טרק מדון – ספינת הדגל, נושאת המותג, מכונת המירוצים שעשרות אלפי רוכבים בעולם כולו ישאפו לשדרג אליה, שמקצוענים צריכים לנצח איתה. אחרי 3 שנים של פרויקט שמעורבים בו כ 20 אנשים, ידע, מקצוענות ונסיון, תהליכים וגישות למידע, אומנות ועיצוב לצד הנדסה, בדיקות, מדידות ותיקוף, זה סוף סוף יוצא. לא היה אחד מאיתנו – האורחים של טרק שהזמינה כתבים מכל העולם לעיר מדיסון (בירת וויסקונסין), שלא התרשם, מאוד, מהמוצר הזה – טרק מדון SLR החדשים!

בכתבה הזו מידע ראשוני. בכתבה ביום ראשון – רשמי רכיבה ראשונה!

תקציר מנהלים- הדברים החשובים טרק מדון SLR 2019

  1. עיצוב וגימור- האופניים פשוט מהממים. הניקיון העיצובי עם דיסקים וללא כבלים, עם שיפור דרמטי בשלדה, בצביעה ובגרפיקה, יצרו את אחד מזוגות האופניים המרשימים בשנים האחרונות.
  2. אווירודינמיות- מעל ל 100,000 גרסאות מוצר נבדקו בתוכנת ה CFD להדמית אווירודינמיות, עם כח מחשוב חזק במיוחד- ליצירת מכונה מהירה בצורה מופרעת ממש.
  3. גיאומטריה חדשה (H1.5)- לא עוד שתי גרסאות גיאומטריה לרייסרים ולכל השאר. יש שלדה אחת עם צינור ראש מעט ארוך יותר מגרסת ה H1 הקודמת ומעט קצר יותר מה H2 – שמתאימה לכולם.
  4. איזוספיד בר כוונון ו dumper – מהדומנה לקחו את האפשרות לקבוע את רמת השיכוך (בהתאם למשקל והעדפת הרוכב), ושיפרו אותו עם הוספת אלסטומר לריבאונד נעים בהרבה.
  5. דיסקים- בשנים הקרובות 80% ירכשו אותם עם דיסקים ורק 20% עם מעצורי החישוק. זה גם מייצר חלק ניכר מהנקיון העיצובי המרשים של ה Madone החדשים.
  6. קוקפיט חדש- הקוקפיט אווירודינמי, עם הפרדה בין הסטם לכידון שנותנת קלות רבה יותר בהתאמה אישית למידות הרוכב, וגם מעט יותר שיכוך מהקוקפיט הקודם שהיה יחידה אחת של סטם וכידון.

יש עוד הרבה דברים לספר – למי שרוצה להעמיק או מתכנן לרכוש את האופניים האלה.  

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

שלדה – האופניים המרשימים ביותר בתעשייה?

הטרק מדון SLR החדשים מרשימים. מרשימים מאוד! הבקטגורית הכביש-אווירודינמי הם מציבים רף חדש באיכות וגימור, ובמראה תחרותי ויוקרתי. לטעמי רוב השאר נראים חיוורים לעומתם וגם מציגים פחות חדשנות. הסתכלתי על האופניים האלה מכל הכיוונים- והם באמת משדרים את רמת התחכום והמהירות של מכונית ספורט יוקרתית במיוחד. כל אלמנט באופניים עבר עידון ושיפור עיצובי לעומת המדון הקודמים. צינור הראש שופר ברמה הכי משמעותית והוא נראה מאוזן יותר ופחות “גושי” מבדגם הקודם. הניקיון והדיוק שמתאפשרים כשמעיפים את המעצורים וכבליהם מאזורי הצינור הקדמי ותומכות הכסא מאחור, מייצרים מראה מושלם. כמובן שכל הכבלים פנימיים לגמרי באופניים.

מדון SLR

צביעת Trek Segafredo

הם גם ייחודיים

לעומת עדר החיקויים זה של זה שיוצאים מסדנאות הכביש של חברות האופניים לאחרונה, טרק בולטים בכך שהם לא נזקקים לתומכות אוכף נמוכות. להורדת התומכות אצל האחרים יש תפקוד אווירודינמי מצד אחד ותפקוד של שיפור הנוחות מצד שני. מבחינת נוחות- היות ויש להם איזוספיד אין להם צורך בכך, ומבחינת אווירודינמיות הם אומרים שאין לזה באמת יתרון לעומת התומכות שלהם- שהן דקות מאוד, וגם משחררות אוויר באמצעות מפגש רחב עם מוט האוכף. הקשיחות הצדית המתקבלת מהשארתן למעלה היא טובה בהרבה.

טרק

יאנס והעיתונאים מגרמניה

הפסקת גישת שתי הגיאומטריות בטרק

בעבר היו לטרק שני דגמים לכל מודל- תחרותי וחובבני, או גבוה ונמוך מלפנים. אני חושב שזו החלטה מעולה- שתי האופציות האלה רק יצרו בלבול אצל הלקוחות, והתלבטות מיותרת במקרים מסוימים לגבי איזה שלדה להזמין. גם בואו נודה על האמת- אנחנו יודעים שאנחנו לא מקצוענים ב World Tour ושהתנוחה שלנו צריכה להיות גבוהה יותר, אבל אף אחד לא אוהב שמזכירים לו את זה. חוץ מזה שעיצובית צינור קדמי ענק וגבוה זה פחות יפה.

גם מבחינת טרק עצמה והמורכבות והעלויות המוגזמות ששתי גאומטריות עושות לאורך כל שרשרת האספקה (מהייצור – יותר מולדים יקרים מאוד, דרך ניהול הכמויות בכל העולם, וכלה בעול שזה משית על המפיצים).

משקל השלדה ברמת הקרבון הגבוהה ביותר של טרק (OCLV700) היא כ 1000 גרם, אבל זה כולל את מוט האוכף שחלקו אינטגרלי (כנראה על שני חלקיו).

מעצורים

יש גם דגם חדש ומשופר למעצורי חישוק

הדיסקים ותכנון השלדה מאפשרים פורמלית צמיגי 28 (יש דרישות של Iso ל- 6מ”מ בין הגלגל לשלדה וטרק עצמה מוסיפה 2 מ”מ לזה ומגיעה כך ל 28מ”מ בגרסת הדיסקים אבל אפשר גם 30 ולצאת איתם למרוץ גרבל…

למי שממש חייב מעצורי חישוק (נגיד, כאלה שהשקיעו ממש אתמול בגלגלים של 12,000 ש”ח ולא בא להם להחליף כעת, ובעלי התנגדות עקרונית לדיסקים), יש גם גרסת מעצורי חישוק. גם בשלדה הזו הם הצליחו לשמור על העיצוב כמעט לחלוטין – ושיפרו את מיקומי המעצור במזלג כך שיהיה בחלקו האחורי ולא מלפנים כמו בעבר. המעצור האחורי מעט יותר דומה לדגם הקודם במיקום אבל הוא נראה קטן יותר. Trek Segafredo תתחרה עם גרסת הדיסקים. גרסת מעצורי החישוק הולכת להיות בעלת חשיבות פחותה בהרבה.

האחריות היא לכל החיים כרגיל אצל טרק, וגרסאות הנשים שונות רק בצביעה ובאבזור הייעודי.

מעצורי חישוק

גרסת מעצורי החישוק

גרפיקה וצביעה – גימור פנטסטי

החברה שם יורדים לפרטים. רמת הגימור של האופניים שראינו היא פנטסטית. זה נראה, מרגיש מאוד יוקרתי.  “מי שקונה אופניים כאלה ב 12,000 דולר, מחזיק גם מכוניות יוקרה. הם צריכים להתאים למנשאים שיושבים על פורש, אאודי או טסלה…” אומר לי מנהל המוצר. והם הצליחו בכך. עושים את זה באמצעות תשומת לב לדברים קטנים- לוחית המתכת הקטנה על הצינור התחתון, כיתוב ה Madone הכסוף על הצינור העליון… נגיעות של יוקרה.

project one

טרק שמים דגש גדול על  Project One שלהם- אותה תוכנית שבה יכול כל קונה לבחור לעצמו צביעה ייחודית ושילוב חלקים משל עצמו, תמורת הפרש מחיר מסוים מעיצובי המדף והקיטים הסטנדרטיים. במסגרת הצביעות הייחודיות שלהם הם הציגו לנו את ליין ה Icon – צבעים ייחודיים מטליים מתחלפים כאשר האור פוגע בהם בזוויות שונות ועם רמות שונות של נצנצים משולבים בתוכן! בקולאז’ הבא: אותו זוג אופניים שקיבל תאורה מכיוונים שונים ונראה בצבע אחר לגמרי (חום, זהב, ירוק, אפור, סגול) מכל כיוון:

אישית פחות התחברתי לצביעה הזו עם הנצנוץ והצבע המתחלף, אבל אין לי ספק שזה יהיה להיט. זה מיוחד ומרשים. מאוד התחברתי לדגמים שהיו ברכיבה עצמה: גרסאות Project One יפהפיות בכל מני שילובים של צבעים קלאסיים (אדום-שחור, תכלת-כחול, חום-זהב-שחור, צהוב-שחור וכו’…) רמת הגימור והאיכות של העיצוב מאוד גבוהה. הקו הגרפי הבולט הוא השיפוע שיורד בכיוון הרכיבה מהחלק האחורי אל החלק הקדמי ומשווה להם מראה מהיר עוד יותר ממה שיש להם גם ככה. מגניבים גם השילובים של בסיס תחתון במט ועליון צבעוני בצבע מבריק.

Trek Madone

הצביעה של טרק סגפרדו – בלבן ובורדו, עם לוגו טרק ענק, מעיפה את הגבות וכשנראה אותם בטור דה פראנס, אין לי ספק שהבולטות שלהם תהייה מטורפת. המעצב הגרפי של טרק מספר לי שהוא ניסה כ 30 גרסאות ולאחר מכן ירדו ל12 עם הרבה איטרציות. אגב, אם תרצו שכבת צבע מינימליסטית ביותר ללא צביעה למעשה על הקרבון- תחסכו כ 120 גרם במשקל הצבע.

Madone

אווירודינמיות

המסר של “יש לנו מנהרת רוח” הוא מיושן וטוב בעיקר לצילומים… אומרים בטרק. באמצעות תוכנות CFD יקרות ומתוחכמות, וכח מחשוב קיצוני שאין לחברות אצלן במקום, אבל הן יכולות לקבל אליו גישה מהענן, יכולים היום המהנדסים לבדוק עשרות אלפי גרסאות של המוצר ולקבל מידע על ההשפעה האוווירודינמית של כל שינוי – בזמנים קצרים בהרבה ובלי צורך לבנות את האופניים בכל גרסה, מה שמאט ומקטין בצורה דרמטית את כמות העיצובים שנוסו. אז כאמור מעל ל 100,000 גרסאות מוצר נבדקו. החלק של מנהרת הרוח מתווסף רק בסוף התהליך כדי לבצע תיקוף לעבודה שהושלמה בתוכנה.

האופניים תוכננו לאווירודינמיות עם צמיגי 25, עם בקבוק (ולא, הם לא מצאו יתרון לעיבוי הצינור התחתון סביב הבקבוק כמו שעשו בקנונדייל החדשים).

SLR

אגב, הגרסה של הדיסקים מעט יותר אווירודינמית מגרסת החישוק. אלה למעשה שלדות מעט אחרות שעקב דרישות UCI סביב הגדרות מוזרות שלהם לגבי יחס המעצור למול השלדה, נאלצים לתכנן את הצינור התחתון מעט אחרת בגרסת מעצורי החישוק מה שמוריד אווירודינמיות. הדיסק עצמו מאט מעט אבל האופניים כמערכת מהירים יותר איתם. כמה יותר מהירים? 10-20 גרם דראג טוב יותר, למרות המעבר לדיסק.

אחת השאלות המעניינות שנשאלה היא לגבי תרגילי המרקמים השונים של המשטחים (יש כאלה בצביעה ייחודית ברידלי, ובמרקם כדורי הגולף בגלגלים של Zipp למשל). מנהל תחום הכביש מספר לנו שהם לא מצאו יתרון לכל מרקמי השטחים הייחודיים האלה. ההסבר הוא שכדור הגולף עובר מהירויות הרבה יותר גבוהות מאופניים וגלגלים ובהן אולי מתחילים לייצר השפעה. טרק טוענים בצורה חד משמעית שאלה הגלגלים הכי מהירים בתעשיה ואין להם מרקמים.

Trek

מנגנון Isospeed חדש ומתכוונן לנוחות

טרק ממשיכה את שכלול האיזוספיד- הפטנט שלה לנוחות ושיכוך באמצעות תנועה במוט האוכף. ב Madone 2019 הם ביצעו שינוי משמעותי: באמצעות פתיחת שני ברגים והסטת כפתור על מסילה מוחבאת היטב מתחת לצינור העליון, יש שליטה ברמת השיכוך. החלק המתכופף מוחבא בתוך הצינור העליון (ולא במוט האוכף כבדגם הדומנה). כשהכפתור מוסט קדימה מאפשרים לכיפוף להתרחש לאורך כל החלק הזה, ויש יותר תנועה לאוכף וכשהוא מוסט לאחור פחות תנועה. רוכבים קלים צריכים תנועה קלה יותר ושלי הוסט למקסימום שיכוך ברכיבה.

בהשוואה למדון הקודמים יש פה 17% יותר שיכוך במצב הפתוח ביותר ו 21% יותר קשיחות במצב הסגור ביותר.

טרק

גישה מדעית טכנולוגית לפיתוח מוצר

אחת הבעיות שאפיינו את השיטה הזו היא האלימות היחסית שבה היה חוזר האוכף למקומו המקורי. זה מייצר שליטה פחות טובה באופניים וחוויה פחות נעימה. במסגרת הביקור במפעל ראינו גם את מעבדות המחקר שלהם- הם ייצרו מתקן מיוחד של מסילה (טרדמיל) שאפשר להתקין עליה משטחים שונים המדמים בדיוק את אותן הפרופילים של אספלט, גראבל, אבני פאווה וכ’ (הם אפילו העתיקו ביציקת סיליקון מקטע פאבה מהארנברג בפריז רוביי וייצרו פסים אותם מחברים למסילה הזו שנראים מהצד בדיוק כמו חתך של אבן פאבה)!

את ההשפעה על הרוכב הם מודדים עם מדי לחץ על האוכף, וחיישנים רבים שמקליטים את ההשפעה בכל נקודות הפיתול על האופניים. באמצעות כל אלה הם יכולים להביא לאופטימום את התנהגות המוצר ולמדוד איך משפיע תכנון חדש של איזוספיד או שלדה על הטיפול בבאמפים: כמה תנועה בדיוק יש לאוכף ואיזה תנועה בכל סוג של משטח ובאמפ. בהתאמה הם מכווננים את מגננון האיזוספיד ורואים האם הצליחו להוריד את ההשפעה השלילית על הרוכב.

מדון SLR

בתהליך הזה הם למדו הם שהחזרה של האוכף למקומו לאחר המכה היא מהירה וקשה מדי. אז הם הוסיפו

אלסטומר שמעדן את הריבאונד הזה ומייצר שליטה באיכות החוויה בלי טריקה. הריבאונד בטרק מדון SLR החדשים הופחת ב 13% לעומת המדון הקודמים.

עוד דבר שהתכנון החדש מאפשר, הוא לייצר זהות בין חווית הרכיבה לרוחב מידות שונות של אופניים. בעבר השלדות הקטנות יותר היו מאוד קשיחות, ורמת הכיפוף של האיזוספיד היתה פחותה במוט אוכף קצר יותר.

העברת החלק המתכופף אל הצינור העליון אפשרה לא רק מוט אוכף אווירודינמי וצר יותר, אלא גם לייצר רמת שיכוך זהה לאורך כל הליין.

אבזור

באבזור הדבר המרשים ביותר הוא הכידון-סטם החדש שכמובן מוליך בתוכו בצורה מלאה את כל הכבלים. עם שינוי הגאומטריה הוא יאפשר את “הפיצוי” הדרוש כדי לספק את כל מיקומי הקוקפיט והמידות לרוכבים שונים והוא עדיף בהרבה על היחידה האינטגרלית האחת שהייתה – אפשר לקבוע רוחב כידון, אורך סטם וזווית הסטם בנפרד. גם את זווית הכידון וידיות ההילוכים ניתן לשנות (פלוס-מינוס 5 מעלות). הוא גם קיבל הסטה מסוימת לאחור עבור ארגונומיה טבעית יותר. כמובן שיש מקום לחיבור אווירודינמי מרכזי ויפה של מחשבון הרכיבה.

שאלתי אותם האם יש אירובר שיאפשר להשתמש באופניים האלה גם לטריאתלון, והתשובה: בהמשך. לטעמי כאלה אופניים כמעט ומייתרים את הצורך בשני זוגות- נג”ש וכביש, היות ורמת האווירודינמיות, לפחות למרחקים קצרים קרובה, ואילו הוורסטיליות וההתאמה לאימונים ושימושים מגוונים מצדיקה את ההפרש הזה.

עוד נגיעה- מוט כיסא חדש עם הפרדה נוחה בין הבורג הקובע את המיקום האופקי של האוכף לבין הבורג הקובע את הזווית שלו. הוא דומה באופי שלו לזה שבספיד קונספט – עם קביעת גובה האוכף באמצעות שני ברגים במוט האוכף מאחור.

האופניים האלה יגיעו גם עם סדרת הגלגלים האווירודינמית החדשה של בונטרגר- שגם היא עברה אלפי איטרציות ובדיקות בתוכנת התכנון האווירודינמי. אגב, אחד הדברים המפתיעים בחישוקים האלה הוא שהם לא עגולים לגמרי ונראים מעט יותר מסורתיים בנקודת מפגש השפיצים עם החישוק. החברה בטרק מאוד נחושים כשהם אומרים שהבדיקות שלהם מראות עליונות אווירודינמית משמעותית על התחרות גם בשלדה וגם בגלגלים.

מאוד חשוב בישראל- שיפור נוסף שנעשה בתחום האינטגרציה: מקום ייעודי להכניס את נצנץ ה Flare או בצמוד לאוכף למי שלא משתמש בתיק רכיבה (עם אופניים אווירודינמיים כאלה- כואב הלב לשים שם תיק!) או למוט האוכף למטה יותר למי שכן משתמש בתיק.

בפרק הבא: רשמים מרכיבת ההתנסות!

מאת: גיא חלמיש,
מוויסקונסין ארה”ב, באירוח Trek העולמית ו CTC.

אל תשאירו לפייסבוק להחליט מה אתם יודעים!

בייקפאנל- מגזין האופניים של ישראל!