בהמשך לסדרת הכתבות על תחבורה ירוקה וכלי תחבורה דו-גלגלים, הנחנו את רגלנו על מוצר חדש ומסקרן. חקרנו, חפרנו, רכבנו והתרשמנו. קבלו מבחן קורקינט חשמלי קונינג (Koning). 

כבר תקופה לא קצרה שנושא הקורקינטים הממנועים מעסיק אותנו. אנחנו עוקבים בסקרנות אחרי רחשי השוק והתפתחויות בענף. הקורקינטים החשמליים הם כאן וכדי להישאר.

מאת: ודים לינצקי
צילום: יוג’ין לויט

מין פולש חודר ומכחיד מין אחר

בטבע, כאשר חודר בעל חיים חדש לסביבה והוא מגלה כושר שרידות והתאמה גבוהה, הוא משתלט על המקום ולאט לאט מגרש את תושבי המקום הוותיקים. בעולם התחבורה הירוקה העניין לא שונה: הקורקינטים החשמליים מסתמנים כמין פולש שבקצב הולך וגובר מוציא החוצה מין חשמלי אחר שהולך ונכחד – אופניים חשמליים. יש לקורקינטים החשמליים את כל הנתונים לכך: הם קלים יותר (ברוב המקרים), בעלי טווח נסיעה זהה לאופניים חשמליים ולא חייבים להשאיר אותם בחוץ כשמגיעים ליעד, מה שהופך אותם לפחות חשופים לגניבות. בנוסף, הם דורשים פחות תחזוקה. נראה שאין הרבה סיכוי לאופניים להישאר בהובלה.

קורקינט חשמלי קונינג

Koning imax תעודת זהות (נתוני היבואן)

  • צמיגים – קוטר 10″, רוחב 2.125″ (עם פנימית).
  • מעצורי דיסק מכאני של Shimano.
  • סוללת Lithium 48V 12Ah, Samsung.
  • זמן טעינה מלאה – 5.5 שעות.
  • מהירות נסיעה מרבית – 25 קמ”ש.
  • טווח נסיעה (נמדד בתוואי שטוח עם רוכב במשקל 70 ק”ג בהילוך 1): עד 40 ק”מ.
  • מחיר –  4900₪.
  • מידות (לא מקופל): 980 מ”מ גובה/ 520 מ”מ רוחב /1140 מ”מ.
  • משקל- 17 ק”ג 
  • אחריות: 5 שנים על שלדה, שנתיים למנוע ושנה על סוללה ובקר.
  • יבואן – קונינג, מוטה גור 7, פתח תקווה, www.koning.co.il

היבואן מוסר לנו שהגיע דגם משודרג עם בלם אחורי הידראולי בעלות של 5,500 שח (כולל משטח רחב), ויש גם גרסה עם גיר (לעליות)- בתוספת 500 ש”ח.

קונינג אימקס

התרשמות ראשונית

כבר ממבט ראשון, עוד בטרם הנחנו את רגלנו על משטח הדריכה הצבעוני והיפה, היה ברור לנו לאיזו קטגוריה שייך ה- imax. הגלגלים הגדולים, בלמי דיסק מקדימה וגם מאחור וגודל משטח העמידה לא השאירו ספק שמדובר בכלי שנועד למרחקים דו-ספרתיים. האם המנוע כאן מסוגל להאיץ ולהניע את הקונסטרוקציה יחד עם הרוכב במהירות שתעלה לרוכב חיוך על הפנים?

לוחצים על כפתור ההפעלה בלוח הבקרה סטייל “בחזרה לעתיד” והכלי מתעורר לחיים. המילה הראשונה שעולה לראש בתחילת תנועה על ה-imax היא “מוצק”. הכלי מרגיש מוצק וכל חלקיו בנויים ומתוכננים היטב.

מסך בקרה ופיקוד

נקודה לשיפור ב-imax היא מסך הבקרה והפיקוד. לצערנו הוא לא מספק חיווי לא של מרחק מצטבר ולא של זה הכללי. יש חיווי מצב סוללה, אבל מרחק בק”מ היה יכול להיות טוב יותר להערכת זמני הטיפולים. לטעמי זה דבר בסיסי בכלי תחבורה.

קונינג איימקס

חווית רכיבה

הנסיעה על ה-imax מאוד שקטה. המנוע בקושי משמיע צליל ואין רעשים של חלקים חופשיים. הכל יושב במקום ולא מתנדנד או מקרקש. הרגשה מאוד מזכירה רכיבה על אופני הרים מהסוג האיכותי. ידיות ארגונומיות מגומי בגודל תקני (של אופניים) מספקות אחיזה מצויינת ומבטיחות שהידיים לא יחליקו במהלך הנסיעה גם כשהדרך מלאת מהמורות. הכלי מאיץ יפה במישור ולפני שמספיקים לשים לב, מגיע למהירות השיוט החוקית שלו.

Fun factor

התכונה הבולטת שמוסיפה ל- fun factor של imax היא היכולת בקלות להרים בו גלגל קדמי. יחד עם מרווח גחון נאה זה מספק יכולת זרימה ללא עצירה גם כשיש מכשולים כמו אבני שפה בין כביש למדרכה. אהבנו מאוד.

אוהבים את התוכן שלנו? קבלו אותו אחת לשבוע למייל! הרשמו:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

איך הוא בעליות?

כפי שכבר ציינתי, imax מאוד מהיר ויודע להחזיק מהירות ללא האטה במישור גם כשלא לוחצים על המצערת (בגלל התנגדות גלגול מאוד נמוכה של הצמיגים והיעדר גיר). כל התכונות המעולות האלה לא באות לידי ביטוי ברגע ששיפוע השביל משתנה ופניכם לעליה. מנוע חזק ללא גיר לא מסוגל להחזיק מהירות ומהר מאוד מאט. אתם לא תגיעו לעצירה ברוב המקרים, אבל זה יוריד לכם את החיוך הממזרי מהפנים, שהיה שם כשעקפתם כלי אחר במישור קודם לכן. עניין העליות עלול לצמצם את קהל היעד של ה- imax לערים שטוחות יותר, או ערים ללא הרים. תושבי ערים כמו חיפה וירושלים – קיימת גרסה בעלת מנוע עם גיר ומספר שיפורים נוספים בתוספת כמה מאות שקלים והיא בהחלט עשויה להתאים למי שזקוק ליכולת הטיפוס, או לבעלי משקל תלת ספרתי. בדקנו את הגרסה עם הגיר באותו תוואי שבו רכבנו עם הכלי ללא הגיר וההבדל בכוח הסחיבה אכן ניכר. מנוע עם גיר יותר רועש ומייצר התנגדות גלגול נוספת שתורגש, אבל הוא ישאיר לכם את החיוך על הפנים בזינוקים מהמקום ובטיפוסים ארוכים.

צמיגים

מצד אחד, הצמיגים ב-imax בעלי חתך גבוה- מה שמספק חווית רכיבה רכה ונעימה. נפח האוויר הגדול והגומי הרך מספקים שיכוך בסיסי שברוב המקרים ייתן מענה למהמורות (אבנים משתלבות, קיפולים וחריצים באספלט ושאר תחלואי הדרך). מאידך, רוחב הצמיגים יחסית צנוע לכלי בגודל ומשקל כזה. תצטרכו להוריד מהירות לפני פניות חדות ומי שחושב על “השכבות” בסיבובים על imax – שיחשוב שנית. אחיזת הדרך של הכלי סבירה בהחלט, אם כי בימים רטובים תדרוש תשומת לב מיוחדת. נראה שלא ניתן להשתמש בצמיגים יותר רחבים, גם אם תרצו, משום שהמזלג מתוכנן לצמיגים צרים. גומי הצמיגים המקוריים יחסית רך ועדין ולמרות שיספק אחיזה טובה, יהיה יותר חשוף לתקרים.

משטח עמידה ומגיני בוץ

קיבלנו את כלי המבחן עם משטח עמידה רחב במיוחד ובנוסף גם מצופה מדבקה צבעונית שתמנע החלקה עליו. ליבואן מבחר גדול מאוד של המשטחים בצבעים שונים ובתכנון גם משטחים מעוצבים בסגנון סנובורד או גלשן ים. אהבנו: כל אחד יתאים לעצמו את הצבע ואת העיצוב. המשטח ניתן להחלפה מהירה (4 ברגים), כך שאם תרגישו שמיציתם את הצבע/העיצוב, או הם לא מתאימים לצבע החולצה שלכם היום – אין זו אגדה להחליף.

למרות שהמבחן בוצע בתנאי קיץ ולא פגשנו בדרכנו בוץ או מים, התכנון של מגיני הבוץ של שני הגלגלים מאוד מוצלח ומבטיח שתגיעו למחוז חפצכם ללא סימנים מיותרים. דבר חשוב מאוד ששמנו עליו לב בהיותנו במעבדת היבואן – פנים תא הסוללה והבקר ב- imax מוגנים ממים!

בלמים

אחרי שרכבתם ונהניתם והגיע העת לעצור או להאט, מצפה לכם הפתעה נעימה. לא תצטרכו לנהל משא ומתן עם הבלמים ב- imax, אלא פשוט לסחוט את הידיות בעדינות עם אצבע אחת ו…להמשיך לחייך. בניגוד ללא מעט קורקינטים אחרים בעלי שיטות בלימה אלקטרונית או כאלה עם בלמי V, אשר לא ממש מעודדים עצירה, imax עוצר מצויין. על מנת למנוע נעילת גלגל קדמי ומצב בו הרוכב ממשיך קדימה ללא הקורקינט בתנוחת אחד מגיבורי העל, רוטור הבלם הקדמי מאוד קטן. מאחור, לעומת זאת, הרוטור מספיק גדול בשביל לנעול גלגל במידת הצורך או לספק עצירה החלטית ומהירה. נתון חשוב שתורם לבלימה מצויינת – רפידות הבלמים הם בגודל מלא, כמו אלה של אופניים. זה מבטיח אורך חיים ואיכות בלימה מצויינים.

קורקינט קונינג חשמלי – קיפול

האצתם, רכבתם, האטתם ועצרתם ועכשיו הגיע העת לקפל את הקורקינט- עוד הפתעה נעימה. הקיפול מאוד מהיר ואינטואיטיבי גם למאותגרי חשיבה הנדסית. נשיאת הקורקינט במצב מקופל נוחה למעט העובדה שבמדידה שלי יצא שהכלי שוקל 18.8 ק”ג (כולל המשטח הרחב שכשלעצמו שוקל כ700 גרם).

קונינג imax – שינוע בתחבורה ציבורית

במהלך המבחן יצא לנו להכניס את את הקורקינט לרכבת ולהעמיד אותו על רגלית במצב לא מקופל. לא בכל מצב הקורקינט נשאר לעמוד במקום. בכמה מקרים שבהם נהג הרכבת היה בעל מזג חם במיוחד והדרך מפותלת, הכלי נפל בגלל רגלית שהחליטה להתקפל. תכנון מנגנון הרגלית ובעיקר המיקום שלה מקשה למצוא אותה וגם אחרי שמצאתם, תמצאו את עצמכם משחקים איתה על מנת למצוא מצב מאוזן. חבל.

Koning iMax

תאורה

היה ונתקעתם במשרד עד מאוחר או יצאתם לבילוי לתוך הלילה ומצאתם את עצמכם חוזרים עם הקונינג imax בחושך – המתכננים לקחו את זה בחשבון. בלחיצה אחת קצרה בלוח הבקרה נדלק פנס אחורי בצבע אדום, אשר יגביר בהירות ברגע שלוחצים על בלם אחורי.

קדימה ישנו פנס פריק מיוחד אשר נדלק בעזרת לחצן עליו. בניגוד לפנס אחורי, אשר ניזון מסוללת הכלי, פנס קדמי ניזון מסוללות נפרדות בתוכו. החלטה חכמה, יש לומר, שחוסכת חיווט נוסף ותקלות. מיקום הפנס הקדמי מאוד מוצלח והוא לא מוסתר ע”י חיווט. הדבר היחידי שקצת מקלקל את חגיגת התאורה כאן הוא שהפנס הקדמי מפריע לקיפול הכידון וצריך לפרק אותו, או לא לקפל עד הסוף את מוט הכידון.

מבחינת עוצמת התאורה שהפנס הקדמי מספק – אל תבנו על רכיבה רק איתו בחושך מוחלט במהירות יותר מ-15 קמ”ש. הוא מספק אלומה יפה למרחק של עד 3 מטר קדימה בלבד. מומלץ להצטייד בפנס רכיבה יעודי נוסף על הקסדה או על הכידון. בכללי- אנחנו מוצאים שמשתמשי הקורקינטים לא הפנימו את העובדה שלא רואים אותם בלילה. אנשים מניחים שהנהגים רואים אותם והמציאות- שונה. גם אם יש תאורה אחורית קטנה, היא בגובה הקורקינט- נמוכה מאוד… קרובה לכביש ולא בולטת. בחיאת אנשים- שימו איזה ווסט מחזיר אור עליכם ותהיו קצת יותר בטוחים.

קורקינט חשמלי קונינג- סוללה וטווח נסיעה

כל הקטע הזה מאוד שונה מרוכב לרוכב וממסלול למסלול. סגנון הרכיבה שלכם, העליות, המשקל שלכם – כל אלה ישפיעו. במהירות 25 קמ”ש היצרן מצהיר שהכלי יעשה 42-45 ק”מ. אני שוקל כ 90 ק”ג והגעתי לכ- 34 ק”מ מכובדים למשקל שלי, בתוואי לא שטוח במהירות מירבית ולא חיסכונית כך שזה מתאים להצהרה.
הגענו למצב שהפס האחרון במד הסוללה מהבהב, אבל הקורקינט עדיין יכול להמשיך לנסוע במישור במהירות סבירה עד לשיפוע קל שבו הוא כבר עוצר לגמרי. מי שנוסע רק במישור יכול להנות מעוד כ- 1-2 ק”מ על אדי הסוללה. מי ששוקל פחות מ 90, יהנה מטווח גדול יותר. לא מומלץ בגלל נזק פוטנציאלי לסוללה, אבל אם כבר נתקעתם…

קונינג

ועכשיו בחזרה לסוללת imax שבמבחן. הסוללה, לפי נתוני קונינג, היא של סמסונג והיא באה באריזה מיוחדת בתוך השלדה ולא כאוסף תאים מחוברים (פירקנו את הכלי על מנת לבדוק…).

עוד נתון מעניין שיבואן הקורקינט החשמלי של קונינג משחרר הוא שמספר מחזורי הטעינה שהסוללה מסוגלת להחזיק הוא כמעט כפול מהמתחרים. לא סופקו מספרים, לכן לא יכולנו לאמת את הנתון. לאלה מכם שתוהים מה אמור מספר של מחזורי הטעינה לייצג – ככל שהוא גבוהה יותר, כך אורך חיי הסוללה יהיה ארוך יותר. בקורקינטים ברמה כזו, שווי הסוללה הוא כ- 40% משווי הכלי.

קורקינט חשמלי קונינג – שווה?

התשובה הקצרה היא – כן. מדובר על קורקינט חשמלי שמתוכנן היטב, בעל איכות בניה ובחירת החומרים שמורגשת לטובה בכל רכיבה עליו. קהל היעד שלו עשוי להיות מאוד רחב, כל עוד לא חייבים לקפל ולסחוב אותו. 

הכידון הרחב מאפשר התקנת אביזרים עליו (תאורה נוספת, טלפון, צופר) ושקע USB בתוך לוח הבקרה יבטיח גם שלא תישארו ללא טעינה. המלצה אישית שלנו – פרגנו לעצמכם משטח עמידה רחב ולא הרגיל שבה עם הכלי – זה יחזיר את עצמו עם ריבית ברגע שתצטרכו לרכב על הכלי מרחקים ארוכים. ניתן לעשות את זה במעמד הקניה.

בקיצור – יש ל-imax את כל הנתונים להיות בן לוויה שלכם ברכיבות חיבור למרחקים דו-ספרטיים בערים ולעלות חיוך על פניכם בכל פעם שתעלו עליו.