קבלו מבחן ל Boost החדשה של Rudy Project – אחרי שעות ארוכות במנהרת הרוח של פינינפארינה (Pininfarina), ותכנון אווירודינמי של מומחה אמריקאי ידוע בשם ג’ון קוב, הם הורידו 12% מה Drag ביחס לקסדת כביש רגילה.

דגם ראשון וחד פעמי שהגיע ל Rudy Project ישראל לבחינה והערכות נחת במערכת BIKEPANEL וכתוצאה מכך אנחנו מביאים את אחד המבחנים הראשונים בעולם לקסדה האווירודינמית הראשונה של רודי פרוג’קט לרוכבי כביש וטריאתלטים: Rudy Project Boost 01.

מאת: גיא חלמיש
צילום: אורי ניצן, גיאחה, וחברים לרכיבה

רוצים עוד כתבות מעניינות על אופניים? אלפים כבר מקבלים למייל:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מה חדש לדברי החברה?

רודי מסבירים את המבנה, שתוכנן בקפידה במנהרות הרוח, ככזה שיורד נמוך בצדי הראש, ועובר בקו ישר יחסית לאורך הקסדה בשוליים התחתונים שלה מהחלק הקדמי אל האחורי, וכך נוצר “מדף” הפוך שדרכו האוויר מופנה אל סביב לצוואר ומשוחרר אחורה אל הכתפיים.

טענה מעניינת שלהם היא להורדת העומס על הצוואר ב 65% בהשוואה לקסדות הנג”ש של פעם – שהיו ארוכות ולכן יצרו קושי משמעותי ועומס על הצוואר ברוחות צד.

image06

כיאה לחברת משקפיים, יש להם משקף אירודינמי תואם שיתחבר במגנטים לקסדה וישלים מראה מקצועני היישר מקונה, הוואי.

עם 10 חורי אוורור, תעלות ופתחי שחרור, מרווחים חדשים מיוחדים בין הריפוד לקסדה באיזור המצח, ואפשרות הסרה של הרשת הקדמית, הטענה של רודי היא שגם האוורור טוב יחסית ומאפשר זרימת אוויר דרכה. בנוסף יש פה מערכת הידוק חדשה ואיכותית ואפילו הריפודים חודשו והם מרגישים מעט עבים יותר מבעבר.

  • דגם: Rudy Project Boost 01
  • מחיר: 1090 ש”ח
  • משקל: 270 גרם למידה S-M
  • שיווק: רודי פרוג’קט ישראל
image00

ה Boost של Rudy Project – עברה אופטימיזציות במנהרת הרוח של פינינפארינה

אווירודינמיות – חלק מתנועת ה Marginal Gains

יש מגמה בעולם המקצועני – מאמץ להשגת “יתרונות שוליים”. התפיסה אומרת שכדי להביא להצלחה בתחום התחרותי ברכיבת כביש הקיצונית ברמת הטור דה פראנס, יש לחפש בדקדקנות כל יתרון שאפשר למצוא – אפילו יתרון קטנטן ובאחוזים בודדים. האידאולוגיה גורסת שרשימה ארוכה של שיפורים קטנטנים כאלה תביא בסופו של דבר לשיפור מצטבר גדול. מפה החלה אובססית האווירודינמיות בעולם: קסדות, שלדות, נעליים, ביגוד, אבזור… הכל נמדד בחיפוש אחר היתרון השולי שתכנון אווירודינמי יכול לתת לו.

דיברנו מעט עם Norberto Fava – מנהל הפרויקט הזה ברודי פרוג’קט, והוא מספר לנו על הקסדה הזו שהיא נבדקה בצורה מדוקדקת במנהרת הרוח ב Pininfarina. הוא מספר: “הסדנא הזו ידועה בעבודה עם תעשיית מכוניות הספורט המפותחת של איטליה, עובדת עם פרארי ועוד חברות מוכרות נוספות. במסגרת הזו בחנו לא רק את האווירודינמיות בקו רוח ישר כמו שבד”כ רואים בתמונות העשן ממנהרות רוח, אלא גם זוויות צד שונות וגם זוויות גובה שונות (5°, 10°, 15°, 20°) וזוויות תקיפה קדמית שונות (0°, 30°)”.

לדברי נורברטו, הקסדה הזו טובה יותר מרוב הקסדות האווירודינמיות המקבילות מהמותגים המוכרים ביותר בשוק, אבל לצערי הוא סרב לתת שמות ספציפיים ואת התוצאות עצמן…

p1120346

קסדת Boost אווירודינמית ואופני Giant Propel – שילוב מהיר!

סטייל ועיצוב

תשמעו, אנחנו נכנסים פה לעולמות ה”רכים”: עולמות של דיעה, גישה אישית, העדפה סוביקטיבית. שום דבר שתקראו בקטע העיצובי הוא לא אמת מוחלטת – אלא הזווית האישית שלי, ואני נמצא בעיצומו של תהליך התרגלות לעיצובים של הקסדות האווירודינמיות – בקונטקסט של טיים טריאל או תחרות טריאתלון זה נראה מצוין. אפילו בראש ציפור באינטרוולים של 42 קמ”ש על הדרופים זה מתלבש מצוין, במיוחד אם השלדה גם היא מהז’אנר האווירודינמי כמו ה Giant Propel שמופיעים פה בכתבה. מחוץ לקונטקסט הזה, זה, למשל במסלולי העליות של צובה ונס הרים זה נראה לי קצת מוזר, אבל מסתבר שזו כנראה בעיה פרטית שלי – כי ברכיבה בחוץ באירוח קבוצה כולם התלהבו ואמרו שהיא נראית מעולה. יותר ויותר רוכבים מאמצים את הכיוון הזה, ומחזיקים בקסדות חלקות ממיטב היצרנים, אז כנראה שמהיר זה יפה!

 

גם Rudy Project לא יכלה להתעלם מהמגמה החשובה הזו. יש מסתבר, שוק ענק של רוכבים שרואים באווירודינמיות את מה שיעשה אותם מהירים יותר (ומוכנים לשלם מחיר בפרמטרים אחרים). ספציפית, מדובר בקסדה שלוקחת את הז’אנר לקצה: הדוקה, חלקה, מודרנית מאוד למראה. הצביעה, לשמחתי בירוק זרחני שהולך ותופס מקום ראוי אצל מנהלי המוצרים בחברות האופניים, שמייצרים לנו פתרונות שמשפרים את הנראות שלנו – כל תוספת כזו היא חשובה. ברודי פרוג’קט לא הלכו על נסיון לתפוס את החבל בשתי הקצוות, ולהציע קסדה רגילה שיש לה קצת תכונות אווירודינמיות, או כזו שמנסה להיות הכל מכל דבר באותו מוצר. ההפך! הם הלכו על מטרה ברורה ומיקסמו אותה. מקבלים פה עיצוב של קסדה שתתיישב בשמחה על אופני Timetrial בטריאתלון או איש ברזל ותיראה מקצוענית לגמרי בכיוון האווירודינמי.

image02

עיצוב אווירודינמי קיצוני, עם שוליים שטוחים המוליכים את האוויר לצדי הראש וכונסי אוויר מעניינים באמצע הקסדה

פיצ’רים מיוחדים – משקפיים אינטרגרליים ועוד

יש הרבה חידושים בקסדה הזו, ומעבר לאווירודינמיות, היא תאפשר למתחרה הרציני לרכוש אותה עם משקפיים אינטגרליים! למעשה זה משקף שמתיישב בצורה אופטימלית ומשתלב בצורה מושלמת עם הקסדה. היחידה הזו ביחד תתן לכם מראה עתידני ואין ספק שכשתצאו ממשטח ההחלפה, תקבלו איתו הרבה יותר מבטי הערצה מהקהל. המשקף הזה גם משפר את רמת האווירודינמיות של הקסדה לדברי נורברטו מ Rudy Project. (עוד אין מחירים ודוגמאות בארץ. נקווה שבקרוב).

עוד פיצ’ר ייחודי לקסדה, שהוא ראשון מסוגו אותו ראינו הוא ריווח פלסטיק מתחת לריפוד הקדמי במצח: כדי לאפשר כניסת אוויר מכונסי האוויר שמעליו אל הנקודה הזו, רודי הפרידו בין כרית הריפוד לקסדה עצמה ויצרו שם רווח שמאפשר תנועת אוויר.

image03

מאיזור הכינוס אל איזור השחרור – זה לא הבקו”ם זו מערכת הולכת האוויר של ה Boost

אם כבר מדברים על אוורור

ברור שקסדות אווירודינמיות פחות מאווררות מקסדות רגילות. 10 חורי האוורור הם חצי בערך ממה שתקבלו בקסדות הרגילות. אבל אל תתנו למספרים להטעות אתכם – בחנתי ממש לאחרונה קסדה עם יותר מ 30 חורים שאווררה פחות. הם הצליחו לייצר פה מבנה של כונסי אוויר אפקטיביים שמזרימים אוויר דרך הפדחת ומקררים אותה. ברכיבות של עד 25 מעלות זה לא היה סיפור גדול מבחינתי- היא נעים וסביר גם עם הקסדה האטומה יחסית. כאשר המעלות מטפסות, ובקרוב בארץ גם הלחות, זה מתחיל להפריע. לקסדה יש פתח אוויר משמעותי מלפנים וממנו מוזרם האוויר דרך תעלות כך שיקרר את הראש, וייצא מפתחי השחרור בחלק האחורי. פתח האוויר הזה הוא בעל סבכת פלסטיק ועליה לוגו רודי, שניתן להורידה. זה רעיון לא רע להוריד את זה בארץ כי ההבדל בכמות האוויר הזורם הוא די משמעותי. מצד שני – מנהל הפרויקט ברודי אישר לי שאכן כאשר משאירים את הכיסוי הזה, האווירודינמיות משתפרת.

בעונות המעבר והחורף העיצוב האטום יחסית הופך מחסרון ליתרון – גם אם לא מעניינת אתכם האווירודינמיות, כשקר זה די נחמד לרכוב עם קסדה שמקררת פחות, ואם מרוויחים גם אווירודינמיות אז בכלל מעולה. לקיץ הישראלי – פחות…

עומס על הצוואר

עומס על הצוואר נובע משני דברים: משקל הקסדה, ותגובה לרוח. עד שהגיעו הקסדות האווירודינמיות המגמה החשובה ביותר היתה הורדת משקל. קסדה קלה יותר תהייה הרבה יותר נוחה על הצוואר לאורך זמן, ומרגישים את זה, אבל בהקשר של קסדות אווירודינמיות (שבהגדרה מכילות יותר חומר ופחות חורי אוורור), הפחתת העומס על הצוואר באמצעות מבנה המגיב טוב יותר לרוח צד הוא הדבר המשמעותי.

030

פחות עומס על הצוואר בתנאי רוח צד (או מבט אל המצלמה)

בעבר קסדות הטיים טריאל היו ארוכות וחדות. זה היה המבנה האווירודינמי לא רק של קסדות, אלא של כל דבר שרצו לבצע בצורה יעילה נגד הרוח: צינורות של אופניים, חתכי גלגלים… לכולם היה מבנה עגול מלפנים ומוארך וחד מאחור. ההתקדמות בידע ממנהרות הרוח הביאה לכך שלמדו שאפשר לפצות על הצורה הארוכה ו”לרמות” את הרוח עם קיטום מאחור. מאחר והרוח לא תמיד באה בזווית מושלמת אל מול הקסדה. כאשר הרוח מגיעה מהצד, המבנה הארוך\רחב הזה הופך יעיל פחות. בקסדות – למבנה הזה היה מחיר גדול: הוא יצר עומס אדיר על הצוואר כיוון שהייתה צריך להלחם ברוח הצדית כדי להמשיך להביט קדימה על מסלול הרכיבה. הקסדות הקומפקטיות יותר מהדור החדש לכביש פתרו את הבעיה הזו, ורודי פרוג’קט מדדו 65% פחות עומס על הצוואר ביחס לקסדת הטיים טריאל המסורתית שלהם. 

מבחינת משקל, קסדות אווירודינמיות כבדות יותר מקסדות “רגילות” – יש בהן הרבה יותר חומר והרבה פחות חורים ולכן הן מעט כבדות יותר. זו שוקלת 270 גרם – ביחס לקסדות של אופטימיזציית אוורור ומשקל זה לא מעט, אולם ביחס לקסדות אווירודינמיות אחרות זה משקל נורמלי.

image05

הרצועות והאבזמים

מערכת הרצועות והאבזמים המחזיקים אותם היא מערכת חדשה שהושקה ברודי פרוג’קט והיא מוצלחת. מיקום הקסדה מהיר ונוח, ולא מסתבכים איתו הרבה כדי שהיא תשב כמו שצריך. הרצועות פה טובות, נעימות למגע, לא דקות מדי ולא עבות מדי. משהו טוב ומדויק באמצע (רצועות דקות מדי מחליקות מהאבזמים וצריך להדק אותם שוב ושוב, וגם לבדוק כשחובשים את הקסדה הן לא יסתובבו סביב עצמן, ועבות מדי יהיו כבדות ופחות נוחות).

נגיעה חכמה שאהבתי מאוד היא תפס ליתרת הרצועה עבור מי שלא רוצה לחתוך ולאבד את הלולאה בסוף הרצועה (בתמונה מטה) – זו שמונעת מהרצועה לברוח מהאבזמים לגמרי.

image01

נגיעה חכמה: מפצל שהוא גם תפס ליתרת הרצועה

הריפודים הפנימיים

הריפודים הפנימיים גם הם שודרגו ביחס למה שאני מכיר מהעבר במותג, והם נראים עבים יותר ואיכותיים יותר. הם מגיעים בתצורה של הרבה יחידות נפרדות שיושבות כל אחת על סקוצים שמצמידים אותה לקסדה. זו גישה מסוימת שונה מגישה אחרת שמספקת את הריפוד ביחידות מחוברות זו לזו, לעתים אף ביחידה אחת עיקרית שמכסה שטח רחב בתוך הקסדה, ועוד כמה במקומות נוספים.

הריפוד טוב. החסרון בריפודים הנפרדים לעומת גישת הריפודים המחוברים זה לזה, היא שלאחר שימוש ארוך בקסדות עם ריפודים בדידים, הם יכולים להחלש, להתחיל להתקפל מעט בצדדים באיזורים שאינם מעוגנים לקסדה, ובכלל – יחידה אחת גדולה נוחה יותר לתחזוקה. היתרון הגדול של אלמנטים נפרדים של ריפוד הוא באוורור העדיף – ובקסדה אווירודינמית, הבחירה בבדידים היא החלטה נכונה לטעמי, שמסייעת להעדר ההפרעות לזרימת האוויר מפתחי האוורור.

כריות ריפוד נפרדות ומלפנים בצהוב בין הריפוד לקסדה - רווח אוורור מיוחד

כריות ריפוד נפרדות ומלפנים בצהוב בין הריפוד לקסדה – רווח אוורור מיוחד

מנגנון החיזוק האחורי

מנגנון החיזוק האחורי אף הוא חדש לחלוטין, נוח מאוד לחיזוק ופתיחה ביד אחת, במתג חוגה עגול וזמין. יש אפשרות להסיט כמה מילימטרים את כל המנגנון מעלה ומטה לדיוק במיקום הצבתו בעורף. במהלך המבחן כבל הפלסטיק שנכנס לתוך המנגנון זז מעט ממקומו, אולי עקב שימוש לא זהיר שלי, אבל הוחזר בקלות יחסית למקומו היות ויש בורג פתיחה למנגנון שמאפשר לתקן אותו או להחליף חלקים אם צריך. מעבר לכך הוא תפקד מצוין והוא נוח ומרגיש טוב ביד.

image07

סיכום: Rudy Project Boost – מביאה את האווירודינמיות לקצה

רודי פרוג’קט הוציאו קסדה מעניינת מאוד, בעלת עיצוב אווירודינמי של ממש – לא כאילו, לא גם וגם וגם, אלא בול ובדיוק והכי ממוקד במהירות ואווירודינמיות שיש. יש לה תכונות ייעודית לשיפור הטיפול ברוח, משקף אינטרגרלי שיהיה גם הוא בארץ בהמשך, ואופטימיזציות של ממש שבוצעו במנהרת הרוח של מכוניות המירוץ האיטלקיות. אנחנו רק מזהירים – עם קסדה כזו הדבוקה תשים עליכם עין חזק יותר, כי זו הצהרת כוונות על יציאה לבריחה ומהירות גבוהה… 

המגמה הזו של קסדות אווירודינמיות היא מרכזית, חשובה, ונמשכת בעוז. גם יש לה הגיון עבור לרוכבים שמבלים לבד מול הרוח למשכי זמן משמעותיים במהירויות גבוהות, לטריאתלטים, אנשי ברזל, ורכיבה במישורים. מבחינת התאמה לרוכב הישראלי – הקסדה הזו מעולה לחורף, אבל יש מחיר מסוים באוורור ומשקל. הרוח המלטפת את הראש היא אמצעי קריטי לקירור הגוף, ולאוורור בימים חמים יש גם כן מחיר פיזיולוגי שמתורגם בסוף לביצועים. מצד שני, הקסדות האלה בהחלט מצוינות לטריאתלטים וכבישוני מישורים והן מתלבשות בול על הצורך, הסטייל והמראה של אופני נג”ש או אופניים אווירודינמיים לכביש.

אז מה השורה התחתונה לטעמי? אישית אני רוכב הממוקד במתארים הרריים יותר, ולכן מבלה לא מעט במהירויות נמוכות שבהן האוורור והמשקל חשוב מהאווירודינמיות, אולם הייתי שמח לאיזה Boost בתור אביזר חגיגי לתחרויות, כקסדה ייעודית לטריאתלונים ולתחרויות אנשי ברזל, בריחות הירואיות מהדבוקה רק כדי להרוויח זמן מסך בטלוויזיה, רכיבות מישוריות יותר בהן אני מבלה ב 35 קמ”ש ומעלה, אימונים על אופני הנג”ש או עם אופני הכביש האווירודינמיים (על אלה היא נראית נפלא ומשלימה את הלוק המקצועני), ולימים קרים וחורפיים. אם אצלכם המתואר פה הוא רוב הרכיבות שלכם – זו הקסדה בשבילכם.

מאת: גיא חלמיש
צילום: אורי ניצן, גיאחה, וחברים לרכיבה