הלבשת קז’ואל לרוכבי אופניים היא תחום חדש, שאנשים ממש צמאים אליו. יש בחו”ל (קצת) וממש אין בארץ. קרוואן קולקטיב הוא המותג הראשון בארץ שקם כדי לתת לנו אופציות קוליות ללבוש אחרי הרכיבה.

מבחינתנו ב-BIKEPANEL מדובר באחד המותגים המגניבים ביותר שצמחו פה, גם בגלל שהמוצרים עצמם פשוט יפים (קנינו לעצמנו!), גם משום שהוא מבטא המשך של התפתחות והבשלה של תרבות האופניים בישראל לכיוון הנכון, וגם בגלל שאנחנו חברים של הזוג שמאחוריו, ובא לנו לפרגן להם כי הם מהטובים, היצירתיים והאחלה! יש לשיחה הזו המון היבטים וקשה לנו אפילו להתחיל לבחור במה להתמקד – באנשים שמאחורי המיזם? בעיצוב? בהבשלת הענף וצמיחה של רוכבים מחויבים לפעילויות עסקיות בו?

נתחיל בצורך

טישרט הוא המזון הכי בסיסי בשרשרת ההלבשה שלנו. מעבר לכך שהוא פריט הקז’ואל האולטימטיבי, הוא כבר מזמן לא רק טישרט. בניגוד לרוב הבגדים האחרים, בעיקר בטישרטים יש הדפסים שיש להם מסר ברור. טישרט הוא למעשה הזדמנות להגיד משהו בצורה ישירה וברורה יחסית לסביבה. הטישרטים וההדפסים שעליהם היא צורת ביטוי מאוד נפוצה, והשימוש בה אינטנסיבי. על הדבר הזה בדיוק עלו הרבה חברות אופנה, ובמיוחד – חברות הנישה. אלה שפונות לקהל מסוים בעל מאפייני לייף סטייל משותפים. לאוהדי כדורגל יש כמובן את החולצות שלהם, לסקייטרים יהיו הטישרטים שלהם, לגולשים יש את האופנה שלהם שחרגה מזמן כבר מגבולות הטישרט, לסנובורדיסטים וכו’ –  כולם רוצים להגיד משהו: אנחנו חלק מקבוצה – אנחנו “כאלה”. הרי ההבדלים המוצריים בין כל החברות האלה הם שוליים – מה שעושה את ההבדל הוא המסר.

ומה לרוכבי אופניים? רוכבים הם הדבר הכי ברור כשהם על האופניים או בדרך אל הרכיבה כי הבגדים הטכניים הם משהו מובחן ושונה, אולם הם חסרי ייחוד ואפיון בכל מה שקשור לאופנה שאחרי הרכיבה. יש כמה חברות שפונות אל הצורך הזה בעולם – מותגי הלבשת קז’ואל לרוכבי אופניים:  Endurance Conspiracy,  Pedal Pushers Club וכן  Apres Velo . החברה המגניבה ביותר לטעמי מכל אלה: swobo – והיחידה מבינהן שניסתה להיות מותג לייף סטייל רחב יותר מאופנת קז’ואל – כולל אפילו אופני עיר. אל הנישה הזו נכנסת CaravanCollective והיא עושה את זה מכאן – מטר מהסינגלים של מרכז מיר”ב\יער עופר.

177054_221905387941681_1463124220_o-001

על מחסום העיצוב

בכתבה שעשינו על היצרנים הישראליים כבר סיפרנו עד כמה לא פשוט להיות יצרן ישראלי בענף האופניים: השוק המקומי קשה והחדירה אל העולם יקרה ומסובכת. בין שאר החסמים (אוי, יש כל כך הרבה כאלה…) ישנו גם מחסום העיצוב שעומד בפני היצרנים הישראליים. עיצוב המוצר ועיצוב בכלל, תופס מומנטום משמעותי בעולם בשנים האחרונות. החשיבות של איך הדברים נראים, מרגישים, והחיבור של זה לערכים, מסרים ותדמיות הוא הערך המוסף של מעצב טוב (וכן, איש השיווק הוא גורם מרכזי פה וצריך לתת אפיון וכיוון למעצב שהופך את ההנחיה למשהו עם צורה וסטייל).

החשיבות של זה היא עצומה ואי אפשר להקל בה ראש, כי כשעושים את זה כמו שצריך, העיצוב האיכותי יתרום באופן דרמטי לביצועי המוצר, וגם למכירות שלו. הבעיה, שכדי להביא מוצר משובח בתחום הזה צריך המון דברים: למשל כישרון, סביבה יצירתית ואומנותית עשירה, חיבור בלתי אמצעי לטרנדים והשפעות נכונות, וגם סביבה ניהולית שיודעת להעריך את כל אלה ולקבל החלטות נכונות. החיבורים האלה, לצערנו הרב מתקיימים הרבה יותר בחברות שמקורן בתרבויות שאינן נלחמות על הקיום שלהן, עם מסורת עשירה בהרבה משלנו של צריכה וייצור של תרבות ואומנות. ישראל מפגרת בתחום הזה ברמות משמעותיות אל מול המרכזים המובילים בעולם. מצד שני, בכל זאת יש כמה איים כאלה גם אצלנו ו”קרוואן” הוא אחד מהם. לטעמי העבודה של CaravanCollective והביקוש לביגוד שלהם מסמנים התפתחות חיובית מאוד בטעם ובעיצוב המקומי: התבגרות מהטישרט המכוער של סיום הקורס בצבא או ההוא שמדביקים עליו מדבקה מהקלסר בחנות, למקום המיועד לרוכבים שמחפשים איכות, עידון  ואת הוייב הקולי. קו של ביגוד Casual שהוא נוח במיוחד, אינו צעקני, ומהווה חיבור אל מה ש”נכון” בסצינות האופניים המתוחכמות בעולם.

704528_221905674608319_1946207188_o-001

אז עכשיו צמח בארץ מותג אופנת אופניים חדש, מגניב ומשובח, ואפילו אורגני לחלוטין, קרוואן קולקטיב – יוזמה של הזוג עמרי זרח ויערה מן. עמרי רוכב כל החיים. עד לפני כמה שנים התחרה בכל תחרות אופניים בארץ, בכל סגנון רכיבה אפשרי, וגם בכמה תחרויות בחו”ל. עבד מספר שנים בחנויות אופניים, כמכונאי ואחר כך כמנהל. מדריך ומאמן אופניים כבר שמונה שנים. לקח חלק במספר פרויקטים בתחום, ביניהם אימון משלחות ישראליות לתחרות הטראנס-אלפ שטח. במקביל, כבר מספר שנים הוא מתכנן ובונה שבילי אופניים, ועובד כרגע, בין השאר, על תכנון מקטע צפון-מרכז של שביל ישראל באופניים. יערה היא מעצבת גרפית ומאיירת עצמאית. היא באה מרקע של אמנות ותולדות האמנות, ובשנים האחרונות בחרה לבטא את כישוריה באיור ועיצוב גרפי. היא מנהלת את הסטודיו שלה מהבית במקורה, ומספקת לעסקים שירותי עיצוב, מיתוג, איור ועיצוב אתרים. היא רוכבת לעתים די רחוקות, אבל מאוד מחוברת ללייפסטייל שמסביב לרכיבה, ולתרבות אופניים.

נפגשתי עם הזוג זרח בבוקר סתווי אחד בחוות מקורה שבכרמל, בה הם גרים בשנים האחרונות. אחרי רכיבה עם עמרי ביער עופר, ישבתי עם שניהם על ארוחת בוקר (אורגנית!) במרפסת של קרוואן העץ המקסים שבו הם גרים, ודיברנו על המותג החדש ועל החוויות שלהם בתהליך היצירה שלו.

בישראל הרעיון של “סטארט-אפ” מגיע כמעט תמיד מהמוצר – אתם עושים טי-שרטים: מה בעצם עושה את המוצר הזה מיוחד? איך נכנסים לעולם של היצע אדיר של טי-שרטים ועדיין מצליחים להביא איזה בשורה מעניינת?

הבשורה שלנו היא קודם כל LifeStyle של אופניים. תרבות רכיבה. אנחנו נוגעים בעולם תוכן רחב, שמדבר לקהל יעד ענק – קהל שכרגע מקבל מענה אופנתי לתחביב שלו ממספר מאוד מצומצם של מותגים. אנשים צמאים לאופנת אופניים יומיומית, לביגוד שמאפשר לבטא את האהבה לאופניים גם במשרד, בטיול, בקפה של אחרי… ואנחנו שמים דגש על איכות ועל עיצוב. אנחנו מאוד מקפידים על הגזרות שלנו, שיהיו גם נוחות וגם מחמיאות, עובדים עם בדים מאוד איכותיים, ומשקיעים המון בפרטים הקטנים. ולצד פיתוח מוצרים חדשים אנחנו ממשיכים כל הזמן לשפר את הקיים וללטש אותו. יש גם את ההיבט האורגני. צרכנים היום רוצים לדעת בדיוק מה הם קונים ומאיפה, ואנחנו נותנים להם מוצר שהוא נכון מבחינה סביבתית וחברתית, הוגן, שקוף ומודע. יש הרבה מותגים אורגניים, וגם החברות הגדולות מתחילות להציע יותר ויותר ליינים אורגניים. אם פעם המשמעות של להיות אורגני הייתה להיות מיוחד ושונה, היום זה פשוט להיות נכון, מכוון, מחובר למציאות ולעולם. השילוב של שלושת הגורמים האלה הוא ייחודי באמת, ואנחנו מאוד גאים בו.

981234_311764835622402_1554158845_o-001

איך הגעתם לרעיון הזה?

עמרי חיפש הרבה זמן רעיון לעסק חדש. משהו שקשור לאופניים, אבל אחר, חדש. יערה חשבה לעצב ליין טישרטים למגירה – לאסוף רעיונות וסקיצות, כדי לעשות עם זה משהו בהזדמנות… יום אחד היא ביקשה מעמרי עזרה עם רעיונות להדפסים. עמרי הסתכל עליה בפרצוף מלא השראה. והשאר הוא היסטוריה.

CaravanCollective – על שום מה השם?

קרוואן – טוב, ראית איפה אנחנו גרים. אנחנו מאוד אוהבים בתי עץ, וגם קרוואנים נגררים, כאלה של פעם. ובאנגלית קרוואן זה גם שיירה. מבחינתנו זה מתקשר לטבע, תנועה, אנרגיה וחיבור לחיים. קולקטיב – קבוצה, שיתופיות. גם במובן האישי וגם במובן הרחב יותר. אנחנו מאמינים שאם כולנו נראה את עצמנו כחלק ממשהו אחד שלם, משהו שהוא גדול יותר מכל אחד מאיתנו, יהיה כאן הרבה יותר טוב.

883097_279302362201983_314330776_o-001
אנחנו רק בעניין של טישרטים מגניבים פה.

ספרו לנו קצת על הקו העיצובי שלכם – מה מאפיין אותו? איך פיתחתם אותו?

העיצובים שלנו הם קודם כל דברים שאנחנו היינו לובשים בכיף, וזה משהו שנקפיד עליו תמיד. טישרט זה פריט לבוש מאוד אישי, עם אמירה וסיפור. אנחנו מחברים אנשים לסיפור שלהם, לאהבות שלהם, לסגנון החיים שלהם, והחולצות שלנו מכוונות למקום הזה. אז אנחנו בעיקר עובדים עם הרבה נשמה, כיף ויצירתיות. הקו העיצובי שלנו נקי יחסית. חי, מעודכן, ועם הרבה חיים ונוכחות, אבל לא צעקני. הקהל שלנו הוא אנשים בגילנו ומעלה, כבר לא ילדים, וזה בהחלט מתבטא בעיצוב. אנחנו בוחרים סכמות צבעים עמוקות וחמות יחסית, ושילובי צבעים מעניינים ונעימים. אנחנו מושפעים קצת מתרבות אורבנית עכשווית, אבל גם מסגנון חיים של אאוטדור, ותרבות אופניים כמובן. ולא מוותרים על קצת נגיעות רטרו פה ושם, שאנחנו מאוד אוהבים, ושתמיד עושות שמח בעיניים.

736044_237477219717831_1877939462_o-001

איך נראה תהליך היצירה של הדפס חדש?

על הרעיונות הראשוניים להדפסים אנחנו בדרך כלל עובדים יחד, בבית, על בירה טובה. אחר כך יערה מפתחת את הרעיונות לסקיצות – קודם בעפרון בדרך כלל, ורק אחר כך במחשב. בהמשך אנחנו מורידים את זה לרמת הבגד. בוחרים יחד צבע לחולצה, צבעים לגרפיקה, גדלים, מיקומים, וכו’. אחרי סיבוב דוגמאות ראשון מהמפעל אנחנו מבקרים במתפרה ובבית הדפוס אם יש צורך, ועובדים איתם על הצבעים המדויקים וכל הפרטים הקטנים. התהליך הזה, מתחילתו ועד סופו, הוא בלי ספק ההיבט הכי מהנה ומרגש של העסק הזה.

736890_237477193051167_1446076049_o-001

מבחינה טכנית – מה עושה את ההבדל בין חולצות טישרט פשוטות ב-50 ש”ח לבין החולצות שלכם, שעולות 155 ש”ח?

עבור מותג איכותי, מעוצב ואורגני, המחירים שלנו נחשבים זולים, וזה פידבק שאנחנו מקבלים מהרבה אנשים שרכשו את המוצר, וגם מהרבה אנשים בתחום ההלבשה. המוצרים מאוד מוקפדים ומושקעים, מרמת האריג וההדפס ועד לרמת האריזות, וזה משפיע על עלויות הייצור. גם העובדה שהמוצר אורגני מייקרת אותו מעט, אבל זה לא עיקר העלות. החולצות שלנו עשויות מאריג כותנה שעבר תהליך עיבוד מהסוג הכי איכותי שקיים בשוק לטי-שרטים – הוא רך, גמיש ונעים, והתחושה על הגוף ניכרת מיד. זה הבדל גדול לעומת הבדים הפשוטים שמשתמשים בהם עבור חולצות זולות. בנוסף, על כל חולצה של הקרוואן יש לרוב מספר הדפסים, בדפוס משי ברמה גבוהה, ואנחנו לא מתפשרים אף פעם על העיצוב ועל העושר של המוצר. ביחס לתמורה, המחיר של החולצות שלנו באמת לא יקר.

617214_221905267941693_1420405122_o-001

מה זה אומר “חולצות אורגניות”? מה נדרש כדי לקבל חותמת “אורגני”, ולמה הקטע האורגני צריך לעניין את הצרכן בעצם?

גידול כותנה הוא ענף החקלאות המזהם ביותר, כי הוא אינו מיועד למאכל, ולכן נמצא תחת פחות פיקוח. מלבד שימוש בדשנים וחומרי הדברה מסוכנים בתהליך הגידול, גם עיבוד הכותנה לטקסטיל הוא תהליך מזהם, וכל אחד יודע היום שתנאי ההעסקה של עובדים בענף הטקסטיל גובלים לפעמים בעבדות. תקנים אורגניים מבטיחים לצרכן שהמוצר שהוא קונה לא פוגע באדם ובסביבה, ואינו מכיל כימיקלים וצבעים מזיקים. “אורגני” הוא מושג מאוד נזיל היום, ויש המון מוצרים שמתוארים כאורגניים למרות שהם מכילים רק אחוז מסוים של חומר גלם אורגני, והרבה מותגים “אורגניים” לא נמצאים תחת פיקוח. אנחנו עובדים עם תקן בינלאומי מחמיר, שעוקב אחר כל תהליך הייצור – מגידול הכותנה, דרך הטוויה, האריגה והצביעה, ועד לתפירה ולהדפסה.

בנוסף, אנחנו חברים בעמותה מדהימה – One Percent For The Planet – שמאגדת עסקים ועמותות מכל העולם, ודרכה אנחנו תורמים 1% מכל ההכנסות שלנו לעמותות חברתיות וסביבתיות. אנחנו יודעים כמה טוב זה מרגיש לקנות מוצר שאנחנו אוהבים, ושגם מרגיש לנו נכון במצפון, ואנחנו גם קצת מקווים להוות השראה לעוד עסקים לבחור בחירות מודעות ולקחת חלק בשינוי.

705986_226017970863756_1829172768_o-001
אתה צריך להרוויח את משקה האנרגיה הזה!

היכן אתם מייצרים – ולמה לא מייצרים בישראל?

אנחנו מייצרים את המוצרים שלנו בתורכיה, במפעל נפלא של משפחה יהודית מאיסטנבול. בארץ לא ניתן לייצר ביגוד אורגני תחת התקן הבינלאומי שאנחנו עובדים איתו (לצערנו הרב). אנחנו מקווים שבהמשך הדרך נוכל לקדם כאן תהליכים שיאפשרו את זה, כי אנחנו מעדיפים כמובן לייצר כמה שיותר בייצור מקומי.

מה הקשיים העיקריים שנתקלתם בהם עד כה – בדרך להגשמת החלום של הקמת מותג מאפס?

אנחנו מרימים מותג לא קטן, לגמרי בעצמנו בשלב הזה, שני אנשים. כמות העבודה היא פשוט עצומה, וזה מאתגר, אבל אנחנו נהנים מאוד ושמחים על החוויה הזאת. ובסוף גם מספיקים איכשהו להשתלט בכיף על כל המשימות. בקרוב נתחיל להגדיל את הצוות ולקבל עזרה תפעולית שבודאי תקל עלינו מאוד. שנינו באים מתחומים אחרים, והיינו צריכים ללמוד ממש מההתחלה על טקסטיל, ועל כל העולם שנכנסנו לתוכו. זה גם מאתגר, וגם מאוד מתגמל. עניין נוסף הוא הבית שלנו, והגבול (או חוסר הגבול) בינו לבין העסק. העבודה נכנסת הביתה כך או אחרת, וצריך לדעת מתי לעצור ו”לצאת מהמשרד”.

איך התגובות מהרוכבים עד עכשיו?

התגובות מהשטח הן מדהימות. אנשים בארץ ממש צמאים למוצרים מהסוג הזה, ומקבלים את המותג בהתלהבות ופרגון. אנחנו שומעים המון התפעלות מאופי המותג, וגם מהירידה שלנו לפרטים, וההקפדה על איכות ועיצוב ברמה גבוהה, גם במוצרים וגם בכל מה שמסביב, האריזות והמיתוג. הקרוואן חווה יציאה מאוד כיפית לעולם, ואנחנו מרגישים שאנחנו בהתחלה של מסע מאוד מיוחד.

703832_226331594165727_1662636340_o-001

 

לאתר של קרוואן קולקטיב – זו חנות אינטרנט שאפשר להזמין בה את המוצרים אונליין: www.caravancollective.com

דף הפייסבוק של קרוואן קולקטיב: www.facebook.com/caravancollective.cc

נקודות מכירה פיזיות בנוסף לאתר  CaravanCollective:

  • החנות שלנו במרמלדה מרקט – http://market.marmelada.co.il/caravancollective
  • תלת אופן – השמורה 2, זכרון יעקב
  • ג’איינט רקפת – רקפת, מועצה אזורית משגב
  • BikeDeal – בחנות החדשה ברמת ישי, וגם בחנות המקוונת www.bikedeal.co.il
  • רן אופן – מושב שבי ציון
  • Ozone 11 – יוניצמן 2, ת”א (מתחם הקאנטרי קלאב, בסמוך לצומת גלילות)
  • One Bike Studio – פרישמן 75, ת”א
  • ריסייקלס – החשמונאים 107, ת”א
  • ובקרוב מאוד גם: גורדון בנט – ברזילי 4, ת”א

704393_226017937530426_1902862900_o-001

צילום: ירדן מן