רכיבה על אופניים בכביש זה מסוכן. רוכבי האופניים חולקים את הכביש עם מכוניות, אוטובוסים, אופנועים, טרקטורים ועוד, ויחסית לכל כלי הרכב האחרים על הכביש, רוכב האופניים הוא הכי חשוף ופגיע. זו עובדה שאין עליה ויכוח. הסיכון המשמעותי והגדול ביותר באופניים היום נמצא ברכיבה העירונית, הלא ספורטיבית- שם כמות התאונות בעליה גדולה וישנם לא מעט הרוגים שכמעט אף אחד לא שומע ויודע עליהם.

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

הפחתת גורמי הסיכון

השאלה היא עד כמה הסיכון הזה גדול ביחס לסיכונים אחרים שאנחנו לוקחים על עצמנו. כמו למשל שחיה בים ללא מציל, או רכיבה על קטנוע בתל אביב בשעות העומס, או עישון, או אכילה מוגזמת של מזון מעובד. רמת הסיכון הכרוכה ברכיבת כביש תלויה במידה רבה בנו, הרוכבים. ההחלטה שלנו היכן לרכוב ובאילו ימים ושעות ביום, מה אנו לובשים ואיך אנחנו מתנהגים משפיעה באופן ישיר על רמת הסיכון שאליו אנו חשופים.

אחד הגורמים המשפיעים על רמת הסיכון זה הנראות שלנו – כמה טוב אנחנו נראים על האופניים. ולא, אני לא מתכוון להתאמת הגרביים לכובע הרכיבה, אלא לכמה אנחנו בולטים על הכביש. כמה טוב הנהגים רואים אותנו כשהם דוהרים בתוך קופסאת הפח שלהם בדרכם למשרד או בטיול המשפחתי בסוף השבוע.

ב BIKEPANEL אנו מעודדים הקפדה על נראות בזמן רכיבה. כתבנו בעבר על ביגוד זוהר ובולט במיוחד, על קסדה בצביעה בולטת ועל נצנץ עוצמתי שנראה למרחקים גם באור יום, ולכן שמחתי מאוד כשקיבלתי למבחן קסדה חדשה ומתקדמת שלקחה את נושא הנראות צעד גדול קדימה.

לומוס

קסדת Lumos – תאור יצרן

  • דגם: לומוס קיקסטארט
  • מחיר: 790 ש״ח
  • משקל: 380 גרם
  • יבואן: לומוס

הקסדה החכמה של לומוס משלבת 48 נורות LED אינטגרליות בקסדה. 10 נורות מקדימה ו- 38 מאחור שמספקות נראות היקפית. רוב הזמן הנורות הקדמיות דולקות באור לבן והאחוריות באדום.

Lumus

מה הופך אותה לחכמה?

  • אורות איתות אינטגרליים
  • תאורת אזהרה/בלימה
  • סוללה אינטגרלית המספיקה לכ- 4 שעות רכיבה
  • שלט אלחוטי
  • הטענה מגנטית אינטגרלית
  • אפליקציה לטלפון הנייד
  • זיהוי סימוני איתות יד עם Apple Watch

הקסדה מגיעה גם בדגם פשוט יותר ללא אורות איתות וללא שלט אלחוטי במחיר של 490 ש״ח וגם בדגם בטיחותי יותר בטכנולוגית MIPS שעולה 930 ש״ח.

 

נצנץ אינטגרלי

הדבר שהכי בולט כשמוציאים את הקסדה מהקופסא האלגנטית זו תחושת האיכות שלה. הכל מרגיש בנוי טוב ואיכותי. נורות ה- LED משולבות בקסדה בצורה חלקה והאינטגרציה מושלמת. אם לא מדליקים את התאורה, הקסדה נראית כמו קסדת כביש רגילה. החלק האחורי מעט מיושן עם המשיכה לאחור אבל הקדמי מעוגל ומודרני.

הפיצ׳ר הכי משמעותי של הקסדה זה התאורה האינטגרלית. 10 נורות LED קדמיות ו- 16 אחוריות מספקות את התאורה העיקרית של הקסדה. האינטגרציה מרשימה, העיצוב עדין ואלגנטי והתפעול פשוט ואינטואיטיבי. אין ספק שהקדישו הרבה מחשבה במוצר. נתחיל מהטעינה: כבל הטעינה מתחבר לשקע USB סטנדרטי מצד אחד, ומצד שני מגנט חזק שמתחבר לשקע ההטענה בקסדה (מזכיר את ההטענה במחשבי ה- MacBook של אפל). הרבה יותר נוח ופשוט משקע מיקרו USB הנפוץ כל כך במכשירי חשמל קטנים. חיבור החשמל אטום למים ולא דורש כיסוי גומי מציק.

כפתור ההדלקה ושינוי המצבים נמצא צמוד לשקע ההטענה, נוח וקל לתפעול גם כשהקסדה על הראש. הדלקה וכיבוי מלווים בצפצוף – שניים להדלקה ואחד לכיבוי – כדי לספק חיווי קולי לרוכב לגבי מצב התאורה. לנצנצים יש שלושה מצבים: הבהוב מהיר, הבהוב איטי ותאורה קבועה, ואין אפשרות לשלוט בתאורה הקדמית והאחורית בנפרד, כלומר שניהם משתנים יחד לאותו מצב נבחר. לחיצה ארוכה על הכפתור תשמיע צפצוף בודד ותכבה את הנורות.

שלט חכם

דגם הקיקסטארט מגיע עם שלט אלחוטי מתקדם. השלט מתחבר לכידון עם תושבת בעלת שחרור מהיר, כך שניתן להסיר אותו מהכידון בקלות (למניעת גניבה למשל) ע״י רבע סיבוב. התושבת מתחברת לכידון באמצעות 2 גומיות ומתאימה לרוב הכידונים הנפוצים באופני כביש, שטח או עיר.

השלט משמש בעיקר לתפעל אורות האיתות. לשלט שני כפתורים גדולים ונוחים לתפעול (גם עם כפפות), אחד להפעלת איתות ימין והשני להפעלת איתות שמאל. כשמפעילים איתות, 11 נורות LED בצבע כתום בצורת חץ מתחילות להבהב לכיוון הנבחר. כשהאיתות פועל, הקסדה משמיעה צפצופים בקצב קבוע אותו ניתן לשנות באפליקציה הנלוות. בנוסף, 5 מתוך עשרת הנורות הלבנות מקדימה גם כן הופכות לצהוב ומהבהבות. האיתות בולט וברור מאוד מאחור וגם מלפנים. לומוס הכניסו פיצ׳ר חמוד, מה שמראה שנעשתה חשיבה רבה על השימושיות של הקסדה, אם שוכחים את האיתות (למרות הצפצוף הקולני) לאחר מספר שניות האיתות מספיק לבד והקסדה חוזרת למצב נצנץ רגיל.

חיישן תנועה

לשלט החכם ישנה יכולת נוספת ומעניינת מאוד. בתוך השלט מובנה חיישן תנועה (accelerometer). כשהחיישן מזהה האטה במהירות (תאוצה שלילית) הוא מדליק את כל 38 נורות ה- LED האחורויות באור אדום קבוע (מעין אור ברקס) שמזהיר את הנהגים מאחוריך שאתה בולם. פיצ׳ר שיכול להיות שימושי מאוד ברכיבה עירונית וגם בפלוטון צפוף של רוכבי כביש. אולם הפיצ׳ר הזה בינתיים מוגדר כנסיוני, והוא כבוי בהתחלה. מי שמעוניין לנסות אותו צריך להפעיל אותו באפליקציה של הקסדה. האפליקציה מאפשרת גם לשלוט ברגישות של ה- accelerometer כדי למנוע הפעלת אור ברקס לא בזמן שמבצעים בלימה. במהלך המבחן רכבתי עם הפיצ׳ר דלוק ואכן הוא התגלה כלא לגמרי בשל, אבל הוא בהחלט פיצ׳ר חשוב ובטיחותי.

השלט גם כן זקוק לטעינה מדי פעם. לשלט יש את אותו שקע טעינה מגנטי נוח להפליא. רק חבל שעם הקסדה מקבלים רק כבל טעינה אחד כך שלא ניתן להטעין את הקסדה והשלט באותו הזמן. אני קצת קטנוני, אבל בסיום רכיבה אני אוהב להטעין את כל מה שזקוק לחשמל (גרמין, נצנץ, Di2, קסדה, שלט, אוזניות, וכו׳…) כך שכשאגיע להוציא את האופניים מהמחסן ביום למחרת הכל יהיה טעון ומוכן לרכיבה.

אפליקציה בטלפון

היום הרי לא ניתן להתחמק מהתקנת אפליקציה בנייד עבור כל מכשיר חשמלי חדש שנכנס אלינו הביתה. גם לקסדה של לומוס יש אפליקציה נילוות, וכמו הקסדה גם האפליקציה קלה ופשוטה לתפעול ולמעשה יש לה שני שימושים. הראשון, חיבור (pairing) לקסדה לצורך התקנה והתאמה אישית. והשני, אפליקצית אימונים סטייל סטראבה או MapMyRide.

לאחר שמחברים את האפליקציה לקסדה (pairing פשוט דרך האפליקציה של לומוס) ניתן לשנות מספר הגדרות בסיסיות כגון הורדת עדכוני תוכנה, הגדרת יחידות מדידה והפעלת הפיצ׳ר של אורות הבלימה. בנוסף ניתן לראות באפליקציה את מצב הסוללה של הקסדה והשלט.

מעבר לזה, האפליקציה גם יכולה לשמש אתכם להקלטת הרכיבה. אם אתם מעדיפים לרכוב ללא מחשב רכיבה ייעודי, ניתן להשתמש באפליקציה של לומוס לצורך הקלטת הפעילות. האפליקציה יודעת להסתנכרן גם עם סטרבה ושירותי צד שלישי נוספים כגון Apple Health ושומרת לכם את היסטורית הרכיבות שלכם.

ניתן גם להתקין אפליקציה לשעון חכם (במקרה שלי Apple Watch) שמתחברת לקסדה ומאפשרת, באמצעות תנועות יד (gestures), לשלוט באורות המאותתים. אני מוכרח להתוודות שלא הצלחתי לגרום לפיצ׳ר הזה לעבוד כמו שצריך. כנראה שגם הפיצ׳ר הזה עדיין לא לגמרי בשל.

מבחן הכביש – ניראות ונוחות

אחרי כל ההקדמה הארוכה הזאת, הגיע החלק המשמעותי של המבחן. השאלה שהכי מעניינת אותי, היא איך הקסדה מתפקדת בחוץ, ברכיבות, בעולם האמיתי. כפי שכבר ציינתי, הקסדה נראית ומרגישה מאוד איכותית, מעוצבת, יפה וגם התגלתה כקסדה נוחה למדי. זהו מבחינתי תנאי הכרחי. אם הקסדה לא היתה נוחה ולא היתה מרגישה כמו שקסדת אופניים איכותית צריכה להרגיש, אז לא היה לה זכות קיום.

מבחינת הניראות של הקסדה, אין ספק שמיקום גופי התאורה גבוהה על ראש הרוכב ולא נמוך על האופניים (כמו נצנץ רגיל), מגדיל משמעותית את הניראות שלנו ותופס את תשומת הלב של הנהגים. גם פיזור גופי התאורה על פני שטח רחב בחלק האחורי של הקסדה מגדיל את הניראות והבולטות של הרוכב. מהבחינה הזאת ישנה עדיפות לקסדה של לומוס על פני נצנץ רגיל שמחובר לאופניים. קשה להתעלם מהקסדה כשרואים אותה בעבודה. הנצנצים הקדמיים מסודרים בצורת סמיילי, מה שמעלה חיוך על פני רוכבים שחולפים מולי. גם המשולש האחורי סוחט תגובות רבות מהרוכבים שאיתי – ולא תמיד רק מחמאות. מבחינתי, זה הכל לטובה. זה אומר שהקסדה בולטת ושרואים אותי יותר טוב על הכביש.

החיסרון המשמעותי של נורות ה- LED בקסדה של לומוס הוא עוצמת התאורה. הנצנץ שיושב על מוט האוכף שלי מאיר בעוצמה חזקה ונראה למרחוק אפילו באור יום מלא. התאורה של לומוס התגלתה כחלשה למדי ולא מספיק בולטת, בטח שלא באור יום. בתחילת הרכיבה, כשעדיין היה חשוך ניתן היה לראות את הקסדה בבירור גם ממרחק של כ- 100 מטר, אולם ככל שהאור עלה החברים שרכבו איתי התקשו להבחין אם האורות של הקסדה דולקים או כבויים.

הקסדה שוקלת כ- 380 גרם, משקל די גבוהה ביחס לקסדות כביש אחרות ברמת מחיר הזאת, אולם אני חייב לציין שהמשקל מפוזר באופן מאוד מאוזן וכמעט ולא מורגש. במהלך המבחן רכבתי עם הקסדה רכיבות של 3-4 שעות ולא הרגשתי את המשקל באופן מיוחד וכאמור, הקסדה נוחה מאוד. מנסיוני 3-4 שעות זה גם זמן הפעולה המירבי של התאורה. כשהסוללה נגמרת הקסדה משמיעה ציפצוף ארוך והתאורה נכבית.

סיכום

אין ספק שהקסדה של לומוס היא מוצר מתקדם טכנולוגית שלוקח את האינטגרציה שלב חשוב קדימה. עד היום נתקלתי בכל מני פתרונות שונים ומשונים להרכיב נצנץ על קסדה על מנת להגדיל את הניראות, אולם מעולם לא ראיתי פתרון מרשים כל כך שרואים שהוקדשה לעיצוב ולשימושיות שלו כל כך הרבה מחשבה.

לדעתי המוצר, כמו שהוא נמכר היום, מתאים במיוחד לקומיוטרים שרוכבים בסביבה עירונית בשעות החשכה. אלו, מבחינתי לפחות, הרוכבים שירוויחו הכי הרבה מהנוחות, הנראות והבטיחות שהקסדה הזאת מספקת. עבורם הקסדה הזאת פשוט מושלמת.

 

אם מהנדסי הפיתוח של לומוס קוראים את הכתבה הזאת, יש לי כמה בקשות:

  1. יותר עוצמה! אני רוצה נצנץ אחורי של 60 לומנס לפחות.
  2. תנו לי אפשרות לשלוט בנצנץ הקדמי. לפעמים אני רוצה לכבות אותו ולהשאיר רק את האחורי. או שהקדמי ידלוק קבוע והאחורי ינצנץ.
  3. הייתי שמח לאפשרות להפעיל את משולשי האיתות באופן קבוע באור אדום ובכך ולהגדיל את שטח הפנים של התאורה האחורית.
  4. ולסיום, כיבוי והדלקה של התאורה מהשלט החכם.
מאת: אורי ניצן
צילום: אורי ניצן וניב כלפון
אורי ניצן התחיל את קריירת הרכיבה שלו על אופני 26 ריג’יד מפלדה כשהיה חבר בנבחרת אופני ההרים של הטכניון בשנות ה – 90 המוקדמות. מאז ועד היום עברו תחת רגליו המגולחות למשעי זוגות אופניים רבים ומגוונים כולל BMX, סינגל ספיד, גראבל, פרירייד וכביש. לרוב תמצאו אותו מקיף עצמו לדעת בשעת בוקר מוקדמת בראש ציפור.

 


מגזין האופניים הטוב בישראל:
לחצו פה לקבל את ערוץ BIKEPANEL בטלגרם!