כן קריטריון או לא קריטריון, תמיד יותר מעניין לראות מרוצי אופניים ברמה הגבוהה שישראלים, כאלה שרוכבים איתך לפעמים, משתתפים בהם. בשנים האחרונות מספר רוכבים ישראלים נטלו חלק במירוצי אליפות העולם. הרצף חשוב ומאפשר צבירה של ניסיון ומסורת, אלמנטים קריטיים במעמדים שכאלו.

בסוף השבוע הקרוב 4 ישראלים יתחרו בשתי קטגוריות של אליפות העולם במרוצי כביש. לכבודם ולכבוד ארוע אליפות העולם, סקירה מיוחדת ומקיפה כולל ראיון בלעדי עם רותם גפינוביץ’, הנציגה של ישראל במרוץ העילית נשים.

התכנית המלאה של אליפות העולם במרוצי כביש 2012

ביום ראשון נערכו מרוצי נגד שעון קבוצתי. חידוש של ה UCI שמנסה לקדם את תת הענף של מרוצי נגד שעון קבוצתיים. קבוצת הגברים של אומגה קוויק-סטפ וקבוצת הנשים ספשלייזד-לולולמון (Specialized – Lululemon) זכו במקומות הראשונים אחרי מאבק צמוד ומעניין. טוב יעשה ה UCI אם יעניק חולצת אלופי עולם לקבוצה הזוכה ויאפשר לרכב עם מדי האלופים במרוצי בנג”ש הקבוצתי של העונה.

בימים שני, שלישי ורביעי נערכו מרוצי נגד השעון של הקטגוריות השונות – נוער בנים ובנות, בנים עד 23 וגברים ונשים עילית. ואז הדובדבנים על העוגה – מרוצי הכביש:

שישי, 21.9, 15:00 – בנות נוער, 65 ק”מ (4 הקפות)

שבת, 22.9, 9:30 – מירוץ הגברים עד גיל 23. 161 ק”מ (10 הקפות), שלושה ישראלים מתחרים.

שבת, 22.9, 14:30 – נשים עילית, 129 ק”מ (8 הקפות) – רותם גפינוביץ׳ תייצג את ישראל

ראשון, 23.9, 10:00 – בנים נוער, 129 ק”מ (8 הקפות) – אופק חסון, אביב יחזקאל וגיא שגיב ייצגו את ישראל.

ראשון, 23.9, 11:00 – עילית גברים, 267 ק”מ (100 ק”מ כביש + 10 הקפות)

בואו נכנס לאווירה:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jhGkqFqb3Jo&feature=g-all-u[/youtube]

המסלול

בפעם החמישית אזור וולקנבורג בהולנד מארח את אליפות העולם. (הפעם האחרונה היתה ב 1998). למעט מירוץ הכביש של הגברים, כל מרוצי הכביש יערכו על הקפה בת 16.1 ק״מ. מסלול אליפות העולם בהולנד צפוי להיות סלקטיבי יותר ממה שראינו במהדורות האחרונות באוסטרליה ודנמרק. ההקפה כוללת שתי עליות – במלברג, 900 מטרים אורכה בשיפוע ממוצע של כ 5% ושיפוע מקסימלי של 7%, וקאוברג, 1200 מטרים אורכה בשיפוע ממוצע של כ 6% אך עם חלקים של עד 12 אחוז. המירוץ נערך על חלקים של מירוץ האמסטל גולד ומסתיים 1700 מטרים מפסגת הקאוברג. מירוץ העילית של הגברים כולל 100 ק״מ של ׳חימום׳. הרוכבים יצאו ממסטריכט וירכבו דרך כבישי האזור עד שיכנסו אל המסלול הסגור אותו יקיפו 10 פעמים אל מנת להשלים 267 ק”מ ארוכים וקשים.

הישראלים באליפות העולם

ישראל שולחת נציגים לשני מרוצים בסוף השבוע – נוער בנים ועילית נשים (בנשים אין קטגורית ביניים של עד 23 כך שהמעבר הוא ישירות מהנוער לעילית, לא פשוט).

קצת פרספקטיבה. ב 2009, באליפות שנערכה במנדריסיו, איטליה, היו אלה רן מרגליות וניב ליבנר שהתמודדו עם האגרסיביות של רוכבי קטגוריית ה U23 באליפות העולם. החברה האלה, שנמצאים על סף הכניסה אל הקבוצות המקצועניות שאנחנו רואים בטלביזיה, הנם חזקים כמעט כמו המקצוענים הבוגרים ולפעמים הרצון לבלוט ולהשיג חוזה גורר מרוצים אגרסיביים ביותר. רן וניב התקשו לעמוד בעוצמת המירוץ והשניים הורדו באזור ההקפה השישית מתוך 13. בשנה שעברה היו אלו גיא גבאי, בן איינהורן ורועי גולדשטיין שרכבו היטב את מירוץ אליפות העולם לנוער וסיימו במקומות 28, 37 ו 89 בהתאמה – כולם בדבוקה הראשונה! היה זה המירוץ האגרסיבי ביותר שראינו בסוף השבוע של האליפויות בדנמרק: מירוץ  שנפתח בבליץ אדיר, עם הקפה ראשונה במהירות ממוצעת הקרובה ל 50 ק”מ”ש, מהר יותר מכל קטגוריה אחרת באותו סופשבוע על המסלול בדנמרק.

במהלך השבוע שקדם לאליפות העולם התחרו 5 רוכבים ישראלים – בן איינהורן (500 וואט), גיא גבאי (IGP), שחר גורן ועידו זילברשטיין (TACC) ורועי גולדשטיין (Team MIsgav), במרוץ בצרפת ששימש כקריטריון לתחרות ה U23 באליפות העולם.  הדיווחים של חברי נבחרת ישראל U23 ממירוץ ההכנה בצרפת, שם התחרו עם חלק מיריביהם הצפויים באליפות העולם, היו על מאבק השרדות. חוסר בימי מירוץ ברמה הזאת נמצא בעוכריהם של הרוכבים הישראלים. למרות זאת סיימו ארבעה מחמשת הרוכבים את הטור, וביום האחרון אף בקדמת הדבוקה (בן איינהורן – 16, גיא גבאי – 23 ורועי גולדשטיין -28, שחר גורן מעט מאחור ועידו זילברשטיין לא סיים את שלב 3 ופרש). החולשה העיקרית היתה בשלב הראשון (בו הפסידו כמעט 12 דקות לראשונים) ובשלב 2, 18 ק”מ של מירוץ נגד השעון (גם בגלל העדר אופני נג”ש אבל בהחלט לא רק בגלל זה). לאחר המרוץ בצרפת, החליט הצוות המקצועי של הנבחרת – ערן פרוהמן (חבר הנהלת האיגוד ויו”ר הועדה המקצועית) וויקטור קיטייב המאמן, שמוקדם מידי לשלוח רוכבים למרוץ ה U23, הרוכבים צריכים לצבור ניסיון ולהגיע לבשלות שתאפשר להם להשיג תוצאות שינבאו הצלחה באליפות עולם.

השנה תיוצג ישראל במירוץ הנוער ע”י 3 רוכבים שנבחרו אחרי שני מרוצי מבחן באיטליה – גיא שגיב ואביב יחזקאל (CCC) ואופק חסון (VCI).

רותם גפינוביץ’ תהיה הנציגה הבודדת במירוץ הנשים (אין קטגורית U23 בנשים). זו פעם ראשונה בעילית נשים אחרי הנסיון במירוץ הנוער בנות ב 2009.

לצערנו אין לישראל מספיק נקודות UCI על מנת להיות מיוצגת במירוץ הגברים עילית. לכן אין לישראל חלק במירוץ הבכיר של סוף השבוע הקרוב.

ראיון עם רותם גפינוביץ׳ – רוכבת עילית נשים

לא בכל יום מזדמן לנו לצפות במירוצי אופניים ברמה הגבוהה ביותר ולראות שם נציג ישראלי, אז בשבת הבאה אחרי רכיבת הבוקר ושנת הצהריים, שבו מול המסך ותעודדו את רותם גפינוביץ׳ שתייצג את ישראל במירוץ העילית נשים. שידור ישיר ביורוספורט מהשעה 16:15. רותם, סגנית אלופת ישראל גם במירוץ הכביש וגם נגד השעון, בת 20 ממודיעין, רוכבת קבוצת 500 וואט ומאומנת ע״י אילן אולמן. רותם רוכבת אגרסיבית מאד. בדרך כלל יוזמת ומייצרת את המהלכים במרוצים – גם בבלגיה ובהולנד. בתחילת יולי יצאה רותם ל 3 חודשים של תחרויות ואימונים בהולנד ובלגיה. במהלך החודשים באירופה רותם התחרתה כל שבוע, בדרך כלל פעמיים בשבוע. פעם אחת סיימה על הפודיום במקום שלישי במירוץ קרמיס – מירוץ הקפות אינטנסיבי, ופעם במקום שישי אחרי בריחה אותה היא יזמה. מרוצים שכאלה, ברמה שבועית, עם רוכבים חזקים ובכל תנאי מזג אוויר, הם הדבר שהכי חסר לנו בישראל. הם עושים את הסלקציה ומיצרים את הרוכבים האדירים שהמדינות האלו מצמיחות באופן קבוע. ורותם שעשתה שנה חזקה גם במרוצים בארץ המשיכה להתקדם בחו”ל.

המירוץ המשמעותי ביותר בו התחרתה רותם היה הלוטו-דקה טור (http://www.lottocyclingcup.be/). מירוץ UCI בדרגה 2.2 בן 3 שלבים, כ 100 ק”מ לכל שלב. במירוץ זה הוכיחה רותם עקביות וסיימה את שלושת השלבים במקומות 52, 51 ו 53 כאשר את שני השלבים הראשונים מסיימת רותם עם הדבוקה הראשונה. בדרוג הכללי הסופי דורגה רותם במקום ה 47. מנצחות הטור חזרו מהמשחקים האולימפיים ויתחרו עם רותם באליפות העולם הקרובה. במירוץ UCI נוסף, סיימה רותם במקום 55.

השבוע חזרה רותם מביקור בן מספר ימים באתר אליפות העולם שם למדה את מסלול התחרות. הדיווח הוא על כבישים פתוחים וטובים ללא יותר מדי ׳רהיטים׳ (אותם תמרורים ואיי תנועה שהרבה פעמים מאפיינם מרוצים בהולנד וגורמים לתאונות רבות), ואספלט מחודש ואיכותי. בסוף השבוע האחרון רותם עשתה חידוד אחרון בשני מרוצים ביום שבת וראשון. במירוץ הראשון סיימה 9 אחרי בריחה של 9 בנות שהיא יזמה, במירוץ השני סיימה בדבוקה בלי לקחת סיכונים מיותרים לפני מירוץ האליפות.

על המירוץ הצפוי:

בשיחתנו, טענה רותם, כי מריאנה ווס נמצאת היום בדרגה משל עצמה בפלוטון הבנות. אחרי הזכייה במירוץ האולימפי ובטור נוסף שבוע שעבר, מדובר במועמדת כמעט ודאית לכתר אליפות העולם.

שאלתי את רותם מה עושים במירוץ כזה? רוכבים חסכוני ומנסים להישאר עם הטובות או הולכים לבריחה של הטלוויזיה ואולי מתפרקים בהקפות האחרונות?

רותם: אני מזנקת לכל מירוץ במטרה להיות בפודיום. אין תוכנית מוגדרת. אחליט ביום המירוץ על סמך הרגליים והאינטואיציה לאיזה מהלך צריך לעשות את המאמץ ולהצטרף. (מכוונים גבוה – ד.א). גם אם המקום הריאלי הוא ב 50, המטרה היא להיות שם מקדימה. כל תוצאה ב 40 הראשונות תהווה הישג.

איך זה לטפס את הקאוברג?

רותם: עליית הקאוברג המפורסמת קשה מכפי שנראה בפרופיל. יש קטעים מאד תלולים ולטפס 8 פעמים בתחרות זה מאמץ לא מבוטל. יחד עם זאת אין לה ספק באשר ליכולתה לרכוב עם המתחרות האחרות. מזג האוויר צפוי להיות גשום ולא קל. למרבה הפלא רותם דווקא לא חוששת ממזג האוויר. המרוצים בבלגיה לימדו אותה לרכוב בכל תנאי מזג האוויר ויכולות טכניות טובות יעזרו לה בירידות גם אם יהיה גשום.  רותם מתכוונת להגיע לאתר התחרות ביום חמישי לפני המירוץ. בימים שלפני התחרות יש זמני אימון מוגדרים על מסלול התחרות. לשמחתה אביה והקבוצה ההולנדית יהיו שם לתמוך ולעודד.

בשבוע שעבר, בסיוע של חנות האופניים רוק אנד רואד מלטרון, המסייעת לרותם באופן קבוע, קיבלה אופני רידלי חדשות, איתם תרכב את התחרות. בביקורה במפעל החברה קיבלה יחס מצוין והאופניים הותאמו למידותיה.

יש משהו מרשים במהלך שעושים רותם וצעירים אחרים כמותה (יובל דולין בבלגיה, שלומי חיימי בשוויץ, רותם ישי בארה״ב, רן מרגליות וניב ליבנר באיטליה). אנשים שהולכים עם החלום עד הסוף, פורצים דרך כמעט בלי עזרה ובנחישות יוצאת דופן. כל מי שהענף הצומח הזה קרוב לליבו יכול בעיקר לקוות שרוכבים יצליחו לפרוץ את מחסום ההישגים ודרך כך גם את התודעה של הציבור הישראלי.

בהצלחה לרותם ולשאר הרוכבים הישראלים באליפות העולם.

והנה עוד קצת תחזיות לקראת התחרות החד יומית החשובה בעולם בכל שנה:

עילית נשים

אסתכן ואומר, שכל תוצאה אחרת מלבד נצחון של מריאנה ווס, האלופה האולימפית מהולנד, תהווה הפתעה.

ווס נמצאת בכושר נפלא והיכולות הרב גוניות שלה מציבות אותה ברמה אחת מעל שאר הבנות. אחרי הנצחון האולימפי זכתה שבוע שעבר בפעם הרביעית ברציפות בטור Brain  Wash. השנה גם נראה שהורידה מעצמה את הקוף שנראה היה שתמיד מביא אותה למקום שני. אחרי מספר ׳כמעטים׳ האם השנה ווס תזכה בתואר?

מאחוריה כ 20 בנות שביום נתון יכולות להתמודד על מדליה. כמה מהבנות שיתמודדו על מקום בפודיום:

ג׳ורגיה ברונזיני, איטליה. האלופה המכהנת. מנצחת השנתיים האחרונות. יודעת להיות בשיא ברגע הנכון. ספרינטרית קטנה פיזית שיכולה להיות שם בסיום.

אמה יוהנסון, שבדיה – רוכבת מגוונת שתמיד נמצאת מקדימה ונלחמת על נצחונות.

ג׳ודית ארנדט, גרמניה – אלופת העולם מ 2004 שנמצאת בכושר מצוין

ניקול קוק, אמה פולי, אליזבת ארמיסטד אנגליה – הלוחמות הבריטיות קוק ופולי וזוכת מדלית הכסף בלונדון ארמיסטד ינסו להמשיך את השנה הנפלאה של הרוכבים הבריטים.

נבחרות הולנד, איטליה, אנגליה, גרמניה ושבדיה צפויות להיות אלו שמנהלות את המירוץ.

עילית גברים

השאלה המענינת ביותר לקראת המירוץ היא האם יש ספרינטר שמטפס מספיק טוב בכדי לגרום למירוץ להסתיים בספרינט. התשובה היא שיש, קוראים לו פיטר סאגאן.

על פניו, המסלול מתאים לפאנצ׳רים. אותם רוכבים בעלי היכולת להתפוצץ לטווח לא ארוך במיוחד. המרוצים הארוכים, קלאסיקות ואליפויות עולם, אולימפיאדה, נוטים גם להתפתח דרך סלקציה טבעית הנובעת מהאורך, המרחק והזמן.

לעלות 10 פעמים את הקאוברג, למרות שזה לא יראה ככה בטלוויזיה אומר שכל רוכב יצטרך למות 10 פעמים על העליה בכדי לחזור לחיים אחריה. יהיה קשה לספרינטרים להחזיק מעמד בתוואי שכזה, גם לטובים שבהם. יחד עם זאת, כפי שניתן לראות בסרטון המצורף, מדובר במאמץ של כדקה וחצי:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NgOIAQmpy0o[/youtube]

ויתכן ויהיו ספרינטרים שיוכלו לשרוד את הבליץ הזה. העסק דומה במקצת לעליית בוקס היל שראינו באולימפיאדה ויתכן שנבחרות חזקות, במחיר הקרבה של חלק מהרוכבים, יוכלו להחזיר רוכבים שנשרו, אל הדבוקה הקדמית יותר. חדשות טובות לאנגליה שאחרי אליפות השנה שעברה והאולימפיאדה יגיעו עם הרבה פחות לחץ למירוץ. הם לא יצטרכו להלחם הפעם נגד כל שאר הנבחרות.

יש הרבה מועמדים ורוכבים שיכולים לנצח ולזכות באליפות העולם. בכל זאת ננסה להתמקד בבולטים שבהם. מי האנשים שיובילו את המדינות שלהם?

פיטר סאגאן, סלובקיה – יחד עם אחיו ועוד ארבעה רוכבים ירכיבו הסלובקים קבוצה של שישה שינסו לעזור לסאגאן כל זמן שיוכלו. סאגאן, שהמסלול כמו נתפר למידותיו, מנוסה וחכם. אחראי כמעט לכל נקודות ה UCI של נבחרתו. אחרי שהוריד עומס בסיום הטור דה פראנס, כושרו לא ברור, אבל אם הוא נמצא שם בסוף הקאוברג בסיום, יהיה קשה למנוע ממנו את הנצחון.

פיליפ ג׳ילבר, בלגיה – ג׳ילבר, אחרי שנה לא קלה נראה מחודד בוואלטה ויצא מחוזק מנטאלית עם שני נצחונות שהזכירו במעט את הרוכב שראינו ב 2011. נבחרת בלגית חזקה תעמוד מאחוריו יחד עם קהל רב שיגיע לצפות ולעודד מבלגיה הלא רחוקה. כמו באולימפיאדה, ג׳ילבר הוא האיש שינסה לעשות את המירוץ קשה ככל שניתן על מנת לדלל את הדבוקה ולהשאיר את ההכרעה למי שיש רגליים שידברו במאמץ האחרון. שם הוא מנוסה, חזק ויודע את העבודה. אין ספק שחולצת הקשת תהיה פיצוי מושלם לעונה ביונית במונחים של הפנומן הבלגי.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JhM6u12vTVg[/youtube]

סיימון גראנס, אוסטרליה – גראנס בכושר מצוין. אחרי נצחון ומקום רביעי שבוע שעבר בגרנד פרי של קוויבק ומונטריאול, יגיע גראנס עם בטחון גבוה וחשוב מכך נבחרת חזקה מאד מאחוריו. עם ריצ׳י פורט וקלארק שזה עתה ניצח שלב בוואלטה ורולרים מנוסים וחזקים כדוגמת אדם האנסן ודיויד טאנר, אוסטרליה באה למירוץ ככח משמעותי. צפו להרבה ירוק, צהוב ולבן בקדמת הדבוקה.

ספרד – אוי, ספרד, ספרד. איזה מדינת ספורט. אם אתה מאמן ספרד, עם מי אתה הולך למירוץ כזה כשהפודיום של הוואלטה אצלך בנבחרת והמסלול תפור למידותיהם של רוכביך? קונטאדור? רודריגז? וולורדה? אוסקר פריירה? סמואל סנשז כסופר דומסטיק בומבסטיק היישר משתי הצגות יפות בטור הבריטי. אז לספרד חמישה אלופי עולם בפוטנציה ויכולת לנהל מירוץ חכם ואגרסיבי עם כלים רבים. וולורדה הוא הספרינטר הטוב מהמטפסים, קונטדור ורודריגז יכולים לפרק את הדבוקה מתי שירצו. פריירה מנוסה וחכם. לספרד כל כך הרבה כלים לשחק איתם, אבל המון אגו לנהל.  פשוט זה לא יהיה. בניהול טוב של חוזה לואיס דה סנטוס המאמן, ואולי חשוב מכך הרוכבים עצמם, יהיה קשה לנצח אותם.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CPC-p-4UUwg&feature=related[/youtube]

וינצנזו ניבאלי, איטליה – שנה טובה לניבאלי מסתיימת עם הבעת אמון של פאולו בטיני הגדול (איזה כיף היה לראות אותו מתחרה במסלול הזה, אהה?) ביכולותיו של הכריש (כינויו של ניבאלי). ניבאלי היה פקטור מאד משמעותי, יחד עם ג׳ילבר ונבחרת שוויץ, במירוץ האולימפי ובהפיכתו למירוץ קשה שלא הגיע לספרינט. גם במילאנו סן רמו וגם בליאז׳ באסטון ליאז׳ הוא היה הגורם ש׳עשה׳ את המירוץ בהתקפות נהדרות בסיום, ששינו את פני המירוץ. כנ״ל בטור דה פראנס שם ניסה בכל יכולתו. האיטלקים עם עומק ומסורת לא הצליחו לקחת את הקופה במרוצים האחרונים אבל הם תמיד מתחרים חזק ומעניין. ניבאלי כמוביל ברור עם שורה של פועלים שיעזרו בונים קבוצה עם פחות אגו מהיריבות ואולי זה יפעל לטובתם. מורנו מוזר, ישמש אופציה ב׳, אוסקר גאטו יהיה שם לספרינט. בטיני ינצח על התזמורת.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=s19V_6Ay4No&feature=related[/youtube]

סוסים שחורים נוספים

הנבחרת הביתית, הולנד, חסרה רוכבים עם יכולות מתפרצות אך מולמה וחבריו יכולים להיות שם בסיום ולהפתיע על גלי הקול של הקהל.

מייקל אלבסיני, שוויץ – מצטיין בסוג כזה של מרוצים וינסה להגיע לסיום ולהפתיע.

צרפת מציגה לפחות שניים שיכולם לנצח בדמותם של סילבאן שאבאנל ותומא ווקלר. עם קו הסיום המרוחק מפסגת הקאוברג דווקא התעוזה והתקפות של ווקלר יכולים להניב פירות.

מישהו אמר אנגליה? פרום? על פניו נראה שזה לא מסלול שהולם את היכולות של הבריטים אך אולי בזכות העובדה שאין ציפיות ועם יכולות נג״ש חזקות של פרום ווויגינס ינסו הבריטים העיפים מעונה קשה להפתיע.

גם לנורבגים וגם לרוסים מגוון רוכבים חזקים שיכולים לייצר בריחה מנצחת.

מזג האוויר צפוי להיות גשום וסוער.

שידורים

יורוספורט, יקירי הענף, יעבירו השנה רק את מרוצי העילית לגברים ולנשים. את מירוץ העילית גברים ישדרו  במלואו.

את מרוצי הנוער והגברים עד 23 ניתן יהיה לראות ביורוספורט פלייר שדורש תשלום.

כמו תמיד חברינו ב steephill וב Cyclingfans יביאו רשימה מפורטת בה אחד הקישורים לבטח יעבוד.

צפיה מהנה.

(גילוי נאות – רותם ודני אסקרוב מתאמנים באותה הקבוצה)

צילום: Daniella Verstraten