ההתנסויות הקודמות שלי ברכיבת לילה לא גרמו לי לרצות עוד, אבל דבר אחד משמעותי שינה את מסלול הרכיבה שלי וגרם לי להתלהב מכניסת מערכת תאורת הלילה של Bontrager למבחן: התחלתי לעבוד במרחק של שעת רכיבה אחת בערך מהעבודה – מרחק מושלם לקומיוטינג. האם יש פה הזדמנות של ממש להפוך שעה אבודה לשעת עבודה ולהרוויח, כאילו מהאוויר, משאב זמן חדש לרכיבה שלא היה שם קודם לכן? אם הרכיבה חזרה מהעבודה בלילה תהיה סבירה, אז יש מצב שכן. אבל בשביל לרכוב בלילה – צריך תאורה!

בחן וצילם: גיאחה
סדרת תאורת הבונטרגר RT במבחן - מימין: הנצנץ, הפנס, והשלט רחוק

סדרת תאורת הבונטרגר RT במבחן – מימין: הנצנץ, הפנס, והשלט רחוק

סדרת ה RT של בונטרגר

שלושה פריטים של בונטרגר (גילוי נאות: CTC מפרסמת קבועה באתר): שני פנסים ושלט. שני הפנסים מסדרת RT כלומר זו עם השלט הרחוק, אולם לשניהם אחים זהים בפונקציונליות למעט עניין השלט:

  1. נצנץ FLARE RT- הדגם הרגיל (ללא שלט רחוק) עולה 295 ₪ וזה שבמבחן עם השלט: 380 ₪.
  1. פנס ION RT – הדגם עם השלט עולה 750 ₪ ואילו דגם זהה ללא שלט עולה 595 ₪.
  2. השלט רחוק עולה 380 ₪.
אל תפספסו מבחנים מעניינים! הרשמו לניוזלטר של BIKEPANEL:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

באריזות

האריזות עצמן מינימליסטיות למדי ומאוד Apple בעיצובן הלבן, וטיפה קשות לפתיחה. בתוך כל אחת חוברת הפעלה מהירה והפניה לחפירה מעמיקה יותר ב PDF שבאתר החברה. הנצנץ מגיע עם החבק למוט האוכף ועם כבל USB קטן לטעינה מהמחשב (ללא מתאם לחשמל – שמעכב אישורי ייבוא ומכון תקנים במדינות רבות). הפנס מגיע עם התקן כידון ועוד שני התקנים נוספים. השלט רחוק מגיע עם הזרוע ועם גומי שמאפשר להתקין אותו בצד הדק יותר של הכידון צמוד לגריפים. אין התקן קסדה לפנס בערכה המקורית וניתן לרכוש כזה בנפרד ב 75 ש”ח.
image003

ליבבני משקל

כן, לי זה משחק. חוץ מאמינות, איכות, תאורה מוצלחת ברכיבה, קלות בהתקנה והסרה, אני גם רוצה מינימליזם – גודל קטן של מוצרים ומשקל נמוך ככל הניתן. המשקלים של שלושת המוצרים לא מצוינים באתר של בונטרגר, אז יצאנו למשימה אמיצה לבדוק את הנזק ליבבני משקל.

החבילה כולה מוסיפה 226 גרם לאופניים שלי כולל החבקים. הנצנץ יוסיף לכבישוני יום יבבנים במיוחד 59 גרם (אבל היי, עדיף לסחוב 59 גרם חיים ארוכים על פני משקל קליל קצר מועד עד התאונה הקרובה). אגב – למרות שלא בדקתי את התקן הקסדה, הרי שע”פ המשקל, התאורה עצמה ב 141 גרם קלה מספיק בשביל לאפשר מתקון נוח יחסית על הקסדה:

Bontrager RT - קלילים, מהירים להתקנה וקטנים

Bontrager RT – קלילים, מהירים להתקנה וקטנים

שלט רחוק?

כן, שלט רחוק עם ארבעה כפתורים המותקן על הכידון ומדבר אנט-פלוסית (אלחוטית) עם מערכת תאורת הלילה של בונטרגר. הוא מאפשר לרוכב לשלוט בתאורה תוך כדי רכיבה, בלא פחות משישה פנסים ונצנצים מבלי לעצור, או להוריד את הידיים מהכידון.

למה צריך שישה נצנצים, ודאי תשאלו? ובכן התסריט המעניין של בונטרגר לוקח בחשבון רוכבים מסוגים שונים, ובתוכם קומיוטרים, גם עירוניים, שיכולים להתקין למשל שני נצנצים לצד תאורה אחורית רגילה ולייצר מזה איתות ימינה ושמאלה בשליטה מהכידון. הסנריו היותר סביר לרוכב הישראלי הוא כנראה שליטה נוחה בתאורת כידון, תאורת קסדה, ונצנץ אחורי אחד: למשל, מעבר מעוצמת תאורה חלשה לחזקה עם ירידת החושך, או שינויים בסביבה. נכנסתם לכביש מואר יחסית או ליישוב – תוכלו להוריד את העוצמה שוב כדי לחסוך סוללה ולהאריך את זמן התפקוד של המערכת. בניגוד לתאורות עצמן יחידת השליטה הנה בעלת סוללת מטבע קטנה ומחזיקה זמן רב.
image007

התקנת השלט והפנסים

הפנס והנצנץ אגב מגיעים עם התקנת חבק גומי מהירה ונוחה במיוחד, וגם ניתן לפרק ממנה את יחידות התאורה עצמן ולהשאיר רק את הבסיס על הכידון ומוט האוכף.

השלט מותקן על הכידון באמצעות חבק קבוע יחסית שפותחים עם בורג אלן. אפשר להתקין אותו בשלוש צורות עיקריות: צמוד לסטם פונה קדימה – כמו במודגם בתמונות פה. צמוד לסטם אבל בצד של הסטם על ידי פירוק היחידה עצמה מהזרוע, הפיכתה ב 180 מעלות והתקנה כך שזה בנקודה מוגנת יחסית ופחות בולטת, ולבסוף – באמצעות המתאם צמוד לגריפים – כנראה האופציה הכי טובה לשליטה תוך כדי רכיבה למי שמתעסק עם זה הרבה.

החסרון שלו הוא שאם אתם רוכבים ביום בד”כ ורק שמים את המערכת מדי פעם לרכיבות לילה, ההתקנה וההרכבה מעט איטיות יותר מאלה של הפנס והנצנץ עצמם שניתנים להסרה מהירה. עוד תלונה קטנה על תכנון החבק: האלן נמצא בצד התחתון הפונה לקרקע ואם הוא היה בחלק העליון זה היה הרבה יותר נוח לגישה וגם לא מסכן בנפילת האלן הפצפון הזה והעלמותו על הרצפה כשמפרקים ומתקינים.
image009

תהליך הצימוד (Pairing)

אני לא סובל התעסקויות עם תפריטים, מדריכי התקנה וכאלה. באמת שאין לי כח לזה. בונטרגר הפתיעו אותי לטובה עם תהליך צימוד פשוט להפליא בין הפריטים לשלט הרחוק:

  1. מדליקים את הפנס (או הנצנץ) לצימוד מהכפתור שעל הפנס.
  2. נכנסים למצב pairing באמצעות לחיצה של 8 שניות על הכפתור הגדול, והוא מתחיל להבהב באדום.
  3. שמים את הפנס (או הנצנץ) במרחק של עד 6 אינצ’ים מהשלט וכשהם ימצאו אחד את השני השלט יהבהב בירוק והפנס יתחיל להבהב גם הוא.
  4. בוחרים כפתור באחת מפינות השלט באמצעותו תרצה לשלוט בפנס שצימדת ולחץ עליו לחיצה קצרה. הפנס יכבה, והכפתור בפינה הנבחרת ידלק.

בנקודה זו אפשר להמשיך למכשיר הבא: מדליקים את הפנס הבא, מקרבים אותו, בוחרים כפתור פינתי נוסף וכך הלאה עד 6 פנסים.
image011

כפתורי השלט ותפקוד ברכיבה

לשלט יש חמישה כפתורים: ארבעה פינתיים ואחד מרכזי. לאחר שתעשו צימוד (pairing) בין השלט לפנסים, הכפתורים הפינתיים ישלטו כל אחד על פנס אחר, והמרכזי על כולם ביחד. לדים קטנים בפינת הכפתורים בשלט מסמנים לכם איזה כפתורים פעילים ומשויכים לתאורות. הדלקה: לחיצה מהירה. כיבוי – לחיצה ארוכה.

לחיצות קצרות על כפתורי הפנסים בשלט משנים את עוצמת התאורה של הפנסים האלה בהתאם ליכולותיהם – כלומר אם יש 4 עוצמות והבהוב אחד בסדר כלשהו בפנס, לחיצות קצרות עוקבות יעברו ממצב אחד לשני.

פה מדובר בתלונה אוניברסלית שלי לרוב הפנסים באשר הם ובהחלט לא רק לאלה של בונטרגר – השיטה הטיפוסית ברובם היא שלחיצות שינוי העוצמה הן חד כיווניות: כלומר אם הורדתם עוצמה ואתם רוצים לחזור לעוצמה הקודמת – תצטרכו ללחוץ כמה פעמים עד שתשלימו מחזור כי ברובם אין כפתור העלאה והורדה. הטיפ שלי לבונטרגר: רוצים להוסיף ערך לכל מערכת השליטה מרחוק הזו גם למי שרוכב רק עם שני פנסים? אפשרו לבעלי השלט הרחוק צימוד שני פנסים בלבד והעלאת עוצמה בכפתור שלט אחד, והורדה בכפתור השני…

לפחות ב Bontrager האלה יש work around: לחיצה מהירה על הכפתור המרכזי בשלט – ואז לא משנה באיזה מצב הייתם, תעברו לתאורה החזקה בכל התאורות.

ההתקנה מאחורי הכידון ובצמוד לסטם נמצאה כעדיפה מוגנת ודיסקרטית.

ההתקנה מאחורי הכידון ובצמוד לסטם נמצאה כעדיפה מוגנת ואלגנטית יותר.

חיווי מצב סוללה

השכלולים לא מפסיקים: בכל פעם שמפעילים את אחד הפנסים מהשלט, הכפתור המרכזי מראה את סטטוס הסוללה של אותו פנס. הוא ירוק כל עוד יותר מ 25% סוללה נותרה ויהפוך לאדום מתחת ל 25% ולאדום מהבהב כשיורדים מסף ה 5% ועוד ממש מעט תשארו לבד בחושך. אגב – שיטת הסימון הזו קיימת גם בפנסים עצמם למי שלא משתמש בשלט.
image015

הפנס

הפנס הפתיע אותי מאוד: הוא ממש קטן, חמוד וקל מאוד. הוא מרגיש “דחוס” למגע – מאלומיניום ועם תחושה איכותית של גימור ברמה גבוהה. יש לו אלומה אחת בלבד, והמספרים? לכאורה לא היסטרי: 700 לומנס. “שלי יותר גדול” חשבתי לעצמי על הפנס שיש ברשותי – עם תאורה חזקה יותר של 1200 לומנס הנוצרת באמצעות שתי פנסים ולא רק אחד (לפיזור טוב יותר על השביל)…

יצאתי לרכיבות עם שני הפנסים זה לצד זה ו… הפתעה: המספרים מרמים. זה לא הגודל שקובע  אלא הטכניקה. הפנס של בונטרגר האיר את השביל ב 270 מעלות (מספיק כדי להאיר דרך 4*4 כפולה), ובאותה רמה בדיוק כמו הפנס החזק והכפול, והוא עשה זאת תוך כדי העמסת משקל נמוכה בהרבה על האופניים שלי והוא תפס הרבה פחות מקום.

המיתקון הוא באמצעות אותו חבק גומי מהיר שמאפשר התקנה מהירה לקראת רכיבת הלילה או העברה בין כמה זוגות אופניים. אם אתם שמים אותו במיתקונים מוזרים או אנכיים תגלו שיש חוגה בבסיס שלו ואפשר להתקין על צינור אנכי, אופקי או אלכסוני ולשנות את הזווית.

החבקים לאחר שהוסרו מהם הפנסים

החבקים לאחר שהוסרו מהם הפנסים

גודלו המינימליסטי מאפשר לראות בו פתרון דו שימושי – הן לקסדה והן לכידון בעוד שהפנס העבה שלי יתאים לכידון בלבד. איך זה קורה? תכנון חכם של הלד, הזכוכית והקונוס המפזרים את האור של הלד דרך העדשה בצורה שמתאימה לצרכי הרוכב. לצערי ערכת התקנה לקסדה אינה חלק מהאריזה במקור אולם אפשר לרכוש כזו ב 75 ש”ח נוספים.

גם פה הטעינה באמצעות מיקרו USB והיא נמשכת חמש שעות לטעינה מלאה. ברכיבות שלי בעוצמות תאורה משתנות בהתאם לתאורה ההיקפית ואיכות הדרך הפנס החזיק כשלוש שעות. ע”פ היצרן:

  • בעוצמה החזקה ביותר של 700 לומנס הוא יחזיק 1:45 שעות.
  • בעוצמה השנייה של 450 לומנס הוא יחזיק 3 שעות
  • בעוצמה השלישית של 200 לומנס הוא יחזיק 6:45 שעות
  • במצב ה 50 לומנס משולב בנצנץ הוא יחזיק 22 שעות (מצב שימושי לרכיבה בכביש מואר מול מכוניות).
  • יש גם מצב של נצנץ בלבד שבו הוא יחזיק 40 שעות.

ברוב רכיבות הקומיוטינג שלי על דרכי 4*4 בשטח חשוך לגמרי מצב ה 450 לומנס הספיק לחלוטין והעדפתי אותו על פני מצב ה 700 לומנס המסנוור יותר, אליו עברתי רק בסינגלים או תנאים בעייתיים.

בדרכי 4*4 טובות הסתפקתי בד"כ ב 450 לומנס בלבד

בדרכי 4*4 טובות הסתפקתי בד”כ ב 450 לומנס בלבד

הנצנץ

זהו אותו נצנץ יום ידוע של Bontrager. במקור בעיקר לכבישונים דווקא, אבל רמות העוצמה המשתנות שלו מאפשרות שימוש גם במצבי חשכה רגילים. מדובר בהתקן קטנטן ועוצמתי בעל 65 לומנס שמאיר ל 270 מעלות, שמאפשר לכם לרכוב כביש ביום, ועדיין יאותת לנהגים שמאחור על קיומכם. המוצר הזה הפך לעוד נדבך במגמת הבולטות בכבישים שמאמצים רוכבי הכביש בשנים האחרונות (וגם אנחנו: עם הקיט הזוהר של BIKEPANEL, שגרסה חדשה שלו עומדת לצאת באביב). הוא גם להיט: אמיר פרזנטי מ CTC מספר שבכל פעם שמגיע משלוח הוא נחטף מהחנויות במהירות. I can relate כמו שאומרים באמריקאית: יותר נעים לרכוב בכביש תוך הגדלת הנראות לסביבה. זה לא ביטוח אבל זה עוד משהו שעוזר.

זה לא הנצנץ הראשון שהיה לי, אבל זה הראשון עם חבק גומי מהיר, ורבותי – זה להיט! באמת נמאס מהאלנים האלה. מה שקורה מרוב חיבורים ופירוקים שבסוף זה מעיק ומאט. חבק הגומי המהיר לא רק משחרר אתכם מהתעסקות בברגים אלא גם מאפשר להעביר את הנצנץ בקלות רבה מאופני ההרים עמם אני רוכב לעבודה אל אופני הכביש לרכיבת סוף השבוע. בקופסא שני התקנים – לתומכות האוכף ולמוט האוכף. חסרון אפשרי יהיה לחבק הזה מול אופני כביש אווירודינמיים רחבים במיוחד מאחר ולא סופקו בקופסא אורכי חבקים שונים לצינורות שונים, אבל לכל הסטנדרטיים זה יספיק.
image021

לנצנץ כמה מצבי איתות עליהם תשלטו מהכפתור הקטן שבחלקו העליון או מהשלט רחוק. יש לו את אותו מצב היום ובו מן תדר של הבהוב כזה שמגייס את כל נורת הלד העגולה שלו להבהוב בולט יותר מהרגיל, ולצדו הבהובי לילה. הנה המצבים:

  • מצב יום – נצנוץ ב 65 לומנס – יעבוד 4:15 שעות
  • מצב יום – נצנוץ ב 35 לומנס – יעבוד 10 שעות
  • מצב יום – 25 לומנס דלוק קבוע – יעבוד 4:30 שעות
  • מצב לילה – נצנוץ ב 65 לומנס – יעבוד 23 שעות
  • מצב לילה – 5 לומנס דלוק קבוע – יעבוד 21 שעות

את הטעינה מבצעים באמצעות מיקרו USB כמו של הסלולרי שלכם אם זה אנדרואיד מהדור הנפוץ יותר.

מבחינת תאורה, זה בהחלט אחד החזקים ביותר שיש אם כי ראיתי חזקים יותר. יש כאלה שביום מלא מ 100-200 מטרים עדיין מסנוורים קצת נהגים. פה יש שילוב סביר של תאורה טובה עם משקל וגודל קטנטנים באמת – אפילו יותר קטנים מהרבה נצנצים בעוצמות חלשות יותר. להתרשמותי זו לא תאורת סינוור נהגים גם ביום מ200 מטרים אלא תאורת “שימו לב אני פה”.
image023

סיכום וחוות דעת

המערכת של Bontrager מאוד קטנה וקלה, מאוד יעילה ומאוד מוצלחת. היא משרתת אותי ברכיבות הלילה החדשות שלי מצוין. יש לה איכות גימור מרשימה וחשבו שם כמעט על הכל.

אז נכון שהתגובות הטיפוסיות למבחני האבזור האלה אצל רבים הם “רכשתי פנס Px בעשרים דולר בדיל אקסטרים”. נו טוב… יש כאלה שזה סוג של צרכנות שמתאים להם, ואני באמת לא נגד. אחרים רוצים לתמוך ולקנות מוצר איכותי מהחנות המקומית שלהם, להנות מהאחריות, ולחסוך לעצמם זמן ואגרות מעצבנות בדואר. זה כמו ויכוח פוליטי – אין טעם להכנס אליו…

הפנס – פשוט מעולה. אחד המוצרים המרשימים ביותר שבחנתי לאחרונה. הגודל הקטנטן שלו מהמם ביחס לעוצמת התאורה. המשקל שלו קליל, ההתקנה המהירה מצוינת ותענוג להתקין ולהסיר אחרי רכיבת הלילה. רכבתי בכיף בתנאים חשוכים לגמרי, והרגשתי בטוח, ועם טווח תגובה מספק לגמרי להפתעות השבילים. החסרון היחיד מבחינתי הוא רק שאין לי לא אחד אלא שניים כאלה – אחד על הקסדה ואחד על הכידון…

נצנץ הרכיבה ביום לרוכבי כביש הוא להיט ורואים יותר ויותר כאלה. גישת המיתקון שלו היא תענוג אמיתי וחוסכת זמן ומאפשרת להעביר בין אופניים או להוריד לגמרי במהירות. זמן השימוש סביר לגמרי ביחס לגודל המוצר והסוללה בו. האיכות הכללית גבוהה מאוד ורמת הייצור של המוצרים האלה ניכרת ועושה אותם נוחים וכייפיים מאוד לשימוש. גם אם הוא לא הכי חזק שם בחוץ למטרת יום, 65 לומנס זה חזק בהחלט ומקדם את הניראות בכבישים. אם אתם פחות רגישי מחיר, ורוצים לפנק את עצמכם – זו בהחלט מתנה מפנקת.

לגבי השלט – בעיני זה נחמד שיש אבל לא הכרחי – הכפתורים של הפנס והנצנץ מאוד נוחים לשימוש ונמצאים במיקום נגיש ובשימוש שלי – אני פותח את התאורה ביציאה מהעבודה, וסוגר אותה כשאני נוחת בבית. הפנס ממילא נמצא על הכידון ואני יכול לשנות את המצבים ישירות בכפתור השליטה שלו, ובנצנץ לא חייבים להתעסק. אם הייתי רוכב עם שני פנסים- אחד על הקסדה ואחד על הכידון זה היה כבר משנה את התמונה ופה השלט הוא תוספת הגיונית יותר.

בחן וצילם: גיאחה