בין היקבים והגבעות, הרומנטיקה והשלווה של טוסקנה, נמצאות הדרכים הלבנות. בשבת הקרובה מגיע יום החג שלהן עם הסטרדה ביאנקה, מירוץ האופניים שהופך את הדרכים השקטות למקטעי גראבל אימתניים, לתחרות הכי קשוחה על המסך ולקלאסיקה שכל רוכב רוצה לנצח. יהונתן דוויק כאן כדי להכין אתכם לשבת של סטרדה ביאנקה.

בעולם הקלאסיקות, הגיל הוא לא רק מספר. אפילו התואר “קלאסיקה” גורם לויכוחים בענף, האם כל מירוץ חד יומי ראוי להיקרא קלאסיקה, או שרק אלה עם מסורת רבת שנים ומספר קילומטרים גבוה ראויים לתואר הנכסף. על דבר אחד כולם מסכימים. הסטרדה ביאנקה, למרות שנולדה רק ב 2007, היא קלאסיקה קלאסית. 


בייקפאנל בטלגרם – פוסטים איכותיים על אופניים בשבילך


כדי להבין מה הופך את הדרך הלבנה למירוץ שכל רוכב רוצה לשים ברזומה הניצחונות שלו, צריכים לבחון את שלושת הגורמים המכריעים: מסלול, מזג אוויר ורוכבים.

המסלול – מאמא מיה דלה טוסקנה

העיירה סיינה במרכז טוסקנה היא קו הסיום של המירוץ מיומו הראשון, ומאז 2016 היא גם נקודת ההתחלה.

בסטרדה ביאנקה קטעי הגראבל משובצים לאורך כל המירוץ ואין הרבה זמן לנשום. בבוקר שבת יצאו הרוכבים אל 184 הקילומטרים של הסטרדה ביאנקה, וכבר אחריי 16 קילומטרים מחכה להם הדרך הלבנה הראשונה של היום. משם ימשיכו לעוד שלושה קטעי גראבל בחמישים הקילומטרים הראשונים של המירוץ. 

שידור הטלוויזיה יתחיל כ 100 קילומטרים לסיום, ושווה להצטרף מיד בתחילתו, הישר אל מקטע הגראבל הארוך ביותר של המירוץ. לאורך 20 קילומטרים של דרכים לבנות יעבור מד הקילומטרים למספר דו ספרתי וזה אומר שגישושים ראשוניים בין כוכבי הפלוטון יכולים להתחיל. קטע הגראבל הארוך יסתיים בעלייה מתונה של 2 קילומטרים בחמישה אחוזי שיפוע.

לאחר הגשת ארוחת הצהריים, יבוא עלינו לטובה קטע הגראבל השביעי של היום. 9.5 קילומטרים במגמת עלייה, המקטע השביעי כבר יכניס את כולם להילוך גבוה יותר. 

סטרדה ביאנקה - קלאסיקה חדשהתשעה קילומטרים על הכביש והרוכבים יגיעו אל קטע הגראבל השמיני והמכריע שמתחיל בעלייה של קילומטר ב7 אחוז, יורד בין הגבעות ומגיע אל המונטה סנטה מריה, המקום בו המירוץ יכול להשתנות לגמרי. לאורך קילומטר יטפסו הרוכבים בעשרה אחוזי שיפוע אל הפסגה, כמובן שהכל על מצע לא נוח בכלל של גראבל. 48 קילומטרים לסיום, עליית הגיהנום הזו צפויה להביא למהלך מצד החזקים ביותר. לאחר סיום העלייה מצפים לרוכבים עוד שישה קילומטרים ארוכים על הגראבל, ואז 15 קילומטרים ארוכים לא פחות בין גבעות טוסקנה בדרך אל טבילת האש הבאה על הדרך הלבנה. מפרך.

24 קילומטרים לסיום מגיע קטע הגראבל התשיעי, קילומטר ב7.5 אחוזי שיפוע, מתנה לרגליים מלאות חומצות החלב של המובילים. ארבעה קילומטרים לאחר מכן יופיע קטע  הגראבל העשירי, גם הוא כולו במגמת עלייה, וארבעה קילומטרים לאחר מכן יוכלו המובילים לחייך מעט, עם בוא קטע הגראבל האחד עשר והאחרון למירוץ, מיותר לציין שגם הוא בשיפועים לא סבירים. 

בכל מירוץ אחר היו המארגנים מסדרים גלישה נוחה אל קו הסיום מיד לאחר קטע הגראבל האחרון, אבל סטרדה ביאנקה כמו סטרדה ביאנקה, אם אפשר יותר קשה אז למה לא: לאחר שנפגשו בפעם האחרונה עם הגראבל ממתינים לרוכבים עוד 12 קילומטרים של גבעות קצרות וירידות מהירות, עד לכניסה אל סיינה. אחריי היום המפרך ביותר שיש, אחריי שביזבזו כל טיפת אנרגיה, מגיעה עליית הסיום הדרמטית בסיינה. ברחוב היפיפיה יטפסו המובילים בפעם האחרונה לאורך 700 מטרים, במבחן אכזרי של הכל או כלום, בו רק אחד יוכל לגלוש ראשון אל הפיאצה דל קמפו של סיינה ולחגוג ניצחון.

הגיהנום של טוסקנה מפרק את הרגליים, מפוצץ בחומצות חלב, יורק באכזריות כל מי שלא ראוי. הוא שם את כל כוכבי הפלוטון בקולוסיאום ומספק לקהל קרב גלדיאטורים אמיתי בו אי אפשר לזייף – רק רוכב אופניים מצויין יכול לנצח מירוץ כל כך קשה, ולהכניס את עצמו לרשימה האקסלוסיבית של מנצחי הסטרדה ביאנקה.

מזג האוויר עצבני

טיפת החסד הקטנה שיכלו לעשות עם הרוכבים היא מזג אוויר רגוע ונוח. אבל בסטרדה ביאנקה, מזג האוויר רק משחק תפקיד נוסף בטלנובלה. ב2018 סופת גשמים ורוחות הפכה כל חלק חשוף של רוכב לשכבה של בוץ. קפואים מקור ומלאים בבוץ חמישים ושלושה רוכבים בלבד הצליחו להביא את עצמם לקו הסיום.

ב2019 אמא טבע נרגעה מעט ופינקה את הרוכבים אך ורק בשכבת אבק וקשיי נשימה, וב2020 הגיע הטירוף לשיא: בעקבות משבר הקורונה נדחה המירוץ לקיץ, כמו כל קלאסיקות האביב. היה ברור לכולם שהתנאים של אוגוסט לא יהיו דומים לאלו של מרץ, רק שאיש לא דמיין שבבוקר המירוץ יעמוד מד הטמפרטורה בסיינה על 40 מעלות. 40 מעלות!

בדרכי עפר בלתי נגמרות, בחום שמזכיר יותר את אילת ופחות את איטליה, המירוץ הפך מקלאסיקה מצויינת למבחן האופניים האולטימטיבי, בזירת קרב לוהטת. 

גם במהדורת 2021 התחזית לא מאכזבת וצופה גשם באזור סיינה לאורך כל סוף השבוע, כולל בשעות המירוץ, מה שמבטיח שקטעי הגראבל יהיו רטובים, וגם הרוכבים עצמם. רוחות חזקות, המביאות לפיצולים וקושי נוסף עבור הרוכבים, לא צפויות להכות השנה בפלוטון בטוסקנה, אבל תהיו בטוחים שהגשם לבדו מספיק כדי ליצור דרמה גדולה כמו שהסטרדה כל כך אוהבת.

הנה תקציר וידאו ממהדורת 2020, המירוץ החד יומי הקשה ביותר של העונה:

הפייבוריטים של מהדורת 2021

הרוכבים הכי טובים של הפלוטון הופכים את הסטרדה ביאנקה לחגיגה. מאז 2011, אז הגיע המירוץ לדרג הוורלד טור, מגיעים בכל שנה לטוסקנה כל המי ומי של הענף במטרה לשים את ידם על הניצחון היוקרתי. גם השנה הסטארט ליסט לא מאכזב בכלל ומבטיח מאבק אדיר על הניצחון. שימו לב אל אנשי הבוץ: ואן דר פול, ואן ארט ופידקוק.

עונת הסייקלוקרוס נגמרה, אבל אם יש מירוץ שמחזיר אותנו למראות של הענף הבוצי זה בהחלט הסטרדה ביאנקה. הטכניקה והסגנון של הסייקלוקרוס מתאימים במיוחד לדרכים הלבנות, והופכים את כוכבי עונת הסייקלוקרוס לפייבוריטים בטוסקנה. השנה מגיעים למירוץ כל שלושת הגדולים של הענף, מאת’יו ואן דר פול במדי אלפסין פיניקס, ווט ואן ארט של יאמבו ויסמה ותומאס פידקוק מאינאוס.

ווט ואן ארט 

הוא המנצח הגדול של הסטרדה ביאנקה 2020, אבל מהדורת 2018 הייתה לא פחות חשובה עבור הבלגי. בתנאים הקשים של סטרדה ביאנקה 2018 התגלה ואן ארט לעולם הכביש בפעם הראשונה. הוא שרד עם חבורת החוד בצורה מרשימה, סיפק רגע ביזארי למצלמות בעליית הסיום וסיים על המדרגה השלישית של הפודיום. הרבה שעות על אופניי כביש עברו מאז עבור ואן ארט, והשנה האחרונה של הבלגי הייתה מעל לכל הציפיות. היא התחילה, איך לא, במירוץ הכי לוהט של האביב. 

אף רוכב אירופאי לא נהנה ב40 מעלות של חום, אבל על הגראבל אלוף העולם בסייקלוקרוס לשעבר הרגיש לגמרי בבית. 12 קילומטרים לסיום ואן ארט תקף בעליית הגראבל האחרונה, כאילו המשטח הטורדני היה כביש נוח. משם ואן ארט רק היה צריך לשמור על הפער כל הדרך אל סיינה, ולגלוש אל הניצחון הראשון שלו בקלאסיקה.

השנה ואן ארט פותח עונה בסטרדה, אחריי חורף מוצלח בסייקלוקרוס. הבלגי של יאמבו ויסמה הוא פייבוריט גדול לניצחון במירוץ גם השנה, אך בעוכריו תהיה הסטטיסטיקה שמוכיחה כי איש עוד לא ניצח פעמיים ברצף את הגיהנום של הסטרדה ביאנקה. האם הסופרמן מבלגיה יהיה הראשון?

סטרדה ביאנקה

מאת’יו ואן דר פול 

לMVDP לא היה הרבה מזל על הדרכים הלבנות במהדורת 2020. חמישים קילומטרים לסיום ההולנדי נשר מהחבורה המובילה ונותר לבדו מול החום הכבד, והראש שמבקש להפסיק. רוב הנושרים נכנסו מיד אל רכב הקבוצה ונטשו את המירוץ הלוהט, אך ואן דר פול לא ויתר והמשיך להיאבק. רגע לפני העלייה המכריעה של סנטה מריה, כשהוא מתאושש ומתכנן התקפה שתחזיר אותו לקדמת הבמה, הגיע פאנצ’ר זדוני ומשם ואן דר פול נאבק רק כדי לסיים את המירוץ. “התוצאה לא משקפת את היכולת שלי היום” אמר ההולנדי המאוכזב שסיים עשר דקות מאחוריי המנצח ווט ואן ארט.

השנה ואן דר פול חוזר אל טוסקנה, כדי לנצח את המירוץ. העליות הקצרות נוצרו עבורו, קטעי הגראבל מושלמים לטכניקה העילאית שלו, רולינג הילס עושים לו טוב וכל פרט במירוץ הזה זועק מאת’יו ואן דר פול. 

אחריי פתיחה מרשימה של העונה באמירויות ובבלגיה, במסלול נהדר עבורו, מאת’יו ואן דר פול הוא הפייבוריט מספר אחת שלי לסטרדה 2021.

הניוזלטר השבועי של בייקפאנל- מעניין ונקי:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

תומאס פידקוק הצעיר 

הספיק לרשום שני מרוצים בלבד בדרג הוורלד טור, ובכל זאת הוא אחד מהשמות המרתקים של הסטרדה ביאנקה 2021.

פידקוק הצנום הוא מכונת אופניים מלאת כישרון, בכל פרופיל ודיספלינה. כמו ואן ארט וואן דר פול, גם לבריטי יש ניסיון רב בסייקלוקרוס, ניסיון שתורם לא מעט על הדרכים הלבנות של טוסקנה. בשני מירוצי הוורלד טור היחידים שלו עד כה, פידקוק כבר הספיק לעמוד על הפודיום, כך שהוא מגיע לסיינה עם בטחון עצמי וכושר מבטיח. בגוף של 58 קילוגרמים ו1.57 סנטימטרים, יהיה מעניין לראות איך יתמודד הניאו-פרו הכי מוכשר של הפלוטון בתנאים של הסטרדה. 

אלאפיליפ את פוגלסנג

יאקוב פוגלסנג וג’וליאן אלאפיליפ הפכו לצמד קאלט באביב של 2019, והריקוד הזוגי הראשון התרחש בין היקבים והגבעות של טוסקנה הרומנטית. בעליית הסיום בסיינה אלאפיליפ ניצל את הפאנץ’ החזק שלו וניצח את המירוץ, בעוד פוגלסנג מתחיל להתרגל למקום השני, אותו הוא יכיר מצויין בהמשך אותה עונה. 

גם אצל זוג הנאהבים חלפו שנתיים ארוכות. פוגלסנג המשיך לניצחונות בשני מונומנטים והופעה טובה בסטרדה של 2020, וג’וליאן אלאפיליפ יגיע השנה לסטרדה עם קשת על החולצה. 

פוגלסנג הוא פאנצ’ר מצויין ומוכח, עם ניסיון והישגים, והוא בהחלט פייבוריט רציני לניצחון במרוץ אחריי שנתיים שהיה קרוב אבל רחוק. כל התכונות הטובות של הדני נכונות גם לגבי אלאפיליפ, רק שאצל הצרפתי צריך לזכור את קללת הקשת המפורסמת שרובצת מעל ראשו, ואת העניין המנטלי. עם חולצת הקשת בין הכתפיים, לאחר שכבר ניצח את הסטרדה בעבר, האם הצד המנטלי של אלוף העולם יצליח לדחוף אותו חזק מספיק בעליות הגראבל הבלתי נגמרות? את זה נגלה רק בשבת. 

גם מנצח הטור מגיע!

מה עושה מנצח הטור דה פראנס בסטארט ליסט של מירוץ גרזנים מפרך באיטליה? זה כבר מתקשר להילה שמסביב לדרכים הלבנות, זו שגורמת גם למנצח הטור דה פראנס רצון עז להיכנס לרשימת המנצחים של המירוץ. 

יתרונותיו של טדאיי פוגאצ’ר הם היכרות עם המסלול משנים קודמות, יכולת טיפוס שלא צריך להסביר והיותו רוכב אופניים חזק בהחלט, שמגיע בכושר מעולה אחריי ניצחון בטור האמירויות. האם כל זה מספיק כדי לנצח את הסטרדה, לא בטוח. פוגאצ’ר מכיל בתוכו אחוזי שומן נמוכים במיוחד שנותנים לו קלילות בעליות, אך פחות התאמה לקלאסיקות ארוכות, בוציות וכואבות. יצליח או לא, פוגאצ’ר הוא אחד הכוכבים המסקרנים של שבת הקרובה, רוכב שלא כדי להוריד ממנו את העיניים בעליות החשובות.

יש גם מרוץ נשים מרתק

מירוצי הנשים הולכים ומשתפרים משנה לשנה ובהתאם לכך גם העניין בהם גובר. עקב מעט שליטה של הפלוטון יש בהם עשרות התקפות, פיצולים ודרמות. שלבו את זה עם מסלול מרתק של גראבל והרבה נשים מוכשרות וקבלו מהדורה נשית במירוץ ששווה לראות. 

אנמיק ואן ולוטן הבלתי נגמרת ניצחה את שתי המהדורות האחרונות, וגם השנה היא פותחת עונה בטוסקנה במטרה לעשות זאת בפעם השלישית. מולה תהיה הנמסיס, אנה ואן דר ברגן שמגיעה בכושר נפלא ותאבק בכל הכוח על ניצחון שני בפיאצה דל קמפו. אליסה לונגו בורגיני המקומית ואליזבת’ דייגנן הן מועמדות נוספות לניצחון, אבל קשה לומר שיש סיכוי גדול ששם המנצחת לא יכלול “ואן”. 

הנה תקציר סטרדה ביאנקה נשים 2020, מהמרוצים הגדולים שהגראבל בטוסקנה זוכר.

 

 

סטרדה ביאנקה 2021 – כל מה שאתם צריכים לדעת

מירוץ הגברים

  • שעת זינוק: 12:40   שעת סיום משוערת: 17:30 
  • שידור ישיר ביורוספורט החל מ14:50 
  • שידורים נוספים: Tiz Cycling, Sporza, GCN Race Pass

מירוץ הנשים 

  • שעת זינוק: 10:10    שעת סיום משוערת: 14:15
  • שידור ישיר ביורוספורט החל מ13:30
  • שידור נוסף: Tiz Cycling
מאת: יהונתן דוויק
תמונות: ISN – Bettini Photo, קנונדייל