נגיד שאתם עומדים לעשות את הטראנס אלפ או יוצאים לאירופה לשבוע חופש הררי במיוחד. 2500 מטר ליום, עליה אלפינית אחת גדולה או אפילו שתיים. אחרי יומיים השרירים מבינים את גודל האתגר. אחרי שלושה הם מרגישים אותו, אחרי ארבעה מנסים להתמודד ואחרי חמישה מבקשים לשרוד… בירידות מהירויות אדירות וסרפנטינות בכמויות מסחריות. בשביל העליות אתם צריכים משקל קליל. בשביל הירידות – משטחי עצירה טובים שמשחררים חום במהירות ובטיחות, בשביל הרוחות בהרים הגבוהים אתם רוצים פרופיל צר יחסית. בקיצור: מתאימים לכם לאתגר גלגלי אלומיניום צרי פרופיל וקלי משקל במיחד. כאלה הם ה Fulcrum Zero וה Shimano DuraAce 24 – גלגלי הקצה למטפסים של שתי החברות.

לפי הנתונים הרשמיים ה Zero – שוקלים 1430 גרם, ומתהדרים בנאבות קראמיות מקרבון. הדורה אייס שוקלים רק 1375 גרם, ומתהדרים בציפוי קרבון על החישוקים. הזירו עולה 5900 ש”ח וה Dura Ace עולה 4999 ש”ח.

במקרה התיצבו אצלי שני גלגלי כביש חדשים כאלה במקביל, ואצתי על ההזדמנות לחוש אותם מקרוב ובצורה מדויקת, כדי להרגיש באמת איזה גלגל עדיף?

1-2014-06-20 06.24.52

Racing Zero 2-Way Fit על הנייר:

פאלקרם למי שלא יודע זו בעצם קמפניולו, רק שהם מיתגו את הגלגלים שלהם כדי לא לקלקל את טוהר מותג קמפניולו כששמים גלגלים שלהם לצד מערכות של שימנו… הם מייצרים מוצרים נפלאים ומוערכים, והזירו הוא בהחלט אחד מגלגלי הטיפוס בעלי המוניטין שבשוק. מייבא אותם חנן מדמוני (בין השאר – יבואן נליני, צ’יפוליני, ועוד דברים טעימים מארץ האבות – איטליה) בטירת הכרמל, והם שוקלים  1460 גרם, ועולים בארץ: 5,530 ש”ח.

הזירו הוא הגלגל הטוב ביותר בסדרת גלגלי האלומיניום של פאלקרם. הסדרה עולה עד השבע שהוא הגלגל הזול והפשוט ביותר בסדרה. הוא גלגל מרשים, קליל מאוד, בעל נאבות קרבון קרמיות חלקות כמשי, חישורים (שפיצים) אירודינמיים שטוחים (ואדומים, במקרה הזה) המשודכים לניפלים מאלומיניום, וחישוק שגולח חומר ממנו בין נקודות המפגש עם הצירים – לשם הורדת המשקל.

לפאלקרם יש יתרון יפה: הוא מתאים גם לטיובלס וגם לקלינצ’רים עם פנימית (ולכן השם 2-way-fit). בהתאם חלקו הפנימי חלק וללא פס פלסטיק או מודבק המכסה על חלקו הפנימי. הדבר מתאפשר בין השאר עקב פטנט שלהם שנקרא Momag שקשור לצורת הבנייה והכנסת הניפלים למקומם ובזכותו ניתן לוותר על פס ההדבקה.

 

1-006

 

עוד דבר חכם הוא עומק שונה לחישוק הגלגל האחורי לעומת הקדמי: האחורי שסופג את רוב הפיתול והכח מהרוכב הנו בעומק 30 מ”מ, ואילו הקדמי 26 מ”מ.

משום מה אין שום נתון לגבי רוחב הגלגל – הרוחב עליו מתלבש הצמיג – זה נתון מעניין שנמצא במוקד התכנון של גלגלים היום כיוון שיש לו השפעה רבה על ההתנהגות של גלגל בסיבובים, ועל האירודינמיות. המגמה היום היא להתרחב.

הקדמי בנוי מ 16 חישורים מונחים בצורה ישרה, והאחורי עם 21 חישורים המונחים בצורה אסימטרית ביחס של שניים לאחד כדי לחזק בנקודות המושפעות מכח הפיתול בפידול. בצד השרשרת – שם מועבר הכח ושם נמצאת הכמות הגדולה יותר של החישורים יש גם פלאנג’ \ לוחית חיבור מוגדלת במיוחד (המאפשרת שפיצים קצרים יותר ושלדבריהם תורמת ל 8% יותר קשיחות צדית), מה שמסייע לשיפור הקשיחות הצדית.

 

1-C24 vs Fulcrum Zero

 

Shimano DuraAce C24 על הנייר:

שימנו החליטו לפתור את ההתלבטות בין הלוק המגניב של גלגלי קרבון לבין הצורך במשטח עצירה מאלומיניום ושקט נפשי בירידות ארוכות ואמרו לעצמם, למה לא גם וגם? אז הם המציאו שילוב של קרבון ואלומיניום כדי להנות מכל העולמות. החישוק של שימנו בין מאלומיניום מצופה בשכבת קארבון, בתהליך שנקרה דלמינציה, הקארבון בעצם מחזק את חישוק האלומניום ובכך מאפשר לבנות “גב” חזק וקל והקרבון מוסיף לו חוזק במשקל נמוך יותר.

מי שחייב ניימדרופינג של עוד מתכת יקרה מאוד ישמח לשמוע שהלב בגלגל שימנו עשוי מטיטניום, מה שמוריד הרבה משקל ומעלה משמעותית את החוזק הקשיחות ואורך החיים.

הדגם שבמבחן אינו תומך בטיובלס אולם יש לשימנו גם C24 שעושים גם את זה במחיר תוספת משקל זניחה שמשווה את משקלם ל Zero. זה שבמבחן מעט קל יותר ושוקל כאמור 1375 גרם לפי נתוני יצרן, ולמרות המשקל נהנים מהאמינות היפנית האופיינית. רוכב שמתקרב ל 90 קילו ורוכב עם C24 בני שלוש שנים, מדווח לי על אפס תקלות, ועל כך שהגלגלים לא הראו אפילו צורך להכנס למתיחת\כיוון שפיצים בכל התקופה. תענוג. טיפה פחות מתאימה לרוכב הישראלי העובדה שמי שלא יגיע תקופה ארוכה לטיפול בכל גלגלי שימנו, אינו פועל לפי הוראות היצרן שמגדירות ביקור בכל חצי שנה לפתיחה וגירוז המיסבים (10 דק’ עבודה ומוכר מרוצה כי יצאתם מהחנות עם איזה חמישה בארי אנרגיה, פנימית ששכחתם לרכוש, ואולי איזה משאבה אחרי שהקודמת התפרקה…).

שימנו מאמינה במיסבים פתוחים, והנאבה עצמה היא שסוגרת עליהם. לטענתם זה עדיף לביצועים עקב הקטנת החיכוך גם בלחצי צד למשל בגלגול תוך כדי סיבוב. יש טענות לא מעטות כנגד המיסבים הסגורים, וגם אלה הקרמיים – שהם הרבה יותר קצרי חיים מהמיסבים הפתוחים, ושהם לא נותנים יתרון במהירויות הגלגול של אופניים (מיסבים קרמיים נולדו להפחתת חיכוך ביישומים תעשיתיים בעומסים קבועים ובמהירויות גבוהות וקבועות – סוג שונה של עומס מזה שיש בנאבות של גלגלים)

אולי זה לא נראה כך אבל הגלגלים האלה אווירודינמיים למדי ועברו שיפורים במנהרת הרוח. כתוצאה מכך וגם תוך התאמה לטרנד הנוכחי (“רחב זה טוב”), רוחב החישוק הוא 20.4 – כלומר לא 19 מ”מ כמו ברוב הגלגלים של פעם (וגם לא רחב כמו קרבונים מודרניים אירודינמיים, אולם לגלגלי עליות זה בהחלט עדכני).

1-015

 

החישורים \ שפיצים דקיקים במיוחד והם נראים כמו שערות לעומת החישורים המאסביים באלומיניום אדום ושטוח בפאלקרם. אולי תתעניינו לדעת שהיצרנית של החישורים האלה היא Sapim הנחשבת למובילה בתחום.

גם פה החישוק האחורי מעט רחב יותר מהקדמי, אולם בהפרש של מ”מ אחד בלבד: 21 ו 23.

שימנו עשו פה עבודה יפה במיוחד להרחיק את נקודות החיבור של החישורים זה מזה. הם הצליחו ליצור נאבה שמתפקדת כאילו היא רחבה יותר בתוך אילוצי רוחב המזלג הקיים – הרחיקו את המיסבים זה מזה ואת הפלאנג’ים מיקמו במרחק מקסימלי זה מזה מה שתומך בקשיחות צדית, ואכן, מדידה פשוטה של מרחק בסיס החישורים על הנאבה מגלה שבשימנו הרוחב הזה הוא 7.5 ס”מ לעומת 7 ס”מ בפאלקרם.

עוד יתרון טכני לשימנו הוא התאמה של אותו הגלגל גם ל 10 הילוכים וגם ל 11 בעזרת ספייסר שמצורף לגלגל.

16 השפיצים בגלגל קדמי (מונחים בצורה ישרה) ו 20 החישורים באחורי פוגשים זה את זה לפני הנאבה במבנה X. צירי אלומיניום וחלקי טיטניום (Freehub). המשקל: מרשים מאוד – רק 1360 גרם.

 

1-018

 

המתודולוגיה

בשביל להשוות שני גלגלים בצורה אופטימלית צריך לנסות לבודד כמה שיותר משתנים: לרכוב על שניהם עם זוג אופניים אחד, וחייבים להשתמש באותם צמיגים בדיוק – שכן ההבדל בין צמיגים שונים הוא דרמטי. למעשה המבחן הזה החל בסקרנות שהתעוררה אצלי כשהחלפתי בקטנה ובלי להעמיק גלגלים על אופני מבחן וההבדל בינהם היה מדהים עד לא הגיוני – מה שהוביל לשלב שני של החקר – בירור מדויק עם זוג צמיגים זהה… ההשפעה של הצמיגים היא כל כך דרמטית שאל תצפו ללמוד הרבה אם סתם החלפתם גלגלים עם חבר בחניה – זה לא אומר כלום עד שתעשו את ההשוואה עם אותם צמיגים בדיוק. אצנו רצנו לצמיגי מישלן ואספנו לטובת המבחן צמיגי Michelin Pro 4 Service Course ששוקלים 205 גרמים ראויים ושמתאימים לצמד גלגלי קצה שכאלה. כעת לשניהם יש יתרון זהה…

המסלול צריך להביא לידי ביטוי את המקסימום מהגלגלים – כלומר הוא צריך להיות מגוון, עם עליות שמאפשרות לעמוד ולשנות קצבים, לצאת לספרינטים במרחקים שונים (50-200 מטרים), ולהיות רצופי סיבובים, ולפחות ישורת ארוכה אחת. במקרה המושב שלי מאפשר בדיוק בדיקה כזו: ב 10 דקות אני עושה שם שני סיבובי U, מטפס פעמיים בעליה מתונה למרחק של איזה 300 מטרים (אמנם לא להר, אולם מספיק כדי לאפשר קצת עמידה), מוצא איזה קטע קצר ותלול, פונה כ 22 פעמים (בנוסף ל U turns), נתקל בכמות מכובדת של פסי האטה, חלקם עם מדרגונת אספלט שבור ממש בכניסה אליהם – שמעבירה את הכל לשיניים דרך הגלגלים, ומוסיף על כך מגוון סוגי אספלט – מחלק ומהיר ועד לכזה שהיו פוסלים בגללו את מסלול אליפות ישראל.

כעת נותר לקחת את שני הגלגלים, שניהם עם קסטה דורה אייס 11, לשים צמד ברכב, ולעשות את ההקפה הזו כמה פעמים תוך החלפת גלגלים כל 10 דקות. כמות החזרות על אותן הנקודות מאפשרות בכל פעם להתרכז ולהתמקד בהיבט אחר של הרכיבה, והתחושות של הגלגל הקודם עוד טריות וברורות עת מגיעים לאותו הקטע שוב עם הגלגל השני.

בנוסף לרכיבות המבחן האלה רכבתי כמה שבועות על כל גלגל בסטאפ המקורי שלו – על הפאלקרם עם אופני מבחן של מאסי ועם ה Shimano על ה Ridley.

 

1-023

 

סקסאפיל

התמונה עם אופני הרידלי הליום XL בעלי העיצוב המתון והשקט אינה מטעה – הפאלקרם מוסיפים להם את ה Edge הדרוש למרות שלא מדובר בגלגלים עמוקי פרופיל. השפיצים הרחבים והכל כך אדומים האלה נותנים חיות ונוכחות ולידם השימנו נראים אפרוריים ומשעממים. שוב האיטלקים הביאו ליפנים שיעור בסטייל…

למרות זאת אני חייב לסייג: זה מאוד תלוי במראה הכללי על האופניים שלכם – אם יש בהם צבעים ועניינים נוספים יתכן שדווקא כדאי ללכת על גלגלים “שקטים” יותר. האדום הזה נראה לי כבר מוגזם, עולה על גדותיו על אופני המאסי – שלדה בעיצוב מוחצן יחסית בשחור אדום לבן שהגיע איתם למבחן, אבל לשלדה שחורה ושקטה כמו הרידלי הם בהחלט מוסיפים קרביות ובאו טוב מאוד.

1-008

עליות, שינויי מהירות\ספרינטים

בכל המצבים האלה משחקים קודם כל המשקל ואחרי כן הקשיחות. בספרינטים נוסף אלמנט האירודינמיות. ההבדל במשקל בין המערכות הוא זניח: 50 גרמים בלבד (לסטים שלמים על שני גלגליהם). כנראה לא תרגישו בכך, למרות החשיבות שיש למספרים – כי הרבה קונים מסתכלים על טבלה לפני הקנייה.

לפאלקרם יש מוניטין של גלגלים קשיחים במיוחד וה C24 נחשבים מעט פחות והמבחן אישש את זה. רוכב גדול וכבד ממני שמוציא הרבה יותר כח יכול להביא את המערכות האלה אל מצבי קיצון שמחדדים את התחושה, אבל דומה שבכל זאת יש משהו בטענה הזו וגם אני על 66 קילוגרמי חשתי בכך ביציאה לספרינטים ובכלל לאורך הרכיבה. הפאלקרם נתנו תחושה שהם אוהבים שקשוחים איתם…

1-027

סיבובים

פה ההבדל הוא שולי וכמעט לא מורגש. את רוב ההשפעה בסעיף הזה יתנו לכם הצמיגים, אולם יתרון קל שבקלים שספק אם תרגישו קיים פה ל C24. מידת רוחב החישוק בשימנו היא 20.8 (הרוחב שעליו מתיישב הצמיג – לא העומק…).  בפאלקרם לא ברור מה המידה שלו כי היצרן לא משחרר את המידע בעמוד המוצר. הם כל כך דומים שאני מתקשה להיות חד משמעי.

 

1-012

 

רוח ואירודינמיות

באחד הטסטים היתה רוח מורגשת שפגשתי אותה בכמה זוויות, ולאורך הרבה הקפות שוב ושוב, והתחדדה תחושת יתרון לאחד הגלגלים. היתרון הזה היה כפול – גם ברוח צד וגם ברכיבה במהירות גבוהה בירידה ארוכה וישרה אל מול רוח קדמית עם זווית צד קלה. כמו שקורה בד”כ בהקשר האירודינמיות כאשר המהירויות עלו היתרון הורגש יותר. הגלגל המנצח בהקשר הזה הוא ה… Shimano Dura Ace C24. מבט אל הגלגל יכול אולי להסביר את הדברים – השפיצים הדקים בהרבה שלו מתמודדים טוב יותר עם רוחות צד ואולי גם עגלגלות ציפוי הקרבון תורמת למפגש החוזר, השני עם הרוח שבעקבותיו כל יצרני החישוקים האירודינמיים זנחו את גישת החישוקים המחודדים. ה Dura Ace C24 הקנה לי תחושה שאני מהיר יותר ובעל יכולת לשמר מהירות בצורה עדיפה.

1-014

כבישים משובשים

גם פה הורגש יתרון ל Dura Ace C24: לאורך זמן, ובקטעים משובשים השימנו מספק נוחות עדיפה. זה משהו שניתן לפתור עם הבדלים קלים בלחץ האוויר. ב PSI זהה השימנו הרגיש כאילו יש בו בין 5 ל 10 PSI פחות, מבחינת יכולת השיכוך.

 

1-016

סיכום

שאלה יהיו ההתלבטויות שלנו בחיים… בחירה בין גלגל מעולה אחד לגלגל מעולה אחר. באמת, רוכב שישים את אחד מהגלגלים האלה, לא משנה איזה, יכול להרגיש בר מזל. גלגלי עליות קלילים, קשיחים… הקצה של הקצה.

יתרון בנוחות ובטיפול ברוח ל Shimano דורה אייס C24 מביאים אותו להתאים יותר לרכיבות ארוכות ולרוכבים קלים יותר. יתרון בקשיחות ל Fulcrum מביא אותו להתאים יותר לספרינטרים ורוכבים חזקים.

הפאלקרם שבמבחן היה גם טיובלס שזה בהחלט נקודה לטובתו, אולם גם ל C24 יש דגם בעל תאימות כפולה, (לא זה שבמבחן). השירות של שימנו הוא מהזמינים שיש, ושלא תצטרכו – אבל DAA מבטיחים גם 40% הנחה לרוכב שהתרסק עם גלגליו בקניית גלגלים חדשים (Crash Replacement Program).

שני המוצרים פשוט משובחים, וההבדלים פה אלה ניואנסים. זה לא באמת ישנה לרוב הרוכבים, שהמשקל הקליל הוא הדבר העיקרי שהם ירגישו. השיקולים לקנייה יכולים בקלות Off Topic למוצר עצמו – כגון הדלקות על העיצוב מצד אחד, או יחסים עם הספק הקבוע שלכם. כאמור רייסרים כנראה יאהבו יותר את הפאלקרם, במיוחד למירוצי קריטריום מרובי פניות ושינויי קצב. כל השאר – השימנו יהיה להם נוח ונעים יותר לטעמי.

מאת: גיא חלמיש

 

לחץ לקבלת מנוי חינם על BIKEPANEL