עופר גרוסו, מרכז פעילות רכיבת השטח בקבוצת כן ולא – סניף מרכז, סיפר שהם מעוניינים להגיע לביקור וסיור במוזיאון האופניים ומשם לצאת לטיול באזור עמק חפר. בשמחה עניתי, לא כל יום יצא לי לארח קבוצה כה ייחודית ומלאת אנרגיה.

בייקפאנל ווטסאפ

עופר גרוסו וקבוצתו

עופר בן 54, מאז ומתמיד אהב לרכוב על אופניים, גם כשראה. זאת השנה השנייה שהוא מוביל את הפעילות של קבוצת השטח השייכת למרכז לכלבי נחיה מבית עובד. זו הפעם הראשונה שמנהל את הקבוצה לקוי ראיה וזה אתגר גדול. מדובר בקבוצת ספורט בה חברים ספורטאים עיוורים ולקויי ראיה שעושים פעילויות יחד עם רוכבים ומתנדבים רואים. מאחורי הקבוצה עומד תת אלוף במילואים מוטי רגב, אשר יזם והקים את קבוצת ״כן ולא״ מתוך החזון כי כל אדם עיוור או רואה יכול לתרום ליצירת מסגרת חברתית תומכת ומעצימה.

הקבוצה החלה לפעול בשנת 2006 עם שני אופני טנדם והמון רצון טוב וכיום, עם יותר מעשרים זוגות אופניים, עשרות מתנדבים ועוד שתי קבוצות ״כן ולא״ בשרון ובצפון, ניתן להגדיר את המיזם כהצלחה מסחררת.

מוזיאון אופניים

אופניים לשיתוף פעולה

רכיבת האופניים מתבצעת על אופניים בעלי שני מושבים הנקראים טנדם. על המושב הקדמי יושב המלווה, האוחז בכידון האופניים, ונקרא רוכב קידמי – מכוון, מעביר הילוכים, אחראי על הבלמים, וכמובן, מתאר לרוכב/ת מאחור את הנראה בדרך. מדי פעם לפי הצורך מזהיר מפני מכשולים גבוהים בדרך, שצריך להרכין ראש, כדי לא לחטוף מהם, וכן להרים את הישבן מהאוכף כדי לא לחטוף מלמטה כשמדלגים מעל בור, מדרגה ועוד. מאחורי רוכב קידמי יושב האדם עם מוגבלות ראיה, הנקרא רוכב אחורי. העבודה שלו היא לדווש, להתאים תנועות וקצב עם המלווה ולהישמע להנחיות. פעולות אלו, מצריכות תיאום רב בין השניים. מהירות וכוח דיווש, החלפת הילוכים, איך להתחיל רכיבה, לאיזה צד לרדת בזמן עצירה ועוד.

סיור במוזיאון – רואים דרך הידיים

קבענו להיפגש בשישי בבוקר בחניה של מוזיאון האופניים. לאחר התארגנות קצרה, התוכנית הייתה להיכנס למוזיאון לסיור מודרך ולאחר מכן לצאת לרכיבה לאורך נחל אלכסנדר. חברי הקבוצה הגיעו בזמן מחולקים לזוגות, בנוסף להם הגיע טנדר עם נגרר מיוחד לטנדמים. לפי מהירות הפריקה וההכנות מייד הבנתי שמדובר ברוכבים מנוסים ומתורגלים. די מהר הקבוצה הייתה מוכנה ליציאה. לפני תחילת הרכיבה כינסתי את כולם במוזיאון ויחד עם אבי כגן המדריך ועופר המארגן נתנו דגשים והוראות בטיחות לרכיבה.

לאחר מכן התחלנו את הסיור במוזיאון האופניים. בניגוד לסיור רגיל השתדלתי לתאר יותר ולפרט מה רואים. המישוש והנגיעה בזהירות במוצגי המוזיאון נתנה את הצד המשלים לקבוצה המדהימה הזו. מרגש לראות אנשים עם ליקויי ראיה, נוגעים ובעזרת חוש המישוש יחד עם התיאורים של המתנדבים ממש יכולים לראות את התצוגה בדרך שלהם, לשאול שאלות ולהתעניין. אחרי הסיור עשינו צילום קבוצתי, הרוכבים התארגנו על הטנדמים, עוד הקראת הוראות בטיחות של אבי המדריך ויצאנו לדרך.

כן ולא

רכיבה מזן אחר

בחלק הראשון של הרכיבה היינו צריכים לחצות שני קיבוצים – גבעת חיים איחוד ומאוחד, מה שמצריך  מעברים וחציית כבישים על מעברי חציה. בקבוצה כזאת יש רוכבים רואים שנקראים סינגליסטים. אחד התפקידים שלהם הוא להגיע ראשונים, לעצור את התנועה משני הכיוונים ולאפשר מעבר בטוח. התרגולת הזאת עבדה היטב ומהר מאוד יצאנו מהאזור הבנוי דרך השער האחורי של גבעת חיים מאוחד לשטח.

משם רכבנו על דרך כורכר רחבה לכיוון נחל אלכסנדר והגשר הורוד הידוע כגשר עץ האהבה. על שם אקליפטוס ענק על גדות הנחל שמשמש את הזוגות הצעירים של האזור כנקודת מפגש רומנטית. אני רכבתי בראש הקבוצה בקצב נוח, מהר מאוד התחלתי לשמוע קריאות מאחור go ,go ,go, והתחלתי ללחוץ חזק קדימה יותר ויותר וקבוצת הטנדמים רוצים עוד יותר מהר.

אז הגברתי את הקצב וממש הרגשתי את העוצמה של הקבוצה הזאת שדוהרת כמו רכבת. בתוך זמן קצר הגענו לאגמון חפר. האגמון שפועל מ 2017, שימש בעבר כבריכות דגים של קיבוץ עין החורש. אחרי שעברו שיפוץ, על בסיסם הוקם פארק צפרות עם ברכות, שבילים וסוכות תצפית. רכבנו על השביל המקיף את הבריכות. תוך כדי אני שומע את אבי על הטנדם מאחורי נותן הסברים לרוכבת שמאחוריו.

הוא מתאר לה איזה צמחיה יש בצדדים, איזה ציפורים, מתי יש קפיצה, מתי להוריד את הראש או עוברים קרוב לענפים. הבנתי שהמוביל בעצם עסוק לא רק בתפעול האופניים אלה ממש משמש עיניים לרוכב/ת שמאחוריו. מתאר את הדרך ונותן עדכון על כל שינוי קטן בתוואי הדרך. פעולות המצריכות הרבה סבלנות  ותשומת לב. הקצב המהיר הביא אותנו צ׳יק צ׳ק לפארק איטליה וטיילת הנחל ליד קיבוץ מעברות. שם עשינו הפסקת שתיה.

קבוצת כן ולא

אני ניצלתי את הזמן ושאלתי את הקבוצה איזה רכיבות מאתגרות הם עשו לאחרונה? עופר המארגן סיפר לי שהקבוצה הייתה לא מזמן בטיול לילה מאוד מאתגר במכתש רמון. בנוסף הם רכבו את נחל פרצים. ניסים סיפר שבקיץ בט״ו באב הם רכבו רכיבה רומנטית לאור פנסים, בסינגל חווה. חוץ מזה הם היו במספר רכיבות בחוץ לארץ ובקרוב יוצאים לאוגנדה.

המשכנו ברכיבה לכיוון גשר הצבים. הסבר קצר על הצב הרך ששוכן שם ועל השפמנונים ונפרדנו מהם לשלום והלאה לחירבת סמארה. המבנה שיושב על גבעה שולטת, שימש בעבר כנקודת מכס למשלוחי אבטיחים שהגיעו מנמלי המזרח התיכון.

עוד כמה דקות רכיבה ומתחילים להריח את הים. עברנו מחסום יזום נגד רכבים שהציבו רשות הטבע והגנים, חלפנו מתחת לכביש החוף והגענו לשפך של נחל אלכסנדר בין חוף בית ינאי לחוף מכמורת. איך שמגיעים לים, די מהר נכנסים לזון אחר. הגלים, הרוח, העוצמה, פתאום הכל מתגמד ומקבלים פרופורציה. על הפרצוף נמרח חיוך. ההתרגשות וההנאה גורמת לרצות לשמור ולתעד את הרגע, ומיד מתחילים לצלם. סלפי קבוצתי עם האופניים בלי האופניים הכל הולך.

קבוצת כן ולא

בנקודה הזאת היינו בנקודת האמצע אחרי 15 קילומטר. עקב שיקולי עבירות, בוץ, ובטיחות, החלטתי לא לרכוב בדרך המעגלית, אלה לחזור באותו המסלול. הפעם הרוכבים כבר הכירו טוב יותר את המסלול ורצו לרכוב מהר יותר, חזק יותר ועם כמה שפחות הפסקות. רכבת הטנדמים התחילה לחזור חזרה בקצב מהיר. אחרי קיבוץ מעברות התקבל דיווח מיוסי המאסף שנפלה שרשרת  לאחד הטנדמים. עיכוב של מספר דקות וממשיכים. חזרנו לגשר הורוד ופנינו שמאלה, צפונה לכיוון גבעת חיים, חרב לאת ולמוזיאון האופניים.

ממש בסוף לפני שהגענו לרכבים, עופר המארגן ביקש מכולם להתאסף לסיכום. הוא עבר והודה לאבי המדריך ויוסי המאסף לסינגליסטים, למתנדבים ולאנוכי על ההובלה והביקור במוזיאון. חברי הקבוצה סיכמו את הטיול כמוצלח, עשינו תמונה לסיום וחזרה לרכבים.

לסיכום

היה לי הכבוד לארח במוזיאון האופניים ולהוביל ברכיבה  את מועדון ״כן ולא״ סניף מרכז. הרוכבים, המתנדבים והמארגנים. בעקבות שיתוף הפעולה המוצלח בין הצוותים על הטנדמים לבין המוביל המאסף והסינגליסטים לא הרגשתי הבדל בין הקבוצה הזאת לקבוצות אחרות שאני מארח במוזיאון ומוביל ברכיבה בנחל. ממש נהניתי מהטיול ומהאווירה החיובית. ללא ספק האופניים נותנים גם כנפיים וגם עיניים לרוכבים.

הקבוצה מחפשת רוכבות ורוכבי שטח צעירים ומנוסים להצטרפות אליהם כרוכבים קדמיים באופני טנדם (הרוכבים האחוריים לקויי ראיה ועיוורים). רוב הרכיבות מתקיימות בסופי שבוע באזור המרכז. חלק מההתנדבות הינו הסעת הרוכבים האחוריים לנקודת תחילת הרכיבה והחזרתם הביתה לאחר הרכיבה.

אם אתם בעלי רכב באזור חולון, בת ים, תל אביב, יפו, או כפר סבא ומתאים לכם לרכוב עם משמעות ונתינה לפחות שבת אחת בחודש, הקבוצה תשמח להיות בקשר. להצטרפות כנסו לעמוד הקבוצה בבייקפאנל ומלאו פרטים.

מאת: אלון וולף
אם אהבת את התוכן שלנו, שתף אותו לקבוצות הווטסאפ והפייסבוק שלך – הנה פה במלבנים האלה: