Trek Remedy 8 – אופני שבילים למרכז השוק

Trek נחשבת לאחת מחברות האופניים הגדולות בעולם. ב-40 שנות קיומה חתרה Trek להובלה בכל מה שקשור לטכנולוגיות אופניים. במהלך ההיסטוריה ועד היום, מכביש ועד דאונהיל, רכבו על האופניים של Trek רוכבים שזכו בלא מעט תארים כולל אלופי עולם. כשהתבשרתי ע”י גיאחה כי אלך לבחון את אופני השבילים של Trek, ה-Remedy, לא יכולתי מלהסתיר התרגשות קלה לקראת המבחן הזה.   

מאת: מאור רביב
צילם: יוג’ין לויט
image001

סדרת ה-Remedy של Trek מוגדרת תחת קטגורי אופני השבילים ובתוכה שלל רמות אבזור, וכן שני סוגים עיקריים של אופניים: בני גלגלי 27.5″ ו-“29. אוסיף כי מעל ל-Remedy ישנה את סדרת ה-Slash האגרסיבית המתאימה לרוכבי האנדורו. מתוך ה-Remedy לקחתי למבחן את ה-Remedy 8 שעל הנייר נראים כמתאימים מאוד לרוכב הישראלי בשל רמת האבזור ואופי האופניים.
image003

  • דגם: Trek Remedy 8
  • גלגלים: 27.5\650b
  • משקל: 13.46 ק”ג (טיובלס, ללא פדלים ) שילדה במידה S
  • מתלים: 140 מ”מ מאחור / 140 מ”מ מלפנים
  • מחיר :  15,960 ש”ח (14,066 לחברי מועדון)
  • יבואן : CTC. (מפרסם באתר).
    image005

שילדה, גאומטריה ומתלה

כשראיתי לראשונה את האופניים בחנות Trek ברח’ החשמונאים בת”א לא יכולתי שלא להתפעל מהמראה הקרבי של ה-Remedy. מיד נזכרתי ב Bumblebee, הלא הוא הCamaro בצבעים שחור וצהוב מסדרת הילדים “רובוטריקים”, ואחת מדמויות הילדות האהובות עליי. הצהוב הזרחני על גבי השחור נראה קרבי ומבטיח שתבלטו ביער. השלדה מעוצבת באותו קו של Trek כבר מספר שנים, שבו הצינור התחתון מעוגל ולעומתו הצינור העליון עוצב בצורה ישרה וחדה יותר כאשר תומכות האוכף במשולש האחורי ממשיכות קו עם הצינור העליון.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

השלדה עשויה מצינורות אלומיניום ובעלת חיווט פנימי לכבל המעביר הקדמי ולמוט האוכף הטלסקופי. קשה שלא לתהות מדוע Trek לא עשו חיווט פנימי לכל הכבלים כנהוג היום אך לי באופן אישי זה פחות מפריע. בחלקו העליון של הצינור התחתון נמצא המיקום למתקן בקבוק הנראה נגיש ומוגן מאיסוף לכלוך לא רצוני. בחלקו התחתון של הצינור התחתון קיים מגן פלסטיק המגן על השלדה מאבנים שעל השביל. על המשולש הקידמי ניתן להתקין מעביר קידמי בחיבור Direct mount וכן מוביל שרשרת עם חיבור ISCG05 בציר המרכזי.
image007

במידה S אותה בחנתי האורך האפקטיבי של הצינור העליון הוא 549 מ”מ, כאשר הגישה היא בעלת אורך 366 מ”מ (בשילדה במידה מדיום: 582 ו- 394 מ”מ). אורך בסיס הגלגלים הינו 1098 מ”מ (במדיום: 1131 מ”מ). זווית הראש הינה בעלת 67.5 מעלות. המשמעות: מדובר כאן באופניים קצרים. אקצין ואומר כי אלה אולי האופניים הקצרים ביותר שיצא לי לרכב עליהם, ועל זה נדבר בפרק הרכיבה.

המשולש האחורי גם הוא עשוי מאלומיניום ובעל ציר אחורי של 12*142 מ”מ (כלומר לא 148). תומכות השרשרת הינן בעלות אורך של 435 מ”מ. אורך תומכות השרשרת נחשב קצר יחסית אך לא מהקצרים שיש בקטגוריה. לשם השוואה, בקונה פרוסס שבחנו בעבר, אורך תומכות השרשרת הינו בעל 425 מ”מ.
image009

מערכת השיכוך של הRemedy מורכבת משלושה מרכיבים עיקריים:

  • מתלה ה-Active Braking Pivot או בקיצור ABP, שבו איחדו את מיקום ציר הגלגל עם הציר האחורי של המשולש. הרעיון במתלה ה-ABP הוא לאפשר עבודה של המתלה גם תחת בלימה מה שהופך את המתלה לאקטיבי.
  • חוליית ה-EVO: הינה המנוף ( Rocker) המעבירה את תנועת המשולש האחורי אל הבולם האחורי ומתכוננת בכדי להגדיל את קשיחות המתלה. בחוליית ה-EVO קיימת גם חולייה ה- MINO LINK המקשרת את תומכות מוט הכיסא לחוליית ה-EVO המאפשרת לשנות את גאומטריית האופניים ביחס של עד חצי מעלה בזווית הראש ואת גובה הציר המרכזי ב10 מ”מ.
  • מתלה צף (Full floater): הרעיון במתלה צף הוא חיבור הבולם אחורי באופן מלא אל המשולש האחורי. כלומר, אף אחת מנק’ החיבור של הבולם אינה מעוגנת למיקום קבוע במשולש הקידמי. המטרה העומדת מאחורי מתלה צף היא רגישות גבוהה יותר למהמורות. איך זה עובד ב-Remedy? הבולם מעוגן בצד אחד לחוליית ה-EVO. הצד שני מעוגן לתומכות השרשרת המעוגנות לצינור מוט הכיסא וממשיכות לתוך המשולש הקידמי לצורך חיבור הבולם.
    image011

מכלולים ואבזור:

הבולם האחורי הינו בולם יחודי לTrek. הבולם הינו שיתוף פעולה משולש בין Trek, Fox racing shox ו Penske racing.

Penske racing היא חברה אשר מתמחה בתכנון וייצור מתלים ובולמים למכוניות מירוץ בסגנון פורמולה 1 ונאסקר. הבולם נקרא Fox Float RE:Aktive והוא מכיל בתוכו מנגנון שיכוך חכם במיוחד. הרעיון בבולם הייחודי הזה, הוא מנגנון שמפריד בין כוחות הפידול מלמעלה לבין כוחות השביל מלמטה, וכך יודע להפריד בין עיקר לטפל, או בין מקומות בהם נדרש שיכוך לבין מקומות בהן הוא דווקא צריך להשאר ללא תנועה. הרעיון מזכיר מעט את מנגון ה-Brain של ספשלייזד אך שאינו מצריך עוד מנגנון חיצוני מסורבל עם כבל כמו ב-Brain. הבולם הוא של פוקס וגם פה יש שלושה מצבים מוכרים: פתוח – יעיל – סגור וכמובן גם שליטה על הריבאונד.

הבולם הקידמי הוא ה-Pike RC הפופולרי מבית Rock Shox באורך 140 מ”מ ובעל שליטה על הריבאונד וקומפרשן.
image013

מערכת ההנעה הינה מערכת שלמה של סראם בעלת 11 הילוכים מדגם GX. ה- GX הינה מערכת ה11 הזולה יחסית של סראם (למעט ה-NX הנמוכה יותר). המערכת כוללת: שיפטר, מעביר הכולל קלאטץ’, קראנק, קסטה, שרשרת וגלגל שיניים X-sync בעל 32 שיניים.

על הבלימה Shimano מדגם Deore ורוטורים בקוטר 180 מ”מ מלפנים ומאחור שעליהם אדבר בפרק הרכיבה.

מוט הכיסא הינו מסוג KS eThirty integra בעל אורך של 100 מ”מ (בשלדות ממידה מדיום ומעלה אורך מוט הכיסא הוא 125 מ”מ)
image015

כל שאר האיבזור ב-Remedy הוא ממותג הבית המצוין של Trek, בונטרגר:

סט הגלגלים מורכב מחישוקים ונאבות תואמות מדגם Duster elite TLR. החישוקים הינם מותאמי טיולבלס ונראים חזקים ועמידים לרכיבה אגרסיבית. הגלגלים עמדו בכל אתגר שהצבתי להם ללא צורך ביישור או תיקון. סט הצמיגים כלל את צמיג ה-XR4 כקידמי וה-XR3 ברוחב 2.35, סט שהתגלה כמוצלח מאוד! הצמיד הקידמי סיפק אחיזה טובה מאוד והצמיג האחורי סיפק אחיזה טובה ועם יכולת גלגול מרשימה. סט הצמיגים עמד איתן גם אל מול אתגרי רכיבה אגרסיבית במתאר מדברי.

הכידון הינו ברוחב 750 מ”מ עם גריפים דקים ונוחים מאוד והסטם באורך 60 מ”מ. אני לא הרגשתי צורך לשנות את הסטם או הכידון.

האוכף מדגם Evoke 2 היה נוח מאוד והתאים גם לישיבה ממושכת בדיוושים ארוכים ללא כאבים באיזור האחוריים.
image017

הרכיבה:

את ה-Remedy בחנתי במספר מתארים אופייניים למגוון שיש בארצנו כדי להבין האם ה-Remedy יכולים לעמוד בשלל האתגרים שהרוכב הישראלי מתמודד עמם. תחילה כמובן רכבתי בשבילי הבית בבן שמן ופארק קנדה, ובהמשך במסלולים מדבריים אגרסיבים מאוד ובין לבין תיבלתי עם רכיבות קרוס קאנטרי.
image019

טיפוס, דיווש ותיבול של קרוס קאנטרי:

הרעיון בטכנולוגיית השיכוח בבולם ה-Re:aktive הוא בעיקרון עבודה רגרסיבי. בשיטת העבודה הפרוגרסיבית והמוכרת, הבולם רך בתחילת העבודה שלו ומתקשח לקראת סוף מהלך העבודה. בשיטת עבודה רגרסיבית הבולם קשיח בתחילת המהלך בכדי להתנגד לאיבוד אנרגיה הנוצר בדיווש ובשלב עבודה מתקדם יותר, בעזרת מנגנון חכם הניפתח אוטומטית בתגובה למהמורות גדולות יותר, הבולם מתרכך ושומר על אותה רכות עבודה לאורך המהלך.

במהלך המבחן שיניתי את הסאג בבולם בטווח של 20-30 אחוז בכדי למצוא את הלחץ העבודה האופטימלי בבולם מבחינתי. בתור רוכב שרגיל לעבודת בולם פרוגרסיבית מצאתי לנכון כי לחץ אוויר בבולם המייצר 20% סאג הינו נכון ביותר עבורי.  

הטיפוס והדיווש עם ה-Remedy מתחלקים ל-2: טיפוס מנהלתי עם קרוס קאנטרי וטיפוס טכני. בכל מה שנוגע לדיוושים ארוכים ה-Remedy עושים זאת מצויין. הבולם האחורי באמת עושה את שלו והמנגנון האוטומטי מקשיח את השיכוך, גם במצב שהבולם היה על מצב פתוח, אם קיים נדנוד קל מצד המתלה הוא לא מורגש.

עוד צד שקיים ב-Remedy הוא שינוי הגיאומטריה בעזרת חוליית ה- MINO Link. כאמור, החוליה הזאת היושבת בתוך חוליית ה-EVO עוזרת לשנות קלות את גאומטריית האופניים. ביצעתי את השינוי בעזרת עמוד טיפולים ופירוק הגלגל האחורי וכנראה במצב שהאופניים על הריצפה התהליך יהיה למסורבל יותר.

בשינוי אנו מקבלים גיאומטריה “עדינה” יותר בדמות זווית ראש של 68 מעלות וציר מרכזי גבוהה יותר ב10 מ”מ.

הגיאומריה החדשה של האופניים נוחה יותר לרכיבות קרוס קאנטרי ושבילים אך חשוב לציין כי זו לא גיאומטריית XC קלאסית. אין כאן מטרה לתת לרוכב שני זוגות אופניים במחיר אחד, אלא לתת תצורת גאומטרייה נוספת לרוכב “רגוע” יותר.

נוסיף לזה את האוכף הנוח מבית בונטרגר שכל כך נהניתי ממנו שאני שוקל לשדרג אליו באופניים הפרטיים שלי, וקיבלתם חוויה מצוינת. המתלה היעיל של Trek מאפשר לבצע טיפוס מנהלתי ארוך או טיול קרוס קאנטרי להנאתכם מבלי לסבול מ140 המ”מ שיש במתלה.

בטיפוס טכני המתלה מגיב מצויין למהמורות, המנגנון האוטומטי בולם האחורי ניפתח ומגיב לכל סלע, בור או שורש עץ ומונע מוויברציות לעבור אל הרוכב. לאחר שהבולם נפתח בכדי להגיב למהמורות, המתלה סובל מעט מנדנוד עקב המתלה הצף הרגיש. במהמורות גדולות, מספיק להעביר את הבולם האחורי למצב יעיל ותחושת הנדנוד נפתרת ברובה, מספיק בשביל להגיע למעלה ההר.
image021

ירידה וזמן אוויר

בכל מה שנוגע לירידות ושבילים זורמים, ה-Remedy נמצאים במקום הטבעי שלהם. האופניים קצרים מאוד ובכל הזזה של משקל הגוף לכיוון מסויים תהיה תגובה ישירה מצד האופניים. לכן רוכב הרגיל לאופניים ארוכים ירגיש כי עליו להיות הרבה יותר מרוכז בכדי להיות בשליטה במהירות גבוהה. השילדה קשיחה מאוד הן בהתקפות של אלמנטים טכניים או בהתקפות צד. המשולש האחורי מגיב ביציבות גם הודות לחוליית ה-EVO כך שכל שנותר הוא למשיך ברצף הרכיבה.

רכיבה זורמת על ה-Remedy היא שם המשחק. לאלמנטים טכנים קטנים, פניות וסוויצ’בקים ה-Remedy מגיבים בזריזות. המתלה עוקב אחר כל מהמורה קטנה בשביל ובהחלט נשאר אקטיבי במהלך בלימה, מה שנותן תחושת רכות שדוחפת את הרוכב לשעוט קדימה במורד השביל. זווית הראש המתונה יחסית (67.5 מעלות) בתוספת מזלג הפייק וקשיחות השילדה נותנים לרוכב יציבות וביטחון בחלק הקידמי ברכיבה בשיפועים ואלמנטים טכניים.  

מבחינתי, אחד הצדדים המהנים ביותר ב-Remedy הוא ברגעים האלה בהם הצמיגים מתנתקים מהקרקע. מאוד קל ונוח להרים ולהשתלט על ה-Remedy באוויר, בין אם מדובר בביצוע “באני הופ” או בקפיצה מ”קיקר” או דרופ. כל הטייה קטנה של משקל הגוף על האופניים באוויר וישנה תגובה מידית של האופניים, מה שמקנה אפשרות לתקן את הנחיתה שלכם או סתם להשתולל עם האופניים בצורת “סלופ סטייל”. לרוכבים מתחילים זה יהיה אתגרי, רוכבים מתקדמים – יהנו ויחגגו.
image023

כאשר לקחתי את ה-Remedy למסלולים טכניים ותלולים מאוד, גיליתי שיכול להתעורר מעט חוסר ביטחון אצל רוכב לא מיומן עקב בסיס הגלגלים הקצר. בנוסף, היו מקרים בחלקים טכנים בהם המתלה נטרק בשל העבודה הרגישה של המתלה והרכות של הבולם בסוף מהלכו. מכאן, שרוכב שירצה לקחת את ה-Remedy לקצה היכולת השלהם צריך להיות רוכב מיומן. מצד שני אחד כזה מאוד יהנה בסווצ’בקים צפופים, ובמקומות בהם דרוש תמרון יעיל ומהיר בין סלעים.

נקודה נוספת היא הבלמים – בשיפועים קיצוניים כח העצירה לא היה מספק, לרוכב שירצה לקחת את ה-Remedy למסלולים אגרסיביים מאוד, אני אמליץ לשדרג את הבלמים לכאלה עם כח עצירה טוב יותר.
image025

סיכום:

ה-Remedy הם אופני שבילים עם נגיעה בכל תחום. בהחלט אפשר להגיד כי אלה אופני All around שמכוונים בול לרוכב השבילים הישראלי – כיוון שהם שומרים על איזון טוב בין כל התחומים (טיפוס, ירידה, סיבובים, טכני, דיווש וכ’). בנוסף הם שומרים על איזון בכיס שלנו. ישנה כאן חבילת אבזור מתקדמת, שמכוונת לרוכבים שמחפשים לשלוט בהוצאות ולהוציא את התמורה הגבוהה ביותר מהתקציב שלהם. נוסיף על זה את ביצועי האופניים וקיבלתם חבילה לא רעה בכלל.

הרוכב שירצה את ה-Remedy הוא לוחם הסופ”ש  שאוהב את הטיולים המגוונים שלו עם החברים. לעיתים אלה מסלולי קרוס קאנטרי עם נופי ארצנו ולעיתים אלה מסלולים מאתגרים יותר עם קצת חטאים בזמן אוויר. הרוכב המיומן יותר ידע לקחת את את ה-Remedy לקצה ולכמעט לכל מסלול שיש לארצנו להציע.

מרחף כפרפר, בצבעים של דבורה... מבחן אופניים - Trek Remedy 8
זמן אווירמתלה אקטיבימשחקיות
עבודת מתלה לא פרוגרסיביתבלמים
8.1Overall Score
סקסאפיל ועיצוב8.5
אבזור וחלקים7.5
קטעי דיווש ועליות7
ירידות8
סיבובים ומשחקים8.5
תמורה למחיר8.5
X פאקטור סובייקטיבי מהבוחן8.5