“המייסדים” היא סדרת התוכן של BIKEPANEL בה גיא חלמיש מביא את סיפורים של האנשים שיזמו והקימו יש מאין בענף האופניים הישראלי. הפעם נפגשנו עם אורון והילה מפילו. 

מה שלום האוזניים שלכם?

לא – אנחנו לא מבררים אם השמיעה שלכם טובה… אוזן באופניים – למי שלא יודע היא אותו חלק קטן המחובר לשלדה אשר מחזיק את מעביר ההילוכים האחורי. הוא משמש כ”פיוז” – כלומר חוליה חלשה שמטרתה להגן על השלדה שלכם. אם המעביר האחורי מקבל מכה או נתלש עקב בוץ או פריילוף תקוע אזי האוזן היא שנשברת ולא השלדה עצמה.

הקבוצה השקטה של בייקפאנל בווטסאפ, כנסו לראות את זה:
בייקפאנל ווטסאפ

מסתבר שבישראל צומחת לה חברה מצטיינת שמתמחה ב CNC לחלקי אופניים: פילו (Pilo) היא המובילה העולמית במגוון הפתרונות בתחום ייצור אוזניים ב CNC! אין עוד אף חברה בעולם שמספקת כזה מגוון של פתרונות כמעט לכל דגם אופניים, כולל דגמים שייצורם הופסק, ומדובר במעל 350 סוגי אוזניים! פילו משווקת לכל העולם, והיא נמצאת בצמיחה מרשימה. 85% מהייצור שלהם לייצוא, בעיקר לאירופה. האנשים שמאחורי פילו הם אורון והילה פילו: זוג נשוי וצעיר עם שתי ילדות קטנות, שהקים והצמיח את העסק הזה בשתי ידיים במהלך השנים האחרונות.

1-051

לכל כתבות סדרת “המייסדים”:

מאב לבן

מספר שהוא למד את המקצוע מאבא שלו שעסק בתחום. הוא רוכב מגיל צעיר מאוד, וגילה שכשחלק נשבר לו הוא היה צריך “לחכות למכולה” כמה חודשים… ב 2004 החל הייצור אצל אבא של אורון מול החנויות המובילות בחשמונאים ובארץ. ב 2005 פתחו הילה ואורון חברה חדשה היא “פילו”, שהחלה לעסוק באופן עצמאי בתחום האופניים. הילה נכנסה לעניין והחלה למכור דרך Ebay. מאז הם התרחבו מעבר למכירות Online גם למפיצים בכל העולם. http://pilo.co.il/ הוא אתר מכירות אונליין שניתן לרכוש דרכו את מוצרי פילו.

הילה מספרת שליבו של העסק היה ונותר תחום האוזניים למעבירים אחוריים, אולם הם מתרחבים למוצרים נוספים כגון סטמים, באש-גארדס ועוד: “הקולקציה שלנו היא הגדולה ביותר בעולם ואנו רואים בפיתוח אוזניים חדשות מעין שליחות, על מנת לאפשר לרוכבי אופניים רבים ככל האפשר גישה לחלקי חילוף זמינים ואיכותיים. אנו מייצרים את החלקים מאלומיניום תעופתי אמריקאי 6061 T651 (יש עוד כמה יצרנים קטנים יותר שפועלים בצורה דומה אבל רוב האוזניים מיוצרות בשיטות וחומרים זולים יותר). את יכולות היצור והפיתוח הגבוהות שלנו אנו מיישמים גם בליין של באש גארדים, שמתפתח בהתאם לדרישות השוק. בעבר היה סטנדרט עיקרי של 34T ולאחרונה הוספנו 36T ומגן פלטה שלישית עד 44T. כמו כן פיתחנו V-STEM שמיועד לרוכבים אגרסיביים, הוא מאופיין בייצור מלא בעיבוד שבבי, מגוש אלומיניום איכותי 6061 T651 אמריקאי ובעיצוב ייחודי.”

המגמה של Pilo היא להתרחב לכל מוצר אופניים שאפשר לשפר אותו באמצעות היכולות המדויקות והאיכותיות יותר של CNC באלומיניום תעופתי.

1-Pilo

מה התכונות המאפיינות אוזניים איכותיות לעומת לא איכותיות?

אוזן מחומר איכותי יותר תהיה מעט חזקה יותר, אם כי לא חזקה מדי. כמו כן תכונות גמישות החומר לעומת פריכות מאפשרות לה להתעקם לפעמים במקום להישבר. לגמישות יש גם משמעות של ספיגה טובה יותר, בדומה למשל על הברוש ברוח.

אורון “עיקר ההשפעה על חוזק האוזן נעשית באמצעות העיצוב דווקא ולא באמצעות סוג החומר או בשיטת הייצור – בזה בד”כ אנחנו לא מתערבים אלא אם כן יש טענות של לקוחות. אם חלק הוא חלש מדי נעבה אותו מעט (שינוי עיצוב) או הפוך – אם החלק חזק ומסכן את השלדה אנחנו נחליש את נקודת העיגון או נקודת השבירה”.

השימוש באלומיניום תעופתי, ממקור ידוע ואיכותי כמו פילו הוא בעל משמעות: אחת הבעיות באוזניים מהמזרח היא שלא תמיד יודעים מאיזה חומר הם – למשל שימוש בחומרים ממוחזרים מפחיות וכל מה שבא ליד. כתוצאה מכך יש מקרים שהאוזניים ממש פריכות ואפשר לכופף אותן עם היד. המשמעות היא שהאוזן הזו תשבר או תתעקם די מהר. כשאתה לוקח אוזן של Pilo מ CNC אתה יודע שמדובר בחומר איכותי – כיון שפעולת ה CNC יקרה באופן כללי לא ממש שווה לחסוך כמה עשרות אגורות לאוזן.

1-010

האם לא עושים את האוזן מחומר חלש יותר בכוונה כדי להבטיח שהשלדה לא תפגע?

לא. מסתבר שהשיטה הנכונה לקבוע את חוזק האוזן היא על ידי עיצוב הצורה ולא על ידי בחירה של חומר חלש יותר, ובכלל הסיכון של שבירת שלדה הוא קטן יחסית: “יש עניין של עיצוב: האוזן מנסה לשבור בד”כ את ציר האופניים, והציר הוא מפלדה. כשהאוזן נשברת היא קורסת או כלפי פנים, או קדימה לכיוון הקראנק והגלגל הקדמי (תלוי בשלדה ובאופי המכה). במקרים שהאוזן חיצונית זה קצת שונה אבל ב 99 אחוז מהמקרים זה לא פוגע בשלדה”.

כלומר המעבר לשלדות פול קרבון (שבהן האוזן מתחברת לשלדת קרבון) לא דירדר את איכות האוזניים?

“צריך להפריד בין אופני כביש לאופני שטח. בשטח: המעבר לקרבון לא השפיע כי בקצה תמיד מחברים חלק מאלומיניום. אי אפשר לסמוך על הקרבון בנקודה הזו בקפיצות כי זו נקודה שאליה מתנקזת הרבה מההשפעה של המכה. באופני כביש זו מגמה בולטת, אבל באופני כביש האוזן בקושי נשברת: בכביש אין מהלומות, אלא מעמסה מצטברת ולינארית יחסית. זה לא משתווה לקפיצה כמו בשטח. שבירת אוזן ברכיבת כביש מתרחשת בעיקר כשמישהו נופל, או בעת מכה שהאופניים חוטפות על המנשא ברכב – מהמנשא או מזוג האופניים השני שעליו (על פס האטה בכביש למשל).

למה אוזניים נשברות, ואיך ניתן לשמור עליהן שלא ישברו?

המקרים הכי קלאסיים של שבירת אוזן: מכה מסלע שמכניסה את המערכת לתוך הגלגל. מקרים בהם מעבר לגלג”ש הגדול גורם למנוף להיכנס לשפיצים בגלל שהיה עיקום מהמכה. מקרים נוספים הם כניסת לכלוך כגון אבנים, זרדים ובוץ לאזור השרשרת והפולי – מה שנועל את השרשרת וגורם למעביר להיתלש. והמקרה שאנשים לא מכירים הוא שהפריילוף נתקע, ואנשים מתעלמים מזה. הבעיה שבירידה זה יגרום לכך שלמטה השרשרת נתקעת ולמעלה רצה והיא תולשת את האוזן. אלה בדיוק המקרים שבהם אנשים אומרים “זה סתם נשבר לי, לא עשיתי כלום…” אלה מקרים שקורים הרבה, וכדאי להיות מודעים אליהם – אם יש פריילוף שנתקע זה יכול לסכן את המערכת.”

איך לשמור: זו נקודת תורפה ולכן צריך להיזהר ולשים לב אליה בהעלאת אופניים למנשא ובכלל. לשים לב שאין מגע במעבירים של כמה זוגות על המנשא. בשטח – להניח את האופניים על צד שמאל – ולא על הצד של המעביר. לפני תחילת רכיבה, בדיוק כמו בדיקת אוויר – לבדוק שהמעביר ישר ומקביל לגלגל. מומלץ לבצע העברת הילוכים עדינה – לא אגרסיבית: כלומר לא תחת מאמץ חזק של פידול אלא בקטעים של דיווש חלש שבו מתח השרשרת נמוך.

 

כיצד באה לידי ביטוי במוצר ההתמקצעות שלכם- ההתרכזות לאורך שנים בנקודה הזו בדיוק באופניים? ואיך זה הופך להיות יתרון עבור הלקוח שלכם?

“ישנם ניואנסים קטנים בפיתוח של אוזן שלא יהיו ברורים למי שזה אינו התחום העיקרי שלו. הנושא של one stop shop לאוזניים הוא שיקול מאוד עיקרי ונוח למכונאי אופניים שצריכים להחזיק מגוון גדול. כמו כן הכמות מאפשרת לנו להציע אוזניים בצבעים שונים, שזה משהו מאוד ייחודי לנו. לאוזניים מקוריות אין “אימא ואבא” ואצלנו יש גם אלמנט של שירות במקרים מסוימים, למרות שכמובן שכשאוזן צריכה להישבר ונשברת בזמן, עשינו את העבודה שלנו.”

היו מקרים רבים בהם פיתחנו מוצר שלא היה לו פוטנציאל כלכלי גדול, כחלק מתפיסת עולמנו כרוכבים ומעודדי ספורט הרכיבה. כמובן שהעסק צריך גם להרוויח בסופו של יום ולכן מוצרים עם ביקושים מאוד קטנים יהיו יקרים בהרבה, כדי להצדיק את זמן הפיתוח והיצור היקרים.

אנחנו עושים מאמצים עילאיים לוודא שהמוצר הוא הכי טוב שאפשר. מאוד קשה להוציא בהנדסה לאחור את המידות המדויקות מהחלק המקורי, ואנחנו עושים את זה בהקפדה מאוד מאוד גבוהה. אנחנו לא משווקים את המוצר עד שאנחנו לא מוודאים שהוא מתאים לאופניים (Fitting) – שולחים את החלק ללקוח בחינם או שאני נוסע ללקוח אם הוא בארץ ומוודאים שהמוצר הוא מושלם. אצל המתחרים יש כנראה הרבה מקרים של החזרות – מוצרים נכנסים לייצור המוני ומגלים שיש בעיה רק אחרי כן. ההקפדה על המידות – זה יתרון משמעותי של פילו לעומת המתחרים שלה.”

1-016

האם יש התפתחויות מעניינות בתחום האוזניים? גישות חדשות לתפיסת המעביר האחורי?

“באופניים אגרסיביים של All Mountain ופרירייד העניין של הדרופאוטים מתחזק מאוד – הכוונה לשימוש בחלק גדול – בגודל של כף יד שמתחבר לשלדה. חלקים מאוד יקרים: 250-450 שקלים לחלק. הם הרבה פחות נשברים אבל מה שהם עושים זה שהם שוברים מעבירים. חברת האופניים מגינה על השלדה שהיא מייצרת ואכן זו הדרך הכי נכונה וטובה להגן על השלדה. הפועל היוצא של זה שזו הנקודה הכי חזקה במקום הנקודה הכי חלשה, ואז המעבירים הולכים – ומעבירים עולים כ 1000 שקלים. אני בטוח שזה יותר עמיד, אבל זה גם יותר יקר במקרה של שבירה”.

1-030

יש זוויות ייחודיות לעובדה שאתם עובדים מישראל?

אורון: “בעולם רואים יותר שליטה ודומיננטיות של יצרני אופניים מסוימים בשוק מסוים. בארץ אין שליטה חד משמעית. יש פה מגוון של אופני בוטיק שהוא אולי הגדול בעולם על תא שטח כזה. האופי הישראלי, דווקא לטובה מבחינתנו, גורם לאנשים להביא המון סוגי שלדות דרך האינטרנט. גם בהתחשב בכמות הרוכבים יש פה המון יבואנים וייבוא אישי וזה יתרון בשבילנו כי אנחנו יכולים לבדוק ולוודא שהמוצרים טובים. אנחנו גם מגלים פה שיש בעיות ליצרנים – כשאנשים מחפשים חלק שאין אותו, אנחנו מגלים את זה פה.

יש יתרונות נוספים לישראל: “יש לנו הרבה הסכמי סחר חופשי מה שמאפשר לי להתחרות יותר בקלות בעולם ביחס לשחקנים אחרים כי יהיה על המוצר שלנו פחות מכס בשווקי היעד. וגם כמובן – יש לנו שם של איכות.”

הילה מספרת על אנקדוטה מחייו של יצרן ישראלי: “בעבר הייתה לנו הזמנה של חלק אחד מדובאי, לא היה לי ספק שאם מישהו שם מעוניין במוצר שלי, אני אדאג שהוא יגיע אליו, אפילו אם זה יאכל לי את כל הרווח. אי אפשר לשלוח דואר ישירות מישראל לדובאי, לכן פניתי למשרד החוץ וביקשתי שיעבירו את החלק דרך שקי הדואר הדיפלומטי, משרד החוץ סירב ולבסוף הצלחנו להעביר את החלק דרך מפיץ זר שלנו. כשיש הזמנות של רוכבים מטורקיה, יש איזו תחושה של שליחות לאומית, להיות ישראלי זה לא סתם לאום, זה בא עם תיק גב של דיפלומטיה שמלווה אותך כל החיים.”

1-045

העתיד: במגמת צמיחה!

הילה ואורון העתיקו את פעילותה ממרכז הארץ (מאור יהודה) לתפן שבגליל העליון – בגלל ששם הסביבה הקשתה עליהם: לא היתה חניה, לא משטח פריקה למשאיות, וקשיים מוניציפליים שונים. מאחר והיו צריכים שטח גדול יותר, החליטו לבדוק אופציות. הסיפור על מדוע תפן הוא מעניין בפני עצמו: אורון קרא את הספר של סטף ורטהיימר וההסברים שהוא נותן על חסרונות העבודה במרכז והיתרונות בצפון. החליטו ללכת לראות את המקום והתאהבו בו. פארק התעשייה שם נותן יתרונות ושירותים גדולים – בעלויות ונוחות התשתית. הצפון מאוד חזק בייצור ובייצוא (אלה גם הקריטריונים להתקבל לגן התעשייה בתפן). המעבר הוא לא פשוט: מעבירים גם את החיים וגם את העסק, אבל אחרי שבועיים קשים – מרוצים מאוד!

אורון: “עד היום פיתחנו חלק אחד בשבוע וההילוך הבא זה לפתח שני מוצרים חדשים בשבוע, ואנחנו עומדים בינתיים ביעד הזה. יהיה לנו בהמשך עובד שיתעסק רק בפיתוח, ואנחנו נתרחב להרבה מוצרים נוספים: גלגלי שיניים, מותחני שרשרת, ועוד ועוד… בגדול נשאף להתרחב לכל חלק באופניים שניתן לעשות אותו ב CNC  ולייצר בכך יתרון  לרוכב וציוד טוב יותר”.

עוד חמש שנים הם רוצים לראות את החברה גדולה יותר ומגוונת יותר. היום עובדים בפילו 4 עובדים, ובעוד 5 שנים הם רוצים לראות אותה מספקת תעסוקה ל 10 עובדים בצפון בשלוש משמרות. יהיו 3 מכונות (השקעה אדירה אגב של כחצי מליון שקלים למכונה), ומחלקת פיתוח שתייצר עוד ועוד חלקים חדשים לרוכבי אופניים. האופטימיות גדולה ויש עוד הרבה לאן לגדול – גם בהיבט המוצרים וגם בהיבט ההפצה וההתרחבות לשווקים נוספים בעולם.

לאתר פילו: http://www.pilo.co.il

בהצלחה!

כתב וצילם: גיא חלמיש