הסבב הרביעי של ה Enduro World Series, או בקיצור EWS, קרב ובא( 16-17/7). והפעם הוא יתרחש בעיר La Thuile הנמצאת בצפון מערב איטליה, ממש על משולש “אנדורו” הזהב: מפגש הגבולות איטליה, צרפת ושוויץ.

עד העונה הנוכחית כמעט ולא הייתה דומיננטיות בסבבי ה-EWS. כלומר, כל שנה מאז השנה הראשונה שבה התחילו תחרויות ה-EWS בשנת 2013, המאבק על תואר האלוף הכללי בקטגוריית הגברים, היה בין כמה רוכבים שונים. עד שהגיע ה- wonder boy האמריקני… בנשים דווקא התהליך היה הפוך. פרישה (וחזרה מפתיעה) של החזקה מכולן טרפה את הקלפים לגבי תואר האלופה.

מאת: מאור רביב
תמונות: enduroworldseries.com

תורת האנדורו על רגל אחת

BIKEPANEL מאגד בתוכו את כלל רוכבי האופניים וחלקכם אינם כלל רוכבי שטח. לכן, ארשה לעצמי להסביר בקצרה את השיגעון הזה הנקרא “תחרות אנדורו”. הבסיס של רכיבת שטח אגרסיבית שלא בפארק אופניים עם רכבלים הוא פשוט: מטפסים בדיווש למעלה ההר/תחילת סינגל ויורדים אותו כמה שיותר מהר בדרך למטה. ככה גם מתנהלת תחרות אנדורו. המתחרים צריכים לטפס בדיווש (לעיתים חלק מהטיפוס נעשה גם ברכבלים) מתחתית ההר לתחילת מסלול המדידה (להלן: סטייג׳) ויש לכך זמן מוקצב שחריגה ממנו גוררת עונשים. הגעת לתחילת המסלול בזמן? יופי! עכשיו תרד את המסלול, שלא מבייש את מסלולי הגרביטי התלולים והטכניים בעולם, במדידת זמנים וכמה שיותר מהר. סיימת חי? אין תקלות? יופי! עכשיו יש לך עוד בין שלושה לשישה כאלה ליום למשך יומיים או שלושה. המדידות של כל הסטייג’ים מתווספות לזמן מצטבר והרוכב/ת המהירים ביותר הם מנצחי הסבב. קיימים הרבה הגבלות בחוקי התחרות כגון זמן מכונאי שגורר עונשים ועוד, אך זוהי תורת האנדורו על רגל אחת.

יואן ברלי מסתער בארגטינה

יואן ברלי מסתער בארגטינה

תקציר העונות הקודמות בסבב האנדורו

כדי להבין קצת את יחסי הכוחות אעשה סקירה זריזה על העונות הקודמות:

בסבב הראשון שהיה בשנת 2013 זכה ג’רום קלמנץ הצרפתי (אוי כמה שהצרפתים האלה הולכים לעצבן), אחריו במקום השני מוצב ג’ראד גרייבס הפנומן (אוסטרליה) ושלישי ממוקם פאבין בארל האגדי (שוב, צרפתי).

בנשים ניצחה טרייסי מוסלי (אנגליה) הבלתי ניתנת לעצירה ואחריה זוג הצרפתיות ססיל ראבנל ואן קרוליין שוסו.

בסבב 2014 ניצח ג’ראד גרייבס לאחר קרב צמוד עם קלמנץ בתחילת הסבב, אך לאחר פציעה של קלמנץ הדרך לניצחון של גרייבס הייתה סלולה די בקלות. אחריו הגיח דמיאן אוטון (צרפת) ושלישי ממוקם ג’סטין ליאוב הניו זילנדי. כבר בסבב הזה התחילו להגיח שמות, שעד אז היו פחות מוכרים, לקצה העליון של הטבלה. הרבה רוכבים צעירים הבינו את הקונספט והפיקו את הלקחים בכדי לשפר את התוצאות שלהם, שבעיקר הסתכמו בהשגת תוצאות יציבות לאורך כל הסטייג’ים, ולא בהכרח ניצחונות בסטייג’ים בודדים ומנגד להשיג תוצאות גרועות בסטייג’ים אחרים כתוצאה מעייפות/תקלות.

בנשים אין שינוי מהותי וטרייסי מוזלי שוב לוקחת את הניצחון בהליכה כשאחריה אן קרוליין שוסו הוותיקה עוקפת את ססיל רבאנל הצעירה והאנרגטית.

אנק בירטן ההולנדית דוהרת בצ'ילה

אנק בירטן ההולנדית דוהרת בצ’ילה

בסבב 2015 שוב מהפך במאזן הכוחות: במקום הראשון מנצח (אם כי בהפרש קטן מהמקום השני) ריצ’י רוד האמריקאי הלא הוא ילד הפלא ובן החסות של ג’ראד גרייבס זוכה הסבב הקודם. במקום השני זכה פביאן ברל, שחזר גם מפציעה קשה, וכאן הוא מסיים את קריירת המירוצים שלו. במקום השלישי שוב חוזר ג’רום קלמנץ אחרי שהתאושש מירידה  בסבב הקודם.

בנשים טרייסי מוזלי מראה לכולן איך עושים את זה ולוקחת את הניצחון בקלות יחסית אך מודיעה על פרישה מתחרויות ב-Off season. לצערנו המתחרה העיקרית של מוזלי, אן קרוליין שוסו, לא השתתפה בסבב עקב מחלת הסרטן שהתגלתה אצלה לפני העונה. באותה נשימה אבשר לכם כי אן כבר החלימה מהמחלה אך ספק אם נראה אותה מתחרה בסבב הקרוב או בכלל. במקום השני ססיל ראבנל מראה יציבות ושלישית ממוקמת אנק בירטן ההולנדית שכבר ב2016 תראה יותר נוכחות בדירוג הגבוהה.

רוצים עוד כתבות מעניינות על אופניים? אלפים כבר מקבלים למייל:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

עונת 2016 – ההתחלה בדרום אמריקה

עונת 2016 מתחילה בטעם אקזוטי כאשר הסבב הראשון מתרחש בעיר Corral הנמצאת בצ’ילה שבדרום אמריקה. הסטייג’ים כאן קצרים מאוד: האורך הממוצע של הסטייג’ים הוא כ-3 ק”מ ואיבוד גובה מצטבר של 400 מ’, מה שאומר כי על המתחרים היה לרכב במלוא הכוח לאורך כל הסטייג’ים ומרווח הטעויות קטן מאוד.

אחרי פתיחה חזקה של ג’רום קלמנץ בסטייג’ הראשון, ריצ’י רוד, המגן על תואר האלוף, מראה עליונות לאורך חמשת הסטייג’ים הנותרים, הממקמים אותו במקום הראשון ובעקבותיו מרטין מייס הבלגי וניקולס ווליו הצרפתי. קלמנץ’ מתמקם רביעי וג’ראד גרייבס סובל משרשרת קרועה בסטייג’ החמישי, וכאמור מרווח הטעויות הוא קטן מאוד, כך שזמן יקר התבזבז לו שמיקם אותו במקום השמיני.

בנשים היה דו קרב מותח וצמוד במיוחד בין ססיל ראבנל לאנק בירטן. כמה צמוד? בסטייג’ הרביעי שתי המתחרות עשו את אותה תוצאה בדיוק. לבסוף הקרב הוכרע לטובת ססיל ראבנל ובירטן סיימה שנייה. איזבו קורדרייה הצרפתיה הצעירה מתמקמת שלישית.

ג'ו בארנס בצ'ילה. יערות, אבק וקו החוף הפסיפי

ג’ו בארנס בצ’ילה. יערות, אבק וקו החוף הפסיפי

אם בצ’ילה המסלולים היו נראים יבשים, אז זה היה רק הקדמה לסבב השני אשר התרחש בברילוצ’ה שבארגנטינה. המסלולים מכוסים אבק ואדמה משוחררת שנראים קיצוניים אפילו לקיץ הישראלי. כתוצאה מכך, ג’ראד גרייבס התרסק במהלך האימונים מה שגרם לו לפרוש מהסיבוב השני ולפספס נקודות בכדי להישאר בטופ 10 של הטבלה. בארגנטינה הסטייג’ים מגוונים, חלקם קצרים (הסטייג’ השני היה באורך של של קילומטר על 144 מטרים של איבוד גובה) וחלקם מאופיינים במרחק גדול יותר ועם איבוד גובה גדול ( כ-800 מטרים).

ריצ’י רוד שוב מנצח את הסבב כאשר הוא שומר על אחד משלושת המקומות הראשונים בכל הסטייג’ים למעט הסטייג’ השישי שבו הוא מסיים רביעי. מייס מסיים שני בהפרש של 7:81 שניות מרוד ומראה כי הוא מועמד רציני מול ילד הפלא. במקום השלישי מפתיע סם בלנקינסופ, רוכב פרו בדאונהיל, שניצל את היכולות שלו בירידות תלולות והתמודדות עם תנאים קיצוניים וכך פיצה על יכולת דיווש חלשה יותר משאר המתמודדים.

במקצה הנשים ססיל רבאנל לוקחת את זה בקלות ובהפרש של דקה מקייסי בראון הקנדית, שליטה כזו כמו של ראבנל ראינו בימיה של טרייסי מוזלי הפורשת. איזבו קורדרייה שוב מסיימת שלישית ומתחילה להבטיח לעצמה יציבות בהמשך.

לואיס ביוקנן מדגים את האדמה בארגנטינה

לואיס ביוקנן מדגים את האדמה בארגנטינה

סיבוב שלישי – חוזרים לאירלנד

בסיבוב השלישי חוזרים לאירופה ולאדמה הרטובה! הסיבוב הזה שהתרחש באירלנד הכיל בתוכו הרבה הפתעות: ראשית מבנה הסבב שונה-  מיומיים של תחרות עם שישה סטייג’ים, ליום רכיבה אחד עם שבעה סטייג’ים.

מעבר למבנה התחרות ישנם גם הפתעות ברשימת המתחרים: טרייסי מוזלי, האלופה הבלתי מעורערת במקצה הנשים חוזרת להתחרות, לא ידוע אם באופן חד פעמי או שהפרישה הרגישה לה מוקדם מדי. במקצה הגברים ישנה כניסה מפתיעה של סם היל, רוכב פרו בדאונהיל בעל מס׳ אליפויות עולם

מרטין מייס על הסלעים בתחילת הסטייג' השני באירלנד

מרטין מייס על הסלעים בתחילת הסטייג’ השני באירלנד

כבר בתחילת הסיבוב הדרמה מתחילה להשתולל. בסטייג’ השני אנק בירטן, מרטין מייס, ג’ארד גרייבס וריצ’י רוד מתפנצ’רים במהלך הסטייג’ וכנראה שהזמן היקר הזה יעלה להם בניצחון ובניקוד הכללי. אחרי תיקון שטח לאחר הסטייג’ שוב מתפנצ’ר מרטין מייס בסטייג’ השלישי מה שמוביל להרס מוחלט של הצמיג האחורי. עקב כך מייס רוכב את הסטייג’ הרביעי על החישוק בלבד ומסיים זאת בחתיכה אחת. לאחר הסטייג’ הרביעי רוב הרוכבים מתפנים לעמדת המכונאים לצורך תיקונים אך נענשים על כך בתוספת זמן מה שפגע קשות בניקוד הכללי של מייס.

ריצ’י רוד שלאחר איבוד זמן עקב הפנצ’ר בסטייג’ השני ממוקם במקום 70 בסיבוב, אינו מוותר ומתחיל לפצות על כך מהסטייג’ השלישי ודוהר קדימה. רוד לאחר מספר ניצחונות בסטייג’ים הבאים, עושה את הלא יאמן ומטפס עד למקום השלישי בסיבוב וכך מבטיח לעצמו את הישארותו במקום הראשון בניקוד הכללי. סם היל האגדי מפתיע את כולם ומספק רכיבה יציבה לאורך כל הסיבוב וכך מבטיח לעצמו את המקום השני בסיבוב. יתרון הביתיות מעניק את המקום הראשון לגרג קלהאן (שזכה גם בסיבוב באירלנד בשנת 2015) שסיפק את הרכיבה היציבה והמהירה ביותר.

הקהל המקומי מניף את גרג קלהאן לאחר הניצחון באירלנד

הקהל המקומי מניף את גרג קלהאן לאחר הניצחון באירלנד

טרייסי מוזלי שוב לוקחת את הניצחון בהליכה, אם כי לאחר המירוץ העידה כי היה לה קשה יותר עקב אי השתתפותה בשני הסיבובים הקודמים. שנייה מגיעה ססיל ראבנל, מי שמיועדת לרשת את מקומה של מוסלי. במקום השלישי שוב איזבו קורדייה. הצעירה הצרפתייה שומרת על המקום השלישי מה שעוזר לה לאיים על רבאנל. אנק בירטן לא מסיימת את הסיבוב עקב ריבוי תקלות מה שגוזל ממנה נקודות יקרות במאבק לאליפות.

טרייסי מוזלי בדרך אל הניצחון באירלנד

טרייסי מוזלי בדרך אל הניצחון באירלנד

הדירוג הנוכחי ומה מצפה לנו בהמשך

לפני הסבב הרביעי באיטליה מצב הנקודות הוא שריצ’י רוד, המגן על התואר, מוביל עם 1420 נקודות. ריצ’י מראה עיקביות בניצחונות שלו גם אם לא הכל מסתדר לו במהלך הסטייג’ים. במידה וימשיך כך, רוד יעשה היסטוריה כפולה. רוד יהיה הראשון עם יותר  מניצחון אחד בדירוג הכללי של ה-EWS וגם הראשון שיזכה בתואר פעמיים ברציפות.

אחריו דמיאן אוטון עם 1100 נקודות. אוטון אמנם לא מגיע לאחד משלושת המקומות הראשונים בסיבובים אך היציבות שלו במקומות  6-8 בסיבובים ממקמת אותו במקום השני הכללי. במקום השלישי יושב ג’רום קלמנץ האלוף ההיסטורי גם הוא עם 1100 נקודות. קלמנץ לא מתכוון לוותר לצעירים וינסה להראות שהניסיון שלו יכול להוביל אותו לראש הטבלה.

מרטין מייס, האיום הגדול ביותר של רוד, ממקודם במקום השמיני עם 900 נקודות לאחר העונשים שספג במהלך הסיבוב באירלנד. מייס לא מתכוון לוותר וינסה לשפר את התוצאה באיטליה כדי להגיע שוב לשלישייה הראשונה כדי ליצור לחץ על רוד.  

ג’ראד גרייבס האלוף לשעבר לא מצליח להתרומם העונה. הרבה תקלות ופציעה שמנעה ממנו את ההשתתפות בסיבוב השני עושות את שלהן ודחוקות אותו אל עבר המקום ה35 עם 360 נקודות בלבד. כפי שזה נראה כרגע רק נס יכול להציל את גרייבס, אפילו שמדובר באחד מרוכבי השטח המוכשרים שידע עולם האופניים.

ריצ'י רוד - מוביל הטבלה והמגן על תואר האלוף

ריצ’י רוד – מוביל הטבלה והמגן על תואר האלוף

במקצה הנשים הקרב צמוד בשלישיה הראשונה עם הפרשי נקודות קטנים: ססיל ראבנל מובילה את הטבלה עם 1150 נקודות כשבעקבותיה איזבו קורדייה עם 960 נקודות. אינס ת’ומה שלישית עם 880 נקודות עקב אי סיום הסיבוב השלישי של אנק בירטן.

טרייסי מוזלי ממוקמת במקום ה14 אחרי השתתפות בסיבוב אחד בלבד. לא ברור אם השתתפותה בסיבוב האחרון היה גיג חד פעמי או שנראה אותה שוב באיטליה. מה שבטוח שאם היא תמשיך להתחרות העונה יש לססיל ראבנל מה לפחד לגבי תואר האלופה שנראה ומתקרב.

ססיל ראבנל עם העיניים קדימה אל התואר

ססיל ראבנל עם העיניים קדימה אל התואר

אתם מוזמנים לעקוב אחר עמוד הפייסבוק שלנו לעדכונים חמים במשך הסיבוב הרביעי באיטליה!

מאת: מאור רביב
תמונות: enduroworldseries.com