״שאלה למומחים בקבוצה. התחלתי להיכנס ברצינות לרכיבות ארוכות (מעל 4 שעות) אבל מתחיל להרגיש מאוד לא נוח בתחת כבר אחרי שעתיים רכיבה. מחפש אוכף מפנק ואיכותי – $$$ – על מה אתם ממליצים?. שוט!״

שאלה זו, בווריאציה כזו או אחרת, עולה בפורומים השונים לאופניים ברחבי הרשת בערך אחת לשבוע ולרוב מעוררת תגובות רבות. כל פעם מחדש, אני מופתע מכמות המגיבים שממליצים בחום על אוכף, נוח ברמות, שבמקרה ראו על האופניים החדשים של אחד החבר׳ה החזקים בקבוצה והוא אומר שהאוכף פצצה. ואם הוא אומר…

מאת: אורי ניצן
צילומים: אורי ניצן וגיא חלמיש

מנוי חינם לניוזלטר BIKEPANEL  מחכה לך פה: https://goo.gl/4tGh4F

 

————————-

אוכף פרולוגו – כרטיס ביקור

  • מוצר: אוכף פרולוגו – Prologo
  • דגם: Nago Evo
  • ייעוד: רכיבת כביש
  • משקל: 205 גרם
  • מסילות: Triox (שגשוגת אלומיניום)
  • מחיר צרכן: 542 ש״ח
  • יבוא ושיווק: רוקנ’רוד, http://rocknroad.co.il/, טלפון: 08-9152020
אוכף פרולוגו - Prologo Nago Evo Saddle

אוכף פרולוגו – Prologo Nago Evo Saddle

אישית לוחצת

האוכף הוא אחד משלושת נקודות המגע הבודדות שלנו עם האופניים (השתיים האחרות הן הכידון והפדלים) והרבה ממשקל גופנו מונח עליו. לכן לאוכף חשיבות מכרעת בכל הנוגע לנוחות שלנו על האופניים. האוכף הוא פריט כל כך אינדיבידואלי, שכל רוכב צריך למצוא את האוכף שמתאים לו לפי מבנה גופו ואופי הרכביה שלו. אישית, אף פעם לא אמליץ למישהו על אוכף אפילו אם יש לי ניסיון אישי ארוך איתו. טוב, זה לא לגמרי מדוייק: הנה, בכל זאת אתם קוראים כתבה שלי שכל כולה תיאורים, הסברים והמלצות על אוכף ספציפי אותו ניסיתי במשך מספר חודשים. הנקודה היא, שהמלצות על אוכף צריך לקחת עם גרגר של מלח וההחלטה אם אוכף מתאים לכם או לא צריכה להיעשות רק על בסיס ניסיון אישי. הרבה חברות למדו את השיטה, ומחזיקות מלאי של אוכפים במידות ועיצובים שונים אותם ניתן לקחת בהשאלה מהמשווקים לתקופות ניסיון ארוכות יחסית

image6בעד-לוגו

לעניינינו… קיבלתי מחברת רוק אנ׳ רוד אוכף מבית פרולוגו למבחן ארוך טווח. את האוכף הרכבתי על אופני הרידלי הליום שבחנתי עבור בייקפאנל במהלך חודש אוגוסט. את האופניים נאלצתי (לצערי) להחזיר לחנות הוותיקה בלטרון אחרי כשלושה שבועות, אך את האוכף ביקשתי להשאיר אצלי לתקופה ארוכה יותר. רציתי לבחון את האוכף לאורך זמן וללא לחץ על מנת לאפשר התרשמות מקיפה ואמיתית ככל שניתן מפריט שהוא כל כך קריטי לאיכות ולחוויית הרכיבה שלנו.

חברת פרולוגו האיטלקית ידועה בליין המרשים (שלא לומר מטורף) של אוכפים עם עשרות דגמים לכביש, שטח וטריאתלון. אוכפים בכל המידות ובכל הצורות שלבטח יתאימו לדרישות הספציפיות של כל רוכב באשר הוא. ניתן לראות את אוכפי פרולוגו על גבי האופניים של קבוצות כמו אסטנה, בחריין מרידה, קנונדייל פקטורי רייסינג ועוד קבוצות מקצועניות רבות מהדרגה הראשונה בעולם.

image1עכוזים מגוונים – אוכפים מגוונים

כשהגעתי לחנות רוק אנ׳רוד בלטרון לבחור את האוכף למבחן נתקלתי בקיר תצוגה מרשים ועמוס באוכפים במידות, צורות ורמות מחיר שונות. האתגר הראשון היה למצוא את האוכף שהכי מתאים לדרישות שלי. חיפשתי אוכף שיהיה צר יחסית, שטוח, לא מאוד מרופד אבל גם לא לגמרי נטול ריפוד. עברתי מדידת אופניים מקצועית אצל עמוס וולף שגם עזר בבחירת המאפיינים הרצויים לאוכף עבורי ולכן ידעתי בגדול מה אני מחפש באוכף. רציתי שהאוכף יהיה קל אבל מבלי לוותר על עמידות. העדפתי מסילות מתכת שאמנם מעט כבדות יותר אבל מחזיקות לאורך זמן ושומרות על רמת מחיר נמוכה יחסית לאוכף עם מסילות קרבון. רציתי להוכיח לעצמי (ולכם) שאוכף נוח, איכותי וקל לא חייב להיות יקר. הדרישה האחרונה שלי היתה שלאוכף יהיה חריץ במרכזו כדי להפחית את הלחץ על אזור הפרינאום הרגיש.

image4מרשים לעבור על קטלוג האוכפים של פרולוגו ולראות איך כל אוכף מגיע בכל כך הרבה וריאציות. רחב, צר, מסילות אלומניום, מסילות קרבון, עם חריץ, בלי חריץ, חלק, מחוספס, לגברים, לנשים ועוד. למעשה זה כמעט אוכף בהתאמה אישית כשכל רוכב יכול למצוא את האוכף המושלם בשבילו.

לאחר בחינה מדוקדקת של מספר אוכפים בחרתי ב- Prologo Nago Evo PAS 134 Triox. שם ארוך שבעצם בא לתאר (בצורה קצת קריפטית יש לומר) את תכונות האוכף והתאמתם לרוכב. תנו לי לפרשן לכם:

דגם ה- Nago Evo הוא אוכף פרולוגו חצי מעוגל – Semi Round – כלומר לא שטוח לגמרי, אבל גם לא מאוד מעוגל, המתאים לנשים וגברים כאחד עם דגש על רכיבת כביש.

בליין הכביש של פרולוגו ניתן למצוא גם את ה Scratch השטוח יותר ואת ה Zero העגלגל.

מונח ה- PAS מתייחס לחריץ הנדיב במרכז האוכף שעוזר להקל על הלחץ באזור הפירנאום. העדפה אישית – כבר אמרתי.

134 מתייחס למידת הרוחב של האוכף. הדגם הזה מגיע גם ברוחב 141 מ״מ שניהם באורך זהה של  278 מ״מ.

ו- Triox מתייחס לחומר ממנו עשויות המסילות- מעין סגסוגת של אלומניום וברזל המיועדת לספק חוזק ועמידות לאורך זמן במשקל קל יחסית. האוכף מגיע גם בגירסה יקרה יותר עם מסילות קרבון (850 ש״ח) אך כאמור, העדפתי לשמור על מחיר נמוך יותר שרלוונטי ליותר רוכבים.

לאוכף מוצמדים עוד כמה סיווגים שמתוארים ע״י שילוב של אותיות לועזיות אך הם לא הוצמדו ישירות לשם האוכף כדי לא לבלבל את הלקוח. אותי הצליחו לבלבל, אבל רק קצת 🙂

image2למשל ESD – מתייחס לצורה הארגונומית של האוכף. הצרות באזור הקדמי של האוכף שמפחיתה את החיכוך עם הרגל בזמן דיווש ארוך בישיבה. תכונה חשובה מאוד באוכף שמיועד לרכיבת כביש שבה התנוחה יחסית סטטית והרגליים קרובות למרכז הגוף.

ה-Active Density מתייחס לצפיפות הריפוד של האוכף.

יש אפשרות לרכוש את האוכף עם כיסוי CPC שמוסיף משטחי חיספוס על גבי כיסוי המיקרופייבר של האוכף למניעת החלקה, שלטענת פרולוגו, גם משפרים את זרימת הדם לאזורים הללו. זה כבר מכניס אותנו לצד היקר ביותר של הסקלה שבו אוכף עם מסילות קרבון וכיסוי CPC יעלה סביב 1,200 ש״ח. טווח המחירים לאוכפי הכביש נע בין 499 ש״ח לאוכפים הפשוטים יותר ועד  ש״ח1,230 לאוכפים היקרים ביותר.

בחזרה לאוכף שלנו, בסופו של דבר, כל הראשי תיבות האלה מתרגמים לאוכף ורסטילי, נוח לרכיבות ארוכות (בתיאוריה), במשקל קל למדי (205 גרם) שלא דורש שבירת תוכנית חיסכון (542 ש״ח). האוכף מרגיש איכותי מאוד למגע, וסולידי למראה. אפשר סופסוף לצאת לרכוב.

image8לא יוצאים לרכיבה ארוכה ראשונה עם אוכף חדש!

הרכבתי את האוכף על האופניים ויצאתי לרכיבה ראשונה. בדיעבד זה כנראה לא היה הדבר הכי חכם: יצאתי לרכיבת קבוצה של 100 ק״מ באזור יבנה-רחובות פעם ראשונה עם האוכף החדש. איך שיצאנו מהחניון הרגשתי שמשהו לא תקין. טעות של טירונים- האוכף לא היה מיושר ופנה קצת יותר מדי שמאלה. כמה מעלות של חוסר דיוק והתוצאה – סבל. זה חידד אצלי את ההבנה של כמה הנוחות שלנו על האופניים קריטית להנאה שלנו מהרכיבה. כשהאוכף הציק, זה היה הדבר היחיד שהעסיק אותי ברכיבה. לא הנוף, לא החברים, לא המאמץ – רק חוסר הנוחות. בהזדמנות הראשונה עצרתי בצד ויישרתי את האוכף. הקלה גדולה. מיהרתי חזרה לתפוס את הפלוטון שהמשיך לשעוט קדימה ועם קצת עזרה מרכב הליווי הגעתי לירכיתי הפלוטון והורדתי דופק.

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

האוכף כביש ביישום נג”ש מזדמן

הרדיפה נעשתה ברובה בתנוחת נג״ש אופיינית – רכינה עמוקה קדימה וישיבה על הקצה הקדמי של האוכף. On the rivet, בתרגום חופשי: “על השפיץ”, כמו ששון קלי אוהב להכריז במרוצי אופניים ביורוספורט. זה חלק מהחיים בכביש – פה ושם אתם צריכים לרדוף, או לברוח… הרי עולם שלם של שלדות אווירודינמיות נולד בשביל לתת מענה על הצורך הזה של רוכב כביש בתצורת נג”ש בודדת. גם האוכפים שלכם צריכים להיות ורסטיליים מספיק כדי לתמוך בצרכים המשתנים האלה תוך כדי רכיבה ומרוץ. באופן מפתיע, האוכף הרגיש טוב בתנוחה הזאת. נוח ותומך. לא הייתי מתנגד לקצת יותר רוחב באף של האוכף, לקצת יותר תמיכה בתנוחת נג״ש, אבל יחסית לאוכף כביש ״רגיל״ היה די נוח. דווקא כשהזדקפתי חזרה לתנוחת כביש רגילה, הרגשתי את הכריות המרופדות של האוכף נלחצות כנגד עצמות האגן שלי. תוספת הריפוד, ביחס לאוכף הסגפני הפרטי שלי, הורגשה מיד ולאו דווקא שיפרה את הנוחות (אבל חזרה לאותו ממד אישי – אני מכיר לא מעט כאלה שמחפשים בדיוק את אותה התוספת…).

image5אוכף לא בוחנים ברכיבה אחת

במהלך שלושת החודשים שהאוכף אצלי, רכבתי איתו כ- 250 ק״מ בשבוע כולל רכיבה של 130 ק״מ. עם הזמן הריפוד קצת התרכך והרגיש נוח יותר, מבלי לאבד מהקשיחות הכה חשובה. מרגישים את האיכות הגבוהה של האוכף בכל אזור – החל מהריפוד, המסילות, החיבור של המסילות לגוף האוכף והפינישים והפרטים הקטנים בהיקף. הוא שמר היטב על הצורה ולא הראה סימני שחיקה או שימוש יתר. יש לי רק מילת ביקורת אחת שנוגעת לנוחות האוכף. שמתי לב שישיבה ממושכת בתנוחה זקופה יחסית על חלקו האחורי של האוכף יוצרת אצלי עומס שעלול לגרום לאי נעימות. אני אוהב לזוז הרבה במהלך הרכיבה ולשנות תנוחה לעתים קרובות (כנראה קשור לשורשים שלי כשטיחון), ולכן כמעט ולא הפריע לי, אבל מי שמאוד סטטי ברכיבות ויושב על אותה הנקודה רוב הזמן, עניין זה עלול להפריע לו.

image9

תשומת לב לפרטים הקטנים וגימור ברמה גבוהה

image3לסיכום: אוכף פרולוגו Nago Evo לכביש

אוכף פרולוגו Nago Evo הוא אוכף איכותי מאוד. האיכות באה לידי ביטוי גם בחומרים וגם בבנייה. הוא התגלה כאוכף ורסטילי שהרגיש נוח גם בתנוחת כביש סטנדרטית וגם בתנוחה קרבית יותר (נג״ש סטייל). המחיר סביר מאוד ביחס לתמורה ומרגיש שההשקעה משתלמת במיוחד מכיוון שהוא ישמור על התכונות שלו לאורך זמן.

הנקודה העיקרית שברצוני להעביר היא שאוכף זה עניין מאוד אישי. רצוי שכל אחד יתאים את האוכף שלו לצרכים ולדרישות הספציפיות שלו. ולא רק המידות הגופניות חשובות. גם אופי וסגנון רכיבה משחקים פה תפקיד מרכזי. אוכף שמתאים לנג״ש לא בהכרח יהיה נוח באופני כביש רגילים. לכן אני ממליץ, לכו להתאמת אופניים, נסו מספר אוכפים ותחליטו על סמך הרגשה אישית שלכם ולא לפי מה שיש על האופניים המדוגמים של הרוכב הסופר חזק בקבוצה.

צילומים: אורי ניצן וגיא חלמיש
מאת: אורי ניצן
אורי ניצן התחיל את קריירת הרכיבה שלו על אופני 26 ריג’יד מפלדה כשהיה חבר בנבחרת אופני ההרים של הטכניון בשנות ה – 90 המוקדמות. מאז ועד היום עברו תחת רגליו המגולחות למשעי זוגות אופניים רבים ומגוונים כולל BMX, סינגל ספיד, גראבל, פרירייד וכביש. לרוב תמצאו אותו מקיף עצמו לדעת בשעת בוקר מוקדמת בראש ציפור.

מנוי חינם לניוזלטר BIKEPANEL  מחכה לך פה: https://goo.gl/4tGh4F
מתעניינים גם בריצה? כנסו ל RUNPANEL – פה: http://runpanel.co.il