אליפות ישראל באופני הרים (מרתון) בחסות Bergamont תתקיים ביום שישי ה-2/10 במתחם מעין חרוד שלמרגלות הגלבוע. יצאנו לרכיבת היכרות, כמה רוכבים בהובלת שחף רמות ואיתי קורין מ 500Watt עמקים- קבוצת האופניים המפוארת של הגלבוע והעמקים (מעל 200 רוכבים!) ומפיקת האירוע עבור איגוד האופניים. איך היה, ואיך המסלול? קבלו:

מתחם התחרות במעין חרוד

בהמשך למסורת שהחלה עם שיתוף הפעולה המשולש של איגוד האופניים, עם רשת רוקנרוד, ו BIKEPANEL כשותף המדיה הראשי של אליפויות ישראל, מיושם דגש משמעותי על חוויה ידידותית יותר למתחרים, למשפחות ולקהל. עוד לפני שהתחרות תתחיל תגלו שהמיקום שלה מפנק במיוחד: מתחם מעין חרוד מציע פתרון מעולה לאיזור הכינוס, הזינוקים והסיום, עם דשא ירוק וענק, עצים וצל, מים ושירותים במקום…  

בתמונה מטה ניתן לראות זאת: הרוכבים יעברו במהלך התחרות בדרך הכורכר שבמרכז התמונה כאשר מתחמי הקבוצות ונקודות התמיכה במתחרים בדשא המוצל מימין, ואילו משמאל יהיה האקספו של מציגים מהענף, ובהמשך- מתנפחים והפעלות לילדים! יהיו הגרלות ופרסים שווים שווים לרוכבים המתחרים, אבל לא רק: גם למשפחות ולקהל במתחם האקספו. האירוע כולו בשת”פ וב”רוח גבית” של מחלקת הספורט מ.א. הגלבוע.

הרשמה לתחרות- בקישור זה!

001
במקום נמצאת הנביעה היפה של מעין חרוד – שיוצא ממערה (“מערת גדעון”) ישירות מצלע הר הגלבוע אל עמק יזרעאל. זה המקום שעל פי האגדה או ההיסטוריה, בחן גדעון את לוחמיו ובדק מי שותה את המים בידיו ומי מתכופף לשתות ישירות עם פיו מהבריכה (כמו כלבים…) ובמקום גם מוזיאון חנקין שגאל אדמות בישראל. אנחנו נראה בתחרות מי יהיה הרוכב שיכנס להיסטוריה של ענף האופניים ויגאל את חולצת אלוף ישראל… הוא וכל האחרים יוכלו להשתכשך במעין אחרי המירוץ.

 

003

ההקפה

אחרי התרשמות קצרה מהמקום יצאנו לרכיבה על ההקפה. מספרים: כ 600 מטרים מצטברים וקשוחים תצברו שם באנכי, ותחזרו למתחם רק אחרי שתשלימו כ 25 ק”מ תמימים, ולא קלים:

ההתחלה קלה ומטעה: מעט פחות מקילומטר וחצי מישוריים יחסית מערבה מהמתחם. אחריהם תפרדו מהמישור ותפנו שמאלה אל תוך ואדי בהר ותתחילו את העלייה. באיזור המקטע הזה יתקיימו שני אירועים נוספים במקביל לאליפות על ההקפה הארוכה: שני מקצים על הקפה של כ 2.5 ק”מ כמעט ללא גובה מצטבר: מקצה “ליידיס פירסט” שמיועד להזמין קבוצות של נשים רוכבות ברמת כניסה, כדי להציג להן את הענף, הכיף שבו, ולייצר להן סביבה נעימה ומתאימה להצטרף אלינו לספורט המעולה הזה בחסות אתנה ותהיה גם הפתעה לכל משתתפת. לצידן יהיה מקצה אפרוחים/יות,קטקטים/יות שיראו למבוגרים תחרותיות של ילדים מהי… בזמן שההקפות הארוכות מתנהלות להן על ההר, יתרחשו גם המקצים האלה שהקהל יוכל להנות גם מהם.

006

 

העלייה הזו, במצטבר אורכה כ 12 קילומטרים- לא מעט, אולם היא לא רצופה ואחידה. זו דרך 4*4 שמאפשרת עקיפות וטור הרוכבים בה יסתדר די מהר כל אחד לפי יכולותיו (או חלק לפי יכולותיהם, וחלק ע”פ יכולותיהם הזמניות- עד שיתעייפו).

 

013

 

למעשה זו עלייה עם הפוגות

משובצים בתוכה לא מעט קטעים מתונים יותר ולא כל 12 הקילומטרים האלה הנם בזווית ישירה כלפי מעלה. מה זה אומר? מצד אחד זה טוב לרוכבים הכבדים יותר שיכולים וצריכים לא לוותר מראש על המסלול הזה – אפשר לחצות אותו בכמה פולסים של כח ובתוכם קטעי התאוששות והוא לא רק למטפסים טהורים. מצד שני- קשה: לא ניתן להתקבע על קצב אחד, ויש שינויי מאמץ, התנגדות, ודפקים, ושפע של מקום למשחקים טקטיים. זו עלייה שתגרום לכם לעשות אינטרוולים…

 

019

 

הנוף מהמם

מי שמסתכל קצת מסביב יהנה מרכיבה באחד מהמקומות היפים בגלבוע ובעמקים. הקטעים בהם יוצאים מהיער אל מעל למתלול הגלבוע, ורואים את עמק חרוד ובריכות הדגים מתחתיכם עושים את המאמץ לשווה. גם מקום מכובד באליפות הארץ במרתון אופני הרים יכול לעודד…

 

025

 

קירות

יש איזה שני קירות עיקריים שבהם אחוזי השיפוע משמעותיים יותר. הקיר שבתמונה למטה, אותו צולחת שחף, הוא התלול ביותר. בתנאים רטובים יותר בהם האבנים הקטנות נתפסות באדמה, הוא לא היה מהווה אתגר טכני, אלא אתגר של מאמץ גופני בלבד. שכשאנחנו בילינו שם, בגלל האבנים והחול, היה קל להתחפר. כדי להצליח לעלות אותו ללא הורדת רגל הוא בהחלט הצריך השקעת לא מעט כוח כדי לצבור מהירות בקטעים בעייתיים, בחירת נתיב מדויקת, ותשומת לב לחלוקת המשקל בין הגלגלים למנעית פירפור.

 

029

 

לאורך העלייה אתם תצאו ותיכנסו מסביבת היער, אבל בסה”כ מדובר במסלול מתאים מאוד לתקופות חמות שכן חלקים ניכרים ממנו מוצלים. באחד המקטעים, בק”מ 4-5 ו 18-19 חולקים רוכבים את אותו מקטע בשני הכיוונים – חברה שנמצאים מלפנים יחזרו ויעברו מול רוכבים מאחור. מארגני המירוץ יציבו שם הפרדת סס”לים.
030

 

ביציאה מהמחצבה יש ירידת 4*4 קצרה עם אבני כורכר גדולות ושיפוע שמגביר את אפקט הסיבוב- יהיה שם מרשל, אבל שימו לב. חוסר תשומת לב מיותר, דווקא בסיבובים הפתוחים בגלבוע יכול לסיים לכם את התחרות מוקדם מדי.

 

016

 

נקודת ההזנה

בסוף העלייה, במרפסת האייקונית הצופה אל העמק, בה תמיד עוצרים ומסתכלים על הנוף, תמוקם תחנת הזנה ובה אפשרות להצטיידות. הרכיבה לאורך המסלול הזה עם בקבוק אחד היא אפשרית, אבל גבולית. העלייה בלבד היא כחצי מהמסלול, והירידה אינה מהירה כיוון שהיא בסינגל, מה שאומר שיהיו לא מעט רוכבים שימצאו את הצורך בחידוש מלאי בנקודה הזו.

 

036

 

נכנסים לסינגל

נכון שזה מרתון, אבל זה לא אומר שצריך להתייבש בדרכי 4*4* בלבד, או להוכיח שהירידות לעולם קצרות יותר מהעליות. המסלול שנרקח פה ביד האומן של 500Watt עמקים, יתן ביטוי לרוכבים עגולים בעלי מגוון יכולות- לא רק מטפסים. אין מה לדאוג: 12 הקילומטרים הארוכים עד לפה יוודאו שכנראה יווצר טור ארוך ומפוזר לאורך העלייה ולא צריך להכנס להיסטרית “להגיע מהר לפני הפקקים”: זה מרתון, לא מירוץ XC…

 

037

 

אליפות הארץ במרתון בחסות Bergamont תתן אפשרות לא רק לבעלי לב ריאה מפותח, אלא גם לרוכבים טכניים וטובים בסינגלים, לקצר לסגור פערים על מתחריהם בצורה די משמעותית בכ 10 הקילומטרים שירדו מהם מהפסגה. כמו שאתם רואים בסימון המסלול הצהוב מאחורי איתי קורין בתמונה מטה- הכיוון שרוכבים בו בתחרות הוא הפוך מהכיוון הרגיל של סינגל הגלבוע: יורדים מראש ההר מערבה לכיוון מתחם הסקי בגלבוע.

 

038

 

פרסים למלך ומלכת הסינגל ב Strava, מקצה זוגות ל 50 ק”מ

סגמנט ייעודי יוקם בסטראבה על קטע הסינגל כולו. מי שינצח את המקטע הטכני יקבל פרס. שימו לב- המקטע הזה אינו רק בירידה. יש גם כמה קטעים מישוריים למדי ואפילו עליות קטנות המשובצות שם, כך שמדובר במלך הסינגל ולא מלך הירידה, למרות שרובו בירידה. הקטע הזה משמעותי -כ 10 קילומטרים שמי שינצח שם, אין ספק שהוכיח שהוא רוכב אדיר בסינגלים (וגם שהיה לו מזל שלא להתקע מאחורי אף אחד איטי בסגמנט ללא יכולת עקיפה).

בנוסף לתחרות הבודדים המתמודדים על תארי אלוף ישראל, יפתחו מקצים לזוגות למרחק 50 הק”מ, מתוך מטרה לענות לצורך של רוכבי הוט אפיק ישראל לבוא ולעשות סימולציה תחרותית אחרונה בתוך החידוד לקראת האפיק.

 

045

 

הקרקע ובחירת הצמיגים

רכיבת ההיכרות שערכנו עם המסלול התרחשה בסוף אוגוסט אחרי קיץ ארוך וחם ובהתאם בתקופה הזו העפר רפוי יחסית, והאבנים משוחררות. זה מציב אתגרים לאחיזה כמעט בכל מצבי הרכיבה: צריך להתייחס בזהירות לסיבובים הפתוחים, לבחור קווים מדויקים בכמה מהקירות המשובצים בעלייה, וכמובן בסינגל. הלוואי שיהיה איזה מופע איכותי של גשם מפתיע בתחילת אוקטובר שיתן שם קצת נחת, אבל גם אם זה יקרה, נמליץ לכם על העדפת צמיגים בעלי יכולת אחיזה.

050

הסיומת

אחרי מקטע הסינגלים מגיעים לאיזור הישוב נורית ולנקודת החיבור לגישה מאתר הסקי שבגלבוע. משם ירידה מהירה ומקטע מישורי שאתם כבר מכירים מהתחלת ההקפה.

כדי שלא ישעמם לאף אחד מוקם פה סגמנט נוסף בסטראבה: מלך ומלכת האוטוסטרדה. זה יבטיח שאם סוף סוף קיבלתם קצת מישור במגמת ירידה בסוף ההקפה, הרי שהתחרות הזו לא תתן לכם לנוח – כולם יראו כמה עשיתם שם, במקטע המישורי האחרון שנכנס למעיין חרוד.

המקטע הזה הוא גם קו הסיום של התחרות- ואם אתם באים עם מתחרה צמוד, תכינו היטב את הספרינט ואת סיבובי הרגליים- זה לא יהיה פשוט לנצח מעמדה אחורית כי המקטע כולו מאוד מהיר, ובמגמת ירידה עד לשער הסיום.

 

059

 

לסיכום

אליפות ישראל במרתון אופני הרים בחסות Bergamont הולכת לבלות על אחת מהקפות המרתון המוצדקות ביותר שנתקלתי בהן: עליה בריאה, אמיתית, עם גובה מצטבר מכובד, מקטעים רבים של דיווש חזק (או מנוחה והחזרת דופק) בין קירות קצרים יותר, ובמיוחד: מקטע ארוך ומדהים של סינגל אמיתי וזורם. בחלק הראשון חשיפה לנוף היפה של עמק עמק חרוד והגלבוע, בחלקים רבים רכיבה ביער מוצל. מגוון כיוונים וחוויות ב 25 קילומטרים צפופים ואיכותיים. המנצחים פה יהיו רוכבים מצוינים ו”עגולים”- בעלי מגוון כישורי רכיבה שהמסלול מביא לידי ביטוי.

בהמשך להצלחה של אליפויות ישראל הקודמות באופניים שארגן איגוד האופניים בחסות רוקנרוד, המגמה מצביעה על כך שזה הולך להיות האירוע הגדול והכייפי ביותר מבין ארבעת אליפויות ישראל: מקצה הליידיס פירסט, מקצה הילדים, המתחם שהולך להעלות את הרף עוד יותר- עם דשא, הצללה, אקספו חי ושמח, ומתנפחים לילדים, ונחל פועם שהקהל והמתחרים בוודאי ינצלו לשכשוך והתקררות אחרי התחרות.

העיתוי מושלם – שבוע לפני אפיק ישראל, מאות רבות של רוכבי מרתון בישראל יהיו מחודדים ומלאים ביכולות ויבואו להתמודד על תואר אלוף ישראל!

הרשמה לתחרות- בקישור זה!

רכבו: שחף רמות, איתי קורין, יואב מאור, עומר קליימן-מקא, נגב עמוס, לירז רימון
כתב וצילם: גיאחה