מבחן אופני כביש אווירודינמיים: Giant Propel Advanced Ultegra Di2

חייב להתוודות – הרבה זמן רציתי לרכוב על ה Giant האלה. הם יצאו לאוויר העולם עם הצהרות מפוצצות של Giant על כך שהם חד משמעית אווירודינמיים יותר מהמתחרים החשובים שלהם, תוך שבודקים אותם שעות ארוכות במנהרות רוח עם בובת אדם מפדלת ולא רק את השלדה ללא השפעות הרוכב כמו מדידות רבות אחרות מדויקות פחות. לטעמי אלה אחד הדגמים הכי יפים בעולם אופני הכביש היום – מומחים גורסים שרק בגלל זה מרסל קיטל וג’ון דגנקולב ניצחו איתם כמה מירוצים חשובים…

מאת: גיאחה
צילום: אורי ניצן, גיאחה, וחברים לרכיבה

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מדובר בשלדת האירו של Giant בגרסת האולטגרה האלקטרונית – בהחלט פינוק!

הסרט (למי שלא לחץ על ה Play למעלה… רק המחיר נמוך יותר מהנאמר בפנים)

עיצוב ושלדה – וואו!

בתוכניות הבישול אומרים לא מעט ש”אוכלים עם העיניים”… אז ברור שגם רוכבים עם העיניים! אם יש סיבה אחת שרציתי כל כך לרכוב על ה Giant Propel היא העיצוב המעולה שלהם. אני אישית מתחבר יותר לשלדות ה”ישרות”. משהו בקווים ובזוויות החדות עושה לי קונטציה למהירות. סכין שחותך את הרוח. אגרסיביות.

image001

בעוד שעיצובים עגולים כמו של הפינרלו ואחרים משדרים לי משהו נשי וזורם, הישר והזוויתי משדר לי תחרותיות ומהירות קצה. את הגזרה הזו רואים גם באופני האירו של קניון ובארגון18 ניטרוג’ן שבחנתי לפני שנה בדיוק.

הפרופל מגיעים ב 3 רמות מוצר: SL היא הרמה היקרה ביותר שמגיעה עם מוט אוכף אינטגרלי שצריך לחתוך וקרבון קצה קצוות, Pro היא רמת האמצע עם קרבון מצוין אבל דרגה מטה ומוט אוכף מתכוונן, ומה שבחנו פה היא הרמה הבסיסית – מקרבון דומה לקרבון של ה Pro אולם עם סטירר אלומיניום מעט כבד יותר. בהמשכו מזלג יפהפה, אווירודינמי וישר.

מוט אוכף מתכוונן, אווירודינמי וממשיך צינור אוכף רחב שעוטף את הגלגל. נראים נפלא!

מוט אוכף מתכוונן, אווירודינמי וממשיך צינור אוכף רחב שעוטף את הגלגל. נראים נפלא!

 

הצביעה בתכלת מט עם נגיעה צהובה במזלג – ייחודית מוחצנת, ופטריוטית משהו לא? יחד עם זאת צריך להודות – זה מוציא לאור רוכבים משתי מפלגות שונות – רוכבים שמעדיפים צביעות שחורות ונקיות ורוכבים שמעדיפים צבעוניות. באיזה מפלגה אתם? אם כבר יצאתי בהצהרות אישיות קודם לכן, אז אני מודה שבשלדה אני אישית מעדיף גרפיקה יותר מתונה, אבל בין אם אתם מוחצנים או לא, תכירו באיכות הגרפיקה והגימור של האופניים האלה, ואם כבר צבע חזק – אני אוהב את הפתרון של ג’יאנט במשולש האחורי השחור – זה עושה את הצבעיה כולה הרבה יותר מעניינת ומיוחדת, ועושה אשליה אופטית של אופניים קטנים וקרביים יותר.

צינור ראש בתצורת שעון חול דקיק וחותך

צינור ראש בתצורת שעון חול דקיק וחותך

 

הנגיעות האווירודינמיות בכל מקום: הצינורות קטומים מאחור, צינור הכיסא רחב מאוד, עוטף את הגלגל האחורי אולם עם מוט כיסא מתכוונן ולא אינטרגרלי (תודה רבה, אני שמח להשאיר את האינטגרלי בחנות על גרסת הקצה הגבוהה ביותר של ג’יאנט ולדבוק בפרקטיות). האירודינמיות גובה מחיר קטן כאשר הגישה אל האלן הצמוד למוט האוכף מעט קשה, אבל לא יותר מדי. הוא מוסתר בגומי קטן ששומר על מראה חלק ונקי.

אפילו הבקבוקים ממוקמים נמוך במיוחד ובאיזור בו צינור האוכף מתרחב, ומסתיר עמם את הגלגל. צינור הראש צר בצורת שעון חול ברורה מאוד, וקרבית והצינור העליון דקיק, ישר וחד.

מחזיקי הבקבוק יושבים נמוך במיוחד ועיצוב הצינור התחתון משתלב בחתך שלהם והופכת צרה מייד מעליהם

מחזיקי הבקבוק יושבים נמוך במיוחד ועיצוב הצינור התחתון משתלב בחתך שלהם והופכת צרה מייד מעליהם

גיאומטריה ומנח

על המכונה המהירה הזו יושבים מתוך יחסית, תחרותי וקרבי. מידה S אותה בדקתי מגיעה עם צינור ראש קצרצר (13.5 ס”מ) שמאפשר לכם לשבת נמוך.image009

אבזור בקצרה

גלגלי קלינצ’ר Giant SL1 Aero – הייבריד אלומיניום קרבון, עם מבנה עיקרי מאלומיניום אולם פיירינג לעומק של 55מ”מ שמייצר את המבנה האירודינמי ונאבות מבית DT Swiss שמבטיחות אמינות. הגלגלים האלה תפקדו טוב יחסית ברוב כיווני הרוח אבל הם לא קלים  1860 גרם. צריך לציין לטובה את Giant על כך שהם מספקים בחבילת מחיר כזו גלגלים אווירודינמיים עמוקי פרופיל – יש מתחרים שנותנים לכם ברמת המחיר הזו גלגלים שאינם תואמים את הז’אנר.

מעצורים אווירודינמיים מוסווים מאחורי המזלגות

מעצורים אווירודינמיים מוסווים מאחורי המזלגות

מעליהם הצמיגים של Giant ברוחב 23מ”מ. אני תוהה לאור הטרנד יחלו אם בשנה הבאה כבר יתחילו לצייד אופניים מראש ב 25מ”מ). הם היו מצוינים והרגישו מעולה בהשכבות מהירות ומשמעותיות בראש ציפור.  

על ההילוכים מערכות שימנו Di2 אלקטרונית מדרג האולטגרה. כתבנו עליה רבות – פצצה של מערכת. קרובה למושלמת. באותו כסף היחידה שמאיימת עליה היא השימנו דורה אייס המכנית הקלה יותר. זו מתקתקת הילוכים בדיוק שוויצרי מתוצרת יפנית.

הרגשתי מהיר!

הרגשתי מהיר!

המעצורים – ממותגים Giant – מעצורי V-Brake אווירודינמיים המתחבאים צמוד לגלגל ולשלדה מאחורי המזלג ומוט האוכף. הם ממש, אבל ממש הפתיעו לטובה ועצרו מעולה!

האוכף של Giant עצמה (מדגם Performance Road) התגלה כהברקה נוחה במיוחד – מאוד מזכיר את ה Fizik Antares בצורה אבל הרגיש לי מפנק בהרבה והתגלה כנוח ממש.

הכידון ברוחב 42 ומבנה שטוח יחסית הציב אותי מושלם על הידיות מלפנים (ומעט צפוף מדי על הדרופים). סטם מגניב, עוצמתי ומרובע בעל קוטר לסטירר רחב יותר הולבש פה תוך חילול קודש הקשיחות הצדית על טבעת מתאמת שהיא עצמה זו שישבה על הסטירר… כנראה שזה סטם שמתאים לשיטת ה OverDrive של Giant המצריכה קוטר רחב וייחודי של סטם. הדבר המשמח הוא שפה ניתן להכניס סטם בקוטר סטנדרטי וירדו מהפורמט הייחודי.

image015

ברכיבה

נוחות – תשמעו, הופתעתי מאוד מהנוחות של האופניים האלה. מדובר באופני אירו מהירים מאוד, אבל הם בהחלט מהנים לרכיבה וסופגים את הבעיות בכביש בצורה מעוררת התפעלות. בהשוואה לדגמי איירו שבחנתי בעבר הם היו נוחים בהרבה מהארגון18, דומים בנוחותם לרידלי, ובהחלט מוכיחים שאפשר איירו וגם נוח. אם היה עד היום יתרון ברור לעולם שלדות ה All round, הרי ש Giant, אחד מיצרני שלדות הקרבון הגדולים בעולם פתרה פה את הפינה הזו לחלוטין. נוח עליהם!

image017

מישורים ו Rolling Hills – כבר ברכיבה הראשונה מרגישים שאלה אופניים מאוד מהירים, נוחים, יציבים כיוונית ומעודדים אתכם להתחבר לצד הבלגי שבאישיותכם: להתחבר לרכיבות חזקות, על מישורים או Rolling Hills, בהם אתם נותנים בראש למשך אינטרוולים ארוכים, על קאדנס מעט נמוך מהרגיל ומפוצצים וואטים. זו מכונת מהירות שמניחה אתכם יציב וקדמי על האופניים, ומתאימה בול לטחינת פדלים במישורים.

האוכף בעל המבנה השטוח ובעל הריפוד המפנק גם בחלקו הקדמי, מתאים לדגם אווירודינמי שבו אתה מוצא את עצמך מסיט מנח קדימה, מייצר תנוחת טיים טריאל ונשען מדי פעם עם המרפקים על אירובר דמיוני. הריפוד שבו קיבל את עצמות הישבן שלי בסבר פנים יפות – לא רך מדי אבל גם לא קשה מדי – האופניים פשוט מחבקים אותך באותה התנוחה האירודינמית.

image019

האם רכבתי מהר יותר בזכותם? במישורים ובירידות נראה לי שכן. בראש ציפור בכשעתיים של הקפות בכמה מהירויות התחושה התחדדה באינטרוולים החזקים יותר. גם ברכיבת אימון במישורי עמק חפר, כשהובלתי קבוצת רוכבי במשך דקות ארוכות, ביליתי מול הרוח בתחושה שאני מחזיק את המהירות טוב יותר, ליותר זמן. התחושה היתה של שימור מהירות קל יותר מאשר באופניים לא אווירודינמיים – אבל זה באמת מורגש במהירויות הגבוהות בלבד. עד 35 קמ”ש כמעט ולא הרגשתי שום יתרון, אולם כשהתחלתי לנוע קרוב יותר ל 40 היתרון החל להיות מורגש.  

חלק חשוב מכך, אולי הכי חשוב אלה הגלגלים רחבי הפרופיל שמגיעים בחבילה עם ה Propel Advanced – כראוי וההגיוני לחבילה כזו. ההתמודדות שלהם עם רוחות צד (אני שוקל מעט) היא טובה, אבל פה ושם הורגשה הסטה קלה מהרוח. היתה שם גם קסדת רודי פרוג’קט אווירודינמית יחידה בארץ במבחן, וכמובן השלדה. כל הדברים ביחד מצטרפים לשיפור ההתמודדות עם הרוח. אגב – אם אתם בעניין חשוב לא פחות מאלה- ביגוד הדוק ומתוח ממש ללא שום כפלים ונפנופים. לקנות אופניים כאלה וללבוש חולצה גדולה מדי זו עבירה שמזכירה את טריאתלטים עם כרס שיושבים זקוף וגבוה על אופני נג”ש עם אירובר מחובר לכידון שמוגבה עם 10 ספייסרים…

image029

סיבובים וירידות – בסיס הגלגלים של מידה Small שבחנתי קצר למדי: 97.4, שזה מפתיע כי האופניים מרגישים יציבים כיוונית, ובירידות הייתי מהיר מהרגיל. גם בסיבובים יש תחושה מעולה ונשלטת, ומאחר ולא בבסיס הגלגלים ניתן להסביר זאת, וגם לא באורך ה Chain Stay (של 40.5). ה Reach מעט קצר, מה שיכול לרמז שהאופניים האלה ממקמים את הרוכב בתנוחה קדמית יחסית על השלדה – הגיוני לדגם אווירודינמי. אין נתונים על ה BB Drop (ציר נמוך משפר יציבות), ועל ה Trail – עוד נתון שיכול להוסיף יציבות כיוונית. מה שבטוח – למרות מידות כלליות קצרות ומגניבות האופניים מרגישים מאוזנים הייטב, חלוקת המשקל על השלדה ממש מצוינת, וכתוצאה מכך רכבתי איתם טוב מהרגיל שלי בירידות וסיבובים מהירים. הם ממש שיפרו את המהירות שלי בתנאים האלה באופן מורגש. כל זה מתחבר מצוין לגלגלים שהם גם עם קרבון אווירודינמי וגם עם פס אלומיניום משרה בטחון בירידות.

image021

ספרינטים – ברור שאופניים אווירודינמיים צריכים להצטיין בספרינט. אין ספק שככל שהמהירות עולה ובספרינטים, אנחנו נכנסים בבירור למקומות בהם האווירודינמיות משפיעה יותר. יש כל מני ספרינטים – קצרים מאוד ועצבניים שבהם האקסלרציה היא הדבר החשוב, וארוכים יותר ומגרי חומצת חלב, שבהם אנחנו מגבירים מהירות באופן הדרגתי עד למהירות מקסימלית לאורך מרחק ארוך. בראשון ההאצה המהירה קריטית יותר ובשני המהירות המקסימלית ושימורה חשובים יותר.

הפרופל עם האבזור במבחן היו טובים מאוד מבחינת שליטה ונוחות בתוך הספרינט. יצאתי להמון ספרינטים איתם, כולל אינטרוולים חוזרים ונשנים, בעליות מתונות, במישורים. תמיד הרגשתי שאני יכול להתפוצץ על האופניים – המנח המושלם ופיזור המשקל המעולה על השלדה, לצד התנוחה הנמוכה מלפנים על הדרופים יצרו שליטה מושלמת בגלגלים גם בתוך כח מקסימלי. אין הקפצות גלגל, אין זגזוג לא רצוני מלפנים, ויש רק כח שמתורגם לתנועה קדימה. אבל הגלגלים הכבדים, במיוחד מאחור, מפריעים לשינויי מהירות מהירים, והתחושה היתה שהאופניים מתאימים יותר לספרינט הארוך וההדרגתי, מאשר להתפוצצות כח מהירה.

image023

עליות – נאמר את האמת: עם משקל של 8.3 ק”ג (רטוב – עם פדלים ומחזיקי בקבוק), ומערכת גלגלים במשקל של 1860 גרם אתם לא בנקודת התחלה לביצוע בעליות שמתחרה עם ה TCR של ג’יאנט וגלגלים קלילים. זה לא שהם מטפסים גרוע, מאחר והם קשיחים, יעילים ונוחים, ורכבתי איתם כמה פעמים בבית אורן, נשר, ואיזור בית שמש מבלי להרגיש כל בעיה, אולם זו לא הזריזות המקסימלית והעצבנית של אופני עליות \ All Round והם פחות נהנים מעמידה וטלטול טיפוסי של מטפסים מצד לצד.

יש גם גרסת נשים: אסתר מייזלס וה Liv שלה

יש גם גרסת נשים: אסתר מייזלס וה Liv שלה

סיכום

בכל פעם שאני עולה על אופניים מהקטגוריה הזו שוב צפה השאלה הקשה – איך מתמודדים עם החלוקה הזו שנוצרה בשנים האחרונות בין שלדות איירו לשלדות מטפסים? האם היעילות המשופרת במהירויות הגבוהות במישורים ובירידות מצדיקה את הפסד הזמן בעליות? התשובה תלויה כמובן במתארים בהם אתם מבלים רוב הזמן.

נהנתי במיוחד ב Propel Advanced מהתנוחה הנמוכה, הקלות לשמר מהירויות גבוהות, ומהבטחון הרב שנתנו לי בשליטה באופניים בספרינטים ובסיבובים וירידות מהירות. ברור ש-8.3 (כולל פדלים ומחזיקי בקבוק) וגלגלים של מעל 1860 גרם הם לא מכונת עליות ואקסלרציה מתפוצצת – לשם כך יש את ה TCR Advanced של Giant. מי שירצה לשמר בכל זאת יכולת בעליות, ישקול שידרוג הגלגלים למשהו של מתחת 1500 גרם. אפשר ללכת על רמת האמצע עם הסטירר מקרבון ולהוריד עוד 50-100 גרם…כל השאר קרוב למושלם.

image027

השורה התחתונה היא תלוית רוכב והעדפות רכיבה. אם אתה רוכב בעיקר במישורים ורולינג הילס, חזק ושרירי, יודע לשבת על הפלטה ולברוח לדבוקה ולא לתת לה לתפוס דקות ארוכות (תוך שהאחרים מנענעים ראש בתסכול ושואלים – איך זה יכול להיות שאנחנו מתחלפים פה בהובלה ועדיין לא סוגרים גאד דמט…), או אם אתה טריאתלט שחושב שאופני כביש אירודינמיים מספקים הרבה יותר ורסטיליות ועדיין מחוברים לחוויה הנג”שית, אזי ה Propel Advanced הם עבורך.

נכון להיום, לו הייתי בעצמי הולך על אופניים אווירודינמיים, אני אישית הייתי בוחר ב Propel Advanced. לטעם רוכבים רבים אופניים אווירודינמיים יפים יותר, ונראים פשוט מעולה. ממש כיף להתלבש הדוק, ולצאת לרכיבה כשכל רכיבה הופכת חגיגית איתם.

מאת: גיאחה
צילום: אורי ניצן, גיאחה, וחברים לרכיבה

 

 

מבחן אופני כביש: Giant Propel Advanced Ultegra Di2
מהירות במישוריםעיצוב שלדהשליטה בירידות וסיבוביםנוחותגלגלים אווירודינמיים בחבילהמעצורים ופס עצירה
משקלביצועי עליות
8.8ציון BIKEPANEL
עיצוב9.5
חלקים ואבזור8.5
עליות7
מישורים 10
ירידות וסיבובים9
נוחות9
התקפות וספרינטים8
תמורה לכסף9
X פקטור סוביקטיבי מהבוחן9.3