איזה שנת מרוצים משובחת אנחנו עוברים. עוד בטרם הספקנו לעכל את הנצחון הגדול של וויגינס בטור, הגיעו המשחקים האולימפיים שזימנו מרוץ כביש אגרסיבי ומרתק ותחרות נגד שעון בה המשיך וויגינס את הדומיננטיות ואת כושר השיא בו הוא נמצא וזכה בזהב ובמועמדות ודאית לתואר אצולה בממלכה.

והנה אנו בפתחו של החלק האחרון בעונה, ואתו שלוש פסגות – הוואלטה אספניה (18 באוגוסט עד 9 בספטמבר), הגרנד טור האחרון בעונה, אליפות העולם (הולנד 15-23 בספטמבר), ומרוץ סיום העונה – חגיגת עלי השלכת בג׳ירו של לומברדיה, איטליה (29 בספטמבר). אז איך עושים גרנד טור בספרד? כמו בצרפת… רק בדיוק להפך למרות שאלו אותם המארגנים. מי צריך 100 ק”מ של נג”ש יחידים, כשאפשר לסיים את כל ענייני נגד השעון בשעה וקצת? קחו מרוץ הנג”ש הקבוצתי – 16 ק״מ ביום הפתיחה, ומרוץ נגד השעון האישי – 39.4 ק״מ בשלב 11, וזה מספיק. במקום עליות שמסתימות 30 ק״מ לסיום, קבלו 10 קטעים שמסתיימים בפסגה או בעליה קצרה (ובדרך כלל תלולה), כמו שאנחנו אוהבים … בקיצור, עזבו שטויות, אל תבלבלו אותנו עם נג”ש וירידות, גרנד טור ספרדי מנצחים בעליות, טיפוסים, מעבר קירות ועוד קצת עליות לסיום.

נג”ש בסטייל כתום אוסקדי: באדיבות fundacioneuskadi

 

 

מאפינים עיקרים לוואלטה

הוואלטה שונה מהטור דה פראנס במספר היבטים:

רוכבים רבים, אולי לצערם של מארגני המרוץ, משתמשים בוואלטה כהכנה לאליפות העולם הנערכת קצת אחרי סיומו של הגרנד טור הספרדי. יהיו כאלו שיעזבו באמצע וימשיכו לחדד את הכושר לקראת היום הגדול בהולנד. פיליפ ג׳ילבר, שסימן את אליפות העולם כמטרה להציל עונה נטולת ניצחונות, הוא אחד השמות הבולטים שיתכן וישתמש בשבוע הראשון של הוואלטה להמשיך ולהעלות את כושרו, אך יפרוש לא הרבה אחריו. יתכן כי גם דמיאנו קונגו מלאמפרה ינהג כך. יחד עם העובדה הזו, יש עדיין לא מעט רוכבים הרואים בוואלטה יעד מרכזי, או שינסו לשקם תוצאה חלשה או פציעה בטור דה פראנס. רוברט חסינק, ההולנדי של רבובנק, הוא דוגמא לרוכב שכזה.

 

השנה, בשונה מהשנים האחרונות המרוץ מתרחש ברובו בחלקה הצפוני של ספרד. אחת הטענות המסורתיות כנגד הוואלטה מציינת את השעמום בשלבים הארוכים, בדרך כלל בשבוע הראשון, בנוף המדברי של דרום ספרד. השנה לא מופיעים שלבים כאלו בתכנית. השנה הוואלטה מציגה מספר שלבים מעניינים.

השלב הראשון פותח את התחרות בנג”ש ערב קבוצתי לאורך 16 ק״מ. נג”ש קבוצתי היא תחרות ספורט יפה מאד לצפייה. התאום והמאמץ הקבוצתי לעזור לקפטן של הקבוצה בקביעת זמן טוב תמיד יוצרים עניין. שען חלש כמו יואקים רודריגז מקטיושה יכול, כמו בג׳רו השנה, לסמוך על הרוכבים האחרים של קטיושה שיעזרו לו לצמצם נזקים או אף ליצור רווח על יריביו, אותו ינסה להגדיל בהרים.

שלב 5 הוא בעצם מרוץ הקפות סטייל בית גוברין האהוב שלנו. הקהל יכול לראות את הרוכבים מספר פעמים ולהיות הרבה יותר מעורב בתחרות.

מספר קטעים, על פי מיטב המסורת של האינקוויזיציה בספרד, מסתיימים בעליות מהסוג האכזרי ביותר עם קירות של 15% ואף 23% לרווחת הקהל והמטפסים הטהורים. יהיה קומפקט!

 

שחקנים ראשים

כמו בכל הצגה טובה גם כאן השחקנים הראשים הם אנשי המפתח. הנה סקירה קצרה בסדר לא מחייב:

 

אלברטו קונטדור, ספרד, סקסו טינקוף בנק – אחרי ההשעיה שבפועל לקחה מספר חודשים, רוכב הגרנד טורים הטוב בעולם חוזר! קונטדור רעב ורוצה לתפוס את מקומו מחדש. קבוצתו זקוקה נואשות להישגים למרות שלא תוכל להשתמש בנקודות שיצברו מזכיותיו של קונטדור עקב הרשעתו. המטפס המחונן ואומן שינויי הקצב יבוא להכאיב לכולם ולנצח את הוואלטה. כל תוצאה מלבד נצחון היא כשלון עבורו. רמת כושר התחרות שלו היא נעלם והקבוצה לא הרשימה השנה בלשון המעטה. ביצועיו בטור של Eneco בשבוע האחרון הראו, למרות שלא היו עליות קשות, שהוא במצב לא רע בכלל. הוא טרי ורענן מכולם והוא גם קונטדור. מומלץ לעקוב אחרי הביצועים של הקבוצה כשיש מנהיג אמיתי שיכול לנצח את התחרות, ואיך העובדה הזו מעלה את רמת הרוכבים.

 

כריס פרום, אנגליה, סקיי – פרום מגיע אחרי טור מתיש בו סיים שני, ומדלית ארד בנג״ש האולימפי. הא גם סגנו של קובו מנצח הוואלטה שנה שעברה. הפעם הוא מוביל קבוצה ולא צריך לחכות לאף אחד. האם יעמוד לו כוחו, לגרנד טור נוסף? האם תוכל הרכבת של סקיי, שפרום היה הקטר המשמעותי ביותר בה, להפגין שוב את היכולת המופלאה מהטור? סקיי שולחים הרכב לא רע, שילוב נכון בין רולרים, שענים ומטפסים. יהיה קשה לשחזר את השיא המנטלי של הטור, אבל ראינו כבר שמדובר במקצוענים מהדרגה הגבוהה ביותר.

 

יורגן ואן דן ברוק, בלגיה, לוטו – התקפי ונחוש, מגוון ומאד חזק. אלו היכולות שהקנו לבלגי את המקום הרביעי בטור דה פראנס. עכשיו הוא מגיע לוואלטה במטרה להראות כי הוא יכול להגיע לפודיום. להערכתי יהיה לא קל לשחזר את היכולת מהטור. העליות בספרד שונות במקצת ותלולות יותר. יהיה מעניין לראות איזה ון דן ברוק מגיע לספרד.

 

יואקים רודריגז, ספרד, קטיושה – אחד המועמדים לניצחון. מגיע אחרי מנוחה טובה מאז זכה במקום השני בג׳ירו השנה. מטפס מחונן שביום טוב יכול לכולם, כולל לקונטדור. המומחה לקירות בשיפועים גבוהים. יצטרך לצמצם הפסדים בנג”ש האישי וללחוץ חזק בנקודות החשובות. פחות מפודיום יהיה כישלון. בעבר סבל מימים בהם רכב מכובה אך בשנה האחרונה העלה את רמת היציבות. בג׳ירו אף הפתיע בנג”ש חייו, למרות שזה לא עזר לו לנצח את התחרות.

 

חואן חוזה קובו, ספרד, מוביסטאר – מנצח השנה שעברה. למעשה נעלם מאז הנצחון ולא עשה שום דבר בולט מאז. בטור שזה עתה הסתיים, סיים במקום 30, שעה ועשר דקות אחרי המנצח. לא ברור באיזה כושר מגיע השנה אבל גם שנה שעברה קובו בנה את עצמו תוך כדי המרוץ. ואז, כשקיבל את חולצת המוביל, הצליח לייצר רגעי טיפוס מדהימים כולל היום המדהים בו פירק את כולם באנגלירו … קשה לדעת איזה קובו נראה, נקווה שיהיה זה קובו של שנה שעברה, אם כן, הוא ירכב עם הטובים ביותר.

 

תומס דה גנט, בלגיה, וואקנסוליי – ההפתעה הכי כיפית של הג׳ירו ורוכב גרנד טור בלגי שני. דה גנט הראה על הסטלביו שהוא יכול לרכוב תחרותי גם ללא קבוצה תומכת. הוא שען מצוין ומטפס מצטיין. מקום שלישי בג׳ירו אמור היה לבנות את מרכיב הביטחון ויחד עם רודריגז וקונטדור הוא מגיע רענן יחסית לאחרים. שימו לב לבלגי המעולה.

 

שחקני משנה

רוברט חסינק ובוק מולמה, הולנד, ראבובנק –  אוי רוברט רוברט, מה יהיה? אחרי נצחונות מרשימים ואחרי עבודה של ממש על יכולות הנג״ש עושה רושם שההולנדי לא התברך במזל. נפילות ותאונות וכמעט תמיד מוצא את עצמו חסינק מחוץ לסיכוים מהר מדי. ואולי הבעיה בקבוצה? שלא מראה את הנחישות הנדרשת בשבוע הראשון על מנת להמנע מהתאונות והבעיות. האם ראבובנק יכולים לשמור על חסינק? לא בטוח … האם העובדה שמיד בהתחלה מתחילים לטפס יכולה לעזור לו? בהחלט! אם קצת מזל ויכולת גם חסינק יכול …

 

ג׳והן גאדרה, צרפת, AG2R – המטפס האגרסיבי של AG2R ינסה לשמור על עקביות ולהגיע אל 10 הגדולים. המסלול של הוואלטה יכול לעזור לו בכך.

 

אנדרו טלנסקי, ארה”ב, גרמין ברקודה – אחד הרוכבים הצעירים והמענינים בוואלטה. לא ברור אם טלנסקי יכול להוביל קבוצה אבל ברור שמדובר בבחור מוכשר וחדור מוטיבציה שמקבל את הזכות והחובה להוביל קבוצה בגרנד טור. שווה מעקב.

 

דמיאנו קונגו, איטליה, לאמפרה – קונגו מגיע אחרי שויתר על הטור. מסלול אליפות העולם השנה תואם את יכולותיו ולדעתי נראה אותו נלחם עם התותחים הכבדים ומודד את יכולתו לקראת אליפות העולם.

 

שלבי מפתח

המון קטעים הררים בוואלטה השנה. כמעט כל קטע מסתיים או בפסגה או בעלית קיר קצרה. הקירות הקצרים יאפשרו לקחת זמן אבל בדרך כלל שניות בודדות.

רצף השלבים 14, 15, 16, 3 קטעים רצופים המסתימים בעליות ארוכות יהוו ימים קריטיים לדרוג הכללי. החלטה מרתקת של מארגני התחרות כמותה לא ראינו הרבה זמן.

 

שלב 14:

Image00

שלב 15

 


15

 

שלב 16

16

 

שלב 20 המסתיים בפיסגת הבולה דל מונדו מציג טיפוס רצחני עם שיפועים של למעלה מ 20%. ב 2010 היו אלו ניבאלי ומוסקירה שלחמו שם על הנצחון בדרוג הכללי.

 

שלב 20

20

שלב 11 מציג נג”ש בן 40 ק”מ שיתכן ויצור הבדלים בין רוכבי הדרוג הכללי הנבדלים ביכולות הנג”ש שלהם. קונטדור, פרום ודה גנט ינסו לקחת כל מה שאפשר מרודריגז, אנטון ושאר המטפסים הטהורים.

 

שידורים וקישורים

האתר הרשמי –www.lavuelta.com

Eurosport– שידורים יומיים, בדרך כלל בין 17:00 ל 19:00 שעון ישראל.

www.steephill.tv – ניתן למצוא קישורים לשידורים ברשת.

www.cyclingfans.com – מכיל קישורים לשידורי רשת ותוצאות.

אנחנו נמשיך ללות את המרוץ במתכונת המקובלת של פעם בשבוע.

תבלו.