איך הזמן עובר מהר כשנהנים! השבוע הראשון של טור דה פראנס 2015 כבר מאחורינו, ואיזה שבוע דרמטי זה היה – מהשלב הראשון ועד השביעי ראינו כל מה שאפשר לבקש וקצת יותר. קטעי ה”קלאסיקות” בבלגיה סיפקו את הסחורה בדמות דרמות רכיבה משובחות, קטעי הספרינט הסתיימו בצורה מרתקת ושלב 2 התמים למראה הפך לסיוט רכיבתי שעשוי להכריע את הטור. גם האוהדים ההולנדים והבלגים לא הכזיבו והציפו את המסלולים למרות גל החום הקיצוני שעובר על אירופה.

מאת: יניב שור
Picture Credit: ASO/B.Bade, Etixx-Quickstep/TDW 

 

HEADER

חוגגים את טור דה פראנס 2015 ב BIKEPANEL וזוכים ב Rudy Project!עידו מזור

אל תשאירו את זה בבטן ולשיחות עם חברים: שתפו והגיבו עם מידע נוסף מעניין, מצחיק, מוסיף ערך, פרשנות מקורית ואיכותית או כל תגובה (ושיתוף לפייסבוק) אחרת – ומגיב אחד יבחר ויזכה במשקפי שמש של Rudy Project! כן, כמות יפה של משקפי Rudy Project יכולה להגיע לכיוונכם אם תצטרפו לשיחה ותתרמו לה, כדי שיהיה יותר מעניין על אופניים.

ומהכתבה הקודמת יש לנו זוכה! אבישי גזיאל, שהצטרף לשיחה, תרם לדיון בתגובות מקוריות ומעניינות- גש לחנות רודי פרוג’קט הקרובה אליך (טוב, בפעם השנייה תושב חוץ: מדנמרק קצת קשה, אז אתה יכול לשלוח איזה גזיאל משפחתי או שתעדכן על הביקור הקרוב) ותהנה מזוג משקפי Rudy Project חדשים!

וככה נראים ה Rudy Project הדנדשים והאיכותיים על אפו המאושר של עידו מזור ששיחק אותה בסיבוב הקודם. אל תהיו אדישים- הגיבו, השתתפו, תוסיפו ערך מעניין בתגובות והם יכולים להגיע אליכם!

 

 

1

לא, זאת לא הפגנה על יוקר המחייה. אלו האוהדים בהוי (שלב שלוש)

 

פטר “שמעון פרס” סגאן

אני לוזר?? פטר סגאן הוא לא לוזר (גם שמעון לא!) אבל אחרי שלוש פעמים במקום השני ועוד פעמיים במקום השלישי תוך שבוע זו מתחילה להיות תופעה. גם בשנה שעברה היו לסגאן מקומות שניים אבל אז הוא הלך על הירוקה וזה הצטייר כחלק מטקטיקה (שהתבררה כמוצלחת, אבל גררה הרמת גבה על העדר מקום ראשון). לפחות בשני מיקרים היה נראה כי אם היו מוסיפים לקטע 10 מטרים סאגן היה מנצח, מה שמצביע על בעיית טיימינג של סאגן לעומת טיימינג מושלם של המנצח (למשל גרייפל בשלב החמישי).

להגנתו של סגאן הוא הגיע לטור קודם כל כדי לתמוך בקונטאדור והדבר פוגע בסיכויים שלו פעמיים: פעם אחת כי הוא מגיע עייף מהאחרים לקו הסיום, כמו שראינו בשלב השני ואולי גם בשביעי. פעם שניה כי אין לו תמיכה קבוצתית והוא מסומן ומתקשה לשתף פעולה עם רוכבים אחרים. ראינו אותו מנסה לשכנע את דגנקולב לרדוף אחרי טוני מרטין בשלב הרביעי ללא הצלחה. ראינו אותו מתקשה לרדוף אחרי שטיבר בשלב השישי בידיעה שהוא פשוט יוביל את הספרינטרים אל הקוו. אלו “נסיבות מקלות” מאוד משמעותיות אבל עדיין התסכול כבר ניכר בסגאן שהכה ברוגז על הכידון בסיום השלב החמישי.

צריך להזכיר כי סגאן הוא עדיין רוכב צעיר ומחזיק את החולצה הלבנה בבטחה. הוא טיפוס מצחיק ואהוד בתוך הדבוקה ויש לכך עדויות רבות בסרטונים, כמו ההפרעה שלו לראיון עם ניבאלי איתו רכב בעבר שקיבלה אזכור בטוויטר. נותר רק לתהות האם טינקוף-סקסו שרוכבת השנה עבור קונטאדור היא המקום עבור רוכב כל כך כישרוני כמו סגאן שיכול להוביל קבוצה אחרת ולזכות לתמיכה של רוכבים אחרים.

 

החידושים הטכנולוגיים

מצלמות HD

הן ללא ספק השוס של הטור בתחום הציוד. אחרי שכבר ראינו דוגמאות במירוצים קודמים (אם זה צילום סתמי מתלהבים בפעם הראשונה ואחר כך זה כבר משעמם), התחילו השבוע להוציא את הסרטים המעניינים באמת – קטעי הספרינט, המאבק על הפאבה, הסיבובים בתוך הערים והכפרים, דחיפות וסמול-טוק בתוך הפלטון – כל אלו יכולים לתת לנו הצופים משהו מהתחושה של הרוכבים בטור.

הצילום המעניין ביותר בעייני הוא דווקא של הצוותים הטכניים, המנהלים באוטובוס לפני המרוץ ובמכוניות תוך כדי. אלו זוויות חדשות על הטור שזמינות היום ביו-טיוב לכל דורש ובעבר היו נחלתם הבלעדית של עיתונאים עם תגי כניסה. במונחים של תקשורת זו מהפכה של ממש. בחרנו עבורכם את הסרטון של אוריקה-גרינאדג’ מהתאונה של קטע 3, שש דקות של ריצה הלוך וחזור בין רוכבים פצועים ואופנים זרוקות על הרצפה. עוד יום בעבודה של מכונופן בטור.

בצד הביקורת נאמר שדומה שדרושה עקומת למידה, חדר עריכה ותפעול יעילים יותר של כל המערכת הזו כדי שהחומרים האלה ייצאו מהר יותר, וברמה מעניינת יותר ממה שהם יוצאים כרגע. היהלום שם, רק צריך לגלות אותו עם מקצוענות טלוויזיונית כמו שראוי שהטור יקבל. GoPro הודיעה כבר שתהייה מוכנה לשידור חי של ה Footage הזה בתוך שנתיים. זה בהחלט ישדרג את רמת השידור. תארו לכם- מעבר מהמסוק, אל האופנוע, אל המצלמות בתוך הדבוקה… מגניב!

מכשירי ג’י.פי.אס

“המקלות” המכוערים הבולטים מאחורי כסאות הרוכבים והמאפשרים מעקב על גבי מפה באתר http://betalivetracking.letour.fr. למרות שמדובר בחידוש מרענן, המאפשר לעקוב בזמן אמת על מיקומם של כל רוכבי הדבוקה, נתוני המהירות המופיעים חליפות על המסך לא נתנו הרבה בשבוע הראשון ואולי יהיו רלוונטיים מעט יותר בהרים. בינתיים במבט מרחוק הרוכבים נראים כאילו כולם בדרכם למרפאה עם מתקן הכנה לחוקן.

 

2

איפה מפעילים את מנוע העזר? רודריגז מאותגר, סגאן עוזר

 

הבולם האחורי של פינרלו/סקיי

מופיע שוב אחרי שכבר נוסה בפריז-רובה. אם לשפוט על פי פרום אז כנראה שזה מספיק מוצלח גם אם זה לא שובר שיוויון. פרום עבר את קטע 4 הכי טוב שאפשר מבחינתו, וכ-10 ק”מ לסיום היה אפילו בעמדה של התקפה על המועמדים האחרים. זו יכולה להיות תוצאה של שילדה סלחנית יותר, אבל מזג האוויר היבש תרם לא פחות ואולי אפילו יותר. האלסטיות המושגת באמצעות סופג הזעזועים הקצר יכולה להיות מושגת גם באמצעות השילדה עצמה ולכן הבולם הזה הוא יותר רעיון ממוחזר ברמת ביצוע גבוהה מאשר חידוש מהפכני. מעל הכל יש רוכב על האופנים ומה שראינו בקטע 4 זה פרום חדש ושונה מאוד מ-2014.

 

3

השלדה של פינרלו עם סופג זעזועים אחורי – אם לשפוט לפי הביצועים של פרום עשתה את העבודה. “מתקני ההכנה לחוקן” (פודי ה GPS) של הרוכבים מציצים מאחור…

 

הילוכים אלקטרוניים – SRAM ממשיכה בטסטים לקראת השקת המערכת שלה 

טיבו פינו למד על בשרו את ההשפעה של המעבר ממכניקה לאלקטרוניקה. בעוד שמספר הכשלים באלקטרוניקה נמוך יותר, הטבע שלהם הוא פטאלי. במהלך השבוע סבל פינו ממזל רע והתפנצ’ר פעמיים בנקודות קריטיות, אבל כשנגמרה לו הבטריה במערכת ההילוכים כבר ניתן היה לראות את התסכול ואפילו הטכנאי שבא לדחוף אותו קיבל על הראש.

איך מגיעים למצב כזה בקבוצה מקצוענית? יכול להיות כשל בסוללה הנטענת (במערכות החדשות היא בתוך מוט הכסא), כשל בתהליך הטעינה או פריקה מהירה של הבטריה כתוצאה מקצר. בכל מקרה, זה מקרה דיי נדיר של תקלת ציוד שהוציאה (כרגע) את פינו מתמונת המאבק על הפודיום.

מצד שני  Gear Heads יתעניינו מאוד לראות את המערכת המסקרנת בפיתוח של SRAM שממשיכה לקבל זמן טסטינג בתנאי אמת על האופניים של AG2R La Mondiale: זו מערכת אלחוטית לחלוטין שיש בה סוללה נפרדת על כל יחידה, והן מתקשרות בינהן אלחוטית וללא חוטים כלל. כל הסוללות מוצאות כנראה לפוד טעינה, ויש גם חדשנות בממשק המשתמש: השמועות מדברות על הורדת הילוך באמצעות דחיפת ידית המעצור פנימה בצד אחד, והעלאה בצד שני, כאשר העברה של השרשרת מלפנים לפלטה או למטה ממנה- באמצעות דחיפה בו זמנית של שתי הידיות. מעניין, ואולי ישים סוף לדחקות המלגלגות של המקצוענים הרוכבים על שימנו וקמפניולו על רוכבי סראם המכניים עד היום…

 

4

פינו התיקווה של הצרפתים נאבק בירכתי הדבוקה ברוב השלבים בשבוע הראשון. חוסר מזל מתסכל

 

 

סטטיסטיקה

עד כמה השבוע הראשון היה קשה יותר משנים קודמות? הנה כמה מספרים להשוואה:

מספר הרוכבים במרוץ אחרי שבוע ההפרש ביו מקום 1-20 ההפרש בין הפייבוריטים מיקום פודיום סופי בסוף שבוע ראשון
2012 181 1:52 וויגינס לאוונס 0:02 1. וויגינס 0:022. פרום 0:003. ניבאלי 0:07
2013 188 0:25 פרום לקונטדור 0:06פרום לקואינטנה/וולוורדה 0:17 1. פרום 0:082. קואינטנה 0:253. רודריגז 0:33
2014 186 3:29 קונטאדור לניבאלי 2:37פרום – DNF 1. ניבאלי 0:002. פרו 3:293. פינו 3:24
2015 186 2:54 פרום 0:00קונטאדור 0:36קואינטנה 1:56ניבאלי 1:38 ? 🙂

 

כפי שניתן לראות (במגבלות הניתוח הפשטני), מספר הפורשים השנה לאחר 7 שלבים אינו חריג והוא באיזור הממוצע. בפרמטרים האחרים נמשכת המגמה של 2014 בה השבוע הראשון היה מכריע ופתח הפרשים משמעותיים. אפשר לראות כי בשנתיים שלפני זה ההפרשים היו קטנים משמעותית (וכך גם רמת העניין בחלקו הראשון של הטור) אך מספר הפורשים דומה בגלל תאונות בקטעים השטוחים עם מספר רב של רוכבים. אני מקווה שמארגני הטור רואים את הנתונים האלו כמונו וימשיכו לאתגר את הרוכבים עם מסלולים שמעלים את רמת העניין ולא מעלים את רמת הסיכון.

מה שעשה את השבוע הראשון של 2015 מעניין יותר ומבטיח לקראת ההמשך הוא העובדה שיש כשבע קבוצות חזקות מאוד (4-5 של המועמדים ועוד 2-3 של הספרינטרים החזקים) ובינתיים עוד לא פרש אף אחד מהפיבוריטים. המאבק על הצהובה פתוח, המאבק על הירוקה פתוח והמאבק על החולצה המנוקדת עוד לא התחיל. רק החולצה הלבנה נראית כרגע תפורה על סגאן, אבל גם קואינטנה צעיר… גם זה פתוח.

 

5

הטור מעניין והאוהדים מצביעים ברגלים

 

המרויחים והמפסידים של השבוע

מרויחים:

  • אטיקס-קוויקסטפ: התייחסנו עוד לפני הטור להרכב האיימתני שהם הביאו ואכן הקבוצה שלטה בשבוע הראשון ניצחה שלושה שלבים (מרטין בסולו, שטיבר בספרינט בעליה וקוואנדיש בספרינט של חתול רחוב בשלב 7) והחזיקה את הצהובה משלב 4 ועד הנפילה של טוני מרטין.
    בנוסף, בשקט בשקט ריגוברטו אורן ממוקם טוב יותר מהאחרים לקראת השבוע השני. אם ימשיך את כושר הרכיבה מסוף הג’ירו זה יהיה מעניין! אני סופר אותו כמועמד לגיטימי לפודיום. גם הגיבוש הקבוצתי מרשים ביותר לאור העובדה שדחפו כל כך הרבה אגו לתוך אותו אוטובוס. לאחר הפציעה של מרטין ובמקביל הנצחון של שטיבר, קבאנדיש היה כל כך נרגש שאיבד את הלשון בראיון ליורוספורט ובסופו של דבר הפסיק את הראיון באמצע ואמר שהוא “חייב לראות מה עם הכתף של טוני”.

 

11

 

  • יואכים רודריגז הבילתי נלאה ממוקם מצוין לקראת השבוע השני, וגם לקח את הקטע היוקרתי על המור-דה-הוי. שאפו.
  • גרייפל שכבר הספדנו אותו כאן כי הוא “מעבר לשיא” מראה כי עבודה קבוצתית ותזמון מושלם עושים את העבודה אפילו בטור-דה-פראנס. אני עדיין חושב שהוא לא הספרינטר החזק ביותר במרוץ, אבל אם קאוונדיש מאבד את הגלגל של רנשאו פעמיים אז מה זה משנה. הוא הספרינטר המושלם ביותר כרגע ולכן מחזיק את הירוקה בצדק.

 

"קאוו" לוקח את השלב השביעי לאחר ספרינט אגרסיבי

“קאוו” לוקח את השלב השביעי לאחר ספרינט אגרסיבי

 

מפסידים:

  • ניבאלי בראש הרשימה בגדול לאחר שהשלב השני היה סיוט עבורו. בחינה מחדש של פיצול הפלטון בשלב השני מראה כיצד אסטנה נכשלו בהבנת הסיכון ולא הגיבו נכון לפיצול. מצחיק שאסטנה עבדו ממש עד הקילומטר ה-60 בסגירת הבריחה אבל נעלמו אחורה מיד כשנסגרה ופספסו את המהלך המכריע של השלב. אם זה לא מספיק, במשך דקות ארוכות הם נתנו ליורופקאר לרדוף אחרי הפלטון המוביל ולא הבינו את הפער שנוצר. בראיון בשבוע שעבר הצביע רן מרגליות על היתרון שיש לטינקוף-סקסו בקטעים עם רוח צד בעמדת הספורט דירקטור ברכב. לפני המרוץ חשבנו כי יתרון זה יבוא לידי ביטוי בשלב השישי אך למעשה הוא בא לידי ביטוי כבר בשלב השני בעקבות מזג האוויר ורוחות הצד.
  • קואינטנה וקונטאדור גם הם במפסידים. קונטאדור הפסיד קצת פחות זמן מניבאלי, קואינטנה קצת יותר, אבל הם בפירוש לא איפה שרצו להיות. קואינטנה עוד יכול לחזור לתמונה אם יעמוד בציפיות בהרים. קונטאדור תלוי מאוד בהתאוששות שלו וכניסה להרים בפיגור מורידה במשהו את סיכוייו לדאבל. 

 

7

“הכריש” נתן הכל בשלב 4, הפך אותו לקטע לפנתאון, אבל לא הצליח להחזיר את הזמן שאיבד בקטע 2

 

  • טוני מרטין, קאנצ’לרה, נאסר בוהאני – מתאמנים כל השנה לקראת הארוע הזה ומאבדים אותו ברגע. מרטין לפחות ניצח קטע ולקח את הצהובה. קנצ’לרה לקח את הצהובה, בוהאני לא הספיק לעשות כלום. נפילות הם חלק מהספורט, וזו של מרטין במיוחד נראית כמו אובדן ריכוז ריגעי. בכל זאת קשה לראות רוכבים עוזבים את המרוץ עם שברים פתוחים (מרטין) או סדקים בחוליות הגב (קנצ’לרה). במחווה ספורטיבית לטוני מרטין (שכבר יש לה תקדימים) לא לבש פרום את החולצה הצהובה בפתיחת שלב 7.
  • הרוכבים הצרפתים שלאחר שנה שעברה היו לנו הרבה ציפיות מהם, עוד לא פרעו את השטרות. בוהאני בחוץ, פינו מאחור, רולאן נעלם בשבוע הראשון. אולי בהמשך.

 

מובילים את מרטין הפצוע לקוו

מובילים את מרטין הפצוע לקוו

 

שוב אסטנה, שוב כמעט, ופאוליני כוכב עליון

במה שנראה כמו טבעת מתהדקת, הוציא השבוע MPCC שהוא ה- Movement for Credible Cycling “המלצה” לאסטנה לא לכלול את לארס בום בסגל הטור בגלל רמות נמוכות מדיי של קורטיזול. רמות נמוכות של קורטיזול מסכנות את הרוכב ועשויות להצביע על מניפולציה ושימוש בחומרים אסורים. ההמלצה אינה מחייבת ובכלל מדובר בגוף לא רישמי שמידת הרלוונטיות שלו מוטלת בספק, ואכן באסטנה בחרו להתעלם ממנה משתי סיבות. אחת, ההמלצה הגיע מאוחר מדיי ולא איפשרו להם להכניס רוכב אחר לטור כך שהמשמעות הייתה פחות פועל לניבאלי. השניה, בום הוא מומחה פאבה. בפריז רובה האחרון הוביל התקפה שלא צלחה בקרפור-דל-ארב אבל הראה שוב את יכולתו על האבנים. קשה לוותר על עוזר כזה לניבאלי בקטע 4.

בלי להיכנס ליותר מדיי פרטים, קורטיזול הוא סוג של סטרואיד שמשפר ניצול סוכר ועוזר בפרוק שומן ליצירת אנרגיה. בהודאה מאוחרת יותר של אסטנה בהמשך השבוע נאמר כי רמות הקורטיזול של בום חזרו לנורמה. הארגון השעה את אסטנה באופן זמני מה שעלול לגרור צעדים נוספים כלפי הקבוצה, אבל ההתנהלות סביב אסטנה נראית בעייתית יותר ויותר. מצד אחד יש סימנים (לכאורה) להתנהלות לא תקינה ברמה הקבוצתית ומצד שני יש הימנעות של הרשויות מקבלת החלטה לפני או במהלך הטור, דבר שיסתום את הגולל על ניסיונו של ניבאלי להגן על התואר בלי שיש אשמה אישית עליו. נראה שכל החלטה תהיה שנויה במחלוקת אלא אם כן ימצא פתאום “אקדח מעשן” כזה או אחר וחוסר החלטה רק מגדיל את הסיכוי לביזיון בהמשך. UCI במילכוד.

 

10

אסטנה מאחורי BMC על הפאבה. הסאגה נמשכת

 

מסתבר שגם חמורים מתחרים בטור דה פראנס!

וממש לפני סגירת הכתבה ביום שישי בערב יוצאת הודעה כי לוקה פאוליני נתפס על שימוש בקוקאין במקרה הסמים הראשון בטור השנה!! הילד בן 38 וככה הוא החליט לסיים את הקריירה שלו? לפאוליני כל כך הרבה הישגים לאורך הקריירה ובשנתיים האחרונות היה המוביל של קריסטוף בקטושה וניצח קלאסיקה השנה. בשביל מה? הדגימה נלקחה בשלב הרביעי של הטור ולמרות שקוקאין הוא לא סם אסור מחוץ לתחרות הוא נחשב מסייע מנטלית ולהתמודדות עם כאב וברור שאף אחד לא רוצה לעודד רוכבים לרכב איתו… בעבר נתפס תום בונן על קוקאין והושעה ל-3 חודשים. פאוליני כמובן לא הודה (עדיין) ומרח איזה סיפור על מסיבה לפני הטור בה הגיע אליו הסם בדרך של מגע פיזי עם אחד\אחת האורחים\ות… הסבר ציורי בהרבה מהסטייק של קונטאדור. אין גבול לשטויות שהחברה האלה משמיעים כשתופסים אותם.

 

9

המרוץ מנוטרל בשלב 3 לאחר ההתרסקות בפלטון – צעד חריג שנבע מהעדר תמיכה רפואית באלו שהמשיכו לרכב

 

מה בשבוע הבא?

גולת הכותרת בשבוע הבא היא כמובן שלב 10 ביום שלישי והעלייה האמיתית הראשונה בטור. בנוסף זהו יום הבסטיליה, ומאופיין בניסיון של הרוכבים הצרפתים להיכנס להיסטוריה כמנצחים ביום מיוחד זה. לפני יום המנוחה (שני) תנתן עוד הזדמנות אחרונה לשיפור עמדות בקטע 8 (שבת) עם סיום בעליה קצרה ולאחריו קטע 9 TTT גיבעי (יום ראשון). הנג”ש הקבוצתי יכול לשנות את תמונת הדרוג הכללי, יש קבוצות שהגיעו עם הרכב נג”ש חזק מאוד (BMC, מוביסטאר) ואחרות פחות (טינקוף-סקסו).

נמשיך לעדכן ולעקוב כאן ב-BIKEPANEL ובפייסבוק. שתפו ולייקקו!
יניב שור

ומזכירים לכם שוב: הגיבו בתגובות, תעשירו, תצחיקו, תעניינו אותנו ואת הקוראים על אופניים ואולי תזכו במשקפי רודי פרוג’קט- עידו ואבישי כבר זכו. גם לכם יש סיכוי!

HEADER