“המייסדים” – סדרת תוכן ב BIKEPANEL בה אנחנו יוצאים להכיר את האנשים שיצרו יש מאין בענף האופניים הישראלי.

סדרת התוכן של בייקפאנל על האנשים שהקימו דברים מאפס ושקידמו או מקדמים את הענף – שיצרו יש מאין והטביעו חותם על ענף האופניים הישראלי, תרמו לו והשפיעו עליו.

אייל הרשטיק הוא המייסד הפעם: יזם סדרתי ממש, עובד באיגוד האופניים, והקים במסגרת האיגוד את “אופניים לכולם” ולאחרונה בנפרד מהאיגוד, גם את “מדריכים בדרכים”. לפעילות שלו, וליכולת שלו לרתום ארגונים ממשלתיים, חברות ואנשים יש השפעה משמעותית על הענף.

הקבוצה השקטה של בייקפאנל בווטסאפ, כנסו לראות את זה:
בייקפאנל ווטסאפ

לכל כתבות סדרת “המייסדים”:

ככה נכנסתי לאופניים

“עבדתי בפיתוח בחברת scitex אחרי הצבא בשנת 2001. אחד מהחברה שם היה רוכב כביש רציני, ואני חיפשתי לעצמי תחביב. הוא לקח אותי לרם גולומביק וקנינו ממנו איזה אופניים פשוטים, שהוחלפו ביקרים יותר ואחרי חודשיים, ונכנסתי לענייני טיולי השטח. מתוך הצורך בחיפוש שותפים הקמתי עם עוד כמה חברים את קבוצת השאנטי-  אנחנו מדברים על תקופת הפורומים ב IOL ואחרי זה בוואלה. הייתי פותח טיולים ב Yahoo Groups, ותוך חצי שעה טיולים היו מתמלאים. היו איתנו אז חבר’ה מאוד נחמדים כמו שוגי, אילן שחם, דניאלה ועוד… היינו שונים יחסית בפתיחות וההזמנות לכולם לבוא ולרכוב. רק לאחר מכן החל גרופי וכל הדבר הזה של לייצר טיולים הפך יותר נפוץ.”

 

IMG_7956-1000 (Custom)

החיבור לאיגוד האופניים

“בשנת 2003 דורון מלמד היה מנכ”ל האיגוד. היו בו כ- 200 רוכבים תחרותיים. יוני היה גם אז יו”ר וזה ושלושה אנשים היוו את כל האיגוד. בשנים האלה הענף התחיל לצמוח, התחילו להתקשר רשויות, אנשים, מועצות… ודורון ביקש ממני לתת מענה לפעילות העממית.

כך פיתחתי את “פדל בטבע” – חוברת נחמדה שסיפקה לאירועים ולטיולים פרסום מודפס אחת לרבעון. נביעות הפיצה את זה פעם ב 200,000 עותקים, וקידמנו אירועים, סדנאות, והרצאוות. והשתלמויות סביב הפעילות העממית. אנחנו תמיד עוזרים לדברים לקרות- מחברים בין אנשים, מפיקים, עמותות וכו’ – גם כשאנחנו לא המארגנים בפועל, הם מקבלים מאיתנו תמיכה וייעוץ.

 הניוזלטר הסודי של בייקפאנל, נרשמים פה:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

במקביל עבדתי עם קק”ל ורט”ג על נושא הסינגלים. בזמנו ליוויתי את קק”ל בהמון פגישות, בסדנאות שערכנו בשיתוף האיגוד עם IMBA (ובעזרת איתן חברוני ממועדון רוכבי שמשון בבית שמש), ופריצת דרך הגדולה היתה בסדנא השלישית שבה ביחד עם מכון ווינגיט, קק”ל ורט”ג יצרנו את קורס בוני השבילים הראשון בארץ. הקורס הזה יצר מפנה משמעותי – יצר מקצוע. פתאום קק”ל קיבלו כתובת שהם יכולים לפנות אליה, ולהפעיל ספק שיש לו אסמכה וכתוצאה ממנה ניתן היה גם לרכוש ביטוח. זה מה שהחל את כל הבום של הסינגלים המנוהלים בישראל. פיט וובר היה המדריך שהגיע מארה”ב ועמו בנינו ממש סינגל – את חרובית.

עד אז עבדתי במקביל בהיטק, ובמקביל עשיתי תואר בהנדסת תעשייה וניהול. ב 2008 עזבתי את ההיטק, מאחר ונוצר מספיק תוכן בפעילות העממית שהפך משמעותי. במקביל גם עבדתי בצוות של פיתוח שביל ישראל באופניים. יום אחרי שעזבתי את ההייטק, כתבתי את מסמכי החזון הראשונים של “אופניים לכולם” ובמקביל תכננתי עם הראל זוסמן ורמי גולד את שביל ישראל לאופניים בפגישות עם המועצות ובשטח.”1

ייסוד מתחיל בחזון

“החזון שעמד לנגד עיני הוא להביא ילדים ונוער לענף האופנייים, בצורה הממוסדת שלו. למה הכוונה בצורה הממוסדת: הרי לכל ילד יש אופניים בבית, אבל לא בהכרח חוג אופניים. יש תמיד חוגי ג’ודו ואחרים, אבל כשהתחלנו עם הרעיון הזה לא היו חוגי אופניים שמתנהלים בצורה יותר מקצועית וממוסדת. כדי לעשות את זה – צריך להבין שיש כמה קהלי יעד: הילדים, ההורים, המועצותעיריות, והמשרדים הממשלתיים. כל אלה צריכים להכיר ולתמוך בענף האופניים כדי שהכל יתחבר.

עד “אופניים לכולם” משרד הספורט הכיר אותנו, אבל בעיקר בתחומים התחרותיים. החזון בהקמה היה של הצלחה בקנה מדה גדול: היעד שלנו הוא להגיע ל 250 מועדונים, שבהם כ 10,000 ילדים ישתתפו בפעילויות + 100,000 ילדים שייחשפו לענף. כך החזון נכתב כבר בתחילת הדרך, ורק בקני המידה הגדולים האלה אפשר יהיה לגייס את משרדי הממשלה. האמת היא שלא היינו בטוחים אז שנגיע לשם, וגם היום אנחנו עדיין בדרך: כיום יש ב”אופניים לכולם” כ 130 קבוצות אופניים (כל קבוצה זה כ 15 ילדים) – כלומר כ 3000-4000 ילדים. יש עוד הרבה לאן לגדול. “IMG_7428-1000 (Custom)

המשימה העיקרית- תמיכה במדריך המקומי בהקמת הקבוצה

“הדרך להגיע להקמת מאות קבוצות ילדים בכל הארץ, היא לעזור למדריכים “המשוגעים לדבר” להקים כל אחד את המועדון שלו. אם יש כזה מדריך, אנחנו יכולים להביא כלים לעזור לו להקים קבוצה.

ב”אופניים לכולם” עובדים שלושה רכזים איזוריים: אופיר גלאון בצפון, טל צוק במרכז, וטל שמיר בדרום. אנחנו יודעים לפגוש את אותו אדם, לחבר אותו למועצה האיזורית, להשיג לו מקום למועדון, וגם לסייע לו בתקצוב. יש לנו אפשרות להעביר ממשרד הספורט תקציב של 35,000 ש”ח חד פעמי שמגיע אל המועצה המקומית, ובאמצועתה למועדון. זה משמש להתנעה הראשונית של המועדון- לרכישת כמה זוגות אופניים ולשכר התחלתי להקמת הקבוצה עם 15 הילדים הראשונים. בהמשך אפשר להשיג תמיכה לעוד כמה שנים בתקציב דומה. כמובן שאנחנו תומכים גם מקצועית ויודעים לתת תשובות על הביטוחים, ועל כל השאלות השונות שעולות במהלך הדרך. המדריך מקבל תוכנית עבודה מלאה! בתוכנית הוא יכול לקבל בכל חודש את מערכי השיעור ברמה שבועית. על גבי השכבה היומיומית הזו, יש מערכת שמייצרת אירועים ברמה שנתית- במסגרת הארצית מסביב.

עם כל התרומה של “אופניים לכולם” – בסופו של דבר תמיד חייבים את את ה”צ’מפיון” – את המדריך שיוביל את המהלך הזה במו ידיו, באמצעות התמיכה שלנו. “

אופניים לכולם“חלק מהמטרה שלנו זה להתפס כ”תקן המקצועי” – הגורם שאליו פונים ונעזרים בתחום האופניים. זה נעשה על ידי מתן ערך ותמיכה אדירים לקבוצות ולמאמנים. למשל: השנה יוצאת חוברת של ספרות מקצועית על כל נושא הדרכות ילדים: 150 עמודים, המלאים מידע על כל מה שמועדון צריך- איך לארגן את המועדון פיזית? איך לקנות עגלת אופניים למועדון (כולל שרטוטים להזמנת העבודה)?, מערכי שיעור, תוכנית עבודה ועוד… בנוסף כל המועדונים מקבלים תוכנית השתלמויות- כ4 השתלמויות בשנה שהם מקבלים באמצעות הרכז האיזורי. “

אופניים לכולם2

“אנחנו מפיקים בשנה כ 30 טורנירים ועוד כ 10 אירועים גדולים – כגון מחנה פסח, או מחנה חנוכה שהם אירועי שלושה ימים עם אוהלים וכיף גדול ל 200 ילדים. בפברואר מגיעים כ 30 אוטובוסים לבארי עם 700 ילדים, ויש להם שם חוויה ענקית. האירועים האלה ללא תשלום למועדונים- אנחנו משיגים את כל עלויות האירועים האלה, ולמועדוני הרכיבה נותר רק לארגן את ההסעה.

ברור שלא כולם באים להתחרות. אנחנו עושים להם טורנירים שמורכבים ממשחקי רכיבה: חמישה מועדונים נפגשים, יש להם כ4 תחנות כשאחת מהן היא ממש מדידה – לא אישית כדי לא להלחיץ, אלא מדידה קבוצתית של מירוץ שליחים. כבר היו כ 30 אירועים כאלה בענף עם שופט, מדידה, וזמנים… פתאום באים ילדים ורואים לראשונה איך נראית תחרות?, איך נראים מועדונים אחרים?, ועדיין הכל בתוך מסגרת של כיף והנאה.

עבור המועדונים והמדריכים זה פתרון אדיר – הם מקבלים פתרון מעטפת לכמה אירועים בשנה למועדונים שלהם, האבטחה סגורה, רכבי חילוץ באירוע, וכו’. הם יכולים להתרכז במה שחשוב- בהפעלת המועדון. זה מייצר להם תוכן, מטרות ואירועים להתפקס לכיוונם ולהעשיר את הפעילות. “ IMG_7499-1000 (Custom)ההשפעה והפוטנציאל של “אופניים לכולם” על איגוד האופניים

“יש שלוש רגליים עיקריות באיגוד: תחרויות, נבחרות, והיום “אופניים לכולם” זו כבר פעילות עיקרית שפועלת בתקציב כללי של מליון ש”ח. מאיפה הוא מגיע? לדוגמא- מ”פרחי ספורט”- פרחי ספורט זו פעילות שהיא דומה ל”אופניים לכולם” רק עבור 12 ענפים ואשר לימור לבנת הקצתה לה 370 מליון ש”ח. אנחנו שם, וזה מספק לנו תקצוב לעוד חמש שנים!

באיגוד האופניים היו ב 2013 באיזור ה 900 חברים, ב 2014 היו כבר כ 1650 חברים, שחלק מזה נבע מצירוף הליגה למקומות עבודה. ב 2015 צמחנו בצורה משמעותית – ויש 3000 איש. הקפיצה הדרמטית ב 2015 נזקפת בעיקר ל”אופניים לכולם”- כ 1100 ילדים הצטרפו, רכשו ביטוח, וביצעו בדיקה רפואית.

אנחנו מצפים ליותר. זה תהליך חינוכי שיקח שנתיים שלוש עד שהרישום לאיגוד יהפוך לחלק מהתהליך הרגיל של קליטת הילדים לקבוצות הילדים. “

אחת הביקורות על הפעילות הזו היא שהיא לא התחברה באמת למטרות העיקריות של איגוד האופניים. היום האתגר של אייל ואופניים לכולם הוא לתרגם את הבסיס הזה לצמיחה ממועדוני ילדים קטנים, לגדילה של כמה מהם לכיוון של מועדוני אופניים וספורט תחרותי, כולל נוער ובוגרים, בסדר גודל של הקבוצות הגדולות בארץ שמובילות את הסצינה התחרותית, ומהן יוצאים רוכבי נבחרות ישראל.אופניים לכולם3היה כדאי לעזוב את ההיטק?

הרשטיק צוחק…. “בטח! למרות שבתחום השכר לא בטוח. לא שהיה לי רע בהיטק, היה לי כיף, חברה טובים. אבל מאז – החיים קיבלו משמעות. אני נהנה לקום בבוקר. אתה פוגש ילדים ששינית להם את החיים – גרמת להם לרכוב, להתחרות, או פעם ראשונה לישון בשטח, ואחרי שלוש שנים הם זוכרים אותך מהמחנה ההוא שהשתתפו בו. אז אתה מבין שנגעת. תמיד יש דברים חדשים, יש המון יזמויות ויש המון דברים לעשות.”

IMG_9729

>>> על “מדריכים בדרכים” – היוזמה החדשה בנושא בטיחות לבתי ספר

איגוד האופניים לא התעסק בנושא היוממות, או בנושאים הקשורים באופניים בתוך העיר. אין רכז ואין תקצוב לנושא. מתוקף הדברים שאני מעורב בהם ראיתי שאין עשייה כמעט בנושאים האלה והחלטתי להקים את מדריכים בדרכים. הרעיון הגיע מאחיינית שלי מכפר ויתקין כשהיתה בכיתה ג’: היא קראה לי לעזור לה להדריך את הכיתה שלה בנושא אופניים. התוכנית שלה היתה ללמד אותם איך כדאי לרכוב, למה כדאי לרכוב, ולהפעיל אותם בכמה תרגילי רכיבה…

מהמנהיגה הקטנה הזו הקמתי את הרעיון: אנחנו לוקחים שני ילדים מכיתה בכ100 בתי ספר בארץ והם משכפלים את ההדרכה הזו לכיתתם. כ 1700 ילדים הדריכו 30,000 ילדים: למה כדאי לרכוב על אופניים! את העמותה הזו הקמתי לפני שלוש שנים, והיינו עד היום בקרוב ל150 בתי ספר בארץ. בשנה האחרונה היתה קפיצה משמעותית בכמות השיעורים והמפגשים. המטרה- להחדיר את הבסיס של הרכיבה בגילאי בית הספר היסודי. השנה הוספנו הדרכה מקצועית – יש לנו מדריכים שמגיעים לבית הספר, לוקחים כל כיתה עם אופניים בחוץ, ומעבירים אותה קורס של תשעה שלבים שכותרתו “איך לרכוב נכון באופניים”. וזה הולך וגדל. חברת טויוטה תורמת למיזם הזה. היא רואה את הבטיחות לא רק של הנהגים אלא גם של הרוכבים והולכי הרגל, ולכן היא תומכת בנו. אגב, התפתחנו מעט מאז: הליכה בטוחה, תזונה.

אייל הרשטיק קורא לכם לעזור: הרבה מהפעילות מובלת על ידי מתנדבים. אם אתם רוכבים, הורים לילדים, רוצים להשפיע ולהצטרף- פנו אלינו – אנחנו נדע לתמוך בכם.  כנסו והצטרפו דרך האתר: http://www.roadleaders.org.il

 

ראיין: גיאחה
צילום: יואב לביא ו”אופניים לכולם”.