הכתבה הזו, על שירות התאמת האופניים החדש יחסית של אסף ורניק (בבניין החוויה האולימפית – בתוך Medix), החלה עם סקפטיות, והסיום שלה – עם רמת שכנוע גבוהה שמדובר בשירות חשוב עבור רוכבים רבים. לראשונה נכנסתי לתהליך התאמה לאופני הכביש שלי – והתוצאה בסופו היתה… מעניינת!

מאת: גיא חלמיש

 


מתעניינים גם בריצה? כנסו ל RUNPANEL – מגזין הריצה הטוב בישראל: http://runpanel.co.il

אסף ורניק – שחקן וותיק בענף אולם חדש לתחום ההתאמה

אסף הוא חבר שאני מכיר שנים ארוכות, והוא אחד הוותיקים בענף – ב 1998 הוא התוודע לעולם האופניים מרצפת חנות האופניים. עד סוף 2016 הוא עבד בחנויות אופניים – מכירות, ניהול, יבואן, מנהל מותגים. הוא עבד אצל רוב היבואנים הגדולים וכשסגרו את החנות שעבד בה הוא עמד לפני צומת. “אני מאוד אוהב את  המכונה, ומאוד אוהב את הקשר הבינאישי, אבל נמאס לי לעמוד על רצפת החנות. תחום התאמת האופניים והירידה לפרטים מאוד משך אותי, וגם נגעתי בו לא מעט בעבודה עם עמוס ולקוחות שלי שהתאמנו להם אופניים”. השיטה והציוד איתם בחר לעבוד היא Bike Fitting – חברת בת של Shimano (המיוצגת על ידי DAA בישראל) לאחר שנרכשה. אגב, אורן גונן ורזניק עובדים עם Retul – שיש לה מצלמת תלת מימד שבה גם Bike Fitting עושה שימוש. עמוס וולף עובד עם המערכת של Guru.

DCIM100GOPROGOPR4688.JPG

אחת הסיבות שאסף בחר ב Bike Fitting הוא מה שמבדל אותה היום: נושא ניתוח הדיווש – טכנולוגיה משותפת של החברה עם Shimano. שימנו הזינה מעל 40 שנים של ידע בניתוח דיווש ואת הטכנולוגיה של המדידה הזו ובייקפיטינג נתנה את ההשלמה להתאמת אופניים.  זה לא זול… אסף השקיע כ 120,000 ש”ח בתשתית הזו שמיבאת DAA כיבואנית Shimano ו Bike Fitting והיא גם מספקת לו את האחריות והקשר עם החברה. הוא עבר קורס בהולנד שם קיבל את הכלים להתאים אופניים בצורה מדויקת עם המערכת הזו “אבל הפרקטיקה בפועל היא החשובה באמת” אומר אסף.

בינואר 2017 הוא החל להתאים אופניים, והבקרה נעשתה באמצעות משלוח של כל הדו”חות ל Bike Fitting, קבלת הערות, השוואה למדידות של המודדים האחרים בישראל, לימוד והעמקה. מעבר לכך אסף הוא רוכב וטריאתלט מנוסה בעצמו ומחובר לצרכים וללקוחות. “אני אוהב לקרוא, להבין וללמוד את הענף לרוחב ולעומק” ואני גם יכול להעיד: הוא אחד האנשים היותר ידעניים שאני מכיר בענף, אפשר ללמוד ממנו המון, והוא גם “לא מתקמצן בידע” ואוהב לחלוק את הידע שלו – שזה לא פחות חשוב.

image8התהליך  

מתחילים בחדר הפיזיותרפיה של מדיקס, שם בודקים טווחי תנועה, גמישות, יישור ברכיים וקרסוליים ועוד, וממשיכים אל חדר המדידה של אסף למדידות גוף שונות: גובה, טורזו, אורך רגליים וזרועות, רוחב כתפיים וכו’. אחד הדברים הראשונים והחשובים הוא האוכף ופה מודדים את רוחב האגן, וכך אסף יודע להתאים מידת רוחב לאוכף.

מפה ממשיכים להתאמת קליטים – המיקום שלהם מרכזי לתחילת תהליך התאמה נכון ומדויק, ואז עולים על אופני ההתאמה: מכונה שמאפשרת הסטה של כל ממדי הישיבה והממשק לאופניים: גובה, אורך, רוחב, של כל דבר באופניים.

DCIM100GOPROGOPR4676.JPG

ממשיכים לתחילת דיווש תוך שהגוף מדומה באמצעות מצלמת תלת המימד על המסך, ואסף והרוכב רואים את הנתונים כולם על המסך, ומשנים שינויים קטנים עד שמגיעים לזווית הנוחה והיעילה ביותר. נטו תשבו על האופניים פה עד שעה – ותצאו עם דוחות מפורטים עמם אפשר לכוון כל אופניים שתקנו, וגם עם ידע ברור מה המידה הנכונה לכם בכל מותג שתרצו לברר עליו.  אצל אסף מבלים זמן ארוך יחסית על האופניים, רוב השעה הזו נטו על האופניים עושים בהתנגדות נמוכה, מה שמעלה את נקודות הלחץ – הישבן והידיים מקבלים עומס גדול יותר. בהעלאת ההתנגדות מפחיתים את העומסים האלה. מימד הזמן משחק פה – והתחושות לאורך הזמן והעומס הן אינדיקציות נוספות שאסף עושה בהן שימוש. האם הזמן שם מספק כדי לדעת האם הוואטים משתפרים? זה שונה מרוכב לרוכב ותלוי בדיוק שלכם כלקוחות ובתחושות שלכם. ככל שהרוכב מדויק יותר ויודע לתת פידבק טוב יותר הוא יפיק יותר מהתהליך הזה. לפעמים התוצאות לוקחות קצת זמן – מתחילים עם פחות וואטים כתוצאה מהשינוי ואז הגוף מתרגל והמצב משתפר (בעיני יש פה קאצ’ – ככל שהרוכב מדויק ונותן פידבק טוב יותר הסיכוי שיגיע בעצמו למדידה הנכונה עבורו גדל…)

מחירים:

  • התאמה לפני רכישה של אופניים – עולה 450 ש”ח שכוללת את כל השלבים למעט יישום המדידה על אופניים. אפשר להוסיף עליה 200 ש”ח ואסף יישם את המדידה על האופניים לאחר שירכשו.
  • בדיקה מלאה כולל היישום על האופניים ללא החלפה של חלקים: 650 ש”ח (כ 2.5-3 שעות)
  • שירותים נלווים – בדיקה והתקנה של קליטים: 90 ש”ח (בנוסף למחיר הקליט, אורך כ 20 דקות).
  • ניתוח דיווש – 250 ש”ח בשלושה מפגשים (הראשונה אורכת הכי הרבה זמן והאחרות קצרות יותר).

DCIM100GOPROGOPR4695.JPGניתוח הדיווש – שירות ייחודי של אסף ו Bike Fitting

זה כלי שאסף מאוד מאמין בו: “זה כלי פנטסטי לרוכב שבאמת רוצה לדעת כיצד הוא מדווש ומה יש לשפר”. התהליך הזה הוא תהליך מסכם שבא בסוף ההתאמה. גם אם כבר עשיתם התאמה אצל מודד אחר כדאי לכם לבקר עבור ניתוח הדיווש אצל אסף. בתוך התהליך רואים את הפידול במודל שמציג את הכוח שהפדל קיבל בכל נקודה על מעגל הפידול – בין אם במשיכה ובין אם בדחיפה. בצורה כזו רואים בדיוק, ויזואלית על המסך, איפה הנקודות המתות. ההתקן מודד גם בדיוק כיצד הרגל לוחצת על הפדל והיכן מתפזר העומס – האם יש סטיות ימינה או שמאלה או שכל הכח מתרכז בתנועה יעילה. זה מאפשר גם לדעת האם צריך לבצע התאמות למדרס או חיבור הפדל לנעל – או פשוט נסיון של הרוכב עצמו לכוון את הרגל ולהתרכז בתנועה נכונה. תוך כדי התרגול לומדים לבצע את התנועה העגולה ולהכניס את המשיכה ואת היישור של תנועת הבוכנה ומנח כף הרגל על הפדל. מתרגלים את התחושה אל מול הוואטים המוצגים על המסך ויוצאים לדרך עם ניסיון לשחזר אותה.  

image1יש שלושה שלבים לניתוח הדיווש:

  1. אבחון ראשוני של הדיווש – ומשלוח הרוכב עם תרגילים לשיפור.
  2. אחרי חודשיים – פגישה נוספת קצרה יחסית שבה בודקים את היישום.
  3. חצי שנה מהפגישה הראשונה – פגישה שלישית ואחרונה.

אגב, התחושה כשמתחילים היא שאולי אפשר לייצר פידול עגול וטוב יותר לזמן קצר, אבל מפסידים עוצמה ביחס להרגל הקודם. אני יכולתי להקצין ולנסות להפחית לגמרי את הקווים האדומים אבל רציתי לראות איך נראית רכיבה אמיתית שלי. כשהולכים עד הסוף עם המשיכה ותנועת כף הרגל הגלית כדי למנוע את אותם קטעים מתים, השרירים עדיין לא חזקים מספיק בדפוס החדש הזה, ובהתחלה מפסידים מהירות. אבל “מי שמחליט לעבוד עם זה, ויעשה את התרגילים – יראה את השיפורים בוואטים בתוך חודשיים, אין שום ספק בכך”, אומר אסף.

image6הערך של התאמת האופניים לרוכבים

חלק מהאנשים לא מרגישים נוח בתנוחה האופטימלית עבורם וצריך לנסות להביא אותם אליה בצורה הדרגתית בלבד, ואחרים – אולי נוח להם מדי אבל הם לא מוציאים את מקסימום הוואטים האפשרי עבורם. אסף אומר שתמיד מתחילים במספרים – בהמלצה לפי הספר, אבל התוצר הסופי בד”כ יהיה בין הנוחות והפידבק מהרוכב לבין המספרים.

BP: מה התועלת במודדים אם יש מחשבונים באינטרנט ואפשר למדוד לבד?

“בדו שיח שלי עם הרוכבים, אני משקלל פנימה דברים שהמחשבונים לא עושים: גמישות, פציעות, העדפות אישיות וסוביקטיביות על נוחות, מדידת תפוקה… מודד טוב יכול להביא רוכב לתנוחה נכונה יותר מזו שהמספרים והמחשבונים יציבו אותו בה”. מהות הטענה היא שעצם העובדה ששני אנשים שונים לגמרי במגוון היבטים שהוזכרו פה, רק עם מידות זהות של אורכי גפיים וגוף ייצאו עם אותה התאמה ממדידה במחשבון אינטרנט מעידה שיש מגבלה מהותית באי התערבות אנושית מקצועית, שמכניסה עוד ידע ושיקולים לתמונה.

מתי הרגשת שאתה נותן הכי הרבה ערך ללקוח?

“אני באמת חושב בצורה כנה שלכולם אני נותן ערך. יכול להגיע רוכב שמרגיש טוב על האופניים, עושים התאמה ומגלים שאין הרבה מה לשנות – זו גושפנקה. רוב האנשים מרגישים פחות טוב עם תוצאה כזו כי לא נמצא משהו לשפר. לקוח ששילם כסף אוהב לראות שינוי אבל אני לא אכניס אותו כשאין צורך”.

image4קהל המטרה? כולם…

  1. חברה שמתחילים לרכוב-  “הם אוהבים את התהליך, המקצוענות, והם ללא נקודת ייחוס כמעט למצב קודם. יתכן שאנחנו חוסכים מהם לא מעט סבל פוטנציאלי על פציעות ומשפרים להם את הכניסה הנעימה לענף”.
  2. וותיקים ברכיבה- “גם אם הם חושבים שהכל בסדר ולא סובלים הם לאו דווקא במצב האופטימלי שלהם. אנחנו משנים להם את האופניים בסוף התהליך ולפעמים לוקח להם זמן להסתגל. להרבה אנשים קשה להסתגל לשינוי, לגוף לוקח זמן. אם הוא היה זקוף מדי (והיה לו נוח בשל כך) אבל הוא גמיש, אני לוקח אותו קדימה מעט, רכון מעט יותר, הגב יעבוד קצת יותר… לפעמים מחליפים אוכף לאוכף נוקשה יותר כדי שלא יזוזו הרבה על האוכף. בד”כ אחרי חודשיים הסתגלות הרוכבים מדווחים על שיפור. במקומות מסוימים אם נדרש, נתקן אחורה לטובת הנוחות”.

אגב, אסף לא מתחיל עם בדיקה של האופניים הקיימים אלא ניגש לזה “כדף חלק” – כל המדידה נעשית על המערכת שלו מהתחלה. רק בסוף עוברים לאופניים הפרטיים ובודקים הבדלים.

image5קשר לסוג הרכיבה: שטח, כביש ונג”ש

“אצלי 10% מהמדידות הן של אופני הרים, וכ 60% מדידות לרוכבי כביש ו 30% בנג”ש. זה מעניין אבל באירופה רק 6% מהמדידות הן בנג”ש”. כנראה שהטריאתלטים של ישראל וטרפת האיירונמן עושה הבדל פה לעומת כל העולם.

אצל רוכב אנדורו שהוא מאוד דינמי על האופניים המשמעות של התאמת אופניים היא כמעט זניחה. גם השאלה “מה נוח לי” היא השאלה החשובה בקטגוריות האלה.

בקרוס קאנטרי ומרתון מקבלים תועלת גדולה, המנח בשניהם דומה. ביחס לכביש מפשק הידיים משנה את המדידה והמרחקים, אבל בגדול הנחת הרוכב נשענת על עקרונות דומים וזווית הגב תהייה דומה בכביש ובמרתון.

בנג”ש הסיפור הוא כבר אחר לגמרי: פה מכניסים שיקולים נוספים כגון וויתור על וואטים מסוימים לטובת סל”ד גבוה יותר ושיפור המוכנות של הרגליים לריצה (בעיקר במרחקים הארוכים יותר), וכמובן פלג גוף עליון שונה לחלוטין. בנג”ש התועלת של המדידות והתאמות האופניים היא הגדולה ביותר, ופה גם היתרון הגדול של אסף, בתור איירונמן וטריאתלט פעיל.

DCIM100GOPROGOPR4685.JPGעל נקודות חיכוך בין המודדים לחנויות והיבואנים

שאלתי את אסף בתור מי שהיה בשני הצדדים (בחנות ובהתאמה) על העניין והוא מסביר: בתחום הזה יש קשר מורכב בין מודדים לחנויות אופניים. “מאוד קשה לחנות לקבל את העובדה שהיא הוציאה אופניים מארגז וכעת היא צריכה לשנות את הדברים בהתאם להגדרות – יש דברים שלוקחים הרבה זמן: להחליף כידון זה להוריד סרט ליפוף, לקצר כבלים, לפעמים לשים סרט חדש. החלפת סטמים (יש במלאי? אין במלאי?), רוחב של כיסא – חנות צריכה להחזיק עכשיו מלאי של אוכפים ללא הגבלה? ומצד שני הלקוח רוצה את זה ורוצה אופניים שיתאימו לו. המודעות של הלקוח מתחזקת, ויש פה חיכוך מאוד ברור. אני לא יודע אם כל חנות מקבלת את זה ובטוח שלא כל החנויות מקבלות את זה בכיף, אבל זה כלי שבסופו של דבר משרת את הלקוח שלי שהוא הלקוח שלהם. חנות לא חייבת לתת חינם את השינוי והשדרוג הזה, אבל חנות שיכולה להבין את הצד השני ולתת שירות משחקת אותה.

נקודת חיכוך נוספת היא מול רכישות – אתה חושב שמודדים צריכים להמליץ על דגמים ספציפיים?

יש טרוניות בענף כלפי הדברים האלה, אני אומר לו, והוא מסביר את מודל העבודה שלו, המקצועי והגון יש לאמר, בנושא: “אם תבוא אלי ותגיד לי שאתה מתלבט בין טרק לקניון ו KTM וכו’ אוכל לאמר לך בכל חברה איזה דגם יכול להתאים לך אבל לא אומר לך “אל תקנה את האופניים האלה, אלא אופניים אחרים”.

“זה משחק מאוד עדין – ופוליטיקה לא בורחת משום מקום, אנחנו מדינה קטנה ואי אפשר לירוק לבאר: אני מתפרנס מחנויות ששולחות אלי- לא נכון לפעול כך שחנות ממליצה למישהו ללכת למתאים אופניים ובסוף הוא ייצא ממנו עם קנייה בחברה אחרת. מצד שני אני לא שולח לקוח עם כרטיס ביקור לחנות. אם לקוח בא עם רעיון – החנות תזכה בתשובה שלי לא בגלל שהיא נחמדה או טובה אלא בגלל שזו היתה הנטייה של הלקוח. אם חנות שולחת אלי אני אכוון את הלקוח לדגמים שהחנות מחזיקה ומתאימים לו. יכול להיות שדגם לא יהיה במלאי בדיוק, אבל זו כבר שיחה אחרת. אני כן אוכל לאמר לך איזה דגם מכמה חברות יכול להתאים לך, אבל אני לא אומר לאף אחד אל תקנה דגם מסוים”.

נרשמתם כבר למנוי השבועי אצלנו? תכניסו מייל:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

הרגע המותח מכל – מה אני צריך לשנות באופניים שלי?

מגיעים לרגע האמת. הרגע בו הסקפטיות שהתחלתי בה תתעמת עם המציאות. עשינו את הבדיקה על המתקן המיוחד. דיוושתי ודיוושתי ותוך כדי אסף מקצר קצת בסטם, מגביה את האוכף, משנה פה ומשנה שם עד שמגיעים לתנוחה שהוא מוצא כנכונה ביותר עבורי. לטענתו אני צריך כידון ברוחב 40 (אבל זה פחות נוח לי, במיוחד בטיפוס ואני אוהב 42, למרות שזה פחות אווירודינמי).

הרגע המותח מכל מגיע – ממשיכים לאופניים שלי כדי לראות מה צריך לשנות ו… מוציאים את הניירות והמטר, ומתחילים לבדוק. מידה ועוד מידה. גובה אוכף, מרחק כידון, אורך הסטם… ההתאמה הפרטית שעשיתי לעצמי מדויקת על המילימטר למה שמצא אסף כנכון עבורי על המכונה. אין מה לשנות כלום!

אז מדוע קיבלתי אצל אסף ורניק אמון מחודש בתחום ובשירות הזה? הסקפטיות שלי מצד אחד התממשה – אני לא צריך מדידה, אני יכול לבד. אבל אני מזכיר לעצמי – ולכם: אני לא דומה לרוב הרוכבים – אני כל שבועיים על אופניים אחרים, מכוון ומקבל פידבקים מידיים מהבדלי גיאומטריות, תנוחות והרגשה, מחליף סטמים ובודק, עוצר ומשנה… אני מיומן בזה לפחות כמו המודדים עצמם… ואני גם צריך לנסח לעצמי ולכתוב את הפידבק עבורכם הקוראים. בתור בוחן אופניים הסנסורים שלי רגישים בהרבה משל רוב הרוכבים.

אסף הגיע בדיוק לתוצאה שלי ולטעמי זה אומר שהוא לא מפספס: הוא עמד בצורה יפה במבחן ונתן את ההתאמה האופטימלית ביותר האפשרית.

רק לאחרונה תוך התייעצות עמי גילינו אני וחבר לקבוצת הטריאתלון שהצטרפתי אליה שהוא על שלדה גדולה במידה אחת מזו שהיה צריך לרכוש. כאבי הגב לא אחרו להגיע… רוכבים שאינם בוחני אופניים או רוכבי עלית מקצועניים ומדויקים יקבלו הרבה מאוד תועלת מהכוונה נכונה והתאמה כזו. ימנעו מעצמם טעויות ברכישת אופניים. אני רואה באסף ורניק מקצוען אופניים אמיתי – הוא היה כזה גם כמנהל חנויות והוא כזה גם בתחום המדידה – זה עניין של אופי. קבלו המלצה חמה ממני לגשת אליו!

מילה לסיום: אסף קורא לכם לעשות עבודה על הגוף: “חיזוקים, גמישות, אלה פרמטרים שאינם תלויים במדידת האופניים והם יכולים לשפר מאוד משמעותית את הרכיבה. חוזק שרירי הליבה משפיע על כאבי גב. גמישות משפיעה על האווירודינמיות. כל מי שמתעסק עם אופניים ברצינות חייב לתת זמן לתחזוקת הגוף!”

מאת: גיא חלמיש