יש פוזה כזו של רוכבים שהם ספורטאים שמתנשאת על אופניים חשמליים, מתוך ראייה צרה של אופניים ככלי לספורט אירובי קשה בלבד. אני לא שותף לפסילה הזו: האופניים החשמליים העירוניים הם כלי תחבורה מהפכני, חברתי וירוק שמאפשר ניידות לאוכלוסיות רבות ללא זיהום אוויר. אופני ההרים החשמליים הם כלי שיביא את הרכיבה אל כל אלה שאינם מסוגלים או מעוניינים להפוך לרוכבים ספורטיביים כמוכם, ועתיד ענף האופניים ישתפר אם אופני הרים חשמליים יספקו לו צמיחה חדשה.

מאת: גיא חלמיש
צילום: יוג’ין לויט

Scott E-Genius - אופני הרים חשמליים

Scott E-Genius 720 Plus

קיבלתי למבחן ראשון אופני הרים חשמליים של סקוט: אולם חשוב לדייק: לא אגדיר את הכתבה הזו כמבחן אלא כרכיבת התנסות – משום שזו הפעם הראשונה שלי על אופניים כאלה. כדי לעשות מבחן ממש צריך לפחות התנסות נוספת על דגם מתחרה, לכן גם לא ניתן ציון BIKEPANEL הפעם. הפוקוס בכתבה הוא על המשמעויות של הקטגוריה הזו והחוויה שלי כרוכב על המכונה המעניינת הזו.

  • דגם: Scott E-Genius 720 Plus
  • משקל: 23 ק”ג
  • מחיר: 29,000 ש”ח
  • יבוא ושיווק: סקוט ישראל (קוברה בורדו בע”מ).

image09החרדה הגדולה וההזדמנות הבאה

בכתבה שכתבתי לפני כשנתיים על המגמה והתופעה של אופני הרים חשמליים התייחסתי לכמה מהחרדות של רוכבי השטח: האפשרות לעשות פאן, שופוני, ולרכוב באופני הרים ללא מאמץ גופני משמעותי, יכולה להביא את הזן המוכר כ”ערס הארצישראלי” אל הסינגלים – ואיתו קולניות, חוסר התחשבות, ולפעמים גם אלימות. אבל לצידו של האיום מכיוונו של הזבלון הערסי המצוי, ישנה הזדמנות בקהלי מטרה חדשים וחשובים שיכולים להיכנס לעולם הרכיבה. בזכות אופני הרים חשמליים אולי נוכל לרכוב בקרוב עם אנשים בעלי מוגבלויות, מבקרים לרגע בתחום האופניים שאינם בכושר, בני משפחה שיצטרפו לרכיבות משותפות עם “רוכבים אמיתיים” וחברים שרכיבה היא לא העניין העיקרי בחיים שלהם. בזכות קטגוריה כזו, אם תצמח ותשגשג, אולי תתפתח פה תיירות אופניים חזקה יותר (זה דורש פתרונות ביטוח שאינם קיימים כרגע – כמו כיסוי השכרה ללא מדריך צמוד), ואולי אפילו אירועים ייעודיים.

image03

הדבר החשוב הבא בענף האופניים?

ביורובייק ובאירופה הפכו האופניים החשמליים לתופעה המרכזית כמעט – מדובר במנוע הצמיחה העיקרי של ענף האופניים העולמי. הכניסה לעולמות של תחבורה, ומהם גם אל עולמות של ספורט מוטורי-אופניימי ותיירות הביאה פריחה חדשה ונדרשת ליצרנים. הכניסה הזו של קהלים חדשים לענף יש לה משמעות גדולה – הגדלת קהל המטרה של העסקים בענף הזה תכניס עוד לקוחות ורוכבים לענף. היא מגדילה את האפשרות של החנויות והיבואנים להתפרנס ולצמוח – ולכן כמוה כחמצן לתעשית האופניים. התקווה בקרב היבואנים בישראל היא שהצמיחה העולמית הזו, שבוששה להגיע לענף האופניים הישראלי המסורתי (בניגוד לזה העירוני), בוא תגיע בקרוב עם כניסתם של דגמים חדשים כמו ה Scott e-Genius האלה. יחד עם זאת כדי שתהייה לקטגוריה הזו השפעה משמעותית זה צריך להגיע גם ברמות מחירים נמוכות בהרבה – של בין 15-25 אלף ש”ח.

אם לא לחצתם Play על הוידאו למעלה, קבלו הזדמנות שנייה:

הכלה אינה קלה

אז סוף סוף קיבלתי טלפון מלירון שנפ מסקוט ישראל עם הצעה שרציתי לקבל כבר מזמן: לטעום את החוויה של אופני הרים חשמליים. סקוט ג’יניוס חשמליים חיכו לי ב Equip – חנות האופניים המשווקת את Scott באבן יהודה, שם קיבלתי הסבר של דקה וחצי בדיוק, זה כל מה שנדרש, וביצעתי רכיבת התנסות ראשונה בחניה.

ההפעלה קלילה ביותר: כפתור הדלקה, בחירה בין חמישה מצבי עוצמת מנוע (חוץ ממצב אופניים רגילים): מצב חסכוני- Eco, מצב Tour מעט יותר חזק, מעליו Sport, ולבסוף Turbo. כמו כן יש מצב “Walk” שמאפשר רכיבה במהירות של 2 קמ”ש – תוצר של החקיקה הגרמנית שמאפשרת רכיבה של אופניים חשמליים על מדרכות במהירות של הליכה.

מה שפחות קליל הוא המשקל והשינוע – עם שלדת אלומיניום, גלגלי 27.5 פלוס וצמיגי-2.8-כמעט-אופנוע בשרניים, מנוע וסוללה של Bosch במרכז, מדובר בכלי ששוקל כ 23 ק”ג. זה אומר שלא פשוט להרימו, וגם לא פשוט למצוא דרכים להובילו – הוא כבד מדי לרוב מתקני האופניים ודורש הכנסה לתוך הרכב. למזלי הרב מתקן האופניים האולימפי והגאוני של Atera מסוגל לקלוט אותם למרות המבנה המורכב של הצינורות – בזכות ממשק הרצועה הגמישה שלו. אם אין לכם מתקן כזה – שקלו לקנותו או החליפו לטנדר או סטיישן.

image04התשתית – ה Genius המוכרים

מדובר בפיתוח על בסיס אופני השבילים הטכניים יחסית של סקוט – הג’יניוס. אופניים עם מהלך בולמים נדיב למדי של 140 מ”מ של FOX 34 Float Performance Air. מאחור 130מ”מ ושניהם נשלטים במערכת הנעילה הכפולה המצוינת של Scott מהכידון, ומאפשרים את שלושת המצבים כמו באופניים הלא חשמליים של סקוט. יש להם זווית תקיפה קדמית מתונה מאוד של 67.5-67.9 מעלות, ובסיס גלגלים נדיב של 1210.7 מ”מ במדיום. האדפטציה לחשמליות מתבטאת כמובן בהכנסת המנוע העגול לאיזור הBB, ובהוספת הסוללה לצינור התחתון.

עוד באבזור – מוט אוכף דרופר, ומעצורי שימנו ענקיים מאיזה דגם ממוספר (BR-M615 בקוטר 200מ”מ) שמאפשרים לעצור את המאסה הזו.

גלגלי ה 27.5 פלוס מצוידים בצמיגי 2.8 בשרניים: מקסיס Minion DHF מלפנים ו Rekon+ מאחור. אני חייב לאמר שמבחינתי נמצא סוף סוף הייעוד ההגיוני לפורמט הפלוס הזה, שאני פחות מתחבר אליו באופניים בעלי הנעה שרירית.image10המערכת החשמלית וכיצד היא עובדת

Bosch היא מובילת השוק הזה (אם כי שימנו נכנסה אליו גם היא ברצינות רבה), והמערכת בסקוט האלה היא שלה. מדובר בדגם Bosch Performance CX 250w System. בהתאם לתקנות בישראל, אין מצערת (ידית “גז”) אלא מפעילים את המנוע באמצעות הפידול. יש יחידת בקרה קטנה על הכידון שבה בוחרים את רמת הסיוע שתצטרכו – החל מעבודה ללא מנוע בכלל, וכלה במצב טורבו שבו אתם טסים במעלה עליות תלולות עם חיוך מרוח על פניכם, כמעט ללא מאמץ.

המנוע הזה מותאם במיוחד לאופני הרים, ויודע לקבל סיבובי רגליים מהירים יחסית עבור העליות, ולהגיב מהר יחסית כדי שתקבלו את הכח ללא שיהוי לפני אלמנטים, מדרגות סלע וכו’. מנוע שלא מגיב מייד היה מהווה בעיה אמיתית עם משקל אופניים כזה, כיוון שאתם מגיעים לאלמנט, לפעמים ממצב של “פריילוף” או עמידת מוצא, ואתם חייבים תגובה מהירה מאוד (כבר בסל”ד נמוך, בתחילת התנועה) אחרת תתקעו. הוא עובד יפה ואכן מגיב.

עוד דבר חשוב הוא זמינות הכח וכיצד הוא מורגש בשיפועים תלולים – עם כח של 75 ניוטון מטר שמסייע פה (לעומת 50 למשל במערכות שמיועדות לשימושים עירוניים נינוחים יותר) והוא בהחלט מורגש וזמין.

כאמור יש כמה מצבים למנוע – ויש בהם יחס הפוך בין זמן רכיבה אפשרי לבין מידת הסיוע שהמנוע נותן לפידול: במצב Eco – המנוע מסייע ב 50%, ובמצב טורבו החזק ביותר התמיכה היא של כ 300% (כלומר מכפיל פי 4 את הוואטים מהרוכב).

הסוללה היא גדולה: 500 וואט. יש מפתח שמאפשר להשאיר אותה נעולה על האופניים או להסירה. היא ברת טעינה בנפרד או מורכבת על האופניים, ומאפשרת לרכוב בין 50 ק”מ במצב טורבו ועד כ 150 ק”מ במצב ה- Eco! ברכיבה של כשעתיים בקנדה, מתוכה לא מעט בטורבו, צרכתי כ ⅔ מהסוללה.

יחידת השליטה מכילה מסך, כפתור הפעלה, וכפתור פלוס ומינוס. בפלוס והמינוס עוברים בין מצבי העוצמה. בכל מצב כזה התצוגה מראה את מצב התמיכה שאתם נמצאים בו, המהירות הנוכחית, כמה ק”מ נותר לכם לרכוב, ואת מצב הסוללה בבר חוליות.image00

יאללה – יוצאים לרכוב ואל המושג החדש: “Uphill Flow”

בוש הכניסו את המושג הזה כדי לתאר את התחושה הזו של הזרימה עם הכוח הזמין בעלייה – ואותו מונח שכולם מכירים באופניים מהירידות, מקבל משמעות חדשה. זה בהחלט אחד הדברים הכי מורגשים ומהנים ב E-Genius: התחושה המתקבלת מהכח הצנטריפוגלי המוגבר אל מול כוחות הכבידה, כשמשכיבים את האופניים כנגד ברם בעלייה היא משהו ממכר. ללא מנוע צריך לא מעט כושר וכח לשם כך, ואילו פה – זה הופך להיות חלק מרכזי בחוויה.

מה שצריך לקחת בחשבון בעלייה בעיקר הוא הקיק של כניסת המנוע לעבודה במצבים החזקים (טורבו) – זה קורה פה ושם אם נתקעתם ואתם צריכים לחדש רכיבה מול אלמנט, מומלץ לרדת לאקו במצבים האלה כדי לא לקבל מכת כח מהירה מדי שתגיע לפני שהספקתם להתארגן לאלמנט.

image01

מהלכי הבולמים הנדיבים נדרשים – גם למסלולים רגועים יחסית

שפת הגוף מתקלקלת – קשה להזיז ולהקפיץ את המשקל הזה, מה שאומר שאתם הרבה יותר תלויים בשיכוך. זה מוביל למסקנה מעניינת – כל הצרכים של מהלכי המתלה, והיחס בינם לאופי הרכיבה משתנים בצורה משמעותית. זה לא דומה לרכיבה רגילה בהיבט הזה: עבור מסלול בו 100 מ”מ של שיכוך יספיקו לכם באופניים רגילים וקלים בהם תעבדו טוב יותר עם הגוף והשטח, תצטרכו פה איזה 30מ”מ נוספים. לכן ה- Genius, שבעולם האופניים הרגיל מהווים פלטפורמה לרכיבת שבילים, הם לגמרי כלי סביר והגיוני לרכיבת סינגלי קק”ל כשהם חשמליים. זה מורגש בעיקר בירידה, אל מול דרופים ומדרגות – יותר קשה להקפיץ גלגל קדמי והנטייה היא לזרום את הכל. אפשר לקפוץ פה ושם, אבל בצורה הרבה פחות אגרסיבית בגלל הקושי של השפעת שפת הגוף על מנח אופניים כבדים כ”כ באוויר. אני מניח שזה אחד הדברים שמשתפרים בצורה משמעותית כשמחזיקים זוג כזה ולומדים אותו לאורך זמן ותקופה ארוכה יותר מכמה רכיבות התנסות.

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

אתגר לרוכבים מתחילים

אני לא אשכח איך בסוף סינגל טכני מאוד – ירידה תלולה במיוחד באוסטריה פגשנו רוכב על אופניים חשמליים לאחר שנפל, דם מהפנים, ומבט המום. האשליה של יכולת התנועה והרכיבה בכל מקום יכולה להיות מסוכנת לרוכבים מתחילים – האופניים האלה יביאו אותם למקומות קשים יותר מאוד בקלות ובמהירות. בהחלט דרושה פה זהירות והעברת המשמעות של הדברים במכירה לאנשים חסרי נסיון ברכיבה.

image07

האם זה ספורט? כמעט כמו שדאונהיל הוא ספורט

קודם כל יש פה עבודה פיזית מסוימת, גם בעליה. אם בוחרים במצב אקו, עובדים בהחלט, רק שהבחירה ניתנת לרוכב. גם בירידה, שפת הגוף והעבודה היא עבודה כמו בכל אופניים, ואולי אף יותר עקב המשקל.

הירידה מאוד דומה לירידה על אופניים ארוכי מהלך וכבדים יחסית – גלגלי הפלוס השמנים מייצרים דריסה ויציבות. כמו תוספת השיכוך הדרושה בגלל הפחתת השפעת שפת הגוף שלכם כרוכבים, כך גם הגלגלים העבים מרגישים מתאימים פה – גם בעלייה וגם בירידה. אתם לא משלמים את קנס המאמץ שגלגלי ה-27.5 פלוס מייצרים לאופניים חסרי מנוע, ולכן הם משתלבים טוב, והם חלק מטשטוש הגבול בין אופנים לאופנוע במקרה הזה.

אפשר לרכוב דאונהיל מעולה עם זה. במורד השפעת 20 וקצת הקילו פחות דרמטית, והיכולת של האופניים לייצר ירידה מהנה נפגעת פחות. טיסה מהירה למטה במהירות רבה, מהנה כמו שרכיבה טכנית ומהירה במורד יכולה להנות.

image06

אני בהחלט רואה קהל מטרה של רוכבים שבאים בשביל הדאונהיל, ולא מעניין אותם ההיבט של הכושר, מתחילים להעדיף אט אט אופני הרים חשמליים. אם לגיטימי לקחת רכבל בדרך לדאונהיל, מדוע שלא יהיה לגיטימי לפדל עם עזרה ולהנות גם מה Uphill Flow?

image02

סיכום – אופני הרים חשמליים: עולם חדש, אמיץ וחשוב

עולם חדש ואמיץ, ואתם יכולים לעקם את הפרצוף עד מחר: אני תומך בו. צאו רגע מהפינה האתנוסלפית שלכם, ונסו לראות עוד אנשים, צרכים, אוכלוסיות כבעלי זכות כמו שלכם לפחות להינות מהטבע וההרים, בצורה שמתאימה להם. הלוואי שהקטגוריה הזו תעודד מבוגרים, נשים, חסרי כושר שרוצים להכנס לזה לאט לאט, לרכוב בחוץ, לטייל, ולפדל ולהנות מאופניים – גם אם תוך קבלת 50% או יותר תמיכה לוואטים מהמנוע החשמלי.

לתעשיית האופניים זו הזדמנות חשובה, שאם תתממש – תהייה טובה גם לנו הרוכבים. יבואנים רגועים יותר, עם רווחיות ותזרים מזומנים בריא, קהל יעד גדול יותר ופחות איום קיומי יהיו טובים לענף ולתרבות האופניים – החשמליים והלא חשמליים. כעת נותר רק לקוות שרמת המחירים של המוצרים האלה תרד.

מה שיקרה בשנים הקרובות הוא תהליך של שיפור מתמיד לטכנולוגיה ולמחירים, ופה טמון רוב האתגר העולמי – להמשיך להקטין ולהוריד משקל של המנועים והסוללות בצורה משמעותית. לא ירחק היום שבו המערכות האלה יטמעו בצורה כמעט בלתי מורגשת באופניים. הביטו אל אופני e-doping במירוצי הכביש ותראו את העתיד גם בשטח… האתגר השני הוא להוריד את המחירים, שכן כרגע, זה עדיין צעצוע יקר למדי. שני התהליכים האלה יתקדמו ויקרו עם צמיחת הענף הזה, גם בישראל.

מאת: גיא חלמיש
צילום: יוג’ין לויט

 

מנוי ל BIKEPANEL – מגזין האופניים הטוב בישראל מחכה לכם פה