כשהקמתי את בייקפאנל, אחת הסיבות החשובות לכך היתה מבחינתי כדי ללמוד ולהעמיק. הכתיבה ובמיוחד מבחני ציוד מייצרים הזדמנות לתהליך למידה מתמשך. בכל קטגוריה, ובכל מוצר יש דברים שלומדים עליהם רק משימוש ארוך טווח ומגוון, ורצוי עם רפרנס משווה בין מוצרים שונים. לא משנה כמה ידע כבר יש לי, מבחינתי – כל שיחה עם חבר לרכיבה, מכונאי, מנהל חנות אופניים, או איש חברת ייבוא מוצרים שמכיר את הקטגוריה, היא הזדמנות לקלוט מידע. לכל מפגש שלי עם אנשים ובכל שיחה יש הזדמנות ללמד אותי משהו חדש!

מנשאי אופניים לוו גרירה של הרכיב הם לא שונים – ואני משתף אתכם בתהליך שכבר בתוכו יש את אותה למידה ותובנות חדשות. המבחן הקודם שערכתי העביר אלי את הפוטנציאל של האמצעי הזה והתמכרתי לקלות והמהירות של השימוש בו. אבל הדברים שהפריעו לי דורשים פתרון (אפרט אותם יותר לעומק בהמשך בכתבת מבחן ארוך טווח).כדי שיהיה לי reference וידע נצבר על אפשרויות שונות במנשאים, וכדי שאוכל להעביר את הידע הזה אליכם, הבאתי למבחן ארוך טווח גם את ה Atera הזה – שמגיע אליכם מהכיוון של הפרימיום, האיכות, ו… לא נתעלם פה מהפיל שבחדר: תג מחיר גבוה בהרבה. שאלה ברורה ומעניינת היא האם שווה לשלם את ההפרש? אבל כדי להבין את זה, צריך קודם להתנסות במוצר בצורה אינטנסיבית.

כתב, צילם, הרכיב ופרק: גיא חלמיש

כרטיס ביקור

  • שם המוצר: Atera Strada Sport לשני זוגות.
  • מחיר: 3500 ש”ח.
  • יבוא ושיווק: מ.נ. מערכות: http://www.mondraker.co.il/

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מרכיב הנוחות והמהירות של מנשאי וו גרירה

אז כאמור התמכרתי לנוחות והמהירות כשמניחים את האופניים בשנייה וחצי על המנשא מאחור ונוסעים. לא עוד הסרות והתקנות מחדש של כיסאות ילדים, שריטות ולכלוכים באוטו ומחוץ לו (כמשתמשים במתקני תלייה), לא עוד איטיות בהורדת גלגלים והחזרתם (ולראשונה אני אפילו יכול לחשוב על רכישת סקלפל עם לפטי…), ומאבקים באינספור רצועות וסוגרים, וביחס למסילות גג – חסכון בדלק, ברעש, ובסכומי כסף ניכרים בכל פעם שהאופניים נשברים בכניסה לחניונים…

אבל כדי שהנוחות הזו תבוא לידי ביטוי, כמו שלמדתי בעשרות התקנות והורדות גם של המנשאים על הרכב, וגם של אופניים מהמנשא, צריך שכמה משתנים יתקיימו: המשקל והגודל של המנשא עצמו צריכים להיות קטנים – כדי שלא תשברו את הגב בהעברתו מהמחסן לרכב. התפס של צינור האופניים צריך להיות חכם וגמיש – כדי שייתפס בכל אופניים, גם באיזור הבולם, ולא יאלץ אתכם לאלתר קשירות אלטרנטיביות. יש עוד כל מני דברים קטנים שאתם לא חושבים עליהם בכלל אם אתם לא עושים את זה עשרות פעמים. במבחן הזה גיליתי את ההבדל בין מוצר שחשבו על כל הפרטים הקטנים האלה, לבין מוצר שהוא עדיין בתחילת הדרך הזו.

בולט מעט יחסית מהרכב החוצה

בולט מעט יחסית מהרכב החוצה

Atera Strada Sport – הפיצ’רים מפי היצרן

Atera זו חברה גרמנית שפועלת מ 1963 ומייצרת מגוון גדול של מנשאי אופניים בפורמטים רבים. אני חייב לאמר שמנסיוני גם מחוץ לעולם האופניים, כמי שעבד לא מעט מול השוק הגרמני ומול יצרנים וחברות גרמניות, המוניטין הייקי התגלה כמעט בכל המקרים שבדקתי כמוצדק: הם טובים! הם בעלי אתוס אמיתי של הנדסה מקצוענית, יורדת לפרטים, קפדנית ומדויקת וזה לא רק עניין של סטריאוטיפים: זו תרבות. יותר מכך: לא רבים יודעים עד כמה החלק המשפטי והצרכני בגרמניה מפותח – הגרמנים מייצרים בראש ובראשונה לשוק המקומי, והוא מאוד תובעני בדרישות שלו, ובתמיכה המשפטית שמקבלים צרכנים כשיש אי עמידה באיכות ובהבטחות. זה גורם לאותה תרבות מדויקת לקבל הכפלת איכות נוספת. גם במוצר הזה הרגשתי את האיכות הזו.

Atera לשני זוגות אופניים

זה מה שהחברה מציינת לגבי המוצר ותכונותיו:

  • מערכת הטיה קלה לגישה קלה לתא המטען כוללת הגנה כפולה (נצרה למניעת פתיחה לא רצונית), עם דוושת פתיחה רגלית.
  • המוצר עבר מבחני ריסוק ו”המנעות ממכשולים” (כך ע”פ המקור..).
  • מתאים לכל סוגי ווי הגרירה, ועם מכניזם שמאפשר התקנה מהירה שמתאימה עצמה לווים שונים, או בשפת המקור: Anhängerkupplung voreingestellter Schnellverschluss
  • מצויד ומורכב במלואו לפני הקנייה.
  • בר הרחבה משניים לשלושה זוגות אופניים.
  • יכול להכנס לתא המטען במצב מקופל
  • איכות חומרים גבוהה
  • נעילות אופניים ומתקן להגנה מגניבות
  • תפסי אופניים בעלי ריפוד
  • תופסני גלגלים עם הגנת גלגל ומיקום בטוח לגלגלים, וברי כיוונון למיקומם על המסילה.
  • רוחב צמיגים: עד 2.4
  • הגנה לשלדות?
  • רצועות רצ’ט עם הגנת מתיחת יתר
  • מיקום בטוח של הגלגלים
  • מקום לתפיסה מהירה ללא הברגות של לוחית הרישוי
  • תאורה אחורית ותקע לחיבור למערכת החשמל
  • משקל נשיאה מקסימלי: 60 ק”ג
  • משקל: 14.9 ק”ג
  • רוחב: 100 ס”מ, עומק 59 ס”מ.

 

בואו נראה מה מהפי’צרים האלה באמת עושה הבדל, ואיך בדיוק?  

נשיאה, פירוק והרכבה – לפני הנסיעה

הפעם, כאחד מלקחי המבחן הקודם בחרתי במנשא לשני זוגות ולא לשלושה. ברור שמבחינת שימוש אני כמעט ולא נוסע עם שלושה זוגות כך שזה אפשרי. המוצר מאפשר בכל מקרה הרחבה לשלוש זוגות באמצעות רכישת תוספת – מבלי צורך להחליף למתקן חדש, אבל עם תשלום של כ- 1000 ש”ח נוספים.

יש לזה 2 סיבות חשובות שמשפיעות על איכות החיים: למדתי שכל הורדת משקל היא משמעותית בהובלה מהמחסן וחזרה, והמנשא הזה בגרסת שתי המסילות שלו בהחלט קל יותר בצורה משמעותית.

הדבר השני הוא נפח האחסון – זה מורגש לא רק באחסון: אם אתם מגיעים לאיזה חניון ציבורי צפוף וצריך להכניס את זה לרכב, או אם משאירים על הרכב – עדיף שיבלוט כמה שפחות אל תוך המדרכה.

אגב, פיצ’ר מעולה שאין פה היה יכול להיות אפשרות להרים את המתקן ב 90% כשהוא ללא אופניים ומקופל, ולהצמידו בכך לתא המטען- ואז לא היה צריך להוריד אותו בכלל מהרכב.

מהירות הקיפול של החלק האנכי ממנו יוצאות זרועות תפיסת האופניים היא מהירה בהרבה – אם בקודם זה היה התפסים העגולים האלה מרובי הזיזים שצריך להבריג הברגה, הפרדה של השיניים ואז הברגה (ארוכה) חזרה, הרי שפה – האלמנט הזה מפורק בידית מנוף מהירה ישרה וקלה בלי הברגות. תענוג. היא גם בולטת החוצה הרבה פחות במצב מקופל ולכן כל המתקן הרבה יותר מינימליסטי באחסון. שורה תחתונה – שיפור מורגש ומנומק באיכות החיים.

הממשק לתפוח

הממשק לתפוח

התקנת המתקן על התפוח

דומה למדי להתקנה של כל מתקני ווי הגרירה- יש אלמנט שנראה כמו כף יד שעוטפת אגרוף המתלבש על וו הגרירה וידית סגירה שאפשר לנעול אותה עם מפתח כדי שלא יגנבו לכם את המנשא. לאחר ההתקנה מחברים את החשמל עבור האורות האחוריים באמצעות כבל, ובסופו תקע שנכנס אל שקע שהותקן ברכב עם וו הגרירה. שוב באות לידי ביטוי פה איכויות העיצוב והתכנון הגרמניים שקשה להעביר בטקסט – הגריפ שמחזיקים מעולה, המנגנונים של המפתחות חלקים ואיכותיים (הבדל משמעותי מהמתקן השני שבדקתי), הכל יושב ומרגיש מוצק. הנעילה של הידית נוחה ולא מחייבת כח חזק מדי, והידית עצמה קצרה ונגישה. הכי חשוב – הוא תפוס הייטב, ומרגיש מוצק ויציב על המנשא.

במתקן הקודם שבחנתי חסר היה לי אלמנט שיתפוס בצורה מסודרת את התקע כשהוא לא מחובר לרכב. בזמן נשיאה אל ומהרכב התקע והכבל מתנדנדים להם באוויר, יכולים להיתקע במשהו ולהישבר ומתבקש שיוסיפו איזה “בית” שיקלוט אותם גם במצב אחסון. ה Atera פתר גם את הפינה הזו!

 

שלא יתנדנד

שלא יתנדנד

מנגנון ההטיה עבור גישה לתא המטען

עוד לפני שמתקינים את האופניים, אבל במיוחד אחרי שעושים את זה, יש צורך להשתמש לפעמים במנגנון ההטיה – האופניים חוסמים את הגישה לתא המטען של הרכב, ול Atera פטנט נוח במיוחד להטיה הזו.

הטיה לטובת גישה לתא המטען

הטיה לטובת גישה לתא המטען

מסיטים שסטום בטחון, מחזיקים באופניים ולוחצים על צינור-דוושה ומטים את האופניים למטה. בהחזרה, פשוט מטים אותם חזרה למעלה והכל נתפס על מקומו בשלום. סופר נוח ומהיר.

Atera

ההברקה הגדולה – רצועות במקום קלאמפה

בפרק הזה נפתרה לי הבעיה העיקרית שהיתה לי עם המתקן השני עם האופניים הפרטיים שלי – ולמעשה, בזכות תכנון מבריק וחכם של Atera, נפתרה כנראה הבעיה מול כל זוג אופניים כמעט. במקום קלמפות שמותקנות על קצה מוט, פה יש רצועות עבות וחזקות המותקנות על ראש מסתובב. הרצועות האלה ארוכות יחסית, ויכולות להשתחל על כל מבנה צינור עליון כמעט כולל דרך רווחים בין הבולם לצינור. הן גם מחוזקות בליבת פלדה למניעת גזירה וגניבה קלה מהמתקן.

בגלל המבנה של הקלאמפות ההן נאלצתי במנשא הסיני פשוט להניח את האופניים וקשרתי אותן עם פנימיות. זה מייגע, זה לא אלגנטי, זה דורש כמה קשירות בכמה מקומות – ממש גרוע. הקלאמפות פשוט מתאימות לפחות סוגי אופניים – וציינתי את זה כבר במבחן ההוא. העובדה שב Atera אין קליפסים אלא רצועות הידוק, היא הדגמה של הפתרון שחשבתי כבר אז שהוא הנכון וההגיוני לאופניים.

הרצועה מאפשרת עיגון גם של אופניים עם צינורות "בעייתיים"

הרצועה מאפשרת עיגון גם של אופניים עם צינורות “בעייתיים”

מנגנון ראצ’ט והגנה על השלדה

הרצועות האלה נכנסות למקומן ואז נכנס לפעולה מנגנון הראצ’ט – הסטה של ידית אחורה קדימה וההידוק מתחזק. לחיצה על כפתור שחרור ומשחררים בקלות את האופניים במשיכת רצועה מהירה. אין צורך יותר לסובב סיבוב אינסופי של הברגות. זה הרבה יותר מהיר ומיידי.

כדי להגן על השלדה מפני מעיכה (קרבון הוא דק מאוד, ואפשר לשבור אותו בצורה הזו אם מגזימים), יש “שסתום בטחון” –  מעל סף מסוים של מתיחה, הרצועה תגרום לכך שהיא תקפוץ ל”שן” הבאה, והראצ’ט יעבוד על ריק וישמור על האופניים שלכם שלמים ללא סדקים. יפה!

עוד התגלה, שהראש המסתובב של הזרוע הזו מקל מאוד על קשירה של האופניים בצינור התחתון. ברוב הזוגות שאני מכיר, הצינור התחתון מאסיבי וישר יחסית – הרצועה עוטפת אותו בקלות, והראש המסתובב מצמיד אותה בזווית האלכסונית הדרושה. נוחות מושלמת.

זה לא הסוף – אתם בטח בלחץ ממגע קשה על השלדה העדינה שלכם? לא פה: יש כרית בצד אחד, ואילו בצד השני היא מצמידה את הצינור לכרית ריפוד שנייה. את כל העסק אפשר לנעול גם כן עם המפתח, אבל כרגיל – לא בדיוק מומלץ לבצע הפקרת נשק בשטח, למרות הפלדה ברצועות.

נקודת ביקורת אחת היא למעשה משהו שהתגלה לי מ Atera עצמה, כי נראה לי שלא הייתי עולה על זה אחרת:  כששמים שני זוגות, צריך להנדס את הזרוע היוצאת לאופניים החיצוניים דרך האופניים הראשונים. אם התקנתם כבר את האופניים הראשונים – בד”כ אי אפשר לעשות את זה וצריך לפרק את האופניים ולהתקין בתיאום את שני הזוגות. במודל היקר יותר של Atera עצמה הוסיפו פיצ’ר גאוני בו הזרועות הן פריקות – ואפשר פשוט להוריד זרוע, ולהשחיל אותה בקלות דרך זוג האופניים המותקן הראשון. פה אין את זה. עוד ביקורת קטנה היא שוב על הגנת הצינורות האלה האנכיים – עדיף להוסיף להם ריפוד כדי שהקראנק או הם לא ישרטו.

מנגנון הראצ'ט מעולה, ויש לו הגנה מלחיצת יתר

מנגנון הראצ’ט מעולה, ויש לו הגנה מלחיצת יתר

המסילות – חשבו פה על הכל

במתקן הקודם ההערות שהיו לי היו על רוחב המסילות ועל אורך הרצועות בעיקר. פה למדתי כמה דברים חדשים שאפשר להוסיף ולשפר: הרצועות מאסיביות יותר, ארוכות יותר, ומגיעות עם הראצ’ט הנוח להידוק חזק. אבל זה לא הענין: ההברקה היא במסילות עצמן שהן משופעות ונועלות האופניים שלא ינוע לצדדים, ואת הגלגלים לתוכן. רק אחרי שהשתמשתי ב Atera חלחלה להכרה ההבנה שמשהו קטן ומעצבן קורה במסילות ישרות לגמרי ללא השיפוע הזה – האופניים זזות עליהן ימינה שמאלה… כדי לקבע אותם צריך להחזיק בהם ביד אחת, ואז חסרה יד לתפעול הסוגר העליון או אחת מהרצועות. הפתרון כל כך פשוט, שזה גאוני.

כאשר מהדקים חזק את הגלגלים רואים שגם כל האלמנט אליו הם נכנסים הוא גמיש, לכן מתהדק על הגלגל ותופס אותו הייטב, ובעל שיכוך מסוים שמסייע לקיבוע ומגן על הצמיגים: הגלגל עצמו לא נאבק במגע קשה, וזה עוד נקודה ששומרת על האופניים והגלגלים.

חסרונות: כפתורי השחרור של הרצועות טיפה קשים בתחילת השימוש – המיקום שלהם פנימי, ויש קצת מאבק לשחרר את האופניים, אבל נראה לי שזה עדיף על שחרור קל מדי ואקראי. כמו כן לאורך המבחן ולאחר מעט שימוש ניכר השיפור והכל זרם מעט יותר בקלות.

השיפוע תופס את האופניים שלא ינוע, והמסילה עם שיכוך מסוים

השיפוע תופס את האופניים שלא ינוע, והמסילה עם שיכוך מסוים וגמישות ומתהדקת על הגלגל

איכות ויציבות המתקן

מכירים את המבט הלחוץ הזה אל המראה לראות שהאופניים במקום, אחרי שנתקלתם בהפתעה באיזה באמפ בכביש? ההתקן של Atera מציג בפירוש פחות התנדנדות בנסיעה מאשר המתקן השני שבדקתי – אולי היות והוא קצר יותר ובעל מקום לשני זוגות ולא לשלושה. בפסיכולוגיה שלי זו סיבה די טובה להעדיף שניים. סיבה נוספת לכך היא שהוא מאוזן אופקית בצורה מושלמת ממש – מאוד מדויקת, ובכך מונע עוד בעיות של לחצים שאינם שווים בנקודות שונות תוך כדי טלטול ונסיעה.

בדיקות ריסוק שעורכים הגרמנים (בטח יש להם איזה תקן לזה) אומרות שהמתקן ישמור על מקומו מחובר ועל הציוד בהתנגשות של רכב מאחור הנע עד 30 קמ”ש (City-Crashtest).

ידית הפתיחה והסגירה של המתקן, עם נצרה, ומנעול למניעת גניבתו

ידית קצרה ונגישה לפתיחה וסגירה של המתקן, עם נצרה, ומנעול למניעת גניבתו

סיכום – Atera Strada Sport

בכתבה הקודמת הצגנו אלטרנטיבה במחיר די מדהים ביחס למנשאים הממותגים והמערביים – במקרה של Atera מוצר גרמני איכותי. שני המתקנים נמצאים אצלנו במערכת למבחן ארוך טווח ונדווח עליהם בעוד כמה חודשים – כיצד שרדו. כבר כעת ברור שאיכות החיים שה Atera Strada Sport טובה בהרבה: בעיקר הוא מאפשר לי למתקן את האופניים שלי בלי קשירות ואלתורים ולא רק אופניים עם צינור עליון פשוט. ההתארגנות שלי הרבה יותר מהירה וקלה. הוא קטן יותר ונוח יותר לנשיאה ואחסון (אם כי מדובר בקטגוריה מעט שונה של שני זוגות ולא שלושה), ובשורה תחתונה – בעיני זה שווה את ההפרש, אם כי יש לאמר בכנות – זהו הפרש משמעותי, ובכל עניין של כסף למדתי כבר שהשונות בין אדם לאדם גדולה. לחלק – הסכום הזה ייראה גדול מדי, ואחרים ישלמו אותו בשמחה בשביל הבדל האיכות-  זה מאוד סוביקטיבי. 

גם מי שלא חושב שכדאי להוציא את ההפרש יווכח שבסוף מגלים שיש הבדל בשימושיות, באיכות החומרים, בתכנון חכם ובמחשבה על הדברים הקטנים. אתם מקבלים אמינות טובה יותר לאורך זמן, צריכים לשרוף פחות זמן על חזרה לנקודת השירות (זמן, דלק, ואנרגיה של צורך בתמיכה משמעותם לפעמים שווי ההפרש) וכל ההבדלים האלה מצטברים לכדי איכות חיים משופרת במוצר הגרמני והאיכותי הזה – לטעמי בצורה די משמעותית.

כתב, צילם, הרכיב ופרק: גיא חלמיש
סוף הכתבה – והצעה:

    אני רוצה מנשא אופניים !

    צרו איתי קשר לתאום הדגמה וקניית מנשא