רוכב כביש אמיתי אוהב עליות. מחפש אותן, מחזר אחריהן, חולם עליהן, רוצה לכבוש אותן. עליות עבור רוכבי כביש הן כמו הסינגלים עבור רוכבי ההרים: הדבר הזה שסביבו מתקיימת השאיפה לרכוב. ולא מדובר על עוד סינגל קישור קצרצר בתוך שרשרת אינסופית של חיבורים סטייל בן שמן או מירב, אלא “הסינגל”, הארוך, המתפתל, המאתגר, המגרה, זה שבשבילו קמים מוקדם בבוקר ובגללו אנחנו בעצם רוכבים. בכל רכיבת כביש טובה יש לפחות עלייה אחת כזו שאפשר להתרפק עליה. כזו שצריך לפחד ממנה, זו שצריך לכבוש ולהכניע כל פעם מחדש, שמסעירה את הדמיון ומשאירה מקום לסימן שאלה: “איך יהיה לי איתה הפעם?”
מאת גיא חלמיש

גלבוע תבור 041

הרכיבה בגלבוע מספקת לנו שלוש עליות כאלה המחוברות לדרך נוף אחת  – דרך נוף גלבוע. שלוש עליות אפּיות, ארוכות ויפות:

1. מעלה נורית – המערבי והמתון ביותר (ליד חוות התבלינים).
  2. מעלה גלבוע – או “העלייה של בית אלפא” או “המחצבה”, העלייה שבאמצע ההר.
  3. מעלה מירב (שדי תרומות) – שבהמשכה טיפוס עד מלכישוע: העלייה הדרומית ביותר.

לא רק את זה הגלבוע מספק, אלא גם נוף מדהים ודרמטי של עמק יזרעאל, עמק הירדן והרי מואב, ואפילו הצצה לג’נין וצפון השומרון. כמעט כל המסלול, אם כי לא כולו, עובר בכבישים נידחים ונקיים ממכוניות והכל נמצא כאן וקרוב: במרחק של שעת נהיגה אחת בלבד מאזור השרון.

גלבוע תבור 015

את הרכיבה בגלבוע אפשר לתכנן במספר רב של ואריאציות, בהתאם למרחק, כמות העליות בה אתם מעוניינים והרכבן. אם אתם בדרך לטראנס-אלפ או מתאמנים למרתון בינלאומי אחר, בחרו בואריאציה קשה יותר של  3 עליות: במסלול כוכב (עולים לדרך נוף גלבוע עלייה ראשונה, יורדים את השנייה הלוך חזור, וממשיכים לשלישית בהלוך חזור). המסלול המפורט להלן הוא האופציה הבינונית – עם שתי עליות וקטעי קישור מישוריים בעמק.  מאותגרי טיפוס יעדיפו ליהנות מהאופציה הקלה יותר שתשלב עלייה אחת עם חזרה מישורית לרכב.

אני ממליץ להתחיל את הרכיבה בתחנת הדלק של בית השיטה (שמספקת מקום חניה, שירותים, חנות נוחות, בית קפה ומסעדת Noodles), ומשם לפנות לכיוון מערב על כביש 71. זהירות: הכביש 71 הוא ציר התנועה המרכזי בעמק יזרעאל והוא הקטע הפחות בטוח במסלול. למזלנו לא נבלה עליו יותר מרבע שעה מוקדמת. בחירה בכיוון הזה מאפשרת לנו לעשות את הטיפוס המשמעותי הראשון במעלה נורית המתון ולא באחת משתי העליות האחרות שהן תלולות יותר ופחות מתאימות לתחילת הרכיבה.

049

המסלול, פנייה אחר פנייה (המספרים תואמים את המסומן במפה):

1. מערבה על כביש 71 לכיוון עפולה
  2. צומת נבות: שמאלה לכביש 675
  3. שמאלה לדרך נוף גלבוע 667 – לכל אורכה (כ- 18 ק”מ)
  4. צומת T: ימינה למיר”ב ובהמשך טיפוס קצר למלכישוע
  5. חזרה וירידה במעלה מיר”ב
  6. שמאלה בדרך בקעת הירדן (כביש 90)
  7. הפסקת אוכל ומים בסונול ביישוב רחוב.
  8. בצומת שלוחות: שמאלה לכביש 669 לכיוון בית אלפא
  9. שמאלה לכביש 6666: העלייה של בית אלפא (באופציה הקצרה: נמשיך לרכב על 669)
  10. ימינה לדרך נוף גלבוע (וחזרה באותה הדרך בה התחלנו)

064

העלייה במעלה נורית היא אחת היפות והכייפיות שיש בארץ: צוברים בה גובה מצטבר מכובד, אבל בשיפוע קל יחסית והיא מתפתלת בתוך חורש מוצל. בסופה הכינו לרוכבים אפקט דרמטי במיוחד, כאשר העמקים מתגלים במלוא הדרם. מדי פעם יש בדרך נוף גלבוע מעברי בקר. לא להתרגש – רק לשים לב לכך, במיוחד בירידות.

ממשיכים על דרך נוף גלבוע לכל אורכה כ- 18 ק”מ (נעבור את היישוב מעלה גלבוע וטורבינת הרוח הענקית שבו) ונמשיך על דרך הנוף עד שנגיע לצומת T בה נפנה ימינה לכיוון מירב ומלכישוע. זו גיחה של הלוך-חזור שלא כדאי לפספס, כי זו ההצצה היחידה שתהייה לנו לכיוון מערב אל גדר הביטחון וג’נין. הנוף יפה ומקבלים עוד עליונת קטנה עם סרפנטינה אחת שניתן להתחרות עליה עד למעלה..

060

נחזור חזרה אל צומת ה-T והפעם נמשיך ישר במגמת ירידה לעמק הירדן בית שאן. מגיעים לכביש בקעת הירדן ופונים בו שמאלה במישור עד להפסקת האוכל-מיים-קפה מיד אחרי היישוב רחוב.

ממשיכים ישר עד צומת פלוגות ואז שמאלה לכיוון בית אלפא. בתחנת הדלק השנייה פנייה לעלייה הגדולה של היום: העלייה של בית אלפא. עבור מי שעייף או בונה את כושר הטיפוס שלו, הכנתי צ’יקן ליין: אל תטפסו פעם שנייה, אלא המשיכו לרכוב ישר על הכביש, שיביא אתכם לצומת T קרוב-קרוב לבית השיטה ולרכבים. עם זאת, אם אתם בנויים לזה… התכוננו לטיפוס ארוך של כמעט 9 ק”מ, עד שיא הגובה! למעשה מגיעים חזרה לדרך נוף גלבוע. הפעם נפנה ימינה ונחזור לרכב באותו המסלול ממנו הגענו: ירידה לכיוון חוות התבלינים ופנייה ימינה וימינה לכיוון בית השיטה.

אם זמנכם קצר ואתם רוצים לקצר את החזרה מבלי להפסיד טיפוס כפול – אפשר פשוט לעשות את העלייה של בית אלפא ולחזור לרכב בירידה ממנה. זה ייצא זריז יותר מחזרה דרך חוות התבלינים. בפעם השנייה שתבואו תעשו את הקטע הטבעתי בכיוון ההפוך מהמתואר כאן: רדו את מעלה גלבוע וטפסו את מעלה מירב עד מלכישוע.

גרף גבהים

המלצות כלליות

אין ספק שרכיבת כביש בגלבוע היא ברמת “מסלול חובה” – ממסלולי חמשת הכוכבים של רוכבי הכביש בישראל – במיוחד בחורף ובעונות המעבר. במידה ובחרתם לרכוב באזור דווקא בעונה החמה, התכוננו לסוג של כבשן (“אל טל ואל מטר עליכם…” זוכרים?). מומלץ להתחיל את הרכיבה בשעה מוקדמת ולשנות את סדר העליות, כך שהעלייה מכיוון בית אלפא החשופה לכל אורכה לשמש תהיה בשעה הפחות חמה והעלייה של מעלה נורית המוצלת ברובה תהיה בשעה החמה יותר.

יש להקפיד לרכוב בשוליים בכבישי העמקים ולהיות זהירים, אולם את רוב הזמן ברכיבה הזו תבלו בכבישים בטוחים יחסית על ההר עצמו. עובדה זו גורמת לי להפתעה כל פעם מחדש: איך כל כך מעט רוכבי כביש מגיעים לגלבוע ומסתפקים שוב ושוב אך ורק באזורי הכרמל ובית שמש?

גלבוע תבור 029

ציון המסלול: ***** (חמישה כוכבים – מסלול חובה)
אזור: עמק יזרעאל
שם המסלול: גלבוע
אופי המסלול וקושי פיזי: הררי, קשה (1500-2000 מטרים מצטברים), עם אופציה בינונית (500-1000 מטרים מצטברים).
נפח התנועה: נמוך רוב זמן הרכיבה. יש להיות זהירים במיוחד בכבישי העמקים.
מרחק: 95 קילומטרים (עם אופציה ל- 75)
גובה מצטבר: 1600
זמן לרכיבה: כ- 5 שעות כולל הפסקה.
מילוי מים וקפה: סונול “רחוב”.
עונה מומלצת: סתיו, אביב, חורף. בקיץ עדיף לוותר או לעשות קצר ומוקדם…
נקודת התחלה וסיום: בית השיטה
חנייה: תחנת דלק בית השיטה
השלמת קלוריות: סגפרדו בית השיטה, מסעדת
יקינטון בר אסייתי עם נודלס ובירה תאילנדית, צומת בית השיטה, או מסעדת חוות התבלינים בגלבוע למי שרוצה חוויית גורמה לא-זולה עם נוף מדהים (ממליצים על סלט החווה עם הרוטב הסודי – חומץ פטל תוצרת בית).