טור דה פראנס אתמול- ג’ון דגנקולב (טרק סגפרדו) מנצח בפעם הראשונה בטור דה פראנס ובפעם השנייה ברוּבֵּיי, הוא מקדים את לובש החולצה הצהובה מאז היום השלישי גרג ואן אברמט (BMC) אשר הגיע שני לקו.

מאת: אורן ארד
צילום: ASO

גרג ואן אברמט הבהיר היום למתחריו – במיוחד לחברי עדת הזאבים (כינוי החיבה של קוויק סטפ) בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים מיהו זכר האלפא בשליש הראשון של הטור הזה. היום- יום מנוחה. מחר-  עליות!

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מקטע “הרוביי” – קורבנות ושורדים בסטייג’ 9

סיימנו את השליש הראשון של הטור דה פראנס אחרי יום ברוטאלי בדרכים מרוצפות האבנים של צפון צרפת. המסלול גבה את קורבנותיו וגם השאיר את חותמו על הדירוג הכללי.

החלל הראשון היה ריצ’י פורט, אשר בקילומטרים הראשונים היה מעורב בתאונה. זו השאירה אותו בתנוחה המוכרת עד כאב של רוכב יושב על הכביש, שמוט כתף ומהדק את מרפקו לביטנו. פורט שבר את הכתף ושוב פרש מהטור בטרם עת.

כעת עיני כולם היו נשואות לטי ג’יי ואן גארדרן בתוך מספר 2 בתכנית ה-GC של BMC, אך מהר מאוד טי ג’יי נקלע לצרות בעצמו ואיבד כל קשר לקבוצת הפייבוריטים.

רומן בארדה (AG2R) עבר מסלול מפרך ורצוף תקלות טכניות, מה שגרם לעצירות ואחריהן מרדפים אחרי הפלוטון הדוהר יותר מידי פעמים, אך הצרפתי הצנום הצליח תוך ייסורים לאבד רק שניות בודדות.

איתו סיים מיקל לאנדה (מוביסטר) אשר פגש את האספלט בין קטעי הפאבה ולקח לו כמה שניות להתעשת ולחזור לאופניים, גם הוא רדף רוב היום אך איבד שניות ספורות. לעומתם ריגוברטו אוּרַן (EF Education) אשר היה מעורב בהתרסקות והיה עסוק במרדף רוב היום, איבד כדקה וחצי.

בתוך קבוצת הפייבוריטים אשר חצתה את הקו 27 שניות אחרי דגנקולב נשמו לרווחה וולוורדה וקינטנה (מוביסטר), ניבאלי ופוצוביבו (בחריין מרידה), טום דומולן (סן ווב), אדם ייטס (מיצ’לטון סקוט) וצמד המובילים של סקיי – גריינט תומס וכריס פרום, אשר על-אף שעבר עליו יום לא חף מתקלות, הוא יכול להגדירו כהצלחה.

סיכום השבוע – מלחמות הקשוחים של המישורים

זה היה שבוע סוער למדי לרוכבי הטור דה פראנס- ראינו שתי מלחמות מרכזיות נערכות: האחת על ניקוד החולצה הירוקה אשר התקיימה בעיקר בין פרננדו גביריה (קוויק סטפ) ובין פטר סאגן (בורה הנסגרו). שני הגלדיאטורים נלחמו על כל נקודה, אבל הגבעות המתגלגלות של ברטאן בימים 5 ו-6 וסיומות העליה הכניעו את עילוי הספרינטים הקולומביאני מקוויק סטפ והיה זה סאגן שהצליח להישאר מקדימה ולצבור יתרון משמעותי. אחרי פסילת הספרינט של גביריה ביום 8, סאגן מוביל עליו כעת ב-81 נקודות.

התקיימה גם מלחמת חורמה של קוויק סטפ נגד גרג ואן אברמט (BMC), והם ניסו בכל דרך להשתלט על החולצה הצהובה אותה הוא לבש מאז הנג”ש הקבוצתי של יום 3. עדת הזאבים הרעבים ארבה לואן אברמט בכל הזדמנות שהקוויק-סטפים (שרגילים לזכות בטרפם) איתרו.

פיליפ ג’ילבר, ניקי טרפסטרה, ג’וליאן אלאפיליפ, בוב יונגלס, איב לאמפארט – כל אחד מהם רוכב מעוטר וקשוח ניסה, ותקף, ונבח ונשך, אך ואן אברמט לא הראה אפילו סדק בשיריון שיאפשר להם לקבל את מבוקשם. שאפו!

רוכבי הדירוג הכללי מנסים לא להסתבך

בתוך כך ניסו רוכבי הדירוג הכללי, לא תמיד בהצלחה, לנווט בבטחה. כבר ביום הראשון נכנסו כריס פרום (סקיי), אדם ייטס (מיצ’לטון סקוט), ריצ’י פורט (BMC) ונָיִרוֹ קינטנה (מוביסטר) לגרעונות זמן. הנג”ש הקבוצתי עשה קצת סדר בזמני הרוכבים אבל גם הוריד בדירוג רוכבים אחרים, הבולטים ביניהם וינצ’נזו ניבאלי (בחריין מרידה) ורומן בארדה (AG2R) שבנוסף לזה, עקב מפגש גלגלים עם טום דומולן (סן ווב) ביום 6, איבדו שניהם זמן משמעותי. ריצ’י פורט (BMC) כאמור, לא סיים את יום 9.

בעודנו נכנסים ליום המנוחה, הממוקמים הכי טוב בטבלת הדירוג הכללי הם כריס פרום (סקיי) אשר נמצא מעל כל מתחריו, כולם חוץ מחבר קבוצתו גריינט תומס, אשר מקדים אותו בכמעט דקה. יחסי ההיררכיה בין שני מובילי סקיי נתונים לספקולציות רבות, ואכן אף פעם לא ראינו את תומס זוכה לכזו מידה של חופש לרדוף אחרי גורלו בטור במקום לרכוב עבור האלוף המכהן.

הפודיום

  • מנצח השלב – ג’ון דגנקולב – טרק סגפרדו
  • הדירוג הכללי – החולצה הצהובה: גרג ואן אברמט – BMC
  • דירוג הנקודות – החולצה הירוקה: פטר סאגן – בורה הנסגרו (299 נק’)
  • דירוג ההרים – החולצה המנוקדת: תומְס סקורג’ן – טרק סגפרדו (6 נק’)
  • הרוכב הצעיר – החולצה הלבנה: סורן אנדרסן – סן-ווב
  • הרוכב האגרסיבי – מספר אדום: דמיאן גודין – דירקט אנרג’י
  • הדירוג הקבוצתי: QuickStep Floors

הדירוג הכללי אחרי שלב 9

מחר: שלב 10 – Annecy > Le Grand-Bornand

מחר סוף סוף יום הררי – 158.5 ק”מ שיוצא מאנסי – העיירה הצרפתית היפה על גבול שוויץ. היום שאחרי יום המנוחה תמיד לא צפוי. הגוף לא תמיד מתפקד כצפוי והרגליים מבולבות קצת, במיוחד כאשר הן עוד לא התרגלו לטיפוס, אבל נתחיל לראות מה מצב המתמודדים על הדירוג הכללי.

המסלול לוקח אותנו דרך גבעה אחת (דירוג 4) שלושה טיפוסים בדירוג 1 ועליה אחת בדירוג HC. המסלול הוא קצר יחסית וכולל עליות יפות, ירידות מהירות וגם דרך עפר באורך 2 ק”מ. האגרסיביות בדירוג הכללי תגיע לשיא בעליה האחרונה לקוֹל- דֶה-לַה-קוֹלוֹמבִּייר האיקוני, אשר אחריו ירידה מהירה לקו הסיום שבעיירה לה-גראנד-בונאר. שם אנחנו מצפים לראות קבוצת רוכבים מצומצמת של רוכבי GC מנווטת דרך רחובות העיירה לקו הסיום.

מעניין אם המובילים יגיע יחד או שכבר נראה מי הגיע לטור עם רגלי הטיפוס הכי טובות? בניגוד לגבעות המדורגות של השבוע הראשון אשר העניקו נקודות בודדות של תחרות מלך ההרים, העליות המדורגות היום נושאות איתם כבר ניקוד משמעותי ולכן מי שמתכננים ברצינות להגיע לפריז עם החולצה המנוקדת יראו את פניהם היום והם ילחמו על כל פסגה כדי לעבור ראשונים את הקו.

ואיך נקבע דירוג ההרים?

האגדה מספרת שדירוג ההרים נקבע בעזרת סיטרואן דה-שבו. ההילוך שבה הצליחה המכונית הקטנה לטפס את העליה קבע את הדירוג שלה, כאשר דירוג HC Hors catégorie – ללא קטגוריה – ניתן כאשר לא הצליחה כלל להגיע לפסגה. בפועל כיום הדירוג נקבע על ידי שני ממדים שהם קושי הטיפוס (אורך העליה, השיפוע הממוצע וגובה הפסגה מעל פני הים) ומיקום העליה במסלול, כלומר אותה עליה יכולה להיות מדורגת לדוגמא 2 או 1 אם היא באמצע או בסיום שלב.

מאת: אורן ארד
צילום: ASO

 


כנסו למגזין הטיולים והאאוטדור שלנו!