אחרי שסקרנו עבורכם את הפרולוג של סמרתון 2016, במסגרת הביקור של מערכת BIKEPANEL בסמר בייק הוטל, ונתנו לכם לא מעט טיפים חשובים לתחרות, קבלו את סקירת היום השני לאירוע לאחר הפרולוג ביום הראשון.

>> לא רוצים להלחיץ, אבל כדאי שתלחצו: הרישום מסתיים בסוף דצבמבר! לאתר הרישום לחצו פה!
>> לנרשמים כעת תוכנית אימונים של Today’s Plan לשישה שבועות חינם (כל הפרטים פה).

מאת: יניב שור, נימי, גיאחה, חן שרייבר, צורחה
צילמו: עופר עברי, יוג’ין לויט, גיאחה, צורחה

011

חשוב! סמרתון הוא אחד ממרתוני השטח הרב-יומיים היחידים בעולם בהם שתי רמות קושי: בינוני וארוך:

המסלול הארוך:

המסלול הבינוני:

היום השני בגרסתו הארוכה אינו יום לרוכבים שלא מיומנים ברכיבות אפיק ארוכות וקשות לגוף ולנפש… הוא קשה, מדברי, ארוך ומטרטר עצמות. אבל בגלל שנפרט לכם על כך לאורך סקירה שלמה, רצינו להאיר דווקא היבט אחר של הסמרתון באמצעות ציטוט אחד ממארגני האירוע שהוא גם פאנליסט ומארגן אירועים מוכר בישראל בשם  נימי כהן: “…אנחנו מעדיפים לקרוא לסמרתון אירוע ולא רק תחרות, כי התחרות והתחרותיות הם רק קצה הקרחון באירוע הזה. כפר הרוכבים וה-Après-ride הם חלק מאוד גדול, חשוב ומרכזי בחוויית המשתמש וגם בהשקעה האנרגטית והכספית שלנו באירוע. זו גם הסיבה שקראנו לו ״כפר רוכבים״ ולא ״כפר תחרות״/Race Village. יש בו מלא פונקציות שאינן מקצועיות נטו לתחרות ולתחרותיות, אלא לכיף, לפאן, לסבבה, לחברותא, לחופש ולהתחברות לאווירת המדבר הקסומה”.

007

מישור החימום

הקטע  השני מתחיל במקטע מישורי מקיבוץ סמר צפונה, רוב הזמן במקביל לכביש הערבה. זה חימום קצר וכייפי לכאורה*, שנמשך 10 ק״מ ו-20 עד 25 דקות, עד שמגיעים למעלה שחרות. רכיבה מישורית בשעות שבהן השמש הדרומית עוד עושה הנחות. זמן לסובב רגלים בקדנס גבוה ולהנות מאוויר ערבות צלול כיין.

אחרי כמה ק”מ מהירים תגיעו למעבר מתחת לכביש שיש סיכוי טוב שיהיה מלא במים עכורים, ״מי גבינה״ בפי המקומיים. בסמרתון 2015 הוא היה מלא, וגם בבייקפאנלתון שלנו הוא היה  מלא, שבוע בדיוק לאחר אחד השיטפונות הגדולים שידע האזור בעשורים האחרונים. רייסריים אמיתיים לא נותנים לזה להפריע להם וחוצים בטיל תוך כדי דיווש. בסמרתון הראשון גילו חלק מהחוצים שהמים נמוכים דים כדי להצליח לעבור עם חצאי פידול עליונים ברגל אחת, כדי להמנע מלהירטב, אבל אי אפשר לדעת מה יהיה השנה… יש מצב שרוכבי המקצה הארוך יבלו את היום הראשון והקשה עם גרביים ונעליים רטובות (הבינוני מדלג על הקטע הזה). 

* ״כייפי לכאורה״ כי בתחרות הוא יהיה כיף רק למי שזינק אחרי חימום טוב וחובב מישורים בקצב גבוה לאללה…

008

מעלה שחרות All Mighty

זה הטיפוס שיפריד את האלופים מהמקצוענים. מעלה תלול, בחלקו מדורדר וכולל קטעי הליכה.

009

אחרי המעבר מערבה מתחילה מגמת עליה קלה והלחץ על הרגליים מתחיל לעלות. בסוף כמה גבעות, שאחת מהן היא קיר משמעותי וקצר, מגיע מעלה שחרות- שהוא אוסף של קירות משמעותיים וקצרים שהופכים ביחד לעלייה קשה מאוד וארוכה… שילוב של הרבה כוח סוס וטכניקה מתקדמת תאפשר טיפוס ברכיבה של כ90 אחוז מהמעלה. יש גישות שונות לעניין – יש כאלה שמנסים לדווש כמה שיותר ללא הליכה, ויש כאלה שרואים בכך בזבוז אנרגיה לשווא, ומעדיפים לעלות רגלית בקטעים הקשים. אלה מכם שבחרו במערכת הילוכים 1×11 יקבלו “בדיקת מציאות” לגבי התפיסות וההחלטות שלכם…

010

אבל בין חברים נגלה שרוב הרוכבים הרגישו (מייד אחרי, לא תוך כדי), שמעלה שחרות קיבל מוניטין לא מוצדק שהאדיר את שמו כעלייה בלתי אפשרית לחלוטין וקשה בהרבה ממה שהוא באמת. בסופו של דבר מדובר בכשלושה וחצי ק”מ קשים במיוחד שכן, יש בהם קטעי הייק-א-בייק בתוכם, אבל בסופו של דבר- די מהר תהיו למעלה. בדיעבד, כשאתם על משטח הבטון העגול שבסוף המעלה, אנחנו מהמרים שתחשבו שזה לא כזה סיפור כמו שזה נראה מלמטה.

013

בראש המעלה, בק”מ 18, פוגשים את תחנת האכלה מס’ 1.  אנשי המסלול הבינוני מוקפצים לחאן שחרות שמייד אחריה כדי להתחיל את המסלול לאחר העליה ובעצם מקבלים פינוק: נכנסים ישר לקטעי הכיף ברולינג הילס מתונים.

012

סינגל שביל ישראל – החלק הכייפי והזורם של המסלול

לאחר המעלה נכנסים לכ 10 ק”מ של סינגל שביל ישראל לאופנים, כולל רכיבה של כקילומטר לאורך המצוק עם תצפית מדהימה לערבה ולהרי אדום שמעבר לה. הגשם שירד בתחילת השנה באיזור הביא עשרות מילימטרים בזמן קצר.  מספר מקטעי סינגל של שביל ישראל באופניים החזיקו היטב 3 שנים אך השנה קיבלו חריצי זרימת מים.  לא משהו שיעצור את הרוכבים המנוסים.

בסוף המקטע הזה הסינגל נכנס לנחל והופך לסינגל מטושטש במקטע מאוד קשה ולא זורם. מי שלא יסתכל הייטב על המסלול יגלה שהוא בחר נתיב שגוי וצריך לדלג פתאום בין Baby Heads (אבנים גדולות ורעות לב) משובצים בדשדש למסלול הנכון כמה מטרים לצדו. מי שירכוב עם הארד טייל יקלל, וקללותיו ימשכו גם במקטע הבא…

015

“המקטע הפסיכולוגי” בבקעת עובדה

לאחר הסינגל, יוצאים לבקעת עובדה על דרך 4×4 עם קטע מישורי, ישר וארוך, חלקו לאורך גדר שדה התעופה של בסיס עובדה. ממנו עוד דרומה במישור עם קטעי דשדש רבים. המקטע הזה הוא “מקטע פסיכולוגי” – הוא יבחן את סבלנותכם לקצה, והוא ידגדג לכם את העצבים כאשר הזוג שמאחוריכם רואה אתכם ואת הקצב שלכם בדיוק וממרחק רב ומנסה לסגור עליכם, בעוד אתם מנסים לעשות את אותו הדבר בדיוק לצמד שלפניכם… וכל זה במישור פלטות מתיש ורווי חריצים והפרעות לזרימה. החוכמה היא לחפש את הנתיב המהודק, שלא תמיד נמצא.  

בסיום “המקטע הפסיכולוגי” – בק”מ 39, בכניסה לנחל מילחן, תחנת האכלה מס’ 2.  

016

הסינגלים באיזור הר ברך

לאחר התחנה נכנסים בקטע מישורי אך טכני אל בינות לקירות התוחמים את נחל מתק היפה. את הנחל רוכבים בדרך לבנה עם שממשיכה אל תוך נחל בוטם המדושדש והמתיש. אלה יגרמו לעייפים להיות עייפים יותר, ולחזקים להיות חזקים יותר. המתוחכמים ינסו למצוא את דרכם בצדי הדרך בין הסלעים ולחסוך מעצמם את ההאטה הבלתי רצויה.

019

הצבעים היפייפיים ומשטחי הסלע הצבעוניים הופכים את הרכיבה המדברים לחוויה. עוברים את באר מילחן (המקום בו שהרבני קרא למתחרים בפוסט חתרני להתנהג בצורה א-תחרותית) ומגיעים לקצה הנחל ולמפגש קצר עם הדרך העולה להר ברך. מיד לאחר המפגש עם הדרך כניסה לסינגל הר ברך שהוא בעייני המקטע הכי יפה ביום השני. הסינגל בנוי הייטב, מתפתל מעלה ומטה בין הגבעות ומעניק רכיבת סינגלים מדברית במייטבה.  כל עלייה וירידה מסלע לסלע היא בקטנה, אבל האפקט המצטבר של עשרות כאלה ייתן את אותותיו בהמשך.

018

הר ברך חוסם את שדה הראייה ממש עד ההגעה לקצה הסינגל בעלייה ולנקודה הגבוהה במסלול הצופה דרומה אל העמק. זה הזמן לעמוד ולקחת את המדבר עמוק לתוך הריאות לפני שמחילים שוב לרדת.

אחרי העלייה להר ברך בסינגל הזורם והמהנה יורדים בסינגל אתגרי, מדורדר ועם מספר סוויצ’בקים כדי להגיע לק”מ ה-60 ותחנת האכלה מס’ 3.

הירידה מהר ברך תאתגר את הדאונהילרים ותקשה גם על מי שיורד ברגל. בשני המיקרים כדאי להיזהר. מי שמצליח גם להיזהר וגם להרים את הראש יהנה עוד קצת מהנוף. לאחר הירידה רכיבה בין הגבעות בדרך לראש מעלה סיירים. גם כאן מספר ירידות תלולות ועליות קצרות אך המקטע בגדול זורם ומהיר מאוד. 

את מה שעוד נשאר מכפות הידיים, הכתפיים ועצם הזנב יקחו המורדות של מעלה סיירים. 10 ק”מ של ירידה אגרסיבית לכיוון פארק תמנע. תוואי הירידה הוא טיול בפני עצמו ומאפשר מספר נקודות תצפית מדהימות על ערוץ הנחל המצוקי.

022

בכיוון תמנע ומשם לסמר

לפני תמנע לאחר חלק מישורי ארוך, יבואו כמה גבעות עם שטח מהודק, מתאימות לרוכבים חזקים עם קיק ברגליים. סביר להניח שבשלב הזה מי שירגיש עייפות מאוד יתקשה.  לתמנע “נכנסים מאחורה” ובעליה נאה דרך נחל נימרה. חולמים על אירוע סטייליסטי ליד אגם תמנע ונותנים גז כדי להשלים את סינגל תמנע. בק”מ 80 פוגשים את תחנת ההאכלה הרביעית והאחרונה.

ביקור בסינגל תמנע נמנע ממערכת BIKEPANEL עקב סגירת הסינגל שנשטף בשיטפונות. אבל מי שיעשה אותו יקבל Moab קטנה: מקום מדהים ומהמם שחלקנו, שרכב בו בסמרתון הראשון פשוט כמהה לבקר בו שנית. נוף ירחי, צבעים אדומים, חומים שחורים וצהובים. פשוט כוכב אחר.

לאחר תמנע ועמודי שלמה יגיעו קטעים מהירים בירידה מהירה לאורך הכביש שיורד מזרחה אל הערבה. פונים שמאלה אל עמק ססגון וצפונה בדרך רחבה עד כפר הרוכבים. אלו שכוחם ברגלם ינצלו את ההזדמנות להכניס וואטים לפדלים ולצבור מהירות לקראת הסוף.

020

סיכום היום השני

היום השני הוא היום הקשה ביותר בסמרתון ומציע מפגש בלתי אמצעי עם המדבר. מעבר להיותו ארוך יותר מהפרולוג ומהיום השלישי, הוא מעביר אתכם במסלול קופצני, קשה ולא מפנק. התוואי בערבה הדרומית עתיר חריצים ובאמפרים של הטבע והגובה מצטבר על פני עליות מדורדרות. מי שחושב לנוח בירידה ימצא עצמו דיי מהר פוגש את האבנים מקרוב מדיי מכיוון שגם הירידות מחייבות ריכוז מקסימלי ובחירת נתיב התקדמות קפדנית.

תזונה נכונה תהיה קריטית לקטע הזה עקב הזמן הארוך ואפקט העייפות שלא מרפה עד השניה האחרונה. עקב סיום הקטע הקשה מבחינה פיזית, יש להקפיד על אכילה מרובה ושתיה לאורך כל הקטע והצטיידות במלח למי שצריך. לאורך כל הקטע רצוי לזכור שהמכה לרגליים תגיע בעיקר בסוף.

023

סה”כ, סטייג’ מדברי קשה ואלים של 105 ק”מ עם 1,550 מ’ טיפוס. בהחלט “סיבוב בפארק” אבל ממש לא “walk in the park”…

הנופים הפרושים על פני יותר מ100 ק”מ של רכיבה יפים בצורה שקשה לתאר. המצלמה עושה ניסיון נואש לכלוא רגעים בודדים אבל את הרושם האמיתי של הערבה אי אפשר להעלות לאינטרנט. צריך להיות שם. משהו במרחב, בשמש היוקדת כל השנה, ביובש, בתחושה שנכנסת לנימים לאחר שעות רכיבה ארוכות, שאתה נטמע במדבר ממש כמו עצי השיטה והיעלים. אחרי יום של רכיבה אתה חוזר לסמר קצת אחר, עם כמה אלפי קלוריות פחות, שכבה דקה של אבק וחיוך פנימי מהסוג המסוים שרק חציית הנוף הזה על שני גלגלים יכולה לתת.

מאת: יניב שור, נימי, גיאחה, חן שרייבר, צורחה
צילמו: גיאחה, צורחה