרביעי. כאשר זהר שושני מקטגוריית הפרו 15-16, הפעם ללא תקלות, מדיח את טוני סבישווילי מקטג’ 16-18 מהפודיום הכללי ומוריד אותו למקום הרביעי.  טוני סבישוולי : “הפסקה קצרה אומר שלום לחברים ועולה לראן השני, הזינוק שלי מגיע ושוב הלחץ עולה, מגיע לאותו הברם שלא הלך טוב בראן הראשון ובום שוב לא הלך לי, מוריד רגל ומאבד זמן, מתחיל לפדל כמו משוגע כל הדרך, מגיע למטה ורואה ששיפרתי בכמה מאיות השנייה, עדיין לא מספיק לפודיום הכללי, אבל בהחלט מספיק לי מקום שני בקטגוריה ורביעי כללי, הייתה תחרות מצוינת עם אווירה מעולה, הרבה חברה טובים ואנשים איכותיים, כן ירבו תחרויות כאלה, אני מאוד נהנתי!”.

אורן חסון בראן מדהים מצליח לשפר את הזמן שלו מהראן הראשון אבל פיגר בפחות משנייה מיונתן יתום. יתום, בהפגנת יכולות טכניות מרשימות וכושר יוצאים מהכלל, עצר את השעון על 2:31 דקות – זמן אשר זיכה אותו בתואר “שיאן המסלול” והמנצח בתחרות הדאונהיל הראשונה על ה”עיניים של המדינה” !

דף התוצאות הרשמי

הנה סרט מהיוטיוב שצילם וערך אלברט קשת:

סיכום

אמיר כספי הבטיח כי התחרות הרביעית בסבב הדאונהיל של שימאנו 2012 תתקיים בחרמון – הבטיח וקיים בגדול! חבירה למספר ספונסרים, להנהלת אתר החרמון ולרענן זיסר ייזם אתר הבייקפארק, הפכו את חלומם האישי וחלום של כל רוכב דאונהיל ישראלי למציאות ובתקווה לתחילתה של מסורת רבת שנים. לקהל הרב שפקד את התחרות זאת הייתה הזדמנות נהדרת לחוות תחרות דאונהיל אמיתי והכל באוירה של “בייק-פארק” מרוחק ומשובח. ללא ספק מדובר בתחרות המהווה אבן יסוד חשובה בהתפתחות ענף הדאונהיל בארצנו.

רענן זיסר הייזם ומנהל הפארק סיפר ל”בייקפאנל” : “ביום התחרות התייצבו באתר הבייק פארק כ 85 מתחרים וכ 500 מבקרים. התחרות כללה מדידת זמנים דיגיטלית על מסלול של 2.7 ק”מ. סה”כ המתחרים התחלקו לפי 6 קטגוריות כולל נשים וסינגל קראון, וניתן לסכם את האירוע כמוצלח מאוד וחשוב לענף!

בסוף חודש נובמבר יסגר האתר לרוכבים, אנו מצפים לעוד אירוע נוסף בסגנון ה Megavalanche לסגירת עונת 2012. כיום המסלולים במצב מעולה לאחר הגשמים אז בואו לרכוב! עונת 2013 תפתח בתחרות דאונהיל  ויש תכנונים לפתוח מסלולים חדשים גם לרוכבי ה AM והקרוס קאנטרי ככה שהולך להיות שמח בחרמון”.

כתב וצילם: חובב הרוש

חובב הרוש הוא נציג הז’אנרים הכי חשובים בענף האופניים הישראלי: אופני הרים ורכיבת שבילים – מטיולים דרך אול מאונטיין ועד דאונהיל. הוא עורך דין מוסמך שהחליט להתעסק במה שמעניין אותו על אופניים כעיסוק עיקרי. בעברו ערך את מגזין אופניים, ניהל חנויות אופניים ועוד.