Yeti… קשה שלא לאהוב את Yeti: חברת אופניים קטנה מקולורדו שמצליחה להלהיב קבוצה של רוכבים ולשרוד בעולם של מותגים גלובליים בעלי תקציבי שיווק גדולים משלה. היא עושה זאת באמצעות סטייל ייחודי, חדשנות בתחום המתלים בחלק מהדגמים, ו DNA מעולמות השבילים-אינדורו-AM-פרירייד.

צילום: יוג’ין לויט, עופר עברי, גיא חלמיש
בחן: גיא חלמיש

רק לאחרונה נימי יצא מגדרו ממבחן אופניים שלהם, שהביקורת העיקרית עליהם היתה המחיר הגבוה וכל השאר היה קרוב למושלם לטעמו. הפעם אנחנו בוחנים דגם המיועד לקבוצה אחרת לחלוטין: רוכבי מרתון ו XC, המחפשים אופני  100-120 מ”מ גלגלי 29, ומשקל קליל ותחרותי (10.9 רטוב: עם פדלים ומחזיק בקבוק). קיבלנו מ”ונטיל אופניים” למבחן את ה Yeti ASR29 החדשים. תג מחיר מכובד של 29.5 אלף ש”ח, ושמחה גדולה במערכת.

  • דגם: Yeti ASR-c 29
  • משקל: 10.9
  • מחיר: 29,500 ש”ח
  • יבואן: ונטיל

1-003

שם מחייב – ASR

ASR הוא שם אופני המרתון XC של Yeti כבר שנים ארוכות והוא שם מחייב. ביליתי חמש שנים תמימות על דגם ה ASR המקורי שלהם – אופניים שקיבלו שפע של חשיפה בבייקפאנל עם המבחן המקורי בו הם נצחו את ה Elsworth ושבעקבותיו קניתי אותם, ודרך מבחני פרויקט השידרוג ל 27.5 ומזלגות  Fox מרמות שונות.

ה ASR התוו קו חדשני מעין ופרצו דרך בתקופתם – כשיצאו, לתכנן אופני XC עם זווית צינור ראש של 69 מעלות זה היה ייחודי לעומת זוויות ה 71 מעלות סביב. הם הקדימו את זמנם בהעברת תכונות של אופני השבילים (ארוכים יחסית, כידונים רחבים, סטמים קצרים, זוויות מתונות) לאופני ה XC והציגו לפני שנים רבות גישה מקורית שחלק ניכר מהתעשייה מאמץ היום.

כמו כל אופניים וכל מוצר דגם ה 26 לא היה מושלם: המתלה שלהם הוא סינגל פיווט (למרות ה”עצם” המוליכה), מה שמצריך שימוש בפרו-פדל שהגיע איתם ונתן תחושת נדנדתית משהו כשפותחים אותו במקטעים טכניים, והמשולש האחורי גמיש להפליא, אבל הם סיפקו חווית סינגלים מובילה.

1-017

עיכוב של שנים בהשקה

לאחר פלירטוט עם קרבון בדגם ה ASR לפני כמה שנים עם יציאה לא מוצלחת של מוט כיסא אינטגרלי (שצריך לחתוך אותו כדי להתאים לרוכב), יטי נעלמה מתחום המרתון\XC בשיכוך כפול. בזמן שהתעשייה כולה עברה ל 29, Yeti השאירה שנים ארוכות קהל גדול של אוהדים מרתוניסטים וחובבי מהירות בעליות עם מענה חלקי בלבד (הארד טייל 29), ולכן הפסידו לא מעט קונים שרכשו מחברות אופניים אחרות כשהחליטו להתקדם ל 29. יש גבול לכמות הפרויקטים (האופניים החדשים בתכנון) שחברה בסדר גודל כזה יכולה להחזיק בו זמנית, ואפשר להניח שהם החליטו לעסוק בתכנון והשקת כל אותם מתלים ודגמים מיוחדים מסדרת ה SB לרכיבה אגרסיבית יותר, תוך ויתור על קהל המרתון.

אז כשהאופניים שבמבחן הם הדגם הזה שכל כך חיכינו לו, וכשיוצרים כזו כמיהה והמתנה למוצר, אין מנוס מהעלאת רף הציפיות לשמיים. האם ה Yeti ASR 29 החדשים מסוגלים לענות על רף הצפיות הזה?

1

על המודל החדש

Yeti מתארים את האופניים האלה כמכונת רייסרים ב XC עם אלטר אגו של אינדורו. מדובר בשלדת קרבון איכותי (high modulus) ששוקלת משקל מדהים למדי של 1.9 קילו בלבד. לדברי היצרן הם “זריזים ומגיבים” אבל יתנו חווית אקסטרים מלאה בחלקי הדאונהיל של הרכיבה, בזכות זווית צינור הראש המתונה, הטופ טיוב הארוך (602 מ”מ) המשודך לסטם קצר, וכידון רחב.

המתלה הוא אותו מתלה שייטי מכירים כבר עשור – ודומה מאוד למתלה ה ASR המקורי שלהם – סינגל פיווט עם חוליות הובלה. מה שייחודי פה הוא שהמתלה האחורי הוא בעל 100מ”מ של תנועה, ואילו המזלג הקדמי הא מזלג 120מ”מ, המעיד על הייעוד הייחודי משהו של האופניים האלה.

Yeti בחרו לצייד את מידות ה Small ומטה בגלגל 27.5 ואת מידות המדיום ומעלה ב 29.

1-014

כמה נקודות מהגיאומטריה:

  • 113.03 ס”מ – בסיס גלגלים
  • 60.198 ס”מ – טופ טיוב אפקטיבי
  • 69.1 ס”מ – זווית צינור ראש
  • 44.45 ס”מ – תומכות שרשרת

1-039

מקדם חרמנות וסקסאפיל (שלדה, עיצוב, סטייל)

בעיני הם נראים מעולה. ממש מעולה!

לא מדובר פה בעיצוב שגולש על גדותיו. המעצב לא בחר להתפרע בפיסולי קרבון מוגזמים או מוחצנים. זה מה שנקרא “fine design” מדויק ובטוח בעצמו. הצינורות דקים יחסית ומינימליסטיים, המשולש הקדמי דחוס ונמוך, והמשולש האחורי מעוגל משהו בפורמט עיצובי שייטי משתמשים בו ברבים מהדגמים שלהם בשנים האחרונות (הם קוראים לזה “loopstays”).  לכל עיצוב יש נקודת פוקוס מרכזית שמושכת אליה את העין, ופה האלמנט העיצובי העיקרי סובב מרכז האופניים – איזור הבולם, החוליה וחיבורי מוט האוכף עם הצינור העליון.

מוט האוכף הוא מסטנדרט 30.8מ”מ. יש הגנת אבנים מעופפות על הצינור התחתון באיזור ה BB, ושם גם אפשר להוסיף עוד מחזיק בקבוק (פרקטיקה שנוסדה באיזורים מעבר לים, בהם איזורי הסינגלים הטובים ביותר אינם בחפיפה מלאה לאיזורי המרעה של הפרות). חלק מהקבלאז’ פנימי וחלק חיצוני. יש הכנה להעברה פנימית של כבלי מוט כסא Stealth dropper של סראם, ואחריות היצרן היא לחמש שנים.

הצבע – שחור נקי, עם נגיעות עדינות של צבע Yeti הטורקיז-כחול האופייני על רקע שחור בלי להגזים ובטוב טעם. מי שדווקא כן רוצה להגזים יכול לבחור את גרסת הטורקיז המלאה ויצליח להעיר גם את הינשופים כשיעבור מתחתם ביער. מעבר לכך, לאוהדי המותג,  וגם לרוכבים רבים שרואים אותו בסינגלים רק לראות את הלוגו זה מייצר רטיבות במכנסיים, מה שאפשר לאמר על מעט מאוד מותגים אחרים Outthere.

3-4

פאן פקטור, ג’ננה, רכיבה טכנית

פאן פקטור – אותה איכות חמקמקה להינדוס, היא המומחיות מספר אחת של Yeti, והיא היתה נקודת ההצטיינות של ה ASR מהיום הראשון להשקתם לפני שנים רבות. אז כדי לענות מהר – כן, הם דילוורו (מלשון to deliver, לספק את הסחורה) לחלוטין.

הרגשתי את זה מייד כשנכנסתי לסינגל הארוך והחדש בתל חדיד בבן שמן. הוא מתחיל במגמת עלייה עם כמה מדרגות סלע וכל הקטע הראשון עושה הרי שימוש באיזור הסינגלים הקיימים, הטכניים יחסית והסלעיים של החלק המזרחי בחדיד. אז הוא ממשיך לבנייה החדשה החלקה, עגולה, עם ברמים וזרימה מהירה. בשני החלקים האלה טסתי, ממש טסתי עם האופניים האלה. אבזור ה 1×11 מושלם לסביבה הזו, וכיף שלא צריך להתעסק עם שום דבר. הבולם על מצב האמצע לייצר מהירות ביחד עם שיכוך סביר ואני עף קדימה.

המשקל הקל גורם לכל החוויה הזו לעלות כמה מדרגות – למי ששואל את עצמו מה נותנת ההשקעה הגדולה באופניים, נאמר שהוא חייב לעצמו רכיבת נסיון עם אופני שיכוך כפול שמגרדים את ה 11 קילו מלמטה, ועם גלגלים קלילים כאלה (ZTR Crest שמשקלם המוצהר הוא 1575 גרם) ששודכו לצמד מקסיס אייקון קלים אף הם, תרגיש שמתגלה הפוטנציאל שלך כרוכב טוב בהרבה ממה שחשבת שאתה…

אלה באמת אופני סינגלים מושלמים עם פיזור משקל מעולה, זריזות, קלילות וכיף גדול. ההיגוי המדויק- תוצר של שילוב זווית הראש המתונה עם סטם של אופני AM באורך זערורי של 70 מ”מ על כידון של 740 נותנים חווית רכיבה טכנית כייפית במיוחד. בהחלט לא רק לחובבי מרתון או XC – אם אתם רוכבים טכניים חובבי סינגלים עם תקציב גבוה, יש פה צעצוע שכדאי לכם מאוד להביט לכיוונו. אופניים של כיף. גדול.

4-8

אפס למאה, חוב חמצן, רייסריות

לפי הגדרת היצרן אלה אופני רייסרים עם נגיעת כיף. על הכיף כבר חתמנו, אבל האם הם באמת לרייסרים?

אז נאמר מייד: אלה אופניים לרייסריות במתאר קרוס קאנטרי מודרני – טכני, מרובה פניות, מחייב ריכוז, השכבות וג’ננה – באלה הם יזרחו ויצטיינו. במרתון טיפוסי שיש בו איזה 70% דרכי 4*4 ובעליות ארוכות – פה יהיו דגמים אחרים שיהיה להם יתרון על היטי. אל תבינו אותי לא נכון – אתם לא תהיו איטיים עם אופניים של 10.9 קילו וגלגלגים קלים כל כך, אבל גם לא תרגישו ביעילות ההארד-טיילית שתחפשו אותה למרות השיכוך הכפול.

באתר האינטרנט שלהם אומרים ב Yeti ש”החברים שלנו בפוקס עזרו לנו לכוון את המתלה לשלמות”, וצר לי לחלוק עליהם. מתלה הסינגל פיווט ושילובו עם כיול הבולם כפי שהורגש במבחן סבל מבובינג אפילו בישיבה.  נכון, זה מתלה מוכח, אמין וטוב למדי, אבל גם Yeti כבר הוכיחו שהם יכולים לעשות טוב יותר עם המתלה החדשני והסקסי של ה Yeti SB5c. ייטי טוענים של 100 מ”מ אין צורך במורכבות הזו, ואני מעריך שהם בחרו בכיול מתלה כזה כדי לא לאבד את הרגישות והתגובתיות שלו לשביל.

1-IMG_4974

כל עוד הייתי בסביבת סינגלים, שלושת המצבים מתאימים ובד”כ מצאתי את עצמי רוכב על מצב האמצע, ההגיוני ובעליות על מצב Climb. רק בירידות טכניות מאוד וסלעיות פותח, סופג את חווית הנידנוד המעט מוגזמת בשקיעה אחרי אלמנטים אולם נהנה מהאקטיביות תוך כדי האלמנטים.

כרייסרים תגיעו אל המגבלות די מהר במתארי מרתון קלאסיים יותר ובעליות: חסרה לי הסתה שלמה של המתלה צעד אחד לכיוון הנוקשות. מנגנון ה CTD של Fox לא מאפשר נעילה מוחלטת במצב “עלייה”. בישיבה זה עוד סביר (למרות שגם בישיבה רואים ומרגישים בובינג\נדנוד), אבל ביציאה לעמידה, ספרינטים, ולחץ – גם פמפום מאסיבי של לחץ האוויר בבולם לא עזר (ובכלל – זה לא תחליף מוצלח לכיול נכון של עקומת מתלה כי משלמים מחירים בריבאונד ורגישות לויברציות הקטנות יותר). העדר הנעילה מהכידון גם היא לא תרמה.

התנוחה וההיגוי – מושלמים לסינגלים, אבל טריידאופים הם חלק מהחיים ובמישורים ועליות ארוכות השתוקקתי לתנוחה רכונה יותר, סטם של 80-100 נמוך נמוך וכידון טיפה צר יותר.

2-2

קרבונז’, יבבנות משקל, אבזור ותמורה למחיר

אז מה היה לנו בחלקים, מה אהבנו מאוד ומה פחות? מייד מרגישים את המשקל הנמוך הכולל של האופניים שהוא חלק גדול מהכיף שלהם, לצד הגיאומטריה הכל כך מוצלחת הזו.

אל המשקל הזה משודכים הגלגלים – תענוג גדול: ZTR Crest  של Stan No Tubes ועליהם צמד אייקונים זה חלום מתגלגל, מהיר וזריז ואחד מהחוזקות הגדולות של האבזור פה.

מערכת ה 1×11 היתה מצוינת ותאמה בצורה מושלמת את הייעוד של האופניים כפי שהתברר במבחן – אופני סינגלים כייפיים ומהירים במיוחד. עבורי טווח ההילוכים היה מושלם ולא חשתי שום חסרון של הפלטה הקדמית – בעיקר מאחר ומנקודה מסוימת הבנתי שהסביבה שבה צריך לבלות איתם הם הסינגלים בעיקר. ההילוכים עברו בדיוק רב, עם קליקיות ברורה ומהנה ב SRAM הזה, אם כי בבואי מה XTR מאוד הפריע לי העדר האפשרות להעלות שני הילוכים במכה, במיחד לפני מעבר לעמידה.

המעצורים- שימנו XT Deore מעולים. תענוג למתיחת מעטפת הביצועים. בשנת המודל הנוכחית, מעצורי ה XT של שימנו הם כל כך מוצלחים וטובים שהם עדיפים בעיני על ה XTR! הם הרבה יותר חדים, נושכים, וברורים בפעולה שלהם מה XTR הנוכחי שהוא הרבה יותר עמום, ספוגי ופחות נשכני!

הכידון Easton Haven Carbon בעל קשת ורייז מצוינים אולם גריפי גומי קשים וסתמיים (אני מעדיף רכים יותר). מוט תומסון ועליו יופי של אוכף של WTB.

המזלג והבולם על טהרת הפוקס – שניהם בקשימה יוקרתי וזהבהב מהרמות הגבוהות, מה שאומר שאפשר גם להכניס את הבולם האחורי לשירות בסינגלטרק ולקבל הקשחה נחוצה שלו במצבי ה Trail וה  Climb. אני מצטרף לעדת המתעצבנים על העובדה שנעילת הבולם אינה נעילה חזקה מספיק לטעמי, ושמח על כך שבדגמי 2015 הבאים עלינו לטובה פוקס הבטיחו שיהיה שיפור בנקודה הזו (לצד ביטול מונח ה CTD).

בצד הנקודות לשיפור: איך אין פה נעילה כפולה מהכידון – ברמת המחיר הזו ובייעוד הזה הדבר מתבקש.

7

סיכום

Yeti הצליחו לקחת מסורת, אופי, וסגנון ייחודיים שכל כך הרבה רוכבים אוהבים ולתת לקהל שלהם את המוצר שהוא חיכה לו. אחרי שנים ארוכות של חור בליין המוצרים של Yeti סוף סוף מגיעים אופניים שהם המשך ישיר ומעודכן של ה ASR המיתולוגיים, ונוסיף – המשך מוצלח שלוקח את הגדולה של הדגם המקורי ושם אותה בצורה עדכנית עם גלגלי 29 ו 27.5, בלי הגמישות ההיא בחלק האחורי, אבל עם חווית הרכיבה הקרובה למושלמת בסינגלים.

מדובר באופניים קלילים, כייפיים ברמות בלתי חוקיות כמעט, עם אבזור מוצלח שרק מתבקשת בו תוספת של נעילה כפולה מהכידון.

הקיטלוג שלהם כאופני XC\מרתון הוא טיפה מטעה. אלה בני לוויה נהדרים לרכיבות יום שלם, ורכיבות מהירות מאוד ומתגמלות מאוד בסינגלים- גם טכניים למדי, אבל לא לרייסרים מובהקים, לא למישורים ארוכים ועליות 4*4 בהן תדרשו למתלה מכויל אחרת מאחור. אופניים לסינגלים טכניים מהירים וכייפים. 

צילום: יוג’ין לויט, עופר עברי, גיא חלמיש
בחן: גיא חלמיש