עד לאחרונה לא היו לי עדשות מתכהות. תמיד החזקתי שני סטים של עדשות או משקפיים והחלפתי בינהם לפי הצורך. הסתקרנתי לדעת איך הפתרון הזה והאם הוא עדיף על עדשה ברמת סינון שמש קבועה? אז פניתי ל Rudy Project וקיבלתי מהם זוג עדשות מתכהות למבחן.

מאת: גיאחה
צילום: גדי שפילר, גיאחה


הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

בעיקרון השאיפה היא להיות תמיד עם רמת סינון מתאימה של השמש. ברור שהמצב הפשוט ביותר הוא המצב שבו לאורך כל הרכיבה שלכם, עוצמת האור פחות או יותר קבועה. זה קורה בימי שמש מלאה לחלוטין (ברכיבת כביש) או בימים מעוננים לחלוטין. זה יכול לקרות גם ברכיבת שטח בתנאים קבועים – באיזור פתוח, או כשכל הרכיבה היא ביער בתנאים דומים. לו תמיד היינו רוכבים בתנאים כאלה, אזי עדשות בעלות רמת סינון קבועה של השמש (לא מתכהות) היו טובות תמיד, אבל גם במצב כזה, כדי לשים על העיניים פתרון אופטימלי, היינו צריכים  להחזיק לפחות שני זוגות של עדשות או משקפיים – כהים ובהירים, ומי שרוכב בלילה היה צריך להוסיף זוג שלישי… וזה יכול להיות גם לא כל כך נוח, וגם בסופו של דבר מאוד יקר.

האתגר לראייה ולעדשות גדל ככל שעוצמת השמש משתנה תוך כדי הרכיבה: כניסה לאיזור מוצל ביער, ואז יציאה ממנו. יום מעונן חלקית שמשלב קטעי שמש חזקה עם שמש מוסתרת… ומה עם רכיבה בבוקר השכם לפני שהאור חזק, והמשך הרכיבה כשהשמש במקום גבוה יותר בשמים? או תחילת רכיבה עם ערפל קל של חורף והתבהרות בהמשך? כל המצבים האלה מהווים אתגר לעדשות משקפי הרכיבה שלכם, ועבור המצבים האלה הומצאו העדשות המתכהות – עדשות שמגיבות בצורה דינמית לעוצמת האור סביבן ומשנות את צבען (מתבהרות ומתכהות) כדי להתאים בצורה אופטימלית לסביבה ולרוכב.


העדשות שבמבחן הן רודי פרוג’קט מסוג פוטו-קליר, וזוג עדשות כזה עולה 449 שח (העדשות הפוטכרומיות מהסוגים: photo-red, photo-grey, photo-clear, photo-golf ). אגב ברוב הדגמים ההפרש בין עדשות רגילות לעדשות מתכהות כשרוכשים את המשקפיים הוא כ 200 שח אבל זה לא קבוע באופן חד משמעי ומשתנה מדגם לדגם.

005

 

ImpactX – מה זה?

העדשות האלה מכילות בתוכן שתי תכונות – אחת היא העמידות לשבירה ושריטות האופיינית לכל העדשות מסוג ImpactX של Rudy Project, והשנייה היא תכונת שינוי הצבע. שתי התכונות האלה הן בלתי תלויות במובן הזה שניתן לרכוש גם עדשות ImpactX שאינן מתכהות. עדשות ה ImpactX הן גם מעט קלות יותר מהעדשות האחרות. הנה עוד הסבר מהקריין (הדביק ותיאטרלי משהו עם דיקציה שקול ישראל היה מתגאה בה…):


 

והנה הסוגים השונים של עדשות ה ImpactX בקו המוצרים של רודי פרוג’קט:

איך זה מתכהה?

העדשות האלה הן פוטוכרומטיות (Photochromic Lenses), כלומר פועלות על עיקרון של הפעלה באמצעות רגישות לקרניי ה UV. בתוך העדשה משולבים גבישים רגישים לקרניים האלה והם אחראים על התגובה הכימית המכהה את העדשה. הסיבה שבתוך החדר, ובתאורה מלאכותית העדשות לא מתכנות היא שאין שם קרני UV כמעט או בכלל. גם בתוך רכב שחלונותיו סגורים העדשות לא יגיבו בצורה דומה היות ורוב שמשות המכנויות מסננות את קרינת ה UV. 008

טווח השינוי מבהיר לכהה

אולי נתקלתם בשימוש באחוזים לתיאור רמת סינון האור של עדשות משקפי שמש. הסבר קצר: 100% מהאור הוא מה שרואים ללא משקפיים ו 0% זה משטח אטום לחלוטין שאינו מעביר אור כלל… כל עדשה, אפילו עדשות ראייה בהירות לחלוטין מסננות חלק מהאור כך שהן כבר לא מעבירות 100%. עדשות בהירות מכניסות כ 90% מהאור. עדשה שמעבירה 80% מהאור עדיין מתאימה לרכיבת לילה. עדשות כהות יחסית מעבירות כ 15-20% מהאור בלבד.

למבחן בחרתי את עדשת הפוטו-קליר של Rudy Project אשר במצבה הבהיר ביותר היא כמעט שקופה לחלוטין ומאפשרת רכיבת לילה (למרות שהיא לא שקופה לגמרי)  ובמצבה הכהה ביותר היא מתאימה לרכיבה ביום שמש. כמו שתראו בסרט הבא בו עדשה אחת המתינה בשמש לעדשה שנייה שהוצאה מנרתיק אטום לשמש – ההתכהות היא עניין של שניות!

ברכיבת כביש

לרכיבה בטיול כביש שעשיתי בספרד לקחתי לרכיבה רק את המשקפיים עם העדשות האלה ולא הצטערתי. הרכיבה היתה בתנאים משתנים ומגוונים לחלוטין: החל מימי שמש בהירה וכלה בימים מעוננים. הטווח היה קיצוני – בין שמש חזקה לטפטוף ושמיים אפורים לחלוטין באותה רכיבה. בניגוד לרכיבת שטח, השוני בין מצב אחד לשני אינו מהיר במיוחד בד”כ ולכן מהירות ההתכהות והתבהרות העדשה היא לא המשתנה הקריטי, אלא עצם יכולתה לשנות את הצבע, וההתאמה של מידת הכהות להעדפה האישית שלכם. בתנאים האלה העדשות המתכהות הצטיינו במיוחד. לו הייתי מביא איתי את הזוג השני שלי הייתי נתקע ברגעים האפורים עם עדשה כהה מדי. בזכותן העדשות האלה זוג אחד הספיק לכל הרכיבה ונתן לי פתרון מלא לכל תנאי התאורה. יחד עם זאת כן היה צורך להביא לשם עוד זוג משקפיים לטובת נהיגה – על כך בפרק החסרונות.

יתרון משמעותי נוסף הוא לרוכבים בטווחי שעות רחבים – בקיץ אנחנו הרבה פעמים יוצאים עם אור ראשון או כשהשמש נמוכה מאוד. אם טיפה מעונן המצב יכול להיות מואר באופן גבולי ביותר, אך גם זמני ביותר עד שהשמש עולה מעט. עם העדשות האלה אין בעיה בשעת האור הראשונה וגם באלה שאחריה. באופן כללי יש לאמר שרמת ההתכהות היא מתונה יחסית, כלומר בכל מצב הייתי יכול להסתדר עם דרגה גבוהה יותר של סינון שמש, אולם הייתי מעדיף שלא להשתמש בדרגה נמוכה יותר.

 

 

ברכיבת שטח

האתגר פה הוא המעברים המהירים בין אור וצל שנובעים בעיקר מיציאה מהחלק המוצל של היער אל מחוץ ליער. כמעט בלתי אפשרי לייצר עדשה בעלת צבע אחד שתיהיה אופטימלית לכל המצבים האלה שכן יש הבדל קיצוני בין אור ישיר לאיזורים המוצלים. בעבר השתמשתי ברכיבות כאלה בעדשה כתומה, בהירה יחסית תוך שאני משלם מחיר מסוים בעיקר באיזורים החשופים. יש הרבה רוכבים שבחרו בעדשה מסוג Racing Red לסביבה הזו שיש לה אפקט דומה לזה של הכתומה (אבל האווירה איתה קצת פחות פסיכודלית…).

העדשות המתכהות האלה התגלו כמצוינות בתוך היער, ורמת הבהירות שלהן די אופטימלית למצב הזה. מי שמעדיף את האפקט של הרייסינג רד יכול לרכוש כזו מתכהה גם כן. ביציאה מהיער החוצה ההתכהות מהירה מאוד, אם כי ההתבהרות טיפה אטית יותר בכניסה חזרה.

ImpactX

יתרון נוסף – רכיבת לילה

אם אתם עושים אימוני לילה מדי פעם (למשל בקריטריום של קיסריה, או בפארק האופניים של נתניה, וגם בקיץ ברכיבת שטח עם פנסים), לא כדאי לוותר על השימוש במשקפים. הפעם לא על מנת להגן מפני השמש אלא להגן על העיניים מפני הרוח, ומפני מעופפים ולכלוך שיכולים להכנס לעיניים לא מוגנות. בחירה בעדשות מתכהות שהטווח הבהיר שלהן קרוב לשקוף נותנת לכם טווח מעולה ומאפשרת גם אימוני לילה עם אותו זוג משקפיים. עם העדשות שבמבחן אני מכסה את כל הטווח.

013 

למרות היתרונות ברוב השנה, יש כמה חסרונות:

החסרון המשמעותי ביותר, וזה שבגללו נמנעתי עד היום מלעשות שימוש בעדשות כאלה הוא שזה לא מתאים לנהיגה – עקב תכונת סינון קרני ה UV שקיימת ברוב חלונות המכוניות היום, העדשה תשאר בהירה מדי בד”כ. ברכב אני מחזיק משקפיים נוספים עם עדשות כהות רגילות.

לרכיבת כביש בימים בהירים במיוחד של קיץ ישראלי עם תאורה חזקה מאוד – עדשה כהה יותר עדיפה בעיני. זה נובע גם מכך שהעדפתי בחירה בעדשה שמתכהה ממצב של כמעט שקוף לחלוטין עד כהות בינונית ולא מבינוני לכהה מאוד. מצד שני – לרכיבת שטח בתוך יערות מוצלים היא מצוינת, והיא תתכהה במידה סבירה בהחלט גם מחוץ לצל ביום שמש.

בנוסף דומה כי התבהרות העדשה מעט איטית מההתכהות שלה. עוד משהו שהבחנתי בו בוא שאדים נוטים להדבק בצורה עקשנית משהו וצריכים ניגוב עם מטלית לעיתים.

אגב – למי שמתעניין בזה לסקי: פחות מומלץ משום שיש קרינה חזקה גם כשאין שמש ואז העדשות כהות מאוד. גם הטמפרטורה הקרה משפיעה ולוקח לעדשות זמן רב להתבהר.

סיכום

העדשות האלה פתרו אצלי בעיה לא פתורה – לכל רכיבה המצריכה משקפי שמש בטווח של אפס תאורה, דרך תאורה חלשה, ועד ימי שמש מוארים העדשות האלה נותנות לי פתרון קרוב למושלם. טווח הכיסוי שלהם די מדהים האמת, ולמעט תנאי שמש חזקה מאוד הם מתאימים לרוב הרכיבות שלי, ומשפרים מאוד את איכות החיים. ברכיבות קיץ מוקדמות במיוחד או מאוחרות במיוחד, בימים של עננות, וכן בחורף ובעונות המעבר בכלל אין התלבטות ואני יוצא רק עם ה Rydon החמושות ב ImpactX המתכהות. תכלס, זה אומר שברוב ימות השנה ולרוב הרכיבות שלי הן המנצחות למול העדשות בעלות הסינון הקבוע.