פאמפטרקים Giant

קבלו את פרויקט מבחני הפאמפטרקים של ישראל ב BIKEPANEL שהצלחנו להרים בעזרת Panaracer: שלחנו את הדור הצעיר של BIKEPANEL, את אור גוב המומחה שלנו לפאמפטרק, תותח דואל סללום, בונה פאמפטרקים מדופלם בעצמו, עם הצלם אלון שם-טוב, לסדרת מבחנים חדשה שמבררת איך נראים הפאמפטרקים של ישראל? מה מצבם ולאן כדאי לנסוע? יצאנו לסיבוב כיף ורכיבה וחזרנו עם תובנות.

לפרקי הסדרה:

  1. PUMP IT UP – פאמפטרק כפר סבא
  2. UMP IT UP – פאמפטרק אלון הגליל
  3. UMP IT UP – פאמפטרק בית אריה 
  4. UMP IT UP – פאמפטרק ובייקפארק מודיעין
מאת: אור גוב
צילם: אלון שם טוב

Pump it up #4 – פאמפטרק ו Bikepark מודיעין

בשונה מהכתבות הקודמות בסדרה הפעם מדובר בפארק אופניים מוכרז, היחיד בארץ. אין עוד פרויקט דומה לו בשום מקום ולכן כנקודת התחלה ראוי לציין לשבח את עיריית מודיעין שהרימה את הפרויקט ושאפו ל Bike Park Israel – דורון אמיץ, ועירא שמש שהפכו חזון למציאות, הביאו את מרק מקלאור לעבוד על מתחם הטייבלים, ואת אדריכל אוטו פרידמן והשת”פ עם IMBA. אם כבר מדברים על גראביטי, אז ניתן לומר שה Bikepark במודיעין הוא מתחם הרכיבה הפורמלי הכי קיצוני שנבנה עד היום, למעט צובייק שהתקיים בעבר ונסגר. הנה וידאו משנת 2006 מצובייק טרום עידן ה HD:

בכל מקרה נחזור לשנת 2015 ונשבח את כל מי שעמל בעבור פרוייקט זה, Bikepark מודיעין הוא פארק פתוח שלא עולה כסף למשתמש, למרות שהושקע בו הרבה מאוד כסף. בפארק ניתן למצוא שני מתחמי פאמפטרק בעלי אופי שונה: Flow trail שמטרתו להכיר לרוכבים את המושג שנקרא “סינגל”, מספר דרופים וSkiny lines, ואולי גולת הכותרת – מתחם הTable jumps המכיל שלוש שלוחות שונות ברמות שונות.

הנה הוידאו שלנו ממודיעין:

הפאמפטרקים:

המסלול הירוק מתפתל לו ימינה ומשמאלה ללא תבנית מסודרת החוזרת על עצמה, הוא מאופיין באלמנטים נמוכים יותר מההקפה השנייה ולכן הוא מתון יותר. המידות שאספנו בעבורו בסיבובים- שיפוע 45 מעלות, גובה 50-120 ס”מ, מרחק מקצה אל קצה 6 מטר. הרולים- גובה 25-30 ס”מ, רוחב 150 ס”מ, מרחק מקדקוד אל קדקוד 2.80-3.30 ס”מ. ההקפה הירוקה מאפשרת שימור מהירות קבועה, כלומר יש בה יכולת יצירת אינרציה טובה הנובעת ממתארים די זהים ברולים ובברמים ופרופורציות נכונות בשילובים בינהם.

IMG_2833

המסלול האדום בניגוד לירוק הוא בהחלט מסלול תבניתי ובברור יותר בצורת הספרה 8. מבנה זה כולל במות יציאה בשני קצוות המסלול אשר מאפשרות יציאה במקביל של כמה רוכבים מכיוונים שונים. בצורה עצמאית ניתן לשלב כמה קומבינציות אך מה שמעניין באמת הוא אימון דואלי של ראש בראש בשתי הטבעות הזהות, או לחלופין תחרות ראש בראש שנותנת הרבה אקשן לקהל ומוציאה את המיץ מהרוכבים. מה שמאפיין את האדום הוא אלמנטים גדולים – הכי גדולים שנתקלנו בהם עד כה: שיפוע של 50 מעלות בסיבובים, וגובה של 1.30 מטר. המרחק מקצה לקצה: 6 מטרים. הרולים בגובה 30-35 ס”מ ומרחק מקודקוד לקודקוד הוא 2.7-3.1 מטרים. IMG_2908

הבעיה היחידה שמצאנו שם בשני המסלולים הם רולים חדים מדי שהופכים בעייתיים במהירות גבוהה וגורמים לגלגל האחורי לקפץ. בנוסף בהקפה האדומה יש צפיפות גדולה מדי של רולים. בהקפה הראשונה זה מגניב – אלמנטים גדולים שלא נראו כמותם עד כה, אך עם הזמן הבנו שלא בכל מהירות זה מגניב.

אם לסכם את תחום הפאמפטרקים במודיעין, ניתן לומר כי ההקפה הירוקה מאופיינת בזרימה יותר טובה, פחות מרתיעה ומתאימה לכל טווח המשתמשים. ההקפה האדומה מאופיינת באלמנטים גדולים, חוויה מעניינת ושונה מכל פאמפטרק אחר שביקרנו בו אך מתאימה יותר לרוכבים עם ביטחון וטכניקה.

IMG_2883

ה Flow Trail

ניתן לרכב את שתי ההקפות (הירוקה והאדומה) תוך מעבר די שוטף ביניהם. לאחר מכן תוכלו להתנסות בשאר המתקנים שנבנו שם. אנחנו ממליצים להתחיל בהכרת מסלול הFlow trail בתור חימום לפאמפטרק. מטרת הFlow trail היא להעניק חווית רכיבה קלה וידידותית של הרוכב בסינגל (תוואי רכיבה צר). תוך כדי הרכיבה בסינגל (flow trail) תוכלו לראות היכן ממוקמים שאר המתקנים בפארק ולהתנסות בהם.

IMG_2872

Skiny Lines

במודיעין יש סקיני ליין מרכזי מקורת עץ שמכיל כמה פיתולים ושינוי גובה- זהו הנתיב שאהבנו ביותר מבין כל הskiny lines שהתנסנו בהם עד היום בארץ. יש עוד: סקיני ליין מסולע בצורת גבעה, ושלוש שלוחות קצרות עשויות קורת עץ- קוו ישר, מפותל מעט, ומפותל מאוד.

סך הכל אתם מקבלים חבילה מגוונות של נתיבי רכיבה צרים אשר ללא ספק יגרמו לכם להתאמץ כדי להישאר על האופניים, וזה אימון נהדר לשליטה באופניים ושיפור הטכניקה.   

 IMG_2862

Table Jumps

אחרי הפאמפטרקים, שלושת נתיבי הTable jumps אמורים להיות גולת הכותרת של הפארק. לצערנו, מאחר והגענו כחצי שנה לאחר פתיחת הפארק נתקלנו בבלאי שנוצר מחוסר תחזוקה של המקפצות. הרעיון המקורי הוא נהדר! שלוש שלוחות של טייבלים בשלוש רמות קושי שונות, במת תנופה בגבהים שונים לפי השלוחה שהנתיב מוביל אליה וברם שמחכה בסוף רצף הטייבלים. 

במת הזינוק והברמים נשארו במצב מצויין מאחר והם מצופים באספלט… ואילו הטייבלים נפגמו עם הזמן וחלקם נעשו בלתי אפשריים לצליחה. ישנם רולים המשולבים בין כמה טייבלים במסלול, אהבנו את השילוב בין השניים, אשר מאפשר לצבור מהירות על ידי עבודת גוף ולא בדיווש- חינוך נאות לרוכב טכני. השלוחה הקטנה ביותר בנויה היטב מבחינת שיפוע הקיקרים (היציאה של הרמפה) והמרחק בין הקיקר לסלופ (נחיתה).

IMG_2995

השלוחה האמצעית היא מאתגרת אבל עדיין אפשר להפיק ממנה קצת אדרנלין לעומת השלוחה השלישית. על מנת לעבור את המרחק הדרוש בכמה מהטייבלים בשלוחה זו על הרוכב לדעת להפיק מהתנופה שלו אנרגיית גובה, לא משהו שכל רוכב הבין כיצד ליישם עדיין. זה נובע מקיקרים שטוחים ששולחים את הרוכב בעיקר לרוחק אך לא לגובה. מאחר והמהירות פוחתת תוך כדי המסלול היא איננה מספיקה עבור נחיתה של הרוכב בסלופ.

השלוחה השלישית מעניינת מבחינת הצורה וויזואלית שלה והרעיון שלה, אך הבלאי הגבוה וחוסר התנופה המורגש כבר באמצע השלוחה מונע מהרוכב לבצע את מה שתוכנן בעבורו. במקום קפיצות הנתיב הפך לרצף של עליות ומורדות. אולי בפתיחת הפארק כאשר לא היה בלאי כלל היה ניתן להפיק הנאה משלוחה זו שהקונספט שלה מעניין ומאתגר-טייבל גדול באמצע שמחייב פניה שמאלה באוויר, נחיתה לברם ימינה שמוביל לעוד ירידת תנופה וטייבל ארוך לסיום.

IMG_2981

Drops

דרופ הוא סוג של קפיצה עם איבוד גובה מהיר. בניגוד לסוגים אחרים של קפיצות אשר לוקחות את הרוכב קדימה ולמעלה, דרופ שולח את הרוכב למטה. הטכניקה הדרושה לצליחת אלמנט זה שונה מהטכניקה הדרושה בטייבלים למשל, ולכן חשוב להכיר את שני הסוגים השונים הללו. בפארק קיימים שני דרופים שהגישה אליהם במגמת ירידה המייצרת מהירות די גבוהה והנחיתה היא לדרך ישרה(flat) אשר דורשת יכולה ספיגה טובה של המכה מצד הרוכב. היינו רוצים לראות לפחות עוד דרופ נוסף בסגנון של אלון הגליל שמתאים יותר לרוכב מתחיל- גישה ישרה המאפשרת שליטה במהירות ונחיתה במגמת ירידה המקלה על עומס הנחיתה מהרוכב.

למי מתאים הBikepark במודיעין?

הפארק מתאים לכל מי שהתחיל לרכב בשטח, רכש יציבה טובה על האופניים ורוצה ללמוד לעבור מכשולים בצורה נכונה. בנוסף כמובן שהפארק מזמן אליו את הרוכבים המנוסים ורוכבי הגראביטי שמסוגלים למתוח את גבולות חוקי הפיזיקה.

היפה הוא שהפארק לא מגביל את רמת הרוכב: ככל שהרוכב מנוסה יותר כך יוכל בצורה אישית לאתגר את עצמו יותר על אותו המסלול. לרוכבי שטח מתחילים או בינוניים ברמתם הטכנית היינו ממליצים לבקר בפארק מספר פעמים עם ליווי של מדריך טכני שיזרז את הלמידה שלכם. בהתאם הפארק הזה הפך למוקד עלייה לרגל לקבוצות אופניים לילדים מרחבי הארץ, שמגיעות לפה בהובלת המאמנים שלהם מדי פעם ועוברות יום אינטנסיבי של הדרכות טכניות בסביבה מאוד נוחה, צפופה, וכייפית. מאמני קבוצות אופניים לילדים (ומבוגרים)- עוד לא לקחתם את הקבוצה שלכם לפארק? עדיין לא מאוחר…

IMG_2802

איך יודעים שבא אביב? מסתכלים סביב סביב..

בפארק האופניים מתחם חניה גדול נבנה בעבור אלו הבאים מחוץ למודיעין (ראוי לשבח). תוכלו למצוא שם ברזיית מים או שניים, ולא שכחנו את מתקני הכושר העירוניים למי שמעוניין בהשלמת האימון (מחוץ לאופניים) בתום הרכיבה. רק שירותים מעט חסרים. השטח המוצל הוא מצומצם מאוד ואינו בתוך הפארק עצמו אלא בסמוך לו, היינו רוצים לראות בהמשך אזורים מוצלים בתוך הפארק, בכל זאת מזרח תיכון…

מסביב לפארק מספר עמודי תאורה אשר אמורים לספר אור לרכיבה גם בשעות הערב (לא היינו בערב על מנת לבדוק אבל אנו מניחים שזו היא תאורה מספקת ומהווה פתרון טוב לתקופה החמה של השנה). מבחינת הגימור הכללי, הפארק קצת חסר, וכמה גדרות מרשת ברזל ניצבים במקומות שונים- וזה נותן תחושה כאילו הפארק עדיין בבנייה. אין מספיק צמחייה לטעמנו מה שמפחית את כמות הצל, ומעלה את רמת הסינוור, בייחוד בגלל האדמה הלבנה שממוקמת בכל מקום. הרבה ילדים רוכבים בלי משקפי שמש ובקיץ הישראלי – זה על גבול המסוכן לעיניים.

אגב תוכלו למצוא גם סקייט פארק במודיעין, גם הוא בשכונת מוריה כמה דקות רכיבה מהבייקפארק.IMG_2732

לסיכום

הפאמפטרקים נשמרו במצב מעולה, האספלט עושה את שלו ונראה שצריך הרבה יותר מחצי שנה עד שיזדקק לתיקון, ומאותה סיבה גם הברמים המפוזרים בפארק במצב מעולה. הטייבלים עשויים מתערובת אדמה מסוימת שיש לה בלאי גבוה, מספר בורות היוצרים נתיב רכיבה משובש ושחיקה מתמשכת של הליפ (קצה הרמפה) מונעים מהאלמנט לעבוד כראוי. המקום מחכה לשיפוץ חשוב במתחם הקפיצות.

מדובר בתקדים אדיר, ראוי לציון, שאפו ותשואות – לראשונה פארק אקסטרים שמביא לרוכבים מכל הרמות, כולל המיומנים יותר, אפשרות להנות במתחם עירוני מסודר. רוכבים – האחריות לא להיפצע היא עליכם. אל תרכבו מעבר לגבולות היכולת שלכם ואל תעשו שטויות. אם קרה משהו – קחו אחריות אישית ואל תחפשו אשמים. כל אחד כזה שלא לוקח בחשבון את הסיכונים בפארק אקסטרים מסכן את המוכנות של הרשויות להשקיע במקומות האלה ופוגע בכל הרוכבים בארץ!

הציונים:

  • אורך וגיוון: 8 (30%)
  • מתאר:  6 (25%)
  • זרימה: 6 (25%)
  • גימור ותחזוקה: 5 (10%)
  • סביבה: 6 (10%)

השורה התחתונה:

אהבנו יותר: הגיוון שבפארק, אלמנטים גדולים וקטנים המתאימים לרמות שונות.
אהבנו פחות: הגימור של הפארק כולו, התחזוקה של הטייבלים, מתאר הרולים והסביבה( היעדר צל, מים ושירותים)
ציון BIKEPANEL לבייק-פארק מודיעין – 6.5 (* הציון הפעם הוא לכל הפארק ולא ציון ממוקד לפאמפטרקים שבו).

מאת: אור גוב
צילם: אלון שם טוב

אור גוב איש אופניים- רוכב אול מאונטיין ודאון היל, אשף פאמפטרק (וגם השתתף בבניית כמה כאלה) חובב הרפתקאות מדריך ותלמיד כאחד. אור הוא הכי צעיר במערכת, אבל כולם היו רוצים ללמוד לרכוב כמוהו – רוכב על עם שליטה מדהימה באופניים על הקרקע עם שני גלגלים, עם גלגל אחד, או בלי שאף אחד מהם נוגע בכלום.

IMG_2824

בחסות פאנארייסר

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים