אני אוהב לטייל במדבר. מאז ראשית ימי כרוכב ובכלל, המדבר תמיד הוציא ממני משהו טוב. האוויר הצח, השלווה, הנופים הדרמטיים והפרופורציות שמקבלים אל מול עצמת הטבע והמרחבים. הפעם קבלתי הזמנה להצטרף ולסקר טיול דו-יומי מאורגן. פרפרים קלים בבטן, התחלתי להתרגש, הרמתי טלפון לרונן – שותף ההרפתקאות שלי והודעתי לו לארוז. בוקר הטיול הגיע, במטאורולוגית הבטיחו וקיימו מזג אויר חורפי, אולי אחרון לעונה, וככל שהתרחקנו מהמרכז התחלף האפור בכחול ונגלה לנו המדבר בשיא תפארתו. עדיין, לא תיארנו לעצמנו כמה טוב זה הולך להיות..

מאת: עופר עברי
צילום: עופר עברי, רונן בהנמפר

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

image003

מי מארגן?

הטיול הוא פרי תולדה משותף של חברת ‘טיול אחר’ וחברת ‘גיאופן’. ‘טיול אחר’ הוקם ומנוהל ע”י דובי רול. דובי הוכשר והדריך בחברה להגנת הטבע, ניהל את בית ספר שדה הר הנגב במשך ארבע שנים והינו בעל תואר ראשון בגיאוגרפיה פיזית. בתחילת שנות ה-90 העתיק את מגוריו מכרמיאל ובחר להתיישב יחד עם משפחתו בנגב מתוך אהבה למדבר והגשמה של רעיון ההתיישבות הציוני בפריפריה של מדינת ישראל. דובי היה ממקימי יחידת החילוץ הר הנגב ובעל ניסיון רב בחילוצים מהשטח ומתנדב באופן פעיל עד היום. על דגלה של טיול אחר חרוט הנוסח “טיולים מיוחדים בעלי לוגיסטיקה מורכבת בפינות הנסתרות של המדבר”, וביחד עם צוות העובדים שלו מגשים חלומות גדולים ומורכבים בשטח.
image005

על תכנון המסלולים, הליווי בשטח והדאגה לכל רוכב ורוכב אחראי אסף עמיחי תושב מדרשת בן גוריון ומנהל המרכז לרכיבה מדברית ‘גיאופן’ בשדה בוקר. אסף מדווש בשבילי המדבר לאורך העשור האחרון, מדריך טיולי אופניים ואחראי על פיתוח מסלולים בנגב (רכס חלוקים, ערקוב, הללויה-אבטיח ועוד) ותוכניות רכיבה ייחודיות.
image007

רכיבה עצמאית – קונספט אחר

הרעיון של דובי ואסף אומר את הדבר הבא: אתם תבואו לרכוב ואנחנו נדאג לכל היתר. כלומר, מלבד שק שינה ואופניים לא צריך כלום. רגע אבל גם אין מדריך אז איך יודעים לאן לרכוב?? נכון, אמנם אין מדריך אבל גם לא צריך. מדובר ביומיים של רכיבה עצמאית לאורך שביל ישראל שמסומן בצורה מעוררת התפעלות לכל אורכו, כך שגם מאותגרי הניווט שביננו יצלחו את הדרך בקלות רבה. ואכן אחרי שהעמסנו את הציוד האישי על העגלה שתחכה לנו בסוף היום במתחם הלינה, קבלנו תדריך אישי קל ומפה, לגמנו תה חם ועוגייה ויצאנו אל הדרך מבלי שנהיה תלויים ביתר המשתתפים.
image009

כמה פרטים על המסלול

כאמור מדובר ברכיבה בת יומיים בדרך הבשמים. קטע חדש של שביל ישראל לאופניים ממצפה רמון אשר בהר הנגב ועד לפארן בערבה, מתובל בנופי ארץ בראשית ומזג אוויר מדברי. לרוכבים 2 אפשרויות: מסלול ארוך בן 110 ק”מ למיומנים שבכם או 50 ק”מ למשפחות. בגדול תבלו את רוב הזמן על סינגלים מהירים וזורמים עם קטעים טכניים פזורים ברמה קלה עד בינונית, שיאתגרו אתכם או לכל היותר יגרמו לכם לרדת מהאופניים. הדרך לא חפה גם מכמה ק”מ של קטעי קישור בדרכי 4×4 מהירות אבל מהסוג הטוב והמעניין ופחות המרדים.
image011

היום הראשון

המסלול הארוך של היום הראשון מתחיל בחורשת קק”ל במצפה רמון ומסתיים בחניון הלילה של מצד נקרות. תרכבו בו כ 53 ק”מ ו 835 מ’ של ירידות מצטברות ורמת קושי בינונית. הדרך עוברת תחילה בתוואי הדרמטי על שפת המכתש בחלקו הצפוני. בשלב הזה ההתקדמות מאוד איטית כי לא תוכלו להפסיק לצלם את האיזראלי גראנד קניון.
לאחר מכן מתנתקים מהמצוק ומתחברים לכ 10 ק”מ מטריפים בסינגל נחל חווה המאתגר והפורח.
image013

עוד כמה קטעי קישור בדרכי ג’יפים עתיקות וסינגלים מקומיים נוספים ומגיעים אל תחנת הריענון הראשונה במעלה נח, שם ממתינים לרוכבים מים מינרליים למילוי, חטיפים, פירות, ופיצוחים.
image015

משם בסינגל נופי, מהיר ונפלא לתוך המכתש ובקעת מחמל. רכיבה מנהלתית נוספת על ציר הנפט לכיוון הר ארדון המרשים בואך מעלה דקלים ועד הכניסה לסינגל נחל נקרות כשהרכיבה בקטעים מרהיבים ומושקעים שנבנו במיוחד על מנת להקל על קטעי ה”דש-דש” לאורך הנחל. בסיום השלב הזה, תוכלו לזהות כבר מרחוק את מאהל הלילה העצום והמושקע, לספוג את אווירת המדבר על כריות ומחצלות שפרושות בשטח כשבירה קרה ביד אחת ומרק חם בשנייה. למה מגיע לנו כל הטוב הזה??
image017

המסלול הקצר מסתיים למעשה לאחר 25 הק”מ הראשונים עד למעלה נח ברמת קושי בינונית-קלה. משם מוקפצים הרוכבים לחניון הלילה.
image019

מעבר לשלל הנופים לאורך המסלול ורגע לפני ארוחת הערב דובי ייקח אתכם לטיול רגלי קצר והרצאה גיאו-הסטורית על בור נקרות הסמוך. מרחק 3 דקות הליכה מהמאהל שוכן לו מבנה אבן עתיק שבימים קדומים שימש לאגירת מי הגשמים המועטים באזור. צורת בנייתו ומיקומו המיוחדים הם אלה שמרתקים כל מי שנקרה למקום.
image021

היום השני

המסלול הארוך של היום השני מעט פחות מרשים ביופיו מהראשון וגם קשה יותר באופיו, בעיקר הודות לשרירים הכואבים מרכיבת האתמול, אבל אנחנו לא באמת מתלוננים – עדיין מדובר בדרך מגוונת ומרהיבה.
image023

המסלול עובר על השביל הבנוי בנחל נקרות עם כמה קטעי “דש-דש” מעצבנים לאורכו. זה גם השלב שבו יתחיל הטלפון שלכם להשתולל ולהנפיק הודעות שהצטברו מאתמול. ההמשך בכיוון חורבת קצרה ימשיך להוציא מכם קריאות קטנות של אושר בעיקר כשמצב הרכיבה הוא כלפי מטה. מואה הנבטית וסינגל צוקים המפורסם בואך פארן שבערבה, כוללים גם הם קטעי רכיבה טכניים ברמה בינונית.
המסלול הקצר ביום זה מסתיים במפגש עם רכב הליווי שממתין לרוכבים עם בירות צוננות בתצפית המהממת של חורבת קצרה.
image025

למי זה מתאים?

כבר במפגש הראשון בבוקר האירוע אפשר היה לראות את המגוון הרחב של המשתתפים: מרוכבים יחידים דרך זוגות מעורבים, אבות ובנים, לוחמי סופשבוע ואפיקיסטים חדורים. כך שלמעשה, תכנית הרכיבה מתאימה את עצמה לכל רוכב מיומן באשר הוא, ומאפשרת לכל אחד פלטפורמה מצוינת פשוט לצאת לטיול בראש שקט.
image027

התמיכה הלוגיסטית והאוכל

מעבר לשלל הפינוקים לאורך המסלול, בעצירות הביניים ובחניון הלילה אפשר היה ממש לחוש באווירה החמה, הדואגת  והמשפחתית ששררה לאורך היומיים. דובי, אסף והצוות הנפלא שלהם עבדו סביב השעון על-מנת שלא יחסר דבר ועשו זאת כך נדמה בקלילות ומכל הלב.
נסו לדמיין גם את ארוחת הערב שכללה פויקה משובח, מגוון סלטים, לחמים טריים ויין אדום. כל זאת מסביב למדורה שמחממת גם את הלב.
image029
ארוחת הבוקר שלמחרת הייתה נדיבה לא פחות. לחמניות עם שומשום, לחמים מחיטה מלאה, ביצים מקושקשות, טחינה, טונה, גבינה צהובה, ריבה, קפה, תה ועוד. גם את הסנדוויצ’ים ליום השני הכנו בבוקר זה.
image031

אז מה כלול?

בתחילת היום תגיעו לאזור חנייה לכלי הרכב שלכם במצפה רמון עם שמירה בלילה. יעבירו לכם הציוד האישי מנקודת היציאה לחניון הלילה במצד נקרות. תקבלו גם כלכלה מלאה החל מארוחת הערב בחמישי ועד לצהריים למחרת. יהיו תחנות ריענון לאורך כל המסלול כולל: מים, חטיפים, פירות בכל יום (גם בירה :).
image033
בסיום היומיים תחכה לכם הסעה באוטובוס ממוזג מסיום המסלול בערבה חזרה לאוטו במצפה רמון, כולל העברה אלגנטית של האופניים.
חניון לינת השטח עצמו כולל מאהל ענק, אוהלים אישיים בהזמנה מראש, לינה על גבי מזרונים ומחצלות, מי שתיה, שירותים כימיים, מדורות, תאורה, מזון.
יש גם רכב פינוי 4*4 כמאסף למסלולים עם מכונאי אופניים ואיש רפואה שנעים אתכם על המסלול לטיפול בתקלות במידת האפשר. אפילו עמדה של תיקונים וטיפולים, כולל מכונאי אופניים בחניון הלילה.
image035

מה צריך להביא?

אז רצוי שתביאו אופניים למרות שאפשר לשכור. גם אמצעי ניווט, מפות או GPS נחמד שיהיה אבל כאמור הניווט פשוט וגם מקבלים מפה וקבצים.
קחו אתכם חטיפים ומזון קל רק ליום הראשון עד לארוחת הערב. הביאו שק שינה ואם אין, תקבלו. מים (3 ליטרים לפחות), פנימית חלופית אחת לפחות, אוזן חלופית למעביר אחורי וזהו.
image037

החוויה האישית

אני רוכב לא מעט שנים וכבר הזדמן לי לחוות טיולי יומיים כאלה ואחרים. החוויה שמציעים ב’טיול אחר’ הצליחה לענות על כל ציפיותיי ויותר. עלות החבילה אינה זולה, אבל בתמורה ל 920 ₪ תקבלו מסלולים פראיים ומדוגמים כאחד, לוגיסטיקה מורכבת, קונספט רכיבה עצמאית, אוכל משובח, ובשאיפה גם מזג אויר מושלם. בעיקר תחוו חוויה אנושית מיוחדת שתלווה אתכם ביומיים של חופשה אולטימטיבית.
דבר נוסף, קחו בחשבון שלא תהיה לכם קליטה סלולרית באזור חניית הלילה, כך שאם למשל השארתם בבית אישה בחודש הריון מתקדם, כדאי שהיא תדע מזה ☺

אסף מגיאופן מעדכן: האירוע הבא הוא באמצע נובמבר, 18-19 לחודש, שיהיה מספיק זמן להתאושש מסוכות. אנחנו מתכננים לעשות בשנה הבאה גם את החלק הדרומי במתכונת דומה, מלוטן לתמנע או אילת. במידה ושביל ישראל יתרחב גם לקטע משדה בוקר למצפה רמון תיהיה אופציה להוסיף יום רכיבה למי שירצה.

image001

מאת: עופר עברי
צילום: עופר עברי, רונן 
בהנמפר