Mondraker Crafty הגיעו אליי למבחן וסוף סוף הגיע זמני להתנסות בתקן החדש של גלגלי הפלוס ומה אומר לכם… הלם תרבות. מודה שלא הייתי מוכן לזה. התחושות נעו בין סלידה ובין התאהבות. אם לא ניחשתם אז אגלה לכם – כשהגיע הזמן להחזיר אותם, כבר הייתי מאוהב מעל הראש.

כתב: חן גרומן
צילם: גיאחה

אם לא לחצתם Play למעלה- עשו זאת פה:

 

מונדרקר הספרדית

מונדרקר (Mondraker) היא יצרנית אופניים צעירה ומוערכת, שהוקמה בשנת 2001 ונכנסה בעצמה גדולה לשוק הישראלי ב2013. היא גם נותנת החסות של הרוכב האגדי דני הארט, אגב. דגמי החברה הם בעלי מראה ייחודי ומזוהים כולם עם מתלה מקורי הנקרא Zero Suspension. החברה יכולה להתגאות בכך שהייתה אחת מחלוצות הגאומטריה העדכנית שרובנו נהנים ממנה היום, שזכתה לשם forward geometry.

את הקראפטי קיבלתי בגרסת הR, עם שלדת אלומיניום ואבזור בסיסי ויעיל, והכי חשוב: צמיגי 3″ על חישוקי ענק ברוחב של 40 מ”מ. מדובר בדגם היוצא של מונדרקר שמילא את משבצת הפלוס לall-mountain, וב2018 הוא מפנה את מקומו בליין הדגמים. יחליפו אותו הדגמים פאקטור ופוקסי משני צידי הסקטור. כאשר הפאקטור, דגם השבילים, זוכה לעדכון בגאומטריה שעל הנייר יהפוך אותו ליותר אגרסיבי אפילו מהקראפטי היוצאים (זווית ראש של 67 ב2018 לעומת 68.5 בקראפטי 2017), הפאקטור של 2018 יכללו גם תאימות לגלגלי פלוס מה שהופך אותם למאוד אטרקטיביים לדעתי.

מצד שני הפוקסי, דגם האנדורו של החברה, עם מהלכים דומים לקראפטי של 2017, גם הם מתחדשים בעדכון זווית האוכף האפקטיבית ל74.5 מעלות ב2018 לעומת 75 בקראפטי היוצאים. עדכון זה יואיל ביעילות הפידול בזכות תנוחת ישיבה זקופה בטיפוס, ובכך יכסה מהעבר השני על היעדרו של דגם קראפטי בליין. למרות שנדלקתי קשות על הקראפטי שבמבחן, השינוי שעשו במונדרקר עושה שכל.

Mondraker Crafty

Crafty 27.5 פלוס כרטיס ביקור

  • דגם: Mondraker Crafty R+ 2017
  • מאפיינים עיקריים: גלגלי 27.5+, צמיגי 3″, גאומטריית am מתקדמת, מהלכי מתלים 140 מ”מ, בוסט, שילדת אלומיניום
  • משקל: 14.9 ק”ג למידה לארג’
  • יבואן: מ.נ מערכות
  • מחיר: 11000 ש”ח לקוראי בייקפאנל, כולל דרופר כמפורט בכתבה. לדף ההנחות

Mondraker Crafty

אחיזת ה Crafty בסיבובים- פלוס ומינוס

אם הייתי צריך לבחור מילה אחת בלבד כדי לתאר את חוויית הפלוס, הייתי אומר: אחר! כמו כולם, ציפיתי להרגיש אחיזה מצוינת בסיבובים ותשלום בדמות משקל והתנגדות מוגדלת לגלגול. האמת, שלא זו החוויה שאני עומד לתאר.

התחושה הראשונה היא בכלל לא תחושה של אחיזה, במיוחד בימי דצמבר כשאדמת השבילים הדוקה לגמרי. התחושה הראשונה היא דווקא של מגושמות בפניות: קשה להשכיב את האופניים ולמרות תיאורית החתך הקמור של הצמיג, הרגשתי שקשה לדייק בקווים בזמן סיבוב. בשונה מאופני מבחן אחרים ההסתגלות הייתה ארוכה יחסית כשבסופה הצלחתי לצמצם מאוד את תחושת המגושמות, אבל עדיין לא הגעתי לביצועים בפניות כמו על האופניים האישיים שלי. לגבי האחיזה אין ספק, האחיזה היא אינסופית, וקשה מאוד לערער אותה. אני מניח שהייתי מעריך את זה הרבה יותר אם לא היה עובר עלינו דצמבר שחון שכזה והיה קצת בוץ, או אולי בתנאי הדרדרת של הקיץ.

Mondraker Crafty

ירידות טכניות – פלוס ענק ל Crafty

אם מחפשים הצדקה לגלגלי הפלוס, הנה היא כאן. הצמיגים השמנים מספקים שיכוך שלא ניתן להשוות אותו למתלה יעיל יותר או פחות, גם לא לעוד כמה מילימטרים של מהלך בבולמים. הוא שיכוך אחר והרבה יותר נעים והוא מתגלה כשהתנאים נעשים באמת קשים, בירידות תלולות, על משטחי סלע מטרטרים, בגינות סלעים ובמדרגות טכניות. ברגע הזה, במהירות הזו, אתה מרגיש ריחוף, והכי חשוב, משחרר יותר ויותר את הברקסים. בזמן הקצר שלנו יחד, הקראפטי התלוו אליי לכמה שיאים אישיים, איך לא, בשבילים האלימים יותר (לדוגמא סטייג’ 2 של תחרות האנדורו במשגב). בזה צמיגי הפלוס מצטיינים, שיכוך מצוין, שמעניק לרוכב יציבות, ביטחון ומהירות.

Mondraker Crafty

קפיצות ומשחקים – פלוס ומינוס

שמעתי וקראתי שלגלגלי הפלוס אין שום יתרון בקפיצות ביחס לגלגלים אחרים, ואני מסכים עם הטענה הזאת, כל עוד שהכוונה היא לרגע הניתוק מהקרקע. אבל, בקפיצות יש מרכיב פסיכולוגי משמעותי והוא דווקא נוגע לנחיתה, ופה נכנס יתרון נוסף של גלגלי הפלוס – הנחיתות. שוב אנחנו נהנים מהשיכוך הנוסף ברגע הנחיתה, אבל לא רק: הרגשתי שהצמיגים סולחים לי גם על מקרים שבהם קפצתי ונחתתי עקום. הגלגלים מעדנים את הנחיתה העקומה ומאפשרים לי להתיישר בבטחה ולא לעוף מהאופניים. שוב הגלגלים האלה משרים ביטחון ועושים אותי גיבור.

Mondraker Crafty

יכולת טיפוס

גם כאן נרשמה הפתעה. כשחושבים על זה, משקל האופניים הוא סביר בהשוואה לדגמים אחרים מקטגוריית האול מאונטיין, למרות גלגלי הפלוס הענקיים. התחושה היא שניתן לטפס איתם ביעילות לא רעה, כמצופה מאופני AM. יותר מזה: בעליות טכניות הרגשתי יתרון בכך שיכולתי לגשת למכשול או מדרגה עם תנופה גדולה מבלי לפחד מסנייק בייט.

Mondraker Crafty

אבזור צנוע ומספק

הקראפטי R מגיעים באבזור צנוע שאני מצאתי אותו מספק.

  • בולמים: מזלג רוקשוקס יארי עם מהלך באורך של 140 מ”מ, ובולם אחורי מונארך RC3. שניהם תפקדו מצוין במגוון מתארים, ובשניהם הנעילות הרגישו אפקטיביות למדי.
  • גלגלים: הנאבות של MDK, עם צירי 12 מ”מ מאחור ו15 מ”מ מלפנים בתקן בוסט כמובן, חישוקי EP1 עצומים של MDK ברוחב פנימי של 40 מ”מ ועליהם צמיגי מקסיס כרוניקל אוחזים בטירוף וברוחב של 3.”

Mondraker Crafty

  • ברקסים: סראם level עם רוטורים בקוטר של 180 מ”מ, תפקדו מצוין ולא הורגשה ירידה בביצועים גם לאורך ירידה רצופה וממושכת, הייתי שמח לדרגת חופש נוספת בכיווני הידיות.
  • מערכת הינע: קראנק, פלטה, קסטה ,שרשרת ומעביר כולם ברמת NX של סראם, סה”כ המערכת טובה, העברת הילוכים הייתה כמעט מידית, והמערכת לא יצאה מכיוון במשך כל תקופת המבחן.

Mondraker Crafty

  • קוקפיט: אוכף מבית מונדרקר עם צביעה תואמת לדגם, מאוד נוח לישבן שלי, שאינו בררן במיוחד. כידון גם הוא מקורי של מונדרקר ברוחב 760 מ”מ עם רייז גבוה, וסטם קצרצר מבית Onoff, חברת האביזרים של מונדרקר, באורך 30 מ”מ. גריפים מצוינים של Onoff. דרופר מתוצרת Contact בעל מהלך של 125 מ”מ, עם ידית שליטה עליונה אמנם, אבל זאת הייתה לגמרי נוחה בזכות הידית הארוכה מהרגיל, ובכך שהיא מגיעה ממש קרוב לקצה האגודל. המוט עצמו עבד בצורה בינונית, הורגשה התנגדות גדולה יותר לקראת סוף המהלך, הרגשתי שצריך לסחוט ממנו את שני הסנטימטרים האחרונים.

Mondraker Crafty

שלדה

כשמסתכלים על שילדת הקראפטי, מיד מבחינים במבנה השרירי שלה, הגיבנת בטופ-טיוב, צינור החיזוק האלכסוני באזור ההד טיוב, המבנה המרותך סביב הבולם האחורי, פלטת החיזוק האנכית במשולש האחורי, ובכלל הצינורות כולם בפרופילים רחבים שעושים רושם של שלדה חזקה מאוד. התחושה ברכיבה גם תואמת את המראה, מדובר בשלדה בעלת קשיחות צדית מעולה. השלדה היא בעלת חיווט חיצוני אבל מהיותר אלגנטיים שראיתי, את כל הכבלים מאגדים שלושה תפסנים בצורת x ומצמידים את הכבלים לצינור התחתון כך שהם לא בולטים ובקושי נראים לעין, כמובן שכבל הדרופר עובר בתוך צינור האוכף וממשיך את המראה הנקי. אה כמעט שכחתי את הפרט הכי חשוב… הכחול הזה שאני מת עליו, עם צביעה תואמת של הגלגלים, הבולמים, האוכף והכידון. בדיוק בשביל איש כחול כמוני.

Mondraker Crafty

גיאומטריה

הקראפטי הם מכונה מאוזנת, עם זווית ראש של 68.5 מעלות וריץ’ ארוך מאוד של 504 מ”מ, יחד עם תנוחת ישיבה זקופה ונוחה, בזכות זווית צינור אוכף אפקטיבית של 75 מעלות. אפשר כמובן להתווכח על זה, אבל לדעתי מונדרקר היא אחת מחלוצות גיאומטריית הlong and slack. אכן ה Mondraker Crafty הרגישו לי ארוכים למרות הסטם הקצרצר והכידון עם הרייז למרות שרכבתי על מידה טיפה קטנה מהרגיל שלי. השילוב של שילדה ארוכה עם זווית ראש כהה יחסית הסתבר כהגיוני והרגיש די אגרסיבי בירידות תלולות.

Mondraker Crafty

כשחושבים על זה יוצא שמיקום הגלגל הקדמי ביחס לרוכב, דומה לאופניים קצרים ועם זווית ראש חדה יותר, כמו אלה שאליהם אני רגיל. מהנדסי מונדרקר הצליחו גם להירפא מאובססיית הצ’יין סטיי הקצר (438 מ”מ) שרבים אחרים סובלים ממנה, מתקבלים אופניים ארוכים ויציבים בעלי בסיס גלגלים 1269 מ”מ, ואני מאוד אהבתי את התחושה עליהם. בסה”כ מדובר בגאומטריה שונה בנוף, אבל, זאת גאומטריה שעובדת מצוין במגוון סגנונות רכיבה.

טיפ לרוכבים הנמצאים על הגבול בין המידות: בדגם הזה מומלץ לבחור במידה הקטנה כדי לנצל היטב את הגאומטריה הארוכה והכייפית הזאת.

Mondraker Crafty

מתלה – עוד ייחוד של מונדרקר

מתלה הZero Suspension הייחודי של מונדרקר מוצלח מאוד ושווה התייחסות בהרחבה. את המתלה פיתח סזאר רוחו, מתחרה עבר מעולם הDH. המתלה הוצג לראשונה על דגם הSummum של מונדרקר בשנת 2009.

בעצם מדובר במתלה כפול חוליות דומה מאוד למתלה DW, עם שינוי קטן וחכם במיוחד: הבולם צף בין החוליה העליונה והחוליה התחתונה, כך שהוא בעצם לא מחובר ישירות למשולש הקדמי. משמעות הדבר היא שבמתלה הZero אנחנו מקבלים מסלול תנועת גלגל בדיוק כמו בDW, אבל בזכות המתלה הצף מונדרקר הצליחו לשנות את קצב דחיסת הבולם ובכך להאיץ את גרף יחסי המינוף. התועלת המתקבלת משינוי יחס המינוף היא התגברות על עודף יציבות שקיים במתלי DW והוא משמעותי במיוחד בתחילת המהלך. בעצם קיבלנו כאן מתלה דומה מאוד לdw רק יותר אקטיבי בתחילת המהלך.

בשורה התחתונה מדובר במתלה פשוט מעולה.

Mondraker Crafty

The all rounder

Mondraker Crafty הם מכונה מאוזנת לחלוטין, הם עונים היטב לדרישת רוכב הAM הוורסטילי שרוצה ליהנות מדי פעם מרכיבת XC מהירה או מרכיבת אנדורו עצבני. גלגלי הפלוס התגלו כמפתיעים לטובה בעליות ונותנים edge נוסף בתנאים קשים. לא נשכח גם את האפשרות להחזיק זוג נוסף של גלגלי 29″, שניתן להחליף אליהם בקלות בהתאם למצב הרוח ולתנאי השטח.

זכיתי לשעות של הנאה גדולה על הקראפטי, הם מתאימים לרוכב כמוני שאוהב לשחרר ברקסים בירידה ולהרגיש ביטחון מהאופניים. האבזור צנוע אבל במחיר כזה קצת קשה להתלונן. בכל זאת אם הייתי משדרג משהו זה הברקסים, ותאמינו לי שלא בטוח שאישית הייתי משדרג כל כך מהר. כשמסתכלים על הדגם הזה צריך גם לקחת בחשבון את מ.נ מערכות, הידועים כנותני שירות מהטובים שבנמצא. לסיכום, הסקרנות שלי כלפי גלגלי הפלוס התגלתה כמוצדקת, יש בהם משהו שאני מאוד אוהב, והקראפטי נכנסו גם הם לרשימת המשאלות הארוכה שלי, ועוררו חשק לבחון בעתיד דגם נוסף מהליין של מונדרקר.

כתב: חן גרומן
צילם: גיאחה

 

בעיקר פלוס - Mondraker Crafty פלוס במבחן
ורסטיליותפאן בקטעים טכניים במיוחדמחיר
כבדות בסיבוביםמשקלדגם יוצא
88%ציון BIKEPANEL
עיצוב90%
סיבובים ופניות70%
ירידות טכניות100%
קפיצות ומשחקים90%
טיפוס80%
תמורה למחיר100%