כריס פרום- הרוכב הענק והשנוי במחלוקת הזה, שהופיע כמעט משום מקום לתוך תקופה ארוכה של דומיננטיות בטור דה פראנס (4 ניצחונות), ניצח את הוואלטה האחרונה אך נכשל בבדיקת חומרים אסורים (עם חומר מותר בכמות גדולה מהמותר), הבטיח היום את נצחונו הראשון בג’ירו ד’איטליה. מחר יש קטע סיום חגיגי לספרינטרים כמקובל בסוף גראנד טורס, שלא אמור להשפיע על הדירוג הכללי. 

מאת: גיא חלמיש
צילום: RCS, גיא חלמיש, אורי ניצן

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מה מלמד אותנו הג’ירו הזה?

1. רוכב של שבועיים זה לא רוכב של שלושה שבועות –
הקושי האדיר והייחודי שמציבים הגראנד טורס אינו הקושי שמציבות תחרויות קצרות יותר. 21 ימים מטורפים כאלה של כ 5 שעות בכל יום על אלפי קילומטרים רבים כל כך, מצריכים זן ייחודי של רוכבים: אנשים ללא חת, שמצליחים לשרוד במקומות שאחרים פשוט נגמרים.
השבוע האחרון של ג’ירו 2018 הוכיח לא פעם, אלא פעמיים, שמה שיכול לעשות מנצח גראנד טור אמיתי הוא לא מה שיכול לעשות פודיומיסט וירטואלי אפילו יומיים שלושה לפני הסיום. יטס שהוביל בצורה מעוררת השתאות את רוב הג’ירו הזה, איבד את זה בשבוע האחרון והפסיד דקות ארוכות אתמול. היום היה זה טיבו פינו שהדגים משבר דרמטי ואובדן מוחלט של המוג’ו כשבעליה אחת בלבד הפסיד 13 דקות למובילים, וסיים כחצי שעה מאחור.

2. הפסיכולוגיה של הספורט- עד כמה היא קריטית!
פרום לא ניצח רק בגלל שהוא פיזית חזק יותר, או הרופאים שלו טובים יותר – גם זה, אבל בהחלט לא רק. לרכוב שלושה שבועות בתוך פער מדכא של 3 דקות, כשאתה כוכב על בעולם האופניים, אבל לא באמת נמצא בתמונת המרוץ ולהתרומם מזה למבצע הירואי כמו שעשה, זה דורש פסיכולוגיה של אופטימיות ואמונה אינסופית בעצמך. זה מחייב את היכולת לא להשבר, לא להתרגש, ולא לתת לשום מחשבות שליליות להיכנס. הניצחון שלו נתן עוד שיעור מנטלי: במצבים קשים, צריך לקחת סיכונים, ללכת על הקצה, לעשות משהו שלא תמיד ידוע מראש שיצליח. ללכת ולנסות לקיים על המרוץ את הקלישאה: או צל”ש או טר”ש… אוסף התמיכה ההיקפית, הנסיון והמקצוענות של פרום משלימים את התמונה כדי לתת לו את הצל”ש פעם אחר פעם.

3. זה לא נגמר עד שזה לא נגמר
לעולם בתחרות לא ניתן לדעת מה יהיה, מתי ואצל מי. הג’ירו הזה היה כל כך מרתק, שכן עד הדקה האחרונה קרו בו דברים דרמטיים. אם בשבועיים הראשונים זה היה נראה כאילו מיצ’לטון סקוט, עם מוביל שמטפס נפלא והצליח לשרוד את הטיימטריאל עם פער סביר, כבר לא יכולים להפסיד את המרוץ הזה, הרי שפרום הראה שהסתברויות נמוכות עדיין מתרחשות.

ניאבה מנצח עבור מיצ’לטון סקוט

הקטע האחרון המשמעותי לדירוג הכללי השנה הסתיים בעליה לעיירת הסקי צ’רוויניה. שלוש עליות משמעותיות וסיום בעליה, לא תלולה במיוחד אפיינו את היום. רוב הזמן ראינו בריחה שנשלטה זמן ארוך על סביב 6 דקות הפרש, כשאסטנה עובדת מלפנים מרחק אדיר וחוסכת לסקיי את העבודה.

FINAL RESULT
1 – Mikel Nieve (Mitchelton-Scott) – 214km in 5h43’48”, average speed 37.347km/h
2 – Robert Gesink (Team Lotto NL-Jumbo) at 2’17”
3 – Felix Grosschartner (Bora-Hansgrohe) at 2’42”
4 – Giulio Ciccone (Bardiani CSF) at 3’45”
5 – Gianluca Brambilla (Trek-Segafredo) at 5’23”

 

GENERAL CLASSIFICATION
1 – Chris Froome (Team Sky)
2 – Tom Dumoulin (Team Sunweb) at 46″
3 – Miguel Angel Lopez (Astana Pro Team) at 4’57”
4 – Richard Carapaz (Movistar Team) at 5’44”
5 – Domenico Pozzovivo (Bahrain-Merida) at 8’03”

ניאבה בירושלים

מיצ’לטון סקוט הוכיחה היום שגם אם יטס דעך ביומיים האחרונים ואיבד את המיקום, היא בהחלט לא סיימה לגמרי את המשחק: מייקל נייבה, סופר דומסטיק חזק, 15 גראן טורים מאחוריו, לקח את ה Scott Addict שלו (למבחן האופניים ב BIKEPANEL), ויצא קדימה למסע בדד סטייל פרום כ35 ק”מ לסיום. הוא הסתייע במוטיבציה פרטית נוספת- היום היה זה יום ההולדת ה 34 של הסופר דומסטיק המוערך הזה, שעבר ב 2017 מ Team Sky לקבוצתו הנוכחית (אז Orica-Scott). זה הניצחון השלישי של המטפס הזה בג’ירו, ויש לו בחגורה גם מלך ההרים בג’ירו, וקטע שניצח בוואלטה.

 

הניסיון האחרון של דומולן

אתה חייב לנסות. מה תעשה? סתם תשב ותחכה שהקטע הזה יעבור? דומולן לא הגיע לעליה האחרונה בשביל לוותר על הג’ירו ללא מאבק. אלוף העולם בטיימטריאל, מנצח הג’ירו הקודם – רוכב ענק שמצליח לנצח מרוצים של מטפסים וגם את אליפות העולם בטיימטריאל- כמעט דיסיפלינות שסותרות אחת את השניה. אל העלייה האחרונה בג’ירו השנה, הוא הגיע עם 40 שניות הפרש בלבד מפרום. אבל אלה 40 שניות שהם נצח.

גם פרום וגם דומולן הם לא רוכבים קטנים שאוהבים שינויי קצב. הדמיון שלהם מקשה על התקפה הדדית, ופתיחת פערים ומחייב חולשה משמעותית של אחד על פני השני. זה לא השיפוע והתקפת מחץ אחת שיכולה לעשות את העבודה. דמולן ניסה כמה פעמים, אבל פרום הגיב בקור רוח וסגר את הפער. מדי פעם ניסה גם בעצמו לייצר פער נוסף עד שבאחת הפעמים הצליח, ועוד הגדיל את המרחק מהמקום השני.

ברקע המלחמה על הוורודה, יצאו גם גאלאפז ולופז הקולומביאני לקרב קטן משל עצמם על החולצה הלבנה, בה זוכה לבסוף לופז מאסטנה, לאחר שגאלאפז לא מצליח לנער אותו. לופז הוא רוכב מעולה שניצח ב 2016 את טור שוויץ ושני קטעים בוואלטה 2017.

פרום לראשונה מנצח את הג’ירו

הוא משלים ניצחונות בכל שלושת הגראנד טורים הגדולים, לפחות בינתיים – נראה אם קו ההגנה המסתמן שלו שהבדיקות של הוואלטה מתבססות על שיטה לא אמינה, יצליחו למנוע ממנו להפסיד את התואר שם. אבל מחר הוא נכנס בצבע וורוד אל רומא, ושוב מביא את חבורת Sky אל העמדה שהיא רגילה אליה- המקום הראשון בפודיום.

מאת: גיא חלמיש
צילום: RCS, גיא חלמיש, אורי ניצן