אפיק ישראל, תחרות המרתון אופני ההרים הרב יומית מציעה למי שרוצה את תקופת ההכנה שלה עם אווירה של ימי שישי ארוכים ומאובקים של 6 שעות וב 40 מעלות… עזרא שהרבני הוא איש חכם, אז הוא לא נגרר לטעות הזו. לא תראו אותו בזוגות עם מבטים מזוגגים בשיא החום של אוגוסט וסבל… הוא עושה את זה בדרך שלו. ככה: 

כתב: עזרא שהרבני
צילום: עזרא שהרבני, גיא קלומק, יואל וינוקור

1. קביעת הטריגר (מטרת הדגל)

מייד כשנפתחה ההרשמה לאפיק, קיבלתי טלפון עם הזמנה מגיא קלומק להירשם לאפיק כבן זוגו לזכר בנו אבישי ביל שנפטר ב 2010. גיא הוא הפרטנר שלי להרפתקאות, ביניהן רכיבות אפיות שתוכלו לקרוא  בבייקפאנל: נפאל, אתיופיה, צ’רויניה, יוון, קפריסיןקירגיסטן וטיפוסי פסגות כמו הר קניה, הקילי והאלברוס. התאמנו לאפיק 2016 ביחד אבל מעולם לא השתתפנו כזוג בתחרויות. בדרך כלל כשאחד מאיתנו מעלה הצעה להרפתקה, השני תמיד אומר כן.

ההרשמה תביא אותי לעשות את התחרות אחת לשלוש שנים, כמעט חפיפה לשינוי באזור המארח את הרכיבות. כמו כן קסם לי הרעיון להגיע חזק למסעות המדבר אחרי תוכנית אימון מסודרת. הקבוצה נקראה Team Bill ואיתנו הצטרפו כצמד נוסף מתי וארז, כשהמטרה הרשמית היא לתת כבוד והמטרה הלא רשמית היא כמובן להגיע לפניהם.

2.קביעת תוכנית אימון

לאפיק 2013 הגעתי ללא תוכנית אימון, ישירות מחופשה משפחתית באגם גארדה אל משמר העמק ואל פרטנר מהגיהנום, לא היו לי רגליים, הזוגיות התפרקה וסיימתי לבד על ארבע כשהכרוז מתעלם ממני בהפגנתיות. לאפיק 2016 קנינו את הכרטיס בזמן פציעות, הצטרפנו לתוכנית אימון בשבוע ה-22 שלה, גידלנו שפם והגענו מסודרים עם גרדרובה תואמת. 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

השנה ירדנו מההר כחודש לפני האפיק ישירות לשלב הורדת העומסים, אבל איך אפשר להוריד עומסים אם לא מעלים  אותם? על כן החלטתי על תוכנית בזק של שבועיים עם עלייה בנפח הרכיבות לחמישה ימי רכיבה שיסתכמו ב-14 שעות שבועיות. סיבובי רגליים ללא תרגילים מיוחדים, רכיבות בדד שמתחילות  לפני הזריחה לאור פנסים ומסתיימות מעט לפני החום. מישורים וגבעות מתגלגלות עם התעלמות מוחלטת מההרים כשאת שני ימי הסימולציה נכוון לסוף השבוע כעשרה ימים לפני התחרות.

די מהר אני מיישר קו עם ה”קריטריום” המסורתי של סובב ג’וליס: 9.3 ק”מ ללא חציית כבישים, שלוש לפני הזריחה ארבע אחרי, 7 בום., משאיר סימני אופניים בשביל כאילו עברה פה שיירת רוכבים, מה שגורם לחברים לבדוק בווטסאפ אם היה טיול של גרופי בסובב נגבה.

3. בחירת האופניים

קצת לפני ההמראה להר אני מקבל הצעה קוסמת לרכוב את האפיק עם אופניים תואמות לגיא: KTM Scarp, אחרי שפרסתי את היתרונות על מה שיש לי בבית: שני מתקני בקבוק, כסא מתכוונן ומערכת הילוכים 1*12 XO לעומת GX שאיתה ביליתי; אני מתפתה לתהליך ונכנס לשלב המדידות. אחרי הרכיבה הראשונה מתקן הבקבוק שמתחת לשלדה מתגלה כלא יעיל, כך שאיבדתי יתרון ראשון. 

עוברים עוד מספר ימים ואני נאלץ להיפטר מהכיסא המתכוונן ולהחליף למוט כסא קשיח עם lay back אחורי. הסיבה היא שכנראה אני החוליה המקשרת- רגליים קצרות בשני סנטימטר וידיים ארוכות בשני סנטימטר מהנורמל, מבנה גורילה שכזה שמאלץ אותי למרחק כידון כסא ארוך יותר. יתרון מספר שניים נמחק. 

נשארתי עם סראם xo שהיא מערכת הרבה יותר טובה מה gx אבל אני, מה לעשות, לא מתחבר ל 1*12 וברגע שאצטרך להחליף אחזור בשמחה ל 2*11, יתרון שלישי הולך להימחק בקרוב. מכאן אפשר להסיק מסקנה להמשך הדרך: לדחות כמה שניתן שדרוג אופניים. 

4. התכוונות למטרה

יומיים לאחר החזרה מהאלברוס, יוצאים לרכיבת מבחן ראשונה, סובב נגבה. התהליך מתחיל עם התכוונות למטרה, המבט הופך להיות מאיים, הפידול הופך להיות עגול ומרוכז, מודדים שניות, סופרים נשימות, פידולים, השניות הופכות לדקות, הדקות לשעות, אני עובר את הרכיבה בהצלחה, גיא לא, האפיק ממנו והלאה. 

לפני ההר הוא בילה עם קיאקים באיי פארו, כל יציאה כזו לחו”ל מוציאה אותך מאיזון, שבוע לפני הנסיעה אתה לא רוכב כדי לא להיפצע, שבוע אחרי אתה עדיין לא מאופס, הוא יורד מהאפיק. מתקשר לבטל, נותן לי סולם לרדת מהעץ הגבוה שעליו טיפסנו, אלא שאני כבר התכוננתי למטרה. הקבוצה התפרקה עוד לפני שנוצרה.

בין לבין יואל וינוקור פונה אלי לחפש לו בן זוג בגלל שאחיו ירד מהעניין. יואל טיפוס אוהב אדם, שמח בדרכו, ההתנהלות שלו מזכירה התנהלות על אקסטזי בשילוב עם ציפרלקס. הוא פרטנר מושלם לאפיק, רוכב בשירה שיודע להכיל את בן הזוג שלו ועשה את כל האפיקים מיום היוולדו ועד היום עם בן זוג חלש ממנו.

5. הכנת הגוף

עוד לפני ההר הגעתי לאוקסנה למסאג’. אוקסנה בלבוסטה עם ידיים חזקות היא המסאג’יסטית השכונתית  מאז שחי גיטה, הזאטואיצ’י שלנו נהרג בדרכו חזרה מהספורטיאדה באילת. בן הפזורה נכנס בהם חזיתית ליד דימונה, כבר בהודעת הטקסט הלקונית שחי מת, אדי הביע געגועים לידיו המסוקסות של חי העיוור.  לאוקסנה חדר טיפולים בבית באשדוד ואתה מוצא את עצמך משחק עם הילדים לפני שמגיע תורך, יש ביננו הבנות, בלי מוזיקה מרגיעה של מעליות ועבודה אך ורק על הגב. לפני ההר היא משחררת אותו ואני פונה אל הטיפוס, הגב תפוס אבל זה לא מפריע בהליכה, הבעיה היא התנועות החדות כשניגשים להרכיב את מגפי השלג, הקרמפונים והערדליים.

אחרי הפרישה של גיא והידיעה שיואל וינוקור מחפש בן זוג, אני חוזר אליה ל reset, בבניין המגורים רגע לפני הלחיצה על הפעמון השם של השכנים, משפחת “וינוקור” תופס את העיניים, תקראו לזה סימן, תקראו לזה קארמה, הטלפון הראשון של אחרי המסג’ הוא ליואל לבשר שמצאתי לו פרטנר לאפיק. אני, כיאה למורעל אקסטזי יואל מגיב בהודעת ווטסאפ  עם אינספור לבבות ? 

 

6. הורדת משקל

בטרקים אני רושם לעצמי בדרך כלל ירידה במשקל של חצי קילו ביום. כהכנה לאפיק בניתי על אובדן של שלושה קילו באלברוס אלא שלחברים הרוסים שבילו איתנו היו תוכניות אחרות, והלילות שם היו אפופי  אלכוהול, בירה רודפת בירה. כך למרות האובדן הקלורי בטיפוס, חזרנו עם בטן מבצבצת ועם אותם שלושה קילו עודפים. הגרדרובה החדשה שהזמנתי וקיבלתי בדואר שלושה שבועות לפני הוכיחה שוב שיש יצרני בגדים שחושבים ש medium זה ה small החדש וכדי להשתחל אליהם אין ברירה חייבים להתיישר, אבל מה שלא עשה ההר עושים שלושה שבועות על האופניים: מאזן אנרגטי שלילי מביאים אותי אל קו הזינוק מתחת לקו השבעים קילו.

אחרי הסימולציה, עשרה ימים לפני האפיק; אני ניגש לאקג ובדיקות דם לפני ארגומטריה. ד”ר סופיה מבשרת שאין לי בכלל B12: ” אתה לא מרגיש חולשה? הזיות?”

” לא, אתמול רכבתי מאה קילומטר בפחות מחמש שעות”

” טוב זה הזיות. שכב על הבטן תוריד את המכנסיים…”, אין כמו משפרי ביצועים גם במחיר של זריקה בתחת וכאב בישיבה על הכסא. 

7. בחירת בן זוג

יואל הוא הקשר שלי עם העולם החיצון, קרי המארגנים. הוא מתקשר עם עידית שוב שמבקשת את שם הקבוצה החדש, כיאה לאקסטזיונר הוא מציע את השם רעשנים, על שום הרעש שכנראה נעשה באפיק. הודעתי לו שבמקור שם הקבוצה היה לזכר אבישי ביל ,יואל מסכים מייד. כאמור הוא טיפוס מכיל שעשה בעבר אפיקים לזכר קרובים, בשנה שעברה הוא ואחיו הנציחו את זכר אביו הורסיו, ולפני שנתיים את אביה של דורה הפרטנרית שלו. 

למעשה את הרכיבות הבודדות המשותפות שלנו עשינו בסוף שבוע בודד לפני שנתיים כשהתארחתי אצלו בצימרים “נוף לגלבוע” בבית השיטה. הצימרים משקיפים אל העמק, הר תבור, גבעת המורה והגלבוע.

הם ממוקמים בחצי קו גובה של הרכס מה שמאלץ את הרוכבים להתחיל מסלול בעליה ולסיים אותו…בעליה.

יואל המארח נוטה להוציא את המתארחים למסלול הבית שלו, מסלול עתיר מעיינות שאפשר לעשות גם באוגוסט הרותח של העמק: נחל חרוד, עין נזם, עין אבוקה, המפלים הלבנים, עין צמד, עין מודע ועין שוקק. סטטוס הרכיבה הרטוב מאפשר שרידות גם במקום הכי חם בארץ. 

תכלס הוא הפך לחבר שלי עוד לפני שהכרנו תודות לעופר זילברמן חבר הרפתקאות משותף מהטרנס אלפ, מרוקו, רומניה, קפדוקיה. עשינו לייקים בפייס עוד לפני שהכרנו, שמעתי סיפורים על פגיעת הראש שלו מתאונה ועל השיקום הארוך, כך שאנחנו צוללים בטבעיות אל הזוגיות והאפיק הוא הזדמנות ענקית להעמיק את הקשר.

אחלו לנו בהצלחה 


אנחנו בטלגרם- כנסו: https://t.me/BIKEPANEL