בנסיון להתחיל לכתוב את מבחן ה Trek Fuel EX 9.8 האלה, אני מגיע למסקנה שאפשר לסכם את הכל במשפט אחד – ״זאת הייתה וואחד חוויה״! החוויה זרקה אותי לעולם אחר, כאילו קראתי ספר ולא יכולתי להתנתק. משל המערה של אפלטון הכי מתיישב לי בראש כמאפיין של הסיפור, כשאני אותו אסיר שבורח מן המערה אל האור המסתורי ומגלה משהו חדש. עכשיו לך תספר את החידוש לחברים שעדיין כבולים בשרשראות שלהם, שיש משהו אחר – משהו נגד ההיגיון, מיד יסקלו אותך. אבל אם באמת החידוש (27 וחצי פלוס) עונה ומתיישב בול על אותו גילוי פלאי של המשל או שיהפוך להיות עוד נישה שיווקית של יצרני האופניים?

אבל הסיפור פה הוא על הרבה מעבר לפלוסים – זה אחד מזוגות האופניים המרשימים ביותר שנכנסו למבחן לאחרונה, אם לא המרשים ביותר בתחום אופני ההרים.

על הפדלים: יוג׳ין לויט
על הצמצם: עופר עברי

img_8464

מבחן אופניים טרק פיול 9.8 – כרטיס ביקור

  • דגם: Trek Fuel EX9.8 עם גלגלי 27.5 פלוס
  • משקל: 12.9 ק״ג על המשקל הביתי של אשתי למידת 19.5
  • מחיר: 25,800 שקלים
  • משווק: CTC עם 5 חנויות מרכזיות בתל אביב, פולג, כרכור, חיפה ומשמר העמק

רוצים עוד כתבות מעניינות על אופניים? אלפים כבר מקבלים למייל:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

Trek Fuel EX9.8 עם גלגלי 27.5 פלוס

אז אחרי אירוע ההכרזה של טרק לליין החדש ומלא החידושים לשנת 2017 נחתה בזרועותיי סנונית שחורה, דגם   EX9.8 Fuel השני מהטופ עם גלגלי 27.5 פלוס. נדלג על הקטע של כמה זה כיף להוריד את הניילון מאופניים חדשים ולהעיף את המחזירי אור שמכון תקנים ישראלי כל כך אוהב ונעבור לFun האמנותי.

האופניים מדברים עם האופנה האחרונה בצביעת שלדות: שחור מט עם גימורים בשחור ונגיעות שחור כתוספת ועם כל 50 גווני שחור הם עדיין נראים צבעוניים לגמרי. השילוב בין מט ומבריק מייצר הרמוניה מושלמת. המבריק נראה כאילו הודפס בלקה סלקטיבית, בין אם זה הפס על הטופ טיוב לבין אם זה הטקסט, שילוב שמקרין יוקרתיות וחשיבה קפדנית על איך השלדה צריכה להראות.

המהנדסים ירדו לפרטים הקטנים כדי שהאופניים יראו נקיים, גם בקווים הישרים תוך כדי שמירה/הולכה של כל הכבלים בתוך השלדה. המשולש הקדמי עשוי קרבון איכותי (OCLV של טרק) בעל צינורות יחסית עבים למקובל במשק כאשר החלק התחתון בא כקו ישר ומאוד מסיבי – בטרק טוענים שבזכות השינוי הזה שלדת הפיול יותר חזקה מדגם הסלאש העדכני. המשולש האחורי עשוי להיות משילוב אלומיניום ומקרבון. 

13

גאומטריה

השלדה מגיע עם מנגנון לשינוי גאומטריה הנקרא מינו לינק המשנה במעט את הגאומטריה כללית של האופניים על ידי שינוי זווית ראש בחצי מעלה מ 67.2 ל 67.7 ושינוי גובה הביבי ב10 מ״מ. עם 140מ״מ מקדימה ו130 מ״מ מאחור.

  • זווית מוט כסא אפקטיבית – 74.2
  • זוית ראש – 67.2
  • גובה הביבי -325
  • אורך תומכות שרשרת – 433

נתרגם את המספרים עם דגש אחד גדול – אין נוסחה מנצחת וכל רוכב אוהב את המכסה לסיר שלו. האופניים יושבים די נמוך ביחס לממוצע של שאר הפירות בשדה. בתומכות שרשרת אכן הצליחו ללכת עם הליין הקצר  שמקובל לאחרונה לטובת שיפור ההיגוי והזריזות בקטעים צפופים, וזווית ראש שאופיינית לאופני שבילים קלאסיים: מתונה יחסית, מה שמסייע כשנתקלים באלמנטים ומגביר שליטה במהירויות גבוהות.

img_8476

לי אישית המספרים קפצו יפה בעין לפני שיצאתי ליער, הרי זה תאם כמעט בשלמות עם המספרים שיש לביציקלטה שלי. רק גובה הביבי היה די שונה והדליק לי סימן שאלה. לפי הנתונים הרוכב יושב די במרכז האופניים ואף נמוך מה שאמור לאפשר לו שליטה מצוינת בכלי ולתמרן בקלות במכשולים.

כמובן שיש תמיד עוד אלמנט בנוסחה שאף פעם לא מוזכר: המשתנה הנעלם ״הרוכב״ שאם הוא בא כשזיף (רוכב בעל סגולות לרכיבה מגושמת) אז שום מספר אחר במשוואה לא ישנה כמעט כלום.

רמת גימור מדהימה, מהמרשימות ביותר שראינו באופניים. לא באמת - זה נראה ממש מרשים גם בלייב!

רמת גימור מדהימה, מהמרשימות ביותר שראינו באופניים. לא באמת – זה נראה ממש מרשים גם בלייב!

בולמים ומתלים

המכונה מצוידת במיטב בולמי פוקס החדשים כאשר הבולם הקדמי Fox Performance 34 Float השחור שתואם במראה ומוסיף עוד גוון של שחור יוקרתי לשאר השחור.

האחורי Fox Performance Float EVOL Re:Active בעל שלושה מצבי רכיבה ומותאם ייעודית לשלדת טרק. בולם זה דואג להבדיל בין אימפקטים קטנים לגדולים ולשנות את קשיחות השיכוך בהתאם. כל זאת נעשה על ידי שלושה תאים נפרדים באותו השרוול – שלילי חיובי ותוספת הריאקטיב. כאשר שלילי וחיובי עובדים כמו בבולם פוקס רגיל וריאקטיב נכנס לפעולה רק כשהבולם מגיע לנקודת סגירה מסוימת שבה, בעזרת קפיץ פותח וסוגר שסתום פנימי של התא הנוסף, הוא מגדיל ומקטין את התא החיובי בהתאם לעומס על הבולם.

הסתבכתם? גם אני (סתם). לגבי המתלה, טרק עושים שימוש במתלה יחודי שנקרא ABP שהציר האחורי בו הוא באותה נקודת ציר הגלגל, ומטרתו לספק יעילות שיכוך גם בזמן בלימה ומאפשר לרוכב להמשיך להנות משיכוך תוך כדי שמירה על שליטת הזנב.

הבולם הייחודי של Trek: סליק סודי של תא אוויר חיובי שמתנהג אחרת לגמרי במצבי טיפוס וספיגה חזקה

הבולם הייחודי של Trek: סליק סודי של תא אוויר חיובי שמתנהג אחרת לגמרי במצבי טיפוס וספיגה חזקה

הגלגלים וה Setup

על הנאבות אחראית DT Swiss עם דגם 350 כאשר הבוסט הקדמי עומד על 110 מ”מ ואחורי על 148 מ״מ, כלומר Boost… טרק היא מיזמיות הכנסת הסטנדרט הזה לעולם הגלגלים מתוך מטרה לשפר קשיחות צדית של גלגלי האופניים באמצעות הגדלת בסיס השפיצים, והשגת אפשרות לבניית תומכות שרשרת קצרות יותר להיגוי משופר.

חישוקים של SUNringle Duroc 40 SL 28-hole וצמיגי Bontrager Chupacabra 27.5×2.8.

עם קבלת האופניים החששות מפני מהירות גלגול גרועה עקב רוחב הצמיגים הענק לא עזבו את מוחי, ומיד לפני רכיבה ראשונה ניפחתי את האבובים ל30 psi כדי להיות בטוח שאני מתחיל מנקודת ההכרות שלי. די מהר ניתן היה להרגיש שמשהו חסר מכל הוייב שהילל את הפלוס ברשת וכל פעם הורדתי 5 psi עד שהגעתי לסוויט פוינט של 15 בקדמי ו20 באחורי. איך זה הרגיש? תמשיכו לקרוא…

img_8571-001

הילוכים

מערכת הנעה של 2×11 על בסיס Shimano XT כאשר הקדמי 36/26 והקסטה 11-40. זו מערכת ידועה שרצה כבר הרבה זמן בשוק. עובדת מצוין, רק צריך לשמור על ניקיונה ושימונה אחרת הפודרה של הדרדרת הישראלית המצויה מעלה בה סימפטומים של גיהוק. אישית הייתי מוותר על מעביר קדמי ומסב את כל המערכת ל 1×11 או 12. באמת שלא הרגשתי את הצורך להעברות כה חלקות (אני לא כבישון שהחליט לעבור לשטח) – מה שבטוח, בכיף זה היה מוריד לפחות 400 גרם מהמשקל הכללי.

Shimano

מערכת 2*11 – אני הייתי חוסך את ה 250 הגרם האלה…

שאר הסוכריות

  • אוכף Bontrager Evoc 3 בעלי מסילות טיטניום
  • מוט אוכף פנימי Rockshox Reverb
  • כידון Bontrager Line Pro קרבון עם 35 על 750 מ״מ ו15מ״מ עילוי
  • סטם Bontrager Line Pro של 35 מ״מ התואם לנוק בלוק של ההד סט והשלדה
  • מערכת בלמים Shimano XT

מסילות הטיטניום באוכף פשוט שגעון, מעיפות אותך קדימה……..סתם, אבל עדיין נחמד שיש במפרט רמת אבזור כזו ולא מסילות סטנדרטיות.

השלט של מוט האוכף ישב בחלק הפנימי של הכידון מעבר למעביר קדמי. לבעלי כפות ידיים קטנות יהיה טיפה קשה להפעיל את הכפתור במיקום המקורי ולכן העברתי אותו יותר קרוב לגריפ מעבר למעביר – התפעול היה הרבה יותר נוח, אך הוא מתיישב רק בזווית מסוימת כי יש הצלבה בין הכבל של המעביר לכבל של המוט כיסא. (בקיצור – תורידו את המעביר הקדמי 🙂

האופניים מגיעים עם סטם מיוחד של טרק עם תמיכה מלאה במנגנון Knock Block המונע סיבוב מלא של הכידון ובכך מונע פגיעות מזלג קדמי בשלדת הקרבון היקרה – מצוין!

1-copy

ברכיבה

אומנם הזוג היה אצלי רק חודש ולא שלושה (כי לא נראה לי שנותנים אופני מבחן לתקופה כה ארוכה…) אבל עדיין הצלחתי להוציא מהם את המיץ ולחרוש איתם כמעט בכל אזור רכיבה אפשרי שיש לארצנו להציע – ממשגב ועד המדבר כולל כל מה שבא באמצע.

החברה מווטרלו, ויסקונסין, עלו יפה על שילוב מנצח של מתלה Active Braking Pivot עם הבולמים העדכניים של Fox. השיכוך מגיב בצורה מדהימה לשינוי תוואי השטח. למרבה הפלא בשונה מהרושם הוויזואלי הראשוני (כשרואים גלגלי אבוב) הדבר הזה מטפס בצורה מדהימה! אני מתכוון לטיפוסים ארוכים של קרוס: פשוט שוכחים שאלו אופני שבילים אגרסיביים ומשייטים מעלה כאילו אין מחר.

img_8481

יכולת הטיפוס הטכני לא יורדת ברמתה והמשקל הקל של האופניים נותנים לרוכב את כל מרחב תמרון הדרוש על מנת לדלג על גבי אלמנטים כלפי מעלה. לא פעם החברה התבכיינו בצעקה של ״תחזיר כבר את אופני המבחן״ ואני, אני ממשיך לחייך.

בירידות, אחחח הירידות… המכונה טסה ומגהצת ללא הבחנה – איך התגעגעתי לבולמי Fox האחוריים! הרכות סטייל חמאה חצי נמסה מרככת כל אלמנט באלגנטיות שרק Fox יודעים לספק. המתלה מגיב היטב, אם זה קפיצת דרופ נאה או משטח סלע מבועבע, הוא נותן תחושה שה130 מ”מ ממש אין סופיים והגלגלים מוסיפים את הסגולות שלהם בדריסת כל וממלאות הרוכב בתחושת בטחון ושליטה טובה יותר בשטח.

img_8430

האם האבובים החדשים הם הדבר הבא?

שאלת השאלות – האם ה 27.5+ (כלומר הצמיגים ברוחב של 2.8 אינצ’ים נדיבים ושמנמנים) הוא האור שבצבץ איי שם במערה? האם זה הדבר הבא שיחליף את הסטנדרט? באמת שאלה מצוינת אבל ניגש לתכלס, למה שמובן:

הגלגול –  לא נפגע למרות ההיגיון ואף הייתי אומר שהשתפר. הגלגלים העבים בתוספת לחץ נמוך בולעים בתוכם את כל התפזורת שיש על הסינגל, בין אם זה אבנים קטנות או שורשים קטנים, הכל נבלע בצמיג ובכך הוא גם נותן אחיזה יותר טובה וגם הגלגול פחות מורגש. וכשהגלגל נלחם פחות בגלגולו אז גם הגלגול שלו עולה (סטייל גל גלגל גלגל גדול) – זה נותן תחושה שהסינגל חלק כאספלט ומאפשר שיוט הרבה יותר מהיר גם בירידות וגם בעליות.

בסיבובים- מרגיש כמו תוכי שחוזר על אותו משפט: אבל לפחות עם צמיגי ה  Bontrager Chupacabra האחיזה מטורפת!  כשזה מגיע עם צ׳יין סטיי קצר גם ההיגוי נעשה קליל אפילו במקומות צפופים, לרגע מסויים דמיינתי את עצמי בתוך משחק מחשב סטייל מוטו ג׳י טי בו משכיבים כל פעם את האופנוע עד שרואים את הניצוצות.

עד כמה זה יתפוס ויחליף את הקיים? כנראה שיתפוס אבל לא יחליף – יש לא מעט רוכבים שזה הדבר הכי טוב בשבילם, ולכן אני אופטימי לגבי סיכויי השרידה של הסטנדרט הזה. מצד שני – כבר היום יש צמיגים של “בין לבין” עם רוחב של 2.6 – אז אולי זה יהיה הדבר הבא ב 29? או ב 27.5?

img_8445

חסרונות?

אז הפלוס נותן הרבה יתרונות והמרכזי שבהם הוא שיכוך והחלקת הרכיבה. לדעתי זה גם החיסרון שלו כי עם הריכוך הזה הרוכב מאבד חלק מתחושת הפידבק מהשטח. כמובן שזה תלוי סגנון ורוב הרוכבים לא ירגשו או יעלו זאת כחסרון.

כמובן שזה תלוי סגנון רכיבה, אבל אני אישית נהנה גם לעשות רכיבות של חקירת שטח חדש שבדרך כלל מלא בסלעים שהטיפוס עליהם דורש ביבי יחסית גבוהה. הטרק מגיעים עם ביבי די נמוך ואחרי כמה ניסיונות כושלים של מעבר, זה די העלה בי חשש כל פעם שהגעתי למכשול מסוג זה. בנוסף חוויתי כמה פגיעות פדל קרקע בזמן פידול סיבוב.

הייתי שמח לבדוק את האופניים עוד. במיוחד עמידות הצמיגים לאורך זמן, הרי לעמוד במשקל נמוך וברוחב גדול צריך לפגוע בעמידות ולרוב צמיגים אלו באים עם דופן יותר דקה ממה שאנחנו רגילים בצמיגים סטנדרטיים. כמו כן רכיבה בבוץ מעלה בי שאלות. 

img_8432

סיכום:

מכונה מדהימה שתעשה כל רוכב בינוני להרבה יותר מהיר. לאוהבי המדבר או סינגלים מסודרים, כנראה לא תמצאו מכונה יותר מתאימה. במיוחד מבחינת ביצועים, אבזור והכי חשוב המשקל.

אופני תענוגות ברמת גימור גבוהה עם משקל נמוך, מהקלים שיש לקטגוריה להציע. האופניים מעבירים את הרוכב לעולם אחר, ופשוט עושים אותו טוב יותר מהיר יותר ועם חיוך רחב יותר. נהניתי מכל רגע שהאופניים היו אצלי ודי קיוויתי שהיבואן ישכח אותם לעד.

על הפדלים: יוג׳ין לויט
על הצמצם: עופר עברי

img_8564-001
אגב, כבר עשיתם Subscribe בערוץ היוטיוב של BIKEPANEL?

 

מבחן אופניים: Trek Fuel EX 9.8 - האם אבובי 27.5+ הם הדבר הבא?
רמת גימור מדהימהמשקל נמוךמתלה ובולמי Foxצמיגי ה Bontrager Chupacabra
BB נמוךחדות הפידבק
90%ציון BIKEPANEL
סקסאפיל ועיצוב93%
אבזור וחלקים90%
מישורים, עליות וקטעי דיווש90%
מישורים, סלעים, טכני, משובש88%
ירידות, דרופים, קפיצות90%
תמורה למחיר85%
X פאקטור סובייקטיבי מהבוחן93%