קבלו מסלול מומלץ לתושבי מרכז הארץ: בקו חדרה, אל עליות ואדי ערה. כולל רכיבה בשטחים במובלעת שגדר ההפרדה הכניסה לישראל ביחד עם כמה התנחלויות וכפרים פלסטיניים.

מאת גיא חלמיש

יש פה נוף מדהים ואקזוטי, עליות וקרבה לרוב מרכזי האוכלוסיה של ישראל, ואקזוטיקה פוליטית מעניינת. כל אלה מייצרים למסלול הזה ניצחון ברור. בעבר כיסינו את חלקו בכתבת “עליות מהשרון ועמק חפר” והפעם משהו קצר אך מרוכז יותר לסופ”ש עמוס.

גדר ההפרדה וחורש יפה

פנינת כביש יפהפיה

המקום הזה הוא פנינה של רכיבת כביש! כל מי שלא רכב פה פשוט חייב את זה לעצמו לפחות פעם בכמה זמן. הנופים מדהימים, ירוקים, שקטים. חוצים פה תצפיות אל צפון השומרון, גבעות עטורות חורש ארץ ישראלי וגם מטעי זיתים פלסטיניים, תצפית אל מישור החוף ואזור חדרה, רכיבה מרתקת לאורך גדר ההפרדה, תצפית על עמק יזראעל וגם על אום אל פאחם מלמעלה.

בכל פעם שאנחנו מביאים לפה חברים מהמרכז שכבר התרגלו להיכנס לרכב ולנסוע אל כביש 1 על אוטומט לרכיבה באזור לטרון, הם המומים מהאופציה היפהפיה הזו שקרובה כל כך לביתם, והם לא הכירו.

ירוק בעיניים

מסלול עליות במרכז

יתרון נוסף הוא בהזדמנות לטפס גובה מצטבר ראוי בהרי המרכז ללא רכיבה באזורי השלטון הצבאי הארד קור. אם כי נזהיר: כן רוכבים בשטחים כבושים ולצד מכוניות עם לוחיות כחולות. הוא מספק הזדמנות לגיוון לרוכבי כביש רבים שכן המיקום שלו מציב אותו אסטרטגית במרחק קרוב לרוב מרכזי האוכלוסיה בישראל- כ 45 ד’ נסיעה ברכב גם מתל אביב והמרכז, גם מחיפה וכמובן בקרבה גם לתושבי עמק יזרעאל.

עליות!

קצר ועבה, אבל עם אופציה להארכה

הפעם רצינו קצר ועבה. משהו של כ3 שעות, שיתן לנו גובה מצטבר, אבל גם ישאיר זמן לבירה של אחרי. יש פה כאמור אפשרויות לבנות תוספות:

1. בעבר כיסינו את חלקו בכתבת “עליות מהשרון ועמק חפר“‘ שם הצענו גרסה ארוכה של מעל 130 ק”מ והיא לא כללה את העליה של קציר. אפשר לקצר את המסלול הזה אם מתחילים מסי קפה של להבות חביבה.
  2. אפשר גם לחבר אותו לרכיבה צפונה- דרך הכפר ערה למסלול גבעת עדה ובא”ח גולני/ג’וערה
  3. האמיצים או המתאמנים למרוצים קשים וארוכים יוכלו להוסיף גם את מסלול עליות הכרמל. בשתי האופציות האחרונות תבנו יופי של גובה מצטבר.

אני מודה שמבט על המפה לוקח אותי אל חלומות על כביש המערכת האסור לרכיבה וקשה לא לדמיין חיתוך ממי עמי למטה לעמק יזרעאל ישר לגלבוע… לא עשיתי את זה ואני לא ממליץ לאף אחד לעשות את זה. גם לא מומלץ לרכוב דרך כביש 65 המסוכן, כביש הסרגל, והאחרים הראשיים באזור.

70 ק”מ, 1500 מ’ מצטבר, כ 3.5 שעות

המסלול בנקודות עיקריות:

התחלה וחניה- אנחנו התחלנו מהבית של חברים בקיבוץ ברקאי (אפשר לחנות ליד מגרש הכדורגל שם בכניסה)- אבל מומלץ לחנות בתחנת הדלק דור אלון שבכניסה למועצה אזורית מנשה ממש ליד.

חריש- יוצאים ישר במגמת עליה לא קשה אל חריש, רואים איך נוחתים מאות בתים על שטח שהיה פעם ירוק ויפה, עם סינגלים ויער מקסים והופכים אותו לעיר צפופה ובועת נדל”ן.

חריש

חריש: כך תהרסו את הסינגלים והטבע בישראל

אל האנדרטה לזכרו של עמי לרנר- משם ממשיכים אל מובלעת השטחים ורכיבה לאורך הגדר בכביש ישר למדי עד מעבר הגבול ריחן. מפה חוצים תושבי הכפר החצוי ברטעה- חציו בגבולות הקו הירוק וחציו בשטחים שמחוץ למדינה. רבים מהם עובדים בצד השני של הגדר, והכביש הזה יכול להיות מסוכן עקב תנועה מהירה. כאן גם נהרג עמי לרנר כשרכב לבדו, כנראה בשעה מאוד מוקדמת בה השמש סינוורה לגמרי את הרכב שהגיע מאחוריו ולא הבחין ברוכב על הכביש, אולם אין לנו פרטים מוסמכים על התאונה.

סעו בזהירות: הרחק מהקו הצהוב וכמה שיותר עמוק בשוליים

שמאלה ליד המחסום: אל סדרת עליות יפהפיות – נוף שומרוני צחיח יחסית בצד אחד (עקב רעיית יתר כנראה) וירוק בחורש טבעי בצד השני. פה אתם כבר בעולם אחר.

שמאלה בצומת T – מימין 3 התנחלויות מבודדות שהגדר הרימה להם בועה מקשרת לישראל במקום לפלסטין (שקד, חיננית וטל מנשה). משמאל- ממשיכים לכיוון מי עמי.

בום- תצפית מהממת על אום אל פאחם ועמק יזרעאל. אנחנו בגובה המקסימום במסלול (483 מ’ מעל פני הים) המגזר הערבי לפניכם, בכל הדרו, בעיותיו ואוכלוסייתו מסרבת הטרינספור. תתמודדו.

תצפית אל אום אל פאחם

ירידה ועליה אמיתית- יורדים עד ואדי ערה (181 מ’ מעל פני הים) ועולים חזרה, עליה עם עיקולים של ממש באורך של כ 5.5 ק”מ וגובה מצטבר של כ 300 מטרים. יש לכם הוט-רוט בקרוב? תעשו את זה 10 פעמים…

הפסקה באום אל ריחן- גם הם במובלעת הפלסטינית שיצרה הגדר (שאלה מעניינת האם הם עצובים או שמחים מכך, אין לי מידע). קודם עברנו פה, הפעם נפנה בצומת הT לכיוון קציר כדי להרוויח עוד עליה. אם חנות המכולת על הכביש הראשי פתוחה- הרווחתם אופציה לקולה ליטר וחצי ב 7 שקלים ואולי גם אספרסו. אם לא- אתם יכולים לרדת את כל הדרך שוב עד ואדי ערה ולעשות הפסקה בתחנת הדלק בכניסה לכפר קרע על כביש 65.

!Support the local business

העליה של קציר: שוב הלוך-חזור אל כביש 65 וחזרה. פחות יפה, ופחות מגניבה מהעליה הקודמת, אבל אנחנו פה כדי לצבור- פער גובה של בין 105מ’ ל 392מ’ מעל פני הים לאורך 6.5 ק”מ.

יורדים בקציר ואז עולים שוב

מפה חוזרים כלעומת שבאנו את כל הדרך חזרה, ונהנים מעליות קצרות, מלוות בירידות ארוכות ומהירות חזרה לאיזור חריש ומועצה אזורית מנשה.

להורדת קובץ המסלול לחצו פה

מסלול חריש – מי עמי

המסלול מחריש אל ואדי ערה ומי עמי הוא אחד המסלולים היפים בישראל, והכי קרובים למרכז. הוא גם מעניין מבחינה גיאופוליטית, ותמיד כשיש לי אורחים רוכבים מחו”ל אני מביא אותם לפה לגעת בקונפליקט הישראלי פלסטיני המרתק בצורה בטוחה יחסית. יש לו יתרונות רבים ואני ממליץ עליו בחום. הכניסו אותו לסבב רכיבות הכביש שלכם.