הורדרדה הקטנטונת הגיע לגיל שלוש, ולמרות שמבחינת אמא שלה היא כנראה תישאר צעירה מדי בשביל פעילויות אקסטרימיסטיות כאלה עד גיל 18 או לתמיד, הרי שבתור אב ורוכב חיכיתי לרגע שהיא תתאים לאופני-צעידה או אופני איזון. למרות ההתנגדות העזה בחזית הייתי נחוש והבאתי הביתה זוג ראשון בצבע היחיד הקיים במציאות של הקטנטונת – ורוד, והשלמנו בקסדה תואמת בצבע אחר לגמרי: ורוד. להורי הזכרים אל דאגה יש גם צבעים אחרים לאופניים כאלה.

אופני איזון

מהם “אופני צעידה” \ “אופני הליכה” או “אופני איזון”? מדובר באופניים הראשונים ללא גלגלי עזר, שאפשר לתת לפעוטות מגיל צעיר מאוד. המתוקים יושבים על האופניים ומתקדמים באמצעות הרגליים. אין שום מכלולי הנעה (פדלים, גלגלי שיניים, שרשרת…) וגם לא מעצורים, אלא רק שלדה, כיסא ומוט כיסא מתכוונן, גלגלים וכידון. את גובה הכיסא מכוונים כך שהרגליים נוגעות בצורה בטוחה בקרקע ואת כל השאר עושים הקטנטנים בעצמם: “הולכים” או דוחפים את האופניים. אם יש ירידה קלה – מתגלגלים והמרחק בין הצעדים יכול להיות גדול יותר כמובן, ואז זה דומה יותר לרכיבה רגילה. כמו בימבה – אבל אופניים קטנים.

 

 

1-Strider2

 

אחת הפעמים הראשונות עם הסטריידר. בהמשך העלנו מעט את גובה הכסא

הדגם שפה הוא ה Strider שמחיר המחירון שלו הוא 555 שקלים. יש עוד כמה דגמי אופני צעידה שמיובאים לישראל במחירים ומחומרים שונים (מתכת, פלסטיק, ועץ. קרבון עוד לא ראיתי).

עוד כמה פרטים טכניים: הצמיגים מלאים בחומר מוקצף, והכידון אינו מוגבל בטווח התנועה כדי לאפשר השטחה שלו על הקרקע במקרה נפילה לטובת בטיחות. אין אלמנטים חדים או בולטים שאינם מכוסים, וכאשר הילדים מתחילים לשלוט היטב – יש להם מדרסים לרגליים על “תומכות השרשרת” (במרכאות כי כאן אין שרשרת). גובה הכיסא במצבו הנמוך ביותר הוא 29 ס”מ מהרצפה – תעשו בדיקה של אורך הרגליים של הקטנים שלכם (מהרצפה למפשעה) ותוכלו לדעת אם הגיעו לסף. אפשר להרים את הכיסא לגובה של עד 40 ס”מ מהרצפה.

 

1-Strider

טווח גובה הכיסא נע בין 29-40 ס”מ מהרצפה

 

למה זה טוב? כמובן שאפשר ללכת בנתיב המוכר של פעם שבו קונים לילדים תלת אופן או אופניים עם גלגלי עזר, ואז בנקודה מסוימת בזמן מורידים את גלגלי העזר ומתחילים לרוץ עם מקל מחובר אל הילד כדי שיפתח שיווי משקל. יש כמה בעיות עם הנתיב הזה למול שיטת אופני הצעידה:

> גלגלי העזר, יחד עם זה שהם מרגילים את הילד לתחושת הרכיבה, עצירה, פידול וכ’, למעשה מפריעים לפיתוח מיומנות הרכיבה הבסיסית והחשובה ביותר: שיווי משקל. עם ה- Strider מפתחים את היכולת הזו מהיום הראשון על האופניים.  

 > עם אופני-צעידה אפשר להתחיל מוקדם יותר מאשר עם אופניים וגלגלי עזר. אנחנו התחלנו בגיל שלוש, אולם לפי המוטוריקה של הקטנה ומבט על ילדים קטנים יותר, נראה לי שאפשר לעבור מהבימבה לאופני-צעידה גם מוקדם יותר – כמובן בהתאמה לכל פעוט לפי יכולתו ותכונותיו.

 > דחיפה של פדלים בתנועה סיבובית מסונכרנת של שתי רגליים היא לא פעולה קלה, במיוחד במהירויות הנמוכות שכן הם נהנים פחות מהאינרציה שמייצרת המהירות.

 > הורדת גלגלי העזר מגיע פתאום אחרי שהילדים כבר רגילים לרכיבה ומהווה טראומה קטנה. היא מלחיצה ומורידה את הביטחון העצמי ומייצרת מעין נסיגה. עם אופני צעידה אפשר להתקדם עד רמה כזו שהוספת הפידול כבר לא תהייה משמעותית, ובמיוחד אין בה אלמנט של החסרה וטראומה.

 

2-Strider1

 

 

מתאוריה למעשה

ברכיבה הראשונה הקטנה התרגשה מאוד. היא זהירה מטבעה, ובקשה שאחזיק אותה בגו בזמן שהיא מתקדמת – למרות ששתי הרגליים שלה היו על הרצפה. התקדמנו לאטנו כ-100 מטר אל גינת השעשועים וזהו: מקסימום 5 דקות התנסות שהסתיימו עם מפגש באטרקציות האחרות שבגינה. אני מודה שחששתי מעט שזה לא ממש תפס ושאצטרך לרוץ אחריה כמו שעושים אחרי הורדת הפדלים. חששותיי התבדו ברכיבה השנייה: הקטנה כבר מתקדמת לאט אך בקלות. מרימה את הכידון והופכת את האופניים לצד השני בלי בעיה או מתקנת פניות חדות. עדיין לא מתקדמת מהר או מנצלת תנופה בירידות, אולם בהחלט מרגישה נוח, והכי חשוב: זורחת מאושר!

 

1-IMG_3447

איזה כיף!

 

ברכיבה השלישית היא כבר שולטטתתת… נראית כאילו היא כבר שנים בפלטון. עקומת השיפור מאוד מהירה והחלטנו להעלות מעט את גובה הכיסא כדי שיהיה לה נוח לדחוף וליהנות מהתנופה. הסטריידר כבר מהווים אטרקציה בגינה וילדים אחרים מהגן שלה מבקשים ומקבלים סיבובים. ברכיבות הבאות היא מרגישה בבית – בין השאר משום שהיא מבקשת לרכב גם בתוך הבית. מבחינתה קריטריום של 3 מטר סביב השולחן עומד בדרישות. בפעם הראשונה שהגענו לירידה (מתונה כמובן) לימדתי אותה איך עוצרים: עם שתי רגליים על הקרקע. תרגלנו את זה פעמיים, והמשכנו להנות. ברכיבות הבאות מתחילים להגביר מהירות, ולרכוב מרחק גדול יותר עם התנופה וללא רגליים, תוך שמשלבים פניות S מתונות או דחיפה עם רגל אחת.

לסיכום: כניסה מוצלחת במיוחד לעולם האופניים. והנה גרסת האקסטרים:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nj3V_0C1tmU&feature=player_embedded[/youtube]

————————————————————————————————
תעשו לנו Like ב Facebook – וקבלו הודעה מיידית בעת פרסום כתבות חדשות ב BIKEPANEL!

————————————————————————————————

היבואן: 1-700-704-124, strider.co.il