שלב תשע של הטור דה פראנס תוכנן להיות דרמטי. לא בכל שנה משולב קטע טיפוס כל כך קיצוני באמצע המסלול, ללא יום מנוחה ועוד עם סיום בירידה. מתכנני המסלול כאילו אמרו – אם מישהו חושב שהוא חזק מכריס פרום וסקיי, אז בבקשה. מה שהתחיל בציפייה לדרמה, הסתיים כטלנובלה, עם דם, יזע ודמעות. לצד הכאב והטירוף היה מרוץ משובח ביותר. היה גם מתח, גם שערוריות (ארו-פרום) וגם דיון טקטי מעניין (אסטנה-פרום), והנצחון של אורן מעולה.

כתב: יניב שור
תמונות: ASO
רפאל מייקה

רפאל מייקה

יום עמוס התרחשויות בשלב תשע הסתיים בסופו של דבר בניצחון דחוק ומפתיע של ריגוברטו אורן (קנונדייל). אורן חזר לעצמו קצת אחרי שאף אחד כבר לא ממש ספר אותו. רוכב מצוין, שנעלם בשנתיים האחרונות הבריק פתאום בשלב שכנראה התאים לו מאוד. אורן לא היה היחיד שהבריק, גם צמד הצרפתים ברדה את ברגיל עשה כבוד למקומיים. ברגיל היה על סף נצחון אחרי יומיים קשים בהרים בהם בילה רוב הזמן בראש המירוץ.

 

הטירוף בצד הדרך - חלק מהטור

הטירוף בצד הדרך – חלק מהטור

מה עושה את המירוץ למסוכן – הרוכבים או המארגנים?

לא נראה שלזה ציפו מארגני הטור ביציאה ליום המנוחה. השורה התחתונה של קטע תשע היא שני רוכבים שהיו בעשירייה הראשונה ונפרדו מהמירוץ על אלונקה – ריצ’י פורט (BMC) וגראיינט תומאס (סקיי). רוכבים אחרים שהיו רלוונטיים לדרוג הכללי התרסקו והפסידו זמן רב – בעיקר קונטדור (טרק) ודן מרטין (QSF). רפא מייקה (בורה) מלך ההרים של שנה שעברה התרסק ונאלץ לעזוב במהלך יום המנוחה. ואחרון חביב – ארנו דמאר (FDJ) שהיה התקווה הצרפתית לחולצה הירוקה פשוט לא עמד במגבלות הזמן…

התרסקויות הן חלק מהמירוץ ותמיד היו, אין בזה חדש. בכל זאת מי שצפה במירוץ כמאה קילומטרים לסיום ראה את הרוכבים מתאבדים על ירידה צרה, רטובה לפרקים ומתפתלת בין העצים. יש ירידות שגורמות לך לכסוס ציפורנים במתח, הירידה הזאת גרמה לי לזוז בחוסר נוחות על הכיסא. זה היה קרוב לסיכון מיותר שלא נכון להכניס אליו רוכבים מקצוענים.

דן מרטין אמר במרירות אחרי המירוץ “מארגני הטור קיבלו מה שרצו”.

רפא מייקה טען שאפילו המכונאי שלו החליק כשבא לסדר לו את האופנים.

לריצ’י פורט היה הרבה מזל כי נפילה כמו זו שסיפק בירידה האחרונה לא רואים כל יום.

יש פה נושא מעניין – מי עושה את המרוץ מסוכן? הרוכבים או המארגנים? כנראה שהתשובה קצת בשני הצדדים. בנגש זה היה וולורדה שהתאבד על הסיבוב אבל המארגנים לא דאגו לגדרות פחות אלימות. בשלב 9 היו אלו רוכבים של Ag2r שהתאבדו בירידות (שהם מכירים היטב כי זה האזור בו ממוקם מטה הקבוצה) ויצרו את הסכנה.

פורט עשה את הירידה האחרונה 4 פעמים בקצב מרוץ(!) ועדיין נפל אתמול, כי מספיקה טעות קטנה. זה הספורט – זה ספורט ברוטאלי ודרמתי ביותר ואין אף ספורט אחר שמעניק לצופה כזו סערת רגשות בכזה פרק זמן קצר. בגלל זה אנחנו אוהבים מרוצי אופניים ובוכים עם ועל הרוכבים בו זמנית.

חגיגה צרפתית

חגיגה צרפתית

איזו קבוצה הגיעה למירוץ חוץ מ Sky?

מעבר לתחרות האישית שמתפתחת בין מטפסי על בשלב כל כך קיצוני, שלבים 8-9 היו גם נקודת מבחן לתחרות הקבוצתית. האם יש קבוצה שמסוגלת לאתגר את סקיי?

הייתה נקודה בשלב 8 שהמצלמה נדדה בין גרג ואן אברמט (BMC) בקבוצת הבריחה, לביו קוויטובסקי (סקיי) בראש הפלטון. הבמאי לא יכול היה לסדר השוואה יותר מחודדת בין סקיי ל-BMC. סקיי הגיעו למירוץ עם מטרה אחת, להמליך שוב את פרום. גם קוויטובסקי שועבד למטרה הזאת. BMC לעומת זאת לא ממש הגיעו לתמוך בריצ’י פורט. לכן לואן אברמט היה כרטיס חופשי להיכנס לבריחה בשלב שבו אין לו סיכוי ממשי לנצח (יותר מדי טיפוס בשלב 8 אפילו בשבילו).

דוגמא נוספת היא ניקולא רוש – הוא הלך בשלב 8 ולא היה קיים בשלב 9!!! והוא אחד מטובי המטפסים של BMC יותר מ גרג ואן אוורמרט. במירוץ כמו הטור דה פראנס אין 90% תמיכה, יש רק מאה אחוז.

מוביסטאר התאדו לגמרי, אין לי הסבר טוב לזה. אולי ההתרסקות המוקדמת של וולוורדה בנג”ש של שלב 1 השפיעה עליהם, או שהם ידעו מראש שקינטנה לא בכושר. בכל מקרה לא ראו אותם מספיק בראש המירוץ. בלי הערך המוסף של הקבוצה, קינטנה נשאר מחוסר כלים ונראה עייף, כבוי וחסר בטחון.  

הקבוצה היחידה שנראתה עובדת לצד סקיי הייתה טרק של אלברטו קונטדור, אבל קונטדור לא מהווה יריב שקול לכריס פרום ב-2017.

הרכבת של סקיי בדרך לשאמברי

הרכבת של סקיי בדרך לשאמברי

בית השחי של פרום

פאביו ארו התקיף בעליה האחרונה בדיוק כשפרום הרים את היד בגלל בעיה מכנית. הוא עבר כל כך קרוב אליו שביורוספורט אמרו שהוא יכול היה להריח לו את בית השחי… ראה או לא ראה? הוא טוען שלא ראה, במצלמות זה נראה אחרת. בסופו של דבר זה לא ממש משנה כי לא הייתה לזה השפעה על המירוץ. רק נשאר טעם רע של התרופפות הכללים הבלתי כתובים. ומי סגר וביטל את הבריחה הזו ודאג להוריד את הקצב ושיחכו לפרום? ריצ’י פורט ודן מרטין (קארמה איז א ביצ׳, אהה?). כמה שיחות כעוסות בדבוקה כתף אל כתף, ולאחר מכן ארו שרצה להגביר את הקצב נראה כבר חסר בטחון וניכר שהוא הבין היטב שהיה פה מקרה אומלל מבחינתו.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

אסטנה מגישים את המירוץ לכריס פרום

בסיום שלב תשע פאביו ארו רק 18 שניות מאחורי פרום, זה יפה, זה מבטיח, אבל זה רק חלק מהסיפור.

הסיפור המלא הוא שאסטנה לא עובדת כקבוצה. לכאורה אסטנה במצב מצוין – אחרי שוולוורדה (מוביסטאר) וגראיינט תומאס יצאו מהמירוץ, רק באסטנה יש שני רוכבים של טופ 10 – ארו ויעקב פוגלסנג. הבעיה היא שמשהו שם לא מתחבר ושני החברה האלה פשוט לא עובדים ביחד.

הדברים הגיעו לאבסורד מוחלט בסיום שלב תשע כשארו ופוגלסנג מצאו עצמם עם פרום על מישור של 12 ק”מ בסיום הקטע. היה יותר ממתבקש שפוגלסנג יברח ופרום יאלץ לסגור את הבריחה בעצמו ולהוביל את ארו, אבל משום מה זה לא קרה: החבורה המובילה עבדה לפי התור מנסה לשמר את המרחק מהקבוצה הרודפת שכללה את דן מרטין ולתפוס את רומן ברדה מקדימה. יכול להיות שארו היה על הקצה, יכול להיות שהם ניסו לחזק את האחיזה שלהם בפודיום לפני שהם מאתגרים את פרום. רק שסיטואציה כזאת נוצרת פעם אחת במירוץ ומי שמפסיד אותה לא בטוח שיקבל עוד צ’אנס. אתה מבודד את מוביל המרוץ, יש רוכב שמסכן את מעמדו (ברדט) ואז הם עזרו לו! די לא יאומן – הם היו צריכים לשבת עליו ולתת לו למות מקדימה ואז לקחת את שניות הבונוס. טעות קשה.

פרום בראש, ואנשי סקיי מאחור מתכננים את הטעות

פרום בראש, ואנשי סקיי מאחור מתכננים את הטעות

ריגוברטו אורן  

אורן הגיע לסיום שלב תשע עם מערכת הילוכים תקועה. לפחות חלק מהזמן הוא רכב על גלגל קטן מאחורה ונאלץ לשחק בקדנס לא הגיוני (איטי מדי) כדי להישאר בתמונה. וורן ברגיל (AG2R) כבר שמט את היתרון שלו בראש המירוץ וכמעט התייאש. אחר כך חזר איכשהו. השניים האלו היו מספיק חזקים כדי להקדים בסיום את כריס פרום שקיבל הובלה מאסטנה. רק מילימטרים הפרידו ביניהם.

לאורן זהו נצחון ראשון אחרי זמן רב – למעשה הוא בבצורת מ-2014 למרות שסיים בטופ 10 של לא מעט מירוצי שלבים, כולל הג’ירו ב-2016.

סיפור מגניב וסיום כייפי – אורן מבקש מהמכונאי של מאביק לשים את השרשרת על ה 11, ואז רוכב סינגל ספיד ומנצח את השלב בסנטימטר! בכלל טור נהדר לקונונדייל שמוציאים מיים מהסלע אחרי שנתיים שלא ניצחו כלום.

לוורן ברגיל זהו שברון לב אמתי אחרי כל כך הרבה השקעה במשך יומיים רצופים.

רומן ברדה ממשיך את ההצלחה שלו משנה שעברה בה סיים על הפודיום והיה מהרוכבים החזקים ביותר בשבוע השלישי. במצב שנוצר אחרי שלב תשע ודילול העשיריה הראשונה, יש לצרפתים בסיס לאופטימיות זהירה.  

ריגוברטו אורן מ Cannondale

ריגוברטו אורן מ Cannondale

סקאיי יותר חכמים או יותר עשירים?

הדומיננטיות של סקיי היא כבר עובדה מוגמרת, לא נראה לי שתהיה קבוצה שתאתגר אותם פתאום.
זה קל להיות חכם כאשר יש לך כל כך הרבה כלים ואתה יכול לתת להנאו להיות בבריחה (שלב 8) ואז להוביל את כל העליה האחרונה בקצב כזה (למרות שלא עבד בבריחה). זה נראה חכם אבל זה בנוי המון על היכולת של הרוכבים שהם קונים בכל כך הרבה יותר כסף ממה שיש לקבוצות אחרות.

image6

מה בהמשך?

מה שלא קרה עד עכשיו כבר לא יקרה. התחרות עובדת למישור האישי, והשאלה היא האם כמות הטיפוסים יוצאת הדופן שעוד צפויה לנו מספיקה עבור פאביו ארו או רומן ברדה כדי להפתיע את פרום.

לפחות עד שלב תשע, כריס פרום לא נראה אימתני כמו בשנים קודמות. יכול להיות שזה עניין טקטי, ושההתקפה הגדולה שלו עוד תגיע. יכול להיות שההפרשים השנה באמת יותר קטנים.

כדי להתמודד ראש בראש מול פרום, המטפסים האחרים חייבים קודם כל לבודד אותו. בלי גראיינט תומאס לצדו זה אמור להיות קל יותר. אחרי שהוא לבד, יהיה לו קשה מאוד לסגור כל התקפה. פרום כבר נמצא ביתרון משמעותי. ל-18 השניות שיש לו על ארו צריך להוסיף לפחות עוד 30 שניות שהוא יכול לפתוח על ארו בנג”ש הבא.

ארו יצטרך להיות מאוד אגרסיבי וחייב לקבל את העזרה של פוגלסנג כדי להיות בעמדה להפתיע את פרום כפי שעשה בשלב החמישי. בשלב 5 נתנו לו ללכת. אחרי שלב 5, אם יצליח לברוח, זה יקרה רק בגלל שאין למתחרים אחרים את הכח ללכת איתו, כי אף אחד לא יתן לארו מטר אחרי מה שהראה בשלב 5. אם יהיה לו מטר – הוא הרוויח אותו.

במורד העשיריה צפויים קרבות קשים בין אורן לברדה ובין פוגלסנג ודן מרטין. יש הרבה טיפוסים בקנה, גם בפירנאים, גם באלפים, כולל שלב אימתני בגליבייר. יש עוד הרבה כסף בקופה!  הדרוג ביציאה מיום המנוחה:

 

# Rider Name (Country) Team Result
1 Christopher Froome (GBr) Team Sky 38:26:28
2 Fabio Aru (Ita) Astana Pro Team 0:00:18
3 Romain Bardet (Fra) AG2R La Mondiale 0:00:51
4 Rigoberto Uran (Col) Cannondale-Drapac 0:00:55
5 Jakob Fuglsang (Den) Astana Pro Team 0:01:37
6 Daniel Martin (Irl) Quick-Step Floors 0:01:44
7 Simon Yates (GBr) Orica-Scott 0:02:02
8 Nairo Quintana (Col) Movistar Team 0:02:13
9 Mikel Landa (Spa) Team Sky 0:03:06
10 George Bennett (NZl) Team LottoNl-Jumbo 0:03:53

 

כתב: יניב שור
תמונות: ASO

 


אתם כבר יודעים איפה הכי מעניין על אופניים… קבלו מנוי חינם: https://goo.gl/4tGh4F
וגם: מנוי חינם לRUNPANEL – מגזין הריצה הטוב בישראל: https://goo.gl/Auzkl9