רוכבים משקיעים אלפי שקלים בציוד, שדרוגים וקניות, אבל רבים עדיין לא עשו סדנת רכיבה טכנית. עד כמה שאנחנו אוהבים ציוד ואופניים, לטעמנו סדנת רכיבה טכנית היא השדרוג החשוב ביותר לרכיבה. כל רוכב, לא משנה מה רמתו, ייצא רוכב טוב יותר מסדנה כזו, בין אם אצל תום או אצל המדריכים המוכרים האחרים.  

תוכלו להתקשר עם תום בר בטלפון 054-940-8969. בימים אלה הוא מדריך בעיקר ביער עופר שבכרמל. תום כותב אצלנו ב BIKEPANEL כבר תקופה ארוכה, ולאחרונה גם העביר לכל הפאנליסטים סדנה (בחופשת האופניים האולטימטיבית בלבנדרין). נפגשנו איתו לשיחה על ההדרכות, ואספנו כמה תובנות מהמשתתפים: כל אחד מספר פה מה התועלת שהוא קיבל מהסדנה.

צילומים: יוג’ין לויט, עופר עברי
מאת: מערכת BIKEPANEL

אבל קודם – בירה ושיחה עם תום:

כמה מילים על תום בר

בן 31, גר עם חברתו סיון במושב הבונים. די מהר לאחר שנכנס לאופניים (לפני כ 15 שנה), החל להימשך לתחום הטכני – וספציפית לענף הטריאל. זה תחום שהיה בחיתוליו בארץ. תום נכנס לעניין לעומק, ושכלל את היכולת שלו, תוך שהוא חובר לשרון תרשיש וביחד הם גם מופיעים ועוסקים בטריאל. מכיוון שהוא החל בזה לפני רכיבת השטח, הוא מביא זווית ייחודית להדרכה הטכנית, ואת גישת פירוק התנועה והאינדיקטורים הפיזיים להדרכה.

את ההדרכות החל ב 2010, והתמקצע בזה: בלימוד עצמי, בעבודה ב”עז הרים”. לאחרונה החליט לעלות מדרגה במקצוענות ונסע במיוחד למכה של הדאונהיל – לקורס בוויסלר קנדה, למדריכי אופניים (PMBI רמה 1 ו 2) שמכשיר הדרכה לכל הרמות מא’ עד ת’ כולל דאונהיל ורכיבה תחרותית. תום מרגיש שהקורס שידרג בצורה דרמטית את היכולת שלו להבין כל מאומן בצורה אישית ולבנות את הדרך הייחודית אליו.

image5

הנה כמה תובנות מהפאנליסטים שהשתתפו בקורס:

יניב שור – עמידת מוצא כולם כבר יודעים. אז זהו שלא!

כבר עשיתי כמה סדנאות רכיבה, ולא חשבתי שדווקא עמידת המוצא שלי הולכת להשתפר. בסך הכל, זה הדבר הכי בסיסי. מסתבר שלעמוד על האופנים עם ברכיים כפופות זה דבר אחד ולהגיע לעמידה הנכונה באמת זה דבר אחר.

עמידה נכונה על האופנים זה עניין של ניואנסים שתום מצליח לשים עליהם את האצבע: החל מכיוון האופנים עצמם, דרך חלוקת המשקל ועד גובה העמידה. ראיתי שברגע שעומדים נכון, קל יותר לצאת למצבים אחרים כמו סיבוב או מנואל ולחזור לאותה נקודה – את ההשפעה על החיבור לאופנים והזרימה עם תוואי השטח מרגישים מיד. בהמשך עמידת המוצא הנכונה עוברת יותר בקלות גם למנואל ואז כבר לומדים לעוף – כיף!  

שבוע אחרי הסדנה חזרתי למסלולים המוכרים בבן שמן והרגשתי הבדל משמעותי, שמעבר להנאה ברכיבה יש לו גם היבט בטיחותי, תוצאה של מיקום נכון של משקל הגוף. הזרימה עם האופנים ותנוחת הרכיבה קיבלו פשוט קפיצה קדימה ומבחינתי זה המבחן האמתי של סדנת רכיבה טכנית. מומלץ ביותר.

IMG_0361

יניב שור – בד”כ כבישון

גיא שחר – עמידת מוצא גבוהה (“ניטרלית”)

למדתי מתום שבנוסף לעמידת המוצא שכולנו מכירים, ברכיים ומרפקים כפופים מעט החוצה, עקבים למטה והגוף קפיצי ומאוזן קדימה-אחורה, קיימת עמידה נוספת – עמידה מנהלתית. כשהשביל לא טכני מותר, בעצם מומלץ, לעמוד גבוה ובנוחות על הפדלים בלי כיפופים מיוחדים של הגפיים וללא עבודה על קפיציות. זה נותן לגוף מנוחה, מעניק לתחת מזור ולעיניים נקודת ראות גבוהה יותר על המשך השביל.

מעבר לחוויה הלימודית תום גם בחור עם שכל וחוש הומור וכיף להקשיב לו, והכי כיף פשוט להסתכל עליו רוכב, כל דרופ או סלע הופכים להזדמנות להדגים יכולות על של רוכב טריאל. אהבתי.

תום מדגים עמידת מוצא

תום מדגים עמידת מוצא

צור חלמיש – תן לי מנואל

הסדנה האחרונה אותה עברתי, הייתה כחלק מקורס מדריכי אופניים והתמקדה באיך ללמד טכניקות רכיבה בסיסיות בכביש ובשטח. הסדנה של תום מאידך, הייתה קראש קורס דחוס עם שלל טכניקות מתקדמות באופני הרים. זו הייתה טעימה נהדרת של מה שנותן מר בר אם כי עבורי עם טיפה בעיית קשב קלה זה היה דחוס מדי. סדנה אמיתית מתפרשת על יותר פגישות כי לא מלמדים את כל התורה על גלגל אחד. האמת שתום מסוגל פשוט להישאר על גלגל אחד וזה ה-Take Away העיקרי שלי.

למדתי שטכניקת המנואל היא טכניקה שימושית ביותר; כשאתה רוצה לעלות סלע ויש לך קצת מהירות – תן במנואל, כשאתה נתקל בדרופ (בשלל מהירויות גישה) – תן במנואל, כשאתה יוצא מסיבובים מסוימים – תן במנואל, כשאתה רוצה להרשים את הבנות – תן במנואל!
בזמן ההסבר ופירוק התנועה לתום יש אפילו מילה ייחודית לכך: “דחיספה” –  קודם דוחסים את מרפקים, ברכיים ובולמי זעזועים ובשחרור דוחפים את האופניים קדימה עם הרגליים. דחיספה: קל להגיד, צריך להתאמן. למדתי על ה-Sweet Spot, אותה נקודת שיווי משקל על גלגל אחד שמגיעה גבוה גבוה הרבה לפני נפילה אחורה.  חוצמיזה שעם ליטוף ברקס אחורי לא נופלים.

אצלי במועדון VELOCITY הילדים החלו לתרגל וגם נארח את תום איזה יום כדי לעשות זאת מושלם. הם עוד בגיל המתאים להתאמן אלף פעם עד ההצלחה. אתם תנו לעצמכם מתנה גדולה ולכו לקורס אצל מר בר.

אולי תצאו עם מניואל כזה

אולי תצאו עם מניואל כזה

חן שרייבר – סדנה רשמית ראשונה לכבישון!

כשהתחלתי לרכב שטח בשנה שעברה, רציתי ללמוד טכניקה ומהר. אני חושב שבהתאם לזמן שהיה לי למדתי מאוד מהר בעיקר מחבריי רוכבי העילית בשטח – גיא לשם, בנימין שמידט, אופק חסון. אבל בסדנה רשמית עוד לא הייתי ואני חייב לציין שתום נתן לי חוויה שלא ציפיתי לה!
קיבלתי סדרת טכניקות החל ממנואל (שאני עדיין לא יודע), לעמידת מוצא (יודע היטב) ופניות טכניות. תום הצליח להסביר את היסודות עד לרמה התחושתית. למשל, על מנת להסביר מנואל, תום הרים את חלקינו בדיוק אל ה Sweet Point נקודת שיווי המשקל. שם הוא עזב לשבריר שניה בצורה מעולה כדי שנרגיש את הבאלנס. אין ספק שאם הייתי ממשיך לתרגל ולתרגל ולתרגל עוד במקום לברוח מיד חזרה לכביש, הייתי מטמיע את העניין עד עכשיו…

אני לא חושב שהרבה מדריכים היו מצליחים להדריך אותי בלי שיהיו לי קוצים בתחת (“נו די לדבר בוא נרכב”). תום בהחלט הצליח לתפוס את הקשב שלי!

image4

מאור רביב – לשמור על ה-Flow

זו לא הפעם הראשונה שאני משתתף בסדנת רכיבה. כבר יצא לי לעבור מס’ סדנאות עם תום ומדריכים נוספים. אני לא מגדיר את עצמי כרוכב מתחיל ועדיין בכל פעם שאני משתתף בסדנה אני לומד עוד דברים חדשים ומתקן הרגלים ישנים. אז ההמלצה הראשונה שלי היא שגם אם אתם רוכבים מתקדמים, התרעננו בסדנה, תמיד יש מה ללמוד ולשפר.

אחד הדברים שחשוב לרוכבים טכניים הוא שמירה על “זרימה” ברכיבה, כלומר לא לשבור את המומנטום של הרכיבה על השביל בגלל אלמנט טכני כזה או אחר ואולי אפילו לנצל את האלמנט לטובתך. אחד הטריקים שתום לימד היה שימוש במנואל ביציאה מסיבוב כדי להגביר בחזרה את המהירות שאיבדנו בסיבוב וכך לשמור על “הזרימה”.

טיפ נוסף מתום הוא שכל הזמן צריך להתאמן. נכון שאנחנו לוחמי סופ”ש ועד שמגיעה הרכיבה המיוחלת אנחנו רוצים לשרוף את השבילים. אבל כן נסו להתאמן בזמנכם הפנוי או לפעמים על מקטעי הסינגלים בזמן רכיבה. כי אם לקחתם סדנה עם מדריך זה טוב מאוד, אבל ליישם את שיעורי הבית בהמשך זה מצוין.

ניצן פפיר ותום בר מדגימים שליטה

ניצן פפיר ותום בר מדגימים שליטה

גיאחה – פופיק מסתכל לסיבוב!

כבר עברתי כמה וכמה סדנאות, ותמיד, בכל אחת מהן הרגשתי שיפור ברכיבה שלי. אם אני יוצא עם היבט אחד בכל פעם כזו ששיפרתי – זה מעולה. הפעם ההסברים של תום בסיבוב שחררו אצלי משהו מרכזי – איך לשלוט בשפת הגוף בסיבוב. בסדנה קודמת שערכתי עם מדריך אחר, הדגש היה על התפתחות התנועה בסיבוב אבל נשארתי עם לקות סגנונית שתמיד חדרה לתמונות – הברך הפנימית שלי מתעקשת להצביע על השלדה, ולא לכיוון הסיבוב. תום התבונן בי לוקח את הפנייה, וזרק טיפ אחד ששינה הכל: “להסתכל עם הפופיק לסיבוב”. מעכשיו, הפופיק שלי ואני נמצאים בשיח מודע זה עם זה, בכל פעם שאני רוכב בשטח.

גם יוג’ין מתלונן בכל פעם מחדש על התקלה שלי עם הברך. כשהוא ראה אותי מסתובב הוא מיד עלה על כך שהצלחתי לתקן. כעת מה שקורה זה המשך תרגול.

אגב, כשמשנים משהו מהותי ברכיבה, המהירות דווקא יורדת, ואני רוכב לאט יותר. בשיטה הקודמת בה פניתי השארתי רגל אחת בנקודה הנמוכה ביותר על הקראנק, מה שאפשר לי להוריד את מרכז הכובד, אבל יצר את הסגנון הלקוי עם הברכיים. כדי להסתכל עם הפופיק בסיבוב אני צריך להשאיר את הקראנק אופקי, ואני איטי יותר בקטעים טכניים. התהליך לא הסתיים, אני בהסתגלות ודגש על שיפור גם של שיטת פניה זו, אבל מקווה שזה ילך וישתפר בהמשך.

image3

הפופיק של גיאחה יצא לסיבוב

מי צריך לבוא להדרכה טכנית?

שאלנו את תום, וכמו מדריך מנוסה עם הרבה שנות הדרכה ואימון טכני יש לו תשובה מנומקת: האנשים שמגיעים להדרכה טכנית לשיפור רכיבת השטח על אופניי ההרים מתחלקים לשלוש קבוצות:

  1. רוכבים ותיקים שמרגישים תחושת מיצוי ברכיבה או “תקועים” עם הרגלים טכניים פחות טובים. הם רוצים להעשיר את רפרטואר כלי העבודה שלהם ברכיבה, ולעבור (תרתי משמע) את המכשול. רוכבים  מקבוצה זו לרוב מגיעים עצמאית עם התובנה או דרך המלצת חברים לרכיבה.
  2. רוכבים מתחילים, שרכשו זה עתה אופניי שטח ומבינים שאפשר ללמוד בצורה יעילה ומהירה עם מדריך מקצועי ולא לבד דרך ניסיון, כואב לעתים, ולא מובנה.
  3. רוכבים מנוסים ואמיצים שנפלו ונפצעו. מה שלצערי קורה לכולנו כי בדו גלגלי זה לא “אם” אלא “מתי”. אלה גידלו פחד על האופניים וצריכים חיזוק טכני ומנטלי.

קיצר, צלצלו אל תום טריאל בר 054-940-8969 לבדיקת אפשרויות עבורכם.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

צילומים: יוג’ין לויט, עופר עברי
מאת: מערכת BIKEPANEL