אחרי סינגל רוחמה, דורות, שוקדה, ניר משה ועוד, הגיע גם תורו של יער להב להתהדר בשביל משלו ומסתבר כי זוהי רק יריית הפתיחה ויש תוכניות נוספות למקום. חנוכת סינגל חדש כבר הפך לעניין שבשגרה במחוזותינו, ועל כך מגיע “שאפו” לעוסקים במלאכה בקק”ל. סינגל אלון הוא הסינגל הראשון שהושלם ואחריו הושלם גם סינגל רימון, החדש יותר.

מאת: עופר עברי
תמונות: עופר עברי וגיאחהIMG_6620בהתאם למה שדובר בסדרת התוכן “איפה ה Flow?”  הכיוון הוא שלא ימשיך פיזור הסינגלים במפעלים בודדים במגוון מקומות רק כי יש שם יער, אלא דווקא ירוכזו המאמצים באשכולות, וייצרו מערכות רכיבה עשירות שמייצרות כמה רכיבות וכמה סינגלים שונים שאפשר לצאת אליהם ממגרש חניה אחד. להב הוא נקודת פתיחה מצוינת לכך.IMG_6583

התמונה הגדולה

סינגל להב (“דה פירסט” יש לומר) הינו חלק מתכנית עתידית גדולה של קק”ל בשיתוף עם אדריכל הנוף ארז לוטן, לבנות בין 7 ל 8 שבילים ברמות שונות, מקלה-בינונית ועד בינונית-אתגרית, בין יער להב ליער כרמים הסמוך. כ 90 ק”מ סה”כ. יצאנו לבדוק האם אכן מדובר בעוד קלאסיקה זורמת וחלקה מתוצרת KKL ישראל.

במקום נמצא גם מרכז ג’ו אלון, בניהולו של סער ברקאי (רוכב ותיק בעצמו), והוא מזמין את ציבור הרוכבים לבוא וליהנות מעמדת שטיפה ותיקונים שמוצבת במקום. כמו כן, ניתן ליהנות מארוחות קלות, בירה צוננת ואף לינת לילה במאהל הבדואי המקומי שכולל מקלחות חמות/שירותים ועמדות מנגל.

IMG_6625

לא מעט קשיים בדרך להשקה

ההתחלה היתה מבטיחה- הקמת השביל התחילה חלק וללא קשיים מיוחדים אי שם בשנת 2012 ביוזמה מקומית של המועצה ובשיתוף עם קק”ל ויפתח סהר ממועדון All Ride. העבודות החלו מיד ופיילוט בניה ראשוני יצא לדרך. הקילומטרים הראשונים של השביל נסללו בקצב טוב של 200-300 מטרים ליום. אחרי ההתחלה הזו, הפרויקט נתקע: בגלל תוואי לא פשוט של שיפועים בני 50-60 אחוז בשילוב סלעים קשים, נבלמה הסלילה וירדה לקצב של 20-30 מטרים ליום(!). בקילומטר ה 12 נעצרה הסלילה למשך שנה שלימה עקב הקשיים, ורוכבים פקדו את השביל כשהוא בלתי גמור. רק לאחר שנה של עצירה, נמצא תקציב להמשך עבודות הסלילה וכיום כאמור השביל בן 13.5 הקילומטרים הושלם כולו.

018

בדיעבד, הסינגל הזה נחשב היום לאחד היקרים ביותר בתקציב לקילומטר שנבנו בישראל, והדבר נאמר לא מעט כביקורת, כיוון שאופטימיזצית מחיר לקילומטר משמעותה יותר קילומטרים של סינגל בתקציב נתון, או פחות סינגל אם התכנון והעלות גבוהים מדי.023

רקע גיאו-אקלימי

היער ממוקם בין הנגב הצפוני לדרום שפלת יהודה ודרום הרי חברון, בקרבת היישובים דביר, להב, להבים ואשכולות. היער ניטע בשנת 1952 ושטחו כ 30,000 דונמים. גובהו של היער מגיע עד לכדי 550 מטרים מעל פני הים ושורר בו אקלים יבש וערבתי (מדברי למחצה), עם כמות משקעים שנתית שבין 300 ל 400 מילימטרים, עובדה שמאפשרת רכיבה רציפה לאורך כל עונות השנה.

004

עצים רבים צומחים ביער וביניהם עצי מחט (אורנים וברושים), אקליפטוסים, שיטים ואשלים. גם עצים רחבי עלים (אלה אטלנטית, שיזף מצוי, חרוב מצוי, אלת הבוטנה – פיסטוק) ועצי בוסתן (זית ותאנה). כמו כן ניתן לפגוש בעלי חיים מגוונים כגון תן זהוב ושועל מצוי, צבי ארצישראלי ודרבן מצוי, וכן צבוע מפוספס. בפסגת היער שוכן לו מרכז ג’ו אלון הידוע העוסק בתרבות הבדואים בישראל ומהווה גם את נקודת המוצא והסיום של השביל.

003

רמה טכנית קלה- רוכבי האנדורו יכולים לוותר

אורך הסינגל כ 13.5 ק”מ וההמלצה לרכוב אותו נגד כיוון השעון. הגובה המצטבר אינו עולה על 250 מטרים שזה לא המון אבל יש עליות, במיטב ז’אנר חוקי הבנייה המשטחים כל הר לשיפועים קלים לטיפוס יחסית- בעיקר מטעמים של תחזוקה ועמידות השביל.

אופי הקרקע יציב וזורם ללא אלמנטים טכניים מיוחדים לאורכו, אבל כולל לא מעט פניות סיבוביות וברמים בנויים ומדויקים שיתאימו גם לרוכבים מתחילים יחסית ברכיבת סינגלים.

017

אם אתם רוכבים בעלי כושר בינוני ומעלה ורמה טכנית בסיסית, 2 הקפות יספקו לכם את מנת הFix הנדרשת לרכיבת שבת הגונה בת שעתיים לערך. רוכבים חזקים מאוד יכולים לסגור שלוש הקפות בביקור כזה, ולהרוויח אימון מצוין לתחרות הבאה.021

עונתיות

השביל כאמור מוצל ברובו, הודות למגוון העצים הבוגרים שלאורכו, ולעומת זאת אינו חף מקטעים חשופים לשמש, דבר שיש לקחת בחשבון ברכיבה בשעות החמות (11:00 בבוקר ואילך). בעונת החורף לעומת זאת ניתן לרכוב כל העת הודות למיעוט משקעים ומערכת ניקוז מים מצויינת. מי מכם שרגיל לדרדרת של בן שמן מוזמן לכאן להתענג על שביל נטול.יער להב

השביל בנוי בעיקר על מורדותיו הצפוניים של היער וחושף אותנו הרוכבים לנופי דרום הר חברון המיוחדים. אם רכבתם כאן בחורף, כנראה שזכיתם לראות כמה מפסגותיו המושלגות. השביל גם חולף על-פני כמה וכמה נקודות חן נוספות. מלבד מרכז ג’ו אלון אותו ציינו בהתחלה, השביל חולף גם בקרבת באר צקלג (באר קדומה מתקופת הצלבנים), באר תילה, חורבת אבו חוף (יישוב מן התקופה הביזנטית), מגדל תצפית האש (518 מטרים מעל פני הים) וחניון החיילים המשוחררים. בשתי הנקודות האחרונות תוכלו גם למלא מים.סינגל להב

לסיכום

13.5 ק”מ יפים על 250 מטרים של גובה מצטבר, מבטיחים חוויה קלילה בנוף יפה. איכות הבנייה והסגנון מבטיחים התאמה לרוכבים בינוניים במהירויות הגבוהות או מתחילים יחסית בעולם הסינגלים במהירויות נמוכות ותשומת לב למגבלות האישיות.

רוכבים מתקדמים- אל תצפו לאתגר טכני, אבל רכיבה חזקה, כמה הקפות תוציא אתכם מאוד מסופקים, בעיקר על שום הסיבובים הכיפיים והברמים המשובצים לאורך המסלול, ובזכות הנוף והמקום.

הגעתי לסינגל להב עם ציפיות נמוכות אבל מהר מאוד הבנתי שמדובר בשביל מהיר, נופי ומהנה עם המון פוטנציאל עתידי. למעשה מרבית הרוכבים שיגיעו לכאן יחשבו כמוני. אז למה אתם מחכים? צאו קצת מבן שמן, זה עלול לעשות לכם רק טוב.

מאת: עופר עברי
תמונות: עופר עברי וגיאחה

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים