רכיבה ברמת הגולן היא נעלם גדול. אולי אלה השטחים הצבאיים הרבים, אולי המרחק, אבל דומה שאין בה כמעט מסלולי רכיבה מוכרים שהם יעד לרוכבים. שביל אופניים חדש שבנתה קק”ל בקצרין אולי לא הולך להיות מסלול יעד כזה שיצדיק נסיעה מהמרכז לקצרין כדי לרכוב שם על אופניים, אבל אנחנו מקווים שהוא סנונית ראשונה בדרך לקידום האיזור בהיבט תשתיות רכיבה, והוא בוודאי מסלול מהנה וחביב לרכיבת בוקר קצרה אם אתם כבר באיזור.

מאת: גיא חלמיש

אורך המסלול כ 14.5  ק”מ ובתוכו 11 ק”מ סינגל. יש שם גם כ 2 קמ של שביל אופניים סלול ו 2 ק”מ של רכיבת מדרכה אורבנית בצמוד לעיר.

אבירם צוק מספר על שתי נקודות היציאה: “האחת בפארק מיקולוב בקצרין או ביער קק”ל הצמוד לעיר. הוא נולד ביוזמת מועצה מקומית קצרין ובוצע על ידי קק”ל במימון משותף של קק”ל והחברה הממשלתית לתיירות, החברה שתכננה ובצעה זו עז הרים תשתיות. השביל מיועד בראש ובראשונה לקהילת הרוכבים של קצרין והסביבה, אבל גם רוכבים שמגיעים מחוץ לקצרין באים לטייל או לרכוב רכיבה קצרה, או רוכבים שבאים למספר ימים ורוצים לעשות בכל יום מסלול אחר, ולשלב את זה בטיולים באיזור… זה הגדולה של השביל הזה שהוא יכול להיות מתאים גם לרכיבות קצרות או כחלק מרכיבה ארוכה יותר באיזור…זה עוד נדבך למסלולי האופניים באיזור פה שקק”ל מפתחת לרווחת הציבור”.

1-040

וורן פריאר מחברת “עז הרים תשתיות” שתכננה ובנתה את השביל מספר: “מדובר בלופ קרוס קאנטרי קלאסי המשלב עליות וירידות, דרכי יער וסינגל המשולבים ללופ אחד.  רוכב שיצא מקצרין יוכל להשלים לופ שלם בזמן של כשעה אחת… אפשר גם שעתיים אם רוצים להמשיך לעוד סיבוב.

…צד אחד מהכביש היה יער שטוח והאתגר היה להוציא שם מסלול מעניין וזורם שייתן חווית רכיבה שווה. היה מאוד קשה להוציא משהו טוב מהסביבה הבזלתית והקשוחה של האזור, בהיעדר הפרשי גובה משמעותיים קשה למתכנן למצוא את התוואי האולטימטיבי. זה מחייב יצירתיות שתסייע למצות את תנאי הטופוגרפיה והשטח בצורה הטובה ביותר. מצד שני בדיוק בנקודה זו המסלול נושק לנקודות תצפית מרהיבות על האזור לא רחוק מנחל זויתן. המסלול עובר על יד פארק קצרין שבתוכו בית כנסת עתיק ועובר בתוך פארק פסלים ובשיא גובה המסלול הנוף משקיף לכנרת.”

4-044

אחד הבונוסים והדגשים עליהם שם וורן את עיניו כשתכנן את המסלול הוא שהמסלול עובר בקרבת מבשלת הגולן יצרנית בירות בוטיק וליד יקב רמת הגולן ומסעדות טובות באזור. המלצה מוורן (איש שיודע על מה הוא מדבר בנושאים אלה…): “כנסו למבשלת הבירה המקומית והזמינו בירה דאבל בוק + המבורגר וצ’יפס הכי טובים בעולם!”

3-043

תיאור הרכיבה

אורכו של הסינגל כ 14.5 ק”מ והגובה המצטבר שמדדנו בו הוא כ 200 מטרים בלבד, מה שאומר סינגל קל יחסית לרוכבים מתחילים עד בינוניים, אולם בכל זאת כדאי להיות מיומן ברכיבת סינגלים. אין בו אלמנטים קשים, אבל יש אבנים פה ושם שיכולים לייצר החלקת גלגל, ואיזורים המצריכים רכיבה זהירה יותר, במיוחד לחדשים בסינגלים.

 

ההתחלה: בדרך 4*4 רגילה שהופכת למסלול הליכה\רכיבה סלול באספלט צר. יורדים מעט כדי להגיע לעלייה קשה ותלולה, ואז נכנסים לאיזור של רכיבה במגמת עליה מאוד מתונה בשדות הצמודים לעיר. נוף רמת הגולן הפתוח גלוי בחלק הראשון של הסינגל. “בניית המסלול בוצעה בתקופת החורף וכשנפתח המסלול באביב היתה הפריחה משגעת והקרקע היתה דביקה ומהירה לרכיבה”, מספרים וורן ובועז מעז הרים תשתיות. ואנחנו רכבנו שם בתחילת הקיץ- היא עונת הדרדרים, מה שהותיר לא מעט סימנים ברגליים, ואצל חסרי המזל, דקירות במפרקי האצבעות הפוגשים את הקוצים ברכיבה. כדאי לבוא עם כפפות שלמות בעונות הנ”ל. מאז, כך דווח לנו על ידי קק”ל הסינגל טופל בהיבט זה.

 

5-047

אחרי המקטעים המישוריים יחסית בחלק הראשון של הסינגל, חוצים לצד השני של כביש במעבר ניקוז תת קרקעי – שזרמו בו מים לבנים… מהמפעלים בסביבה? כן, הם אמורים לנקות את השאריות האלה ולהעביר לביוב, אבל… חצינו את מי החלב והמשכנו אל איזור מיוער בצפיפות רבה יותר, ושם הסינגל גם הוא הופך טיפה יותר אתגרי מבחינת העליות.

1-055

נקודה אחת שיש לשים לב אליה היא מיד לאחר המעבר התת קרקעי – בק”מ 7.5 בערך: שם יש מפגש של הסינגל עם המשכו המאוחר יותר. שימו לב לקחת את הפנייה ימינה בצומת הזו שכן יש כמה כניסות אפשריות ודרך עפר אחת בינהן. לאחר מכן תגיעו לאיזור ובו תערוכת פסלי חוץ מעניינים: “בזלת”. מקורם של פסלי הגן הוא בסימפוזיון הפיסול בבזלת אשר נערך ב1988 בקצרין והיה הסימפוזיון הראשון לפיסול בגולן.  הנה קישור לאתר העירייה המתאר את הקמת גן הפסלים. כעת האופניים יביאו קהלים חדשים להנות מעוד קצת תרבות יפה. תענוג.

 1-057 

“השאיפה היא להגיע למעל 100 ק”מ של שבילי רכיבה”

בקצרין יש כ- 8,000 תושבים (אגב 37% מהם עולים חדשים, מציין אתר העיר). זו כמות מספיקה לכך שיהיו בה לא מעט ילדים שרוכבים על אופניים, ומבוגרים שצורכים ספורט ותרבות, בשביל לייצר אוכלוסיה מקומית משמעותית שתוכל להנות מהסינגל הזה. הסינגל נבנה ממש בצמוד לעיר, והוא חובק אותה בפיתולים וסיבובים רבים וצפופים מפארק יפה ומטופח אחד, אל חורשה אחרת, ובדרך עובר דרך גן פסלים מעניין בחורשת קק”ל.

1-064

דימי אפרצב הוא ראש המועצה של קצרין מזה 5 חודשים. את היסודות לשיתוף הפעולה עם קק”ל סביב הקמת הסינגל הזה הניח קודמו בתפקיד – סמי בר לב שהיה ראש המועצה האגדי של המקום עשרות שנים. “זה חלום. סנונית ראשונה” אומר דימי על הסינגל החדש.

“אני רוכב אופניים בעצמי, לא מקצוען אבל רוכב בסופי שבוע. יש קבוצת רוכבים בקצרין, ואנחנו פועלים על מנת למסד תרבות אופנים בצורה מאוד משמעותית. יש צוות שמתכנן שבילים נוספים, ואני באינטראקציה גם עם משרד התיירות בנושא. הכוונה היא לפתח את זה בצורה ממשית גם לילדים וגם למבוגרים.השאיפה מבחינת מרחק מצטבר היא להגיע למעל 100 ק”מ של שבילי רכיבה.”

 1-073

מבחינה גיאוגרפית הוא אומר “קצרין היא יישוב קלאסי למיסוד תרבות אופניים: היא ממוקמת בדיוק במרכז רמת הגולן כ 30 ק”מ מצפונה ומדרומה. קל לצאת ממנה לנחלים בסביבה. היא במיקום פנטסטי גם לרוכבי כביש, אבל היא עדיין צריכה להתקדם מבחינת השירותים לרוכבים. …הסינגל הזה הוא הראשון ולא האחרון. הוא יוצא מהכלל, אינו ארוך מדי ואינו דורש מיומנות טכנית מתקדמת. אני רואה פעילות על הסינגל כל הזמן: חברה מגליל עליון וקבוצות רכיבה שמגיעות. לא רק רוכבים מגיעים אלא גם הולכי רגל”.

האם תהיה לנו עוד נקודת יעד משמעותית עם 100 ק”מ של סינגלים להגיע אליה ולרכוב אופניים? הלוואי… מה שבטוח הוא שעם הייחודיות של רכיבה ברמת הגולן, נוף, סגנון, ואוירה כזו יש רק פה, וזה שונה מכל מקום אחר בארץ.

מאת: גיא חלמיש

בשיתוף eירוק של קק”ל.

 

 

סוגר איפה רוכבים
איפה רוכבים ב BIKEPANEL? לאט לאט נמשיך ונכסה עוד ועוד יעדי רכיבה מומלצים ואיכותיים. בינתיים יש לנו כמה מסלולים נוספים שאולי יעניינו אתכם על אופניים…

צפון

מרכז

דרום