אתמול התבשרנו לתדהמתנו שדימה גרבובסקי, רוכב שהפגין פוטנציאל ענק, נפטר מדום לב לפני שהספיק לממשו. דימה נפטר כשהוא בסך הכל בן 31. הוא הגיע לישראל מאוקראינה עם הרבה תקוות, לאחר שכבר היה אלוף עולם לרוכבים עד גיל 23 באופני כביש, ורכב באירופה בסצינה המקצוענית. בישראל דימה ייזכר במיוחד בזכות תקופה ארוכה שבה רכב בדינמו רייסינג והציב רף גבוה מאוד עד שהיה נראה בלתי מנוצח. קהילת האופנים משתתפת בצער המשפחה והחברים ביום הזה, הנה מעט על דימה ומעורבותו בסצינת הרכיבה בישראל.  

מאת: גיא חלמיש
צילום: דני אסקרוב

image01

“האם הרוכבים המקומיים יכולים לנצח את דימה גרבובסקי?”

דימה התבלט ברמה העולמית במיוחד עד גיל 23 ובעברו רכיבה בקבוצות מהדרג הגבוה והקונטיננטלי, השתתפות מוצלחת בטיראנו-אדריאטיקו באיטליה, מקום חמישי באחד השלבים של הג’ירו ד’איטליה ועוד. באליפות העולם שהתקיימה ב-2005 במדריד, זכה במקום השני באליפות העולם נגד השעון לרוכבים עד גיל 23 וניצח את מירוץ הכביש של אותה קטגוריה. לאחר 3 עונות בקוויקסטפ, ומספר עונות נוספות בקבוצות מדרג קונטיננטל, ולאחר שהתמודד עם בעיות אישיות סיים דימה ב 2011 את הפרק המקצועני ועלה לישראל על מנת להצטרף להוריו המתגוררים בערד.

השאלה האם אפשר בכלל לנצח את העוצמה שלו הובילה את כותרת הכתבה של דני אסקרוב ב 2013. בתקופה הזו הוא הפציע ככוכב חזק ודומיננטי בסצינת תחרויות הכביש המקומית. לפתע, אל מול דמותו הגבוהה, החזקה, והעוצמתית, נראה הרוכב הישראלי חסר כלים, והרבה פחות אתלטי. בענף האופניים כמו בענף האופניים כמובן שהמצב הזה לווה גם בגל של שמועות עכורות וטענות על שימוש בחומרים אסורים, שלא קיבלו ביסוס בפועל בשום צורה של בדיקה רשמית או פסילה בישראל.

image00

כתב דני אסקרוב בזמנו: “כבר כמה חודשים שבכבישי ארצנו רוכב אלוף עולם לשעבר. דימה גרבובסקי מתגורר בישראל ורוכב בקבוצת דינמו רייסינג של ויקטור קיטייב. לאחרונה החל דימה להתחרות בישראל. זה החל בהצגת תכלית בקריטריום עין השופט – ניב ליבנר ואנטון מיכאלוב, עם עזרה מכמה ידידים (אביב יחזקאל ועוד) ניסו בכל כוחם ויצרו את אחד המרוצים הטקטים המענינים שנראו כאן. אך כשגרבובסקי רק רצה, הוא ניער את כולם ופתח פער של דקה בשתי הקפות”.

…”בסוף השבוע הפגין דימה שליטה מוחלטת בטור התפוח עם נצחונות דומיננטים בשלושת הקטעים הראשונים המגוונים באופיים – נצחון בקטע הטיפוס, ניצחון בנג”ש, ושליטה מוחלטת בקריטריום שבמנחת קרית שמונה. בקטע הרביעי הוא נח בדבוקה אך השלים נצחון בהפרש גדול בדרוג הכללי”.

לקראת אליפות ישראל …גרבובסקי אינו אזרח ישראלי ועל כן לא יכול להיות אלוף ישראל” ואסקרוב סיכם את המצב כשכח כמו גרבובסקי נכנס למערכת: “בכדי לנצח את גרבובסקי צריך הרבה כח אש וגם זה לא בטוח שיספיק. יצטרכו לקרות דברים מענינים וצריכות להיות בריתות במקום יריבויות בין הישראלים”.

image03

דימה גרבובסקי הראה לנו מקרוב איך עושים את זה בעולם

בתחילת 2014 הוא המשיך לנצח בצורה דומיננטית, אבל בהמשך חלו שינויים וגם מבחינת הסצינה הישראלית:  מסיפור של שליטה מוחלטת, היה שינוי לחוסר עקביות וחיפוש ספורטיבי עצמי. לקראת אליפות ישראל ב 2015 כתב אסקרוב: “גרבובסקי עבר שינוי השנה. הוא קיבל אזרחות ישראלית והשתקע בישראל. הוא עובד לפרנסתו והרכיבה כבר איננה עיסוקו המרכזי. למרות שקיבל אזרחות ישראלית, לא יוכל דימה להיות אלוף ישראל השנה משום שעל פי חוקי ה UCI מי שלא החזיק באזרחות של המדינה בה הוא מתחרה ב 1 בינואר של אותה שנה לא יוכל להיות אלוף. איגוד האופניים הישראלי ביקש מה UCI אישור מיוחד עבור דימה אך ה UCI סרב. בחודשיים האחרונים חזר גרבובסקי להתאמן ברצינות והוא לא מגיע למרוץ כאורח.”

ב 2015 חל שינוי אצל הרוכבים הישראליים – חלקם התחזקו, או למדו כיצד להתמודד עם הדומיננטיות של דימה, והם החלו לרכוב בצורה שנתנה לו מענה.

image02

אבל בנג”ש, הספורט המזכך את יכולתו של הספורטאי ללא הטקטיקה והקבוצה, עדיין לא היה להם מענה: באליפות ישראל ביוני 2015 הוא היה מהיר מכולם והגיע מעל דקה לפני אביב יחזקאל. באליפות ישראל העוקבת הוא שיחק תפקיד חשוב, אך לא הצליח להגיע לקו ראשון.  ב 2015 היה נסיון באיגוד האופניים, שלא צלח, לשלוח את דימה גרבובסקי למספר מרוצים בחול על מנת שישיג את הניקוד הדרוש לאולימפיאדה. לאחר מכן הוא ניסה את מזלו בטריאתלון.

“במובנים רבים, הדומיננטיות של דימה הפכה לסוג של סמן לענף האופניים המקומי. דימה היה הראשון איתו ניסה איגוד האופניים להגיע לריו – אך ללא קבוצה, עומק ותמיכה מוגבלת זו היתה משימה בלתי אפשרית אפילו עבורו. בזכות נוכחותו פגשו הרוכבים הישראלים מקרוב את המהירות העולמית. לקח זמן ולא ברור אם דימה נחלש, הישראלים התחזקו או קצת משניהם, אך ב 2014 ו 2015 התמונה במרוצים הישראלים היתה שונה.” אומר אסקרוב.

עוד על ההישגים של דימה לאורך השנים אפשר לראות ב-ProCyclingStas.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

ויקטור קיטייב עבד עם דימה גרבובסקי עד לאחרונה ב Dynamo Racing

“הוא עבד איתנו. בזמן האחרון כבר לא התאמן, אלא אימן כמה אנשים וליווה את האימונים ברכב הליווי. היו לנו הרבה תכניות לגבי חו”ל, לגבי קבוצת הבנות. זו הפתעה גדולה.

לפני כשלוש שנים הוא חשב שתהייה לו יותר הוכרה ותשומת לב וספונסרים מעולם הטריאתלון כי הוא קיבל שם חיבוק מסוים ואנשים התעניינו. הוא החל בשלשות, עבר לחצי איירונמן ומלא ולאחר מכן פרש. אז ניסה להשיג את הקריטריון האולימפי לריו, אך לא הצליח להגיע. היה מאוד קשה מתוך הקבוצה שלנו להשיג משהו, למרות שהיו לו כמה תוצאות יפות בתחרויות של רמה 2.2 כמו מקום עשירי, כמעט נצחון ועוד, אבל קריטריון הוא לא הצליח להשיג. השנה הוא תכנן להגיע למכביה דווקא.

IMG_3956-002

לפני כחודשיים נולד לו בן, והוא התגורר בנתניה. לאחר הולדת בנו הוא החליט סופית לרדת מהסביבה התחרותית, ורצה לעבוד, ולהתמקד בפרנסת המשפחה והילד. אמרתי לו שיבוא לעבוד, שיאמן, ונעשה דברים מעניינים. בדצמבר הוא היה איתנו כמאמן שלושה ימים מלאים במחנה אימונים בגדות בצפון, נתן כמה הרצאות, עבד עם הבנות עלית, הנוער המתקדמים. אהבו אותו! רצינו ללמוד ממנו הרבה. הוא נכנס לזה בכיף והיה איתנו באימונים האחרונים.

מה שמאוד הפתיע אצלו היה שהוא לא היה סנוב. לא אמר לכל אחד שהוא אלוף עולם, והיה מאוד קל להתקרב אליו, למי שרצה. הוא היה ביישן במידה מסוימת, והיה לו מחסום שפה. הוא אהב לספר בדיחות גסות, ובאופן כללי – היה עוזר”

510

משמעת של מקצוען. זוהר גלילי – אימן את דימה שחייה לטריאתלון

למרות שהיו לו כישרון ופיזיות בשפע, זה לא כל מה שמסביר את יכולתו הספורטיבית. זוהר גלילי מספר על ספורטאי שבא מתרבות של מחויבות ספורטיבית ומוסר עבודה ללא פשרות: “הוא לא ממש ידע לשחות כשהוא הגיע לתחום. הוא שחה גרוע ומאוד לא אלסטי בחלק גוף עליון שזו יכולת חשובה של שחיינים, אבל הוא חיפה על זה בכח רצון בלתי יאומן: פשוט מכונה ממוחשבת. לא מקצר פינות, כל דבר שאומרים לו מבצע. היה מגיע לאימונים בפולג בינואר 7 בבוקר, מעלה עד חמש מעלות בחוץ… מגיע עם האופניים ללא תיק, שם בגד ים נכנס למים, יוצא מהאימון עלה על האופניים אפילו בלי לעבור במלתחות והמשיך את האימון. זה משהו שלא נתקלים בו בתרבות הישראלית.

לפני שנה הוא עשה את הישראמן והגיע רביעי או חמישי בגלל השחייה, ואז הגיע לעולם המים של אורי סלע, שם אני מסייע בתחום הטכניקה. בשחייה הוא הוריד כ 4 דקות, שזה כ 20% מזמן השחייה (1.8 ק”מ).

התחברנו לגמרי. ידעתי מי הוא כשהוא הגיע, ואני חובב רכיבה שכמוני מיד התחברתי אליו ודיברתי איתו (באנגלית) והוא סיפר לי על האימונים והנסיעות שלו. פציעות לא חסרו לו כל הזמן – כנראה רכב על הקצה.”

IMG_3961

ד”ר יוני ירום, יו”ר איגוד האופניים – הסיבות לדום לב אצל ספורטאים

“לגבי המקרה הספציפי של דימה, כדי לדעת עליו מידע קונקרטי כעת כבר חייבים דו”ח נתיחה לאחר המוות”. באופן כללי על דום לב בספורטאים, מסביר ד”ר ירום:

“עד גיל 30 רוב הסיבות הן הפרעה מולדת שלא זיהו אותה קודם. כ 60% נובעות מהגדלה של שריר הלב באופן לא סימטרי וזה גורם להפרעה בזרימת הדם, מה שיכול בזמן מאמץ להביא לכדי מוות. גם מחלה של חוסר סמטריה בשריר הלב יכולה להביא להפרעות קצב ולדום לב. בנוסף יש סיבות של מחלה ויראלית ופעילות: זו יכולה לגרום לכשל לבבי, או לדלקת במעטפת הלב שיכולה בעצמה להביא למוות. בגילאים המבוגרים זה כמעט תמיד כתוצאה ממחלת לב קורונרית הגורמת לחסימת עורקים כליליים של הלב. האקג מגלה 75% מהמקרים ומעבר לכך נדרשות בדיקות יותר מסובכות.

יוני מספר שבניגוד למה שרבים חושבים – “מאמר שפורסם על מחקר ובדיקות שנעשו על רוכבי טור דה פראנס גילה שהם חיים יותר מאנשים רגילים: 7 שנים יותר בממוצע”.

“האם לב יכול להגיע למצב של הפרעות קצב פטאליות בלי שום סיבה ידועה – זה מאוד נדיר. האם ספורטאי עם לב חזק נמצא בסיכון גבוה יותר? במאמצים גבוהים רמת הסיכון עולה פי 2, אולם במנוחה – רמת הסיכון יורדת פי 7. גם מחלות אחרות ומומים נוספים מולדים אחרים לאו דווקא בלב יכולים לגרום לכך. נדרשת בדיקה לאחר המוות כדי לדעת”.

16143713_10154087173201246_7006487033791963011_o

דימה גרבובסקי – הראה לנו מקרוב איך עושים זאת בעולם

דימה לא דיבר הרבה. לא לפני ולא אחרי המרוצים אבל היה פעיל ומאד השפיע על המרוץ כשהיה נוכח. היום, כשקבוצה גדולה רוכבת במדי האקדמי בספרד, צריך לזכור ולהוקיר את השינוי שהחל ב 2013 כשגרבובסקי הראה לנו מקרוב, בעפולה, איך עושים זאת בעולם.

יהי זכרו ברוך.

מאת: גיא חלמיש, בסיוע דני אסקרוב ויניב שור
צילום: דני אסקרוב