בסוף השבוע הקרוב מתחיל פסטיבל אליפות העולם באופני הרים XCO ו DH בלינזיהיידה שבשוויץ. ביום שבת יום השיא בו נינו שורטר ינסה להגן על חולצת אלוף העולם והתואר, בפעם השישית! גם יולנדה נף צריכה להיות מרוכזת מאוד כדי להחזיק את הקשת פעם נוספת. BIKEPANEL ויואב גריבי מביאים לכם את כל הרקע, שתהנו יותר. (בוידאו למעלה- שורט טראק מהזווית של הגלגל של נינו!)

מאת: יואב גריבי
צילום: רד בול

רגע לפני שנפרדים, מתפזרים וחוזרים איש איש לביתו לפגרה ומנוחה (או לעונת הסייקלו קרוס, אם אתם מת’יו ואן דר פואל) טובות הרוכבות והרוכבים בעולם נפגשים למפגן אחרון של כח, טכניקה וסיבולת אדירים באליפות העולם באופני הרים. הטובים שבטובים יתחרו על מי יזכה ללבוש את חולצת הקשת ב-XCO, DH ושליחים במשך עונת 2019 הקרובה.

אליפות העולם באופני הרים

Nino Schurter

הקשת בענן

עבור לא מעט רוכבים, אליפות העולם באופני הרים מהווה תחרות השיא של העונה. בניגוד לסבב העולמי, שבו כל ניצחון שווה למספר נקודות מסוים המתווספות עם כל תחרות לקבוע מיהו הרוכב הטוב ביותר (או: העקבי ביותר), באליפות העולם ישנה רק הזדמנות אחת לנצח. מאחר ואליפות העולם אינה חלק מהסבב העולמי, ניצחון בתחרות אינו משפר את הדירוג בסבב, אך מעניק לרוכב/ת מספר לא מבוטל של נקודות UCI, את החובה ללבוש את חולצת הקשת לעונה הבאה, וסימון לחיים על שרוולי חולצת הרכיבה שלו בשנים הבאות.

החלום של כל רוכב הוא כמה פסים צבעוניים על החולצה

אליפות העולם באופני הרים – מה ההבדל מהסבב? 

אליפות העולם באופני הרים (XCO), למעשה, מנותקת מהסבב העולמי ב-XCO. מיקום הזינוק אינו נקבע לפי הניקוד הנצבר לפי הסיום בתחרויות הסבב בעבר, אלא לפי נקודות UCI שנצברו בנפרד. לדוגמה – בישראל מתקיים מספר תחרויות בין לאומיות, שהמטרה שלהם היא להקנות לישראלים (הרוב המשתתף) נקודות UCI “קלות”, מחוסר התחרות של התותחים הכבדים באירופה. הניקוד הזה משפיע על הדירוג העולמי של ה-UCI, אך אם, תיאורטית, רוכב ישראלי שזכה בכל התחרויות בארץ במקום הראשון מגיע לתחרות האחרונה של סבב ה-UCI, סביר להניח שיזנק מהשורה האחרונה, פשוט כי אין לו נקודות של הסבב העולמי.

Annika Langvad- חולצת הקשת ו-#1 מצטלמים ביחד נהדר

הפרדה נוספת היא הרוכבים: באליפות העולם הרוכבים נבחרים ע”י האיגודים הלאומיים, וקיימת הגבלה לכמות הרוכבים שכל מדינה יכולה לשלוח. לנבחרת שוויץ יש בכל שנה תחרות מאד קשה בין הרוכבים כדי לקבוע מי מעשרת הרוכבים הסופר מוכשרים שלה יתפסו את שלושת המקומות שהוקצו לה במקצה הגברים (ואחד מהם כבר שנים הולך לנינו, אז בעצם הקרב הוא על שני המקומות הנותרים). מרבית הרוכבים נמצאים תחת הדאגה הטכנית והלוגיסיטית של הנבחרות שלהם, לובשים מדי נבחרת וכו’.

לעומת זאת הסבב העולמי מורכב בעיקר מקבוצות מקצועיות (לדוגמה- BWR הישראלית של זיו ענפי) ומספר מועט יחסית של נבחרות בינ”ל (לדוגמה- נבחרת ישראל). לכל קבוצה יש צוות לוגיסטי משלה והיא מחזיקה כמה רוכבים מאותו לאום, סיטואציה שיכולה להיות די מבלבלת ביום הגדול שכן לאיזה רוכב תעזור? בן מדינה מקבוצה אחרת או חבר קבוצה ממדינה זרה?

גשם ובוץ הינם מראה שכיח בעיירת סקי באלפים השוויצרים

הלוקיישן של אליפות העולם באופני הרים XCO (ו DH)

למרות השוני, ישנו גם הרבה דמיון. התחרות כמעט תמיד מתקיימת באתר מוכר שכבר נערך בו סיבוב של גביע העולם, ועליו להתאים לשתי הדיספלינות, קרוס קאונטרי ודאון היל. השנה אנחנו בלינזיהיידה שבשוויץ. עיירת סקי פסטורליות (אלא מה) עם אתר סקי והרבה משקים של ייצור גבינה. לינזיהיידה מלווה את סבב גביע העולם החל משנת 2015, כאשר בשנה שעברה ניצחו כאן נינו שרטר האגדי ואנני לאסט הבריטית.

Jordan Sarrou – נדרשת כאן לא מעט טכניקה

המסלול של אליפות העולם באופני הרים (XCO) השנה אינו שונה מזה שהתחרו עליו בשנה שעברה: הקפה “נעימה” של 4.4 קילומטרים, עם 188 מ’ אנכיים של טיפוס להקפה. מבחינה טכנית – שלא יהיה לכם ספק! לא סתם הרוכבים הכי מהירים וטכניים בעולם הם שוויצרים… ישנם לא מעט אלמנטים טבעיים (שורשים שורשים שורשים) שמעטרים את העליות והירידות של ההקפה, כמו כן גם אלמנטים בנויים ומלאכותיים כמו דרופ בגובה 1 מ’, wall ride ועוד לשעשוע ובידור הקהל (ויש בשפע!).

צפו בהכרת המסלול משנה שעברה:

מי בא למסיבה?

בגברים, כפי שכבר כולם כאן כבר ניחשו, נינו הוא the man to beat. אלוף העולם 5 פעמים, מנצח הסבב 7 פעמים, הרוכב היחיד בהיסטוריה עם עונה מושלמת של ניצחונות בסבב גביע העולם (+ניצחון באולימפיאדה + ניצחון בקייפ אפיק) ומנצח הסבב של 2018 והתחרות האחרונה שהתקיימה לפני שבוע בצרפת. אף אחד לא יתפלא אם תשימו עליו את הכסף שלכם.

סדקים ראשונים. נינו. אבל עדיין דומיננטי ומועמד לגמרי מוביל

אבל, העונה ראינו שברים ראשוניים בחומת המגן האדירה שהקים נינו סביב האימפריה שלו. בפתיחת העונה הוא הפסיד את המקום הראשון לסאם גייז הניו זילנדי בספרינט סיום מותח. בצ’כיה הוא ניצח אבל בשבריר שניה ועשירית הגלגל, בעוד שבמונט סיינט אן הגיע שביעי (המיקום הכי נמוך שלו ב-5 שנים האחרונות) בגלל קריעת שרשרת, באנדורה הוא פשוט לא עמד בקצב שהכתיב ג’רהארד קרשבאומר האיטלקי.

XCO

האם התרגל לרכב מלפני נינו? קרשבאומר

קרשבאומר חוו את עונת הפריצה שלו, ואפשר לצפות ממנו למיקום טוב מאד בתחרות, אבל לא לניצחון: המסלול בלנזיהיידה מיטיב עם היכולות של נינו, שכן אין בו יותר מדי טיפוסים ארוכים ומתישים והוא מלא באלמנטים טכניים, שבתחום הזה אין שני לו. חוץ מקרשבאומר קשה לי לראות מישהו מחזיק עם נינו את כל התחרות – ואן דר פואל עוד מתכנן להמשיך לעונת סייקלו קרוס מיד לאחר אליפות העולם, אז לא ניתן לדעת מהי החשיבות שהוא מייחס לתחרות הזו. בכל מקרה ההולנדי הצעיר טרם הוכיח שיש לו את מה שצריך כדי לנצח מירוץ XCO מלא, כאשר הוא בדרך כלל דועך לקראת הסוף או מפוצץ ראש מנוע אחרי מספר הקפות בקצב נינו.

לחצו על התמונה!

אח שלו- מגזין האאוטדור

בנשים הקרב על הקשת גדול ועשיר הרבה ביותר. הפייבוריטית העיקרית היא יולנדה נף, אלופת העולם המכהנת ומנצחת הסבב הטריה. נף היא רוכבת חזקה ומוכשרת בטירוף, עם יכולת טיפוס נהדרת ויכולות דיסנדינג פנומנליות וכל הטכניקה על המסלול הזה מתאימים לה מאד. היא גם מוכיחה שהיא בכושר על בחודש האחרון עם ניצחונות באליפות אירופה ושתי התחרויות האחרונות בסבב. האם השנה היא תצליח לעשות דאבל?

תחרות אופני הרים

גם השנה היא תחגוג על הפודיום? Yana Belomoina

לא אם זה תלוי באניקה לנגווד. הדנית האימתנית אמנם סיימה את הסבב במקום השני, במספר נקודות זעום מנף, אבל מוכיחה שנה אחר שנה שהיא מהרוכבות הדומיננטיות בתחום. ביכולות הטכניות שלה היא פחות מוכשרת מנף, אבל איפה שהיא לוקה בטכניקה היא מפצה בכח מתפרץ אדיר, שאין לו מתחרות בסבב. לנגווד היא המאסטרית של תחום ה-XCC החדש שהוצג השנה וגם מנצחת התחרות בנובה מסטו (צ’כיה), בה ההכרעה נקבעה בספרינט סיום.

רכיבת הרים

אולי הפעם? אמילי באטי הקנדית

עוד אסור לנו לפסול את אמילי באטי, מאיה וולשוובזסקה ופאולין פראנד פרבו, שכל אחת מהן בהחלט מסוגלת לנצח באליפות ביום טוב (והשתיים האחרונות כבר עשו זאת בעבר). באטי אמנם לא צעירה (30), אך טרם ניצחה אליפות עולם בקטגוריות הצעירות או בתחרות בגביע העולם. העונה היא הצליחה להביא התקדמות משמעותית, כאשר בשלושת התחרויות האחרונות היא לא סיימה מחוץ ל-TOP 3.

אופני הרים

גם הפעם נקבל שידור חוזר? אסור להפסיד בשבת!

אל אל ישראל

נבחרת ישראל מגיעה בהרכב מלא: 9 רוכבים ב-3 קטגוריות גיל יחד עם המאמן דרור פקץ’:

  • רוכבי נוער– גיל-לי גונן, עומר כצמן, נדב רייסברג ואיתן לוי.
  • אנדר 23 – אורי לאונציני, גיא לשם ותומר זלצמן.
  • עלית גברים – גיא זסלר ושלומי חיימי.

הרוכבים מתאמנים כבר חודשים, עם הרבה קילומטרים של תחרויות בינלאומיות בארץ (בשביל לצבור נקודות, זוכרים?) ועכשיו הגענו לרגע האמת. רוב החבר’ה כבר יודעים למה לצפות, שכן זו לא אליפות העולם הראשונה שהם השתתפו בה, אך לחלקם זו תהיה תנסות ראשונה וכואבת במיוחד: נדב רייסברג באליפות עולם ראשונה בקטגורית הנוער, תומר זלצמן עם עונה ראשונה ומצוינת ב-U23 וגיא זסלר שהולך לחטוף את כל הכאב לפרצוף בשנתו הראשונה בעילית.

נאחל להם בהצלחה!

Who will be number one?

לוח זמנים:

  • 5.9 יום רביעי – מירוץ שליחים.
  • 6.9 יום חמישי – XCO נוער.
  • 7.9 שישי קידוש וחלה –  XCO U23.
  • 8.9 שבת המלכה – XCO עלית גברים ונשים.
  • 9.9 שביזות יום א’ – DH, אטרף ובלגנים.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים