יש כמה איזורים בארץ שיכולים להוות את היעד למחפשי עליות, אבל אלה שאני חוזר אליהם הכי הרבה הם איזור בית שמש-י”ם, הגלבוע, והכרמל. זה לא מקרי ויש משותף לשלושתם: בכולם אפשר לעשות רכיבה של כ 90-120 ק”מ ולצבור בתוכם מעל 2000 מטרים של עליות. הם כולם במרחק של שעה עד שעה וחצי ממרכז הארץ (בהגדרה רחבה של המרכז…), ובכולם נעים יחסית לרכוב למרות המכוניות. הפעם: רכיבה בכרמל.

1-IMG_1137

הפעם לכרמל

בכרמל יש שלוש עליות עיקריות (ואפשר להוסיף להן עוד ספיחים קטנים): בית אורן ונשר הקלאסיות שהן היעד העיקרי, פעמים רבות אחת אחרי השנייה, ורבים מגיעים אליהן ברכיבה מכביש 4 – מאיזור זכרון או מרכז מירב, ויש את העליה הארוכה והמתונה יותר של אליקים-דלית-עוספיה. הפעם רציתי רכיבה ארוכה, שתכיל גובה מצטבר דרמטי, ולשם כך צריך לעלות יותר משתי עליות. הלכתי על מסלול כוכב יפהפה שייצא מגבעת עדה עד לשיא הגובה דרך אליקים וימשיך במתכונת כוכב לנשר, ואז לבית אורן. המסלול הזה הוא קלאסי להכנה לגראן פונדו או יציאה לשבוע רכיבה בחו”ל: כ 120 ק”מ וכ 2500 מטרים מצטברים בנופים יפהפיים כל השנה.

המסלול פנייה אחר פנייה

מתחילים בסונול גבעת עדה. היתרון פה הוא גם החניה, וגם בית הקפה-מאפיה אליו תוכלו לחזור בסוף ולהנות מארוחת צהריים טעימה והחזרת נוזלים. יוצאים לכיוון מזרח על כביש 653

פונים שמאלה לפני רגבים ומיד ימינה לכיוון בסיס הטירונים של גולני, אותו תראו משמאלכם. פנו לכיוון הש.ג. בכניסה אליו, והקיפו את הבסיס ממזרח. לא להבהל מהמחסום בצדו הצפוני – יש אישור לרוכבי אופניים לעבור דרך איזור המטווחים לכיוון צפון, בקטע כביש מקסים ונידח. המסלול יקח אתכם עד לגלעדבין בסיס גולני לאליקים - קטע מקסים ושקט

1-008

ליד גלעד, בצומת T ליד גבעת הרקפות תפנו שמאלה לכיוון קיבוץ דליה, ובהמשך – אליקים על כביש 672.

פה מתחילה העליה המשמעותית הראשונה של מסלול הכוכב הזה: ממשיכים מאליקים על 672 ולא יורדים ממנו עד עיר הדרוזים. זו עליה ארוכה ומתונה יחסית עם שיפועים של 5%-8% בד”כ. קודם תחצו את דלית אל כרמל ואחרי זה את עוספיה, עם שני קירות מפנקים של 12 אחוז בתוכם. ניתן למלא מים בתחנות הדלק שבשני הישובים האלה, אנחנו בד”כ עוצרים בפז עוספיה.

כביש 672 יקח אתכם עד צומת דמון שם ניתן לפנות שמאלה לבית אורן ולחוף הכרמל או להמשיך ישר לכיוון נשר. אני אוהב להתחיל פה עם נשר ולשמור את בית אורן הקלה יותר לסוף. עוד נימוק להתחיל עם נשר הוא שבד”כ יותר חם בצד הזה, ולכן אני מעדיף לטפס את בית אורן הקרירה יותר, מעט יותר מאוחר.

1-IMG_0652

ממשיכים לכיוון נשר ואוניברסיטת חיפה, ומעט אחרי שיא הגובה והאנטנה שבו, תקחו ימינה ותרדו את “נשר הישנה” – כביש 7212, ויורדים בו עד למטה. נוף מהמם של מפרץ חיפה וכל הגליל התחתון לפניכם. בסוף הירידה, סיבוב פרסה, ומתחילים לטפס חזרה לצומת דמון את העלייה השניה של היום.

1-007

1-011

מגיעים לצומת דמון ופונים לכיוון בית אורן וחוף הכרמל אל כביש 721. למי שנגמר האוכל, אפשר להכנס להפסקה מתודית וקניית מזון רכיבה ומילוי מים אצל הספונסרים של בייקפאנל: חנות סינגלטרק בקיבוץ בית אורן, שם למרות שאתם כבישונים והם יבואני פוקס לאופני הרים, בטוח שיקבלו אתכם יפה. משם נמשיך עד למטה למפגש עם כביש 4. עוד אופציה היא לעצור לקולה ופיתה דרוזית בגרסת באר האנרגיה שלה: במקום לבנה, שוקולד השחר. זה יספק לכם את הדחף הדרוש לעלייה השלישית שבקרוב תעשו.

עושים U-turn נוסף ומתחילים לטפס את בית אורן. העליה השלישית של היום. מובטח לכם שאם לא תקראו בקול רם, לפחות תחשבו ש”אין על החיים האלה”.

1-IMG_0637

1-012

חוזרים חזרה כלעומת שבאנו על כביש 672 דרך ערי הדרוזים, אל איזור קיבוץ דליה, בא”ח גולני ואל הרכב בגבעת עדה במסלול שאתם כבר מכירים מההלוך.

סיכום:

מסלול אתגרי לבעלי כושר מצוין והרבה עליות ברגליים. קלאסי להכנה לגראן פונדו הקרוב לביתכם. הכרמל קרוב, ירוק, יפהפה, נוח לרכיבה, והמסלול הזה קרוב למושלם. יש מקומות עם תנועת רכבים פחותה מזו – בכל זאת אנחנו במרכז הארץ ובאיזור מתויר ומאוכלס למדי, אולם יחסית, הוא סביר לרכיבה גם בימי שישי.

ציון המסלול:     **** (ארבעה כוכבים – ולא חמישה כי בכל זאת יש תנועה מסוכנת בכפרים למעלה, וכי זה לא מסלול מעגלי)

• אזור:               כרמל
  • נפח התנועה:    בינוני
  • מרחק:             120 ק”מ
  • גובה מצטבר:    2500 מטר
  • קושי פיזי:         אתגרי (אתגרי = דרגת הקושי הגבוהה ביותר אצלנו עם מעל 2000 מטר מצטברים)
  • זמן לרכיבה:   כ- 5-6 שעות.
  • מילוי מים:    פז עוספיה \ סינגלטרק בית אורן.