מכווני אופניים המבצעים התאמת אופניים קיימים כבר תקופה ארוכה בענף, והמתודולוגיה בה הם משתמשים מתפתחת ומתקדמת כל הזמן. אם בעבר עבדו עם מדידות גוף וטבלאות בלבד, הרי שהיום נכנסים אמצעים מדויקים להקלטת תנוחת הגוף, ולמדידת השפעת השינויים ותוצר הכיוון. כחלק ממבחן Giant Anthem 27.5 שערכנו ויפורסם בקרוב, התארחתי ב Giant ישראל, שפתחה סניף של FitZone בתוך חנות היבואן בנתניה, והתנסתי בכיוון אופניים למידותי. 

ביחס ליבואני האופניים, זה צעד משמעותי ומבדל: יש ב Giant שירות משותף שמחבר בין מכירת אופניים להתאמתן בחנות היבואן בנתניה (רח’ המחשב 1, טל’ 0732-660-616). זה מבטא את השפעתה של התחרות ההולכת וגוברת בענף האופניים, המחיבת מתן שירות טוב יותר, ואת ההתמקצעות והרצינות המתגברים של הרוכבים ונותני השירותים. נמרוד בן דוד, יבואן Giant אומר: “Giant ישראל גאה להיות חלוצת הדרך ברמת השירות והמקצועיות שהיא מעניקה ללקוחותיה בתהליך בחירת האופניים המתאימות ביותר לצרכיו, לגופו ולאופי פעילותו של הלקוח/רוכב, תוך כדי שימוש במערכת RRS – Right Ride System. לאחר הרכישה, מתבצע תהליך התאמת האופניים לגופו של הלקוח, תוך מדידה ואבחון ברמת הדיוק הגבוהה ביותר בשימוש באמצעים טכנולוגים מתקדמים של Retul. את המהלך המשותף יצרנו ברשת בשיתוף עם אורן גונן (FitZone) מתוך הרצון המשותף שלנו לתת ללקוחות הרשת שירות מקצועי ואיכותי ואת הציוד המתאים ביותר ללא פשרות. השירות ניתן כיום לכלל הלקוחות בסניף הראשי בפולג ובעתיד יהווה חלק בלתי נפרד בכל סניפי הרשת. אשמח לארח אותכם בחנויות הרשת שלנו, קפה ועוגיות (בריאות כמובן) עלינו.”

אורן גונן – האיש והמדידה

אורן גונן במקור מקיבוץ יגור, בן 29, רוכב כבר 16 שנים אצל נתנאל ים ב IWCC, כולל תחרויות בהולנד, בלגיה ואיטליה. לפני 4 שנים נכנס להתעסק בצורה מעמיקה כמקצוע – ב Trek, ולפני שנתיים וחצי נכנס לתחום התאמת האופנים: “חברתי לחברה אמריקאית Retul – מהמתקדמות בעולם בתחום ההתאמות אופנים, וכחלק מזה גם טסתי לאנגליה למכללה מיוחדת של החברה להתאמות אופניים. המורה שלי היה המכוון האישי של אנדי ופרנק שלק, ושל קבוצת ליאופרד!” הוא מספר.

אורן ייבא את הציוד מארה”ב – ציוד ייחודי שכולל את התוכנה, סנסור ראשי וחיישנים, ופתח את העסק: FitZone. “חברתי לנמרוד מ Giant ישראל כדי ליצור פלטפורמה חדשה שלא קימת בארץ: רמת שירות גבוהה בה אנחנו נותנים מענה נכון ומותאם אישית ללקוח בצורה מקצועית. לוודא שלקוחות יוצאים עם גודל השלדה הנכון עבורם ועם אופניים מכוונים. כך נולד הרעיון להביא את הסטודיו וללוות לקוח מלפני הקנייה, במהלכה, ואחריה עם התאמת הציוד, והוא יוצא עם חבילה מושלמת עבורו”. הוא מעיד.

התמחור: לקוחות רגילים 600 ש”ח, לקוחות ג’איינט 450 ש”ח למדידה, לקוחות שרוכשים אופניים מעל 14,000 מקבלים מדידה ללא עלות לפני ולאחר הרכישה.

עד היום נמדדו פה כ 700 רוכבים. לכל רוכב יש מעקב של כשלושה שבועות לאחר המדידה כדי לאבחן ולדעת האם עוד נדרשים שינויים והתאמות. לקוח יכול לחזור כמה שהוא רוצה, ולאחר מעקב של שלושת השבועות יש מעקב נוסף של 3 חודשים לביצוע שינויים חוזרים.

1-Giant התאמת אופניים2

לאחר הבדיקה הרוכב מקבל טופס מידות שמתיחס למצב האופניים הקיים לאחר המדידות. עם הטופס יוכל לתאם כל אופניים למצב הנכון עבורו. אורן מספר: “היום מתוך כלל המסירות של האופנייב Giant, כמעט כל אופניים מעל 12,000 שקלים רוכשים גם מדידה. בד”כ מי שקנה כאלה אופנים הוא בעל מודעות ומכיר את חשיבות העניין. באופנים זולים יותר זה קורה פחות”.

באפריל הקרוב, עומדים לקבל ב Giant ישראל מתקן מדידה מיוחד של Giant – המדמה אופניים נייחים שמאפשרים לשנות את כל המידות של האופניים: לשנות את אורכי וזוויות כל הצינורות ומאפשר מדידה מלאה לכל גובה וכל רוכב. יתרון מיוחד של מכשיר כזה הוא שהוא יכול לדמות לכם את אופני הקסטום שחשבתם להזמין ולהפחית סיכון בצורה מאוד משמעותית – תרגישו על המכשיר אם ההזמנה שלכם נכונה או דורשת התאמות!

התנסות בתהליך

הרוכב מגיע עם האופניים האישיים וביגוד רכיבה מלא. עובר ראיון מעמיק לגבי עומק עיסוקו באופניים, מצב גופני, והיכרות עם הבוחן. פה מבררים אם יש בעיות מיוחדות, כאבים, דברים שחשוב לקחת בחשבון לפני המדידה ותיאום ציפיות.

בשלב שני הרוכב מבצע בדיקות גמישות – אורן מפעיל את הרוכב בביצוע תרגילי סקוואט עם שתי רגליים ורגל אחת – שמראות כיפוף ברך פנימה או החוצה, כפיפה לפנים ברגליים ישרות לבדיקת גמישות גב והמסטרינג, מתיחות, גמישות וטווחי תנועה בשכיבה וכו’. אורן מקבל מכך נקודת מבט מדויקת על מצבו של הרוכב בעת הבדיקה.

מתישבים על כרית למדידת רוחב עצמות האגן בכדי לקבל נתון מדויק על רוחב מומלץ לאוכף (שלי: 140-145 מ”מ), וממשיכים למדידת אורך רגל פנימי לקביעת אורך זרועות קראנק מומלץ.

אגב אורך קראנק – בתכלס רבים לא רוכבים עם אורך הקראנק המתאים להם: יש קטע בשוק ואצל כל החברות האופניים: אורכי קרנאק של 172.5 מ”מ באופני הרים הוא מאוד נדיר. כמעט כל האופניים מגיעים עם זרועות באורך 170 מ”מ במידות קטנות, וזרועות באורך 175 לאופניים במידות מדיום ולארג’. בכביש יש מוצר מדף זמין יותר של 172.5, שהוא זה שמתאים יותר לקבוצת האמצע.

פילוס אוכף – נעשה על הקרקע ולא על טריינר כדי למנו גלישה קדימה או אחורה. קדימה גוררת עומס על הידיים, ואחורה לוחצת על המפשעה – התופעות הקשורות: נימול וכאב באיזורים האלה.

1-Giant התאמת אופניים1

אחרי כן עוברים אל האופנים. מתחברים למערכת ולקיחת נתונים בזמן אמת תוך כדי פידול. מחברים חיישנים על כל המפרקים ומפדלים – המחשב מייצר הדמית תלת מימד שמראה בדיוק את תנועת ציר הפידול, מיקומי צוואר, גב, מפרקי שורש כף היד, כתף וכ’. מבצעים כמה סשנים וממוצעים בינהם ואז רואים נקודת מצב. למשל: רואים שרטוט על המסך של זווית הרגל ביחס לשלדה – אם יש הטיה חזקה מדי – המכשיר מסמן זאת וכך אפשר לכווון את הקליטים בצורה מדויקת.

הנתונים שנמדדים: אגן יחסית למפרק הירך, הברך, עקב, וחלק קדמי של כף הרגל. מרחק בין אגן לידיים על הכידון, זוויות הגב וכו’. לפי כל הנתונים האלה נוצרת דמות על המסך שמראה את זוויות הגוף על האופנים תוך כדי פידול ומספקת מידע למאבחן שאותו הוא יודע לתרגם לשינויים נדרשים במנח הרוכב על האופניים – והכל מיידי.

אז התחלנו לבצע שינויים. הם התבצעו בצורה של שינוי, ומדידה חוזרת על המכשיר, ובדיקת השינוי על המכשיר. הנתונים נשמרים בכרטיסיה של הלקוח.

1-Giant התאמת אופניים-001

הממצאים לגבי:

בשורה תחתונה המצב סביר:

  • רוכב מנוסה בד”כ יודע להביא את עצמו פחות או יותר למצב נכון, יש שינויים שאפשר לעשות ולשפר אבל נקודת המוצא על האופניים היתה טובה.
  • עבודת רגליים שווה (מצב מכני סביר, קצת משומש…)
  • רגליים היו בקו השלדה בצורה טובה במהלך הפידול – אין צורך בשינוי בזווית הקליטים
  • אין הגבלה בטווחי תנועה
  • גמישות ירודה – כן, יש לי הרבה מה לעשות פה. אני רוכב עם גב כפוף מדי, כנראה תוצאה של שריר ירך אחורי (המסטרינג) קצר – צריך לעבוד על גמישות , מומלץ פילאטיס ולנסות ליישר את הגב.
  • הישיבה המקורית שלי גבוהה מדי לטעמו של אורן. הוא ממליץ להוריד את גובה האוכף ולעבוד על הורדת עקבים בפידול שהתגלה כנוקשה מדי באיזור מפרק הקרסול

מה עבר שינוי?

  • לקחנו את האוכף ס”מ וחצי קדימה. זה קידם את הברך אל מעל הפדל, בצורה שמשפרת יעילות בפידול
  • כתוצאה מכך יש צורך להגביה את האוכף ברמה של חצי ס”מ כדי ליצור מפתח נכון של הברך
  • בקוקפיט הרמנו את הסטם ב 5 מ”מ ליצור זווית גב כהה יותר ולשחרר מעט את המפרקים כדי שלא תהיה נעילת מרפקים.
  • הושאר הסטם הקיים – המרחק כפי שהגיע מהמפעל.
  • כיוונו את ידיות ההילוכים והשיפטרים בהתאם לשינויים כך שיהיה קו ישר ללא שבירות המפרק על הכידון
  • ברמת הקליטים לא היה מה לגעת – המיקום היה טוב

1-Giant התאמת אופניים

פידבק מהרכיבה

  • מבחינת מיקום קדמי יותר – נראה טוב! אני מודע לעובדה שאני נוטה למקם את עצמי אולי יותר מדי מאחור – יתכן שזה תוצר של המסטרינג חזקים, ושל חוסר הגמישות בהם. המיקום החדש מרגיש נכון יותר, והוא תואם טוב יותר את חוק ה”הפלת אנך” מפיקת הברך אל ציר הפדל – השיטה המסורתית לקביעת המיקום הזה לפני עידן החיישנים…
  • תנועת הפידול שלי חזרה אל המודעות. כעת, לאחר הבדיקה והשיחה על הנושא אני רוכב מודע יותר לתנועת כף הרגל. הורדת האוכף מאפשרת הורדת עקב נכונה יותר ויצירת תנועת גל בכף הרגל. ברמת המודעות וההרגל עוד נדרשת הרבה עבודה כדי להטמיע ולרכוב כך בלי לחשוב על זה.
  • הגב הכפוף והמעוגל עולה אף הוא אל המודעות. אני רוכב מודע יותר למצב הגב שלי ולצורך להפעיל כח במקרבי השכמות והשרירים התחתונים וזוקפי הגב ליישור שלו ופתיחת חזה. בהחלט ראוי לשיפור אצלי. צריך לעבוד על זה עוד הרבה – אולי גם באימונים משלימים (פילאטיס, אימוני כח?). זה קשה ומעייף ואני מוצא את עצמי חוזר לסורי ברוב הרכיבה.
  • גובה ומרחק מהכידון – מרגיש נהדר בסינגלים, אולם הרבה פחות ברכיבת מרתון חזקה על שבילי 4*4 ובמיוחד בעליות. לא ביצענו שינוי משמעותי למול הכיוון המקורי שלי פה – עושים שימוש באותו הסטם ובאותו הגובה, אולם קירוב האוכף הקטין את המרחק הזה. זה מרגיש לי קצר וקרוב בהרבה ממה שאני רגיל אליו, וטיפה שבילוני מדי במקטעי XC.
  • גובה האוכף היה נמוך מדי ברמה די משמעותית עבורי. ממש לא יכולתי לרכוב ככה – איבדתי הרבה מהכח שלי. העלתי בלפחות חצי ס”מ. אני חושד שנכנסנו למדידה עצמה מהר מדי על הטריינר. אולי היה מקום לתת לי להתחמם מעט יותר – לעבוד שם איזה רבע שעה לפחות ולהתייצב על המקום הטבעי שלי לפני שמתחילים למדוד?
  • ככל שאתה רוכב עם האופניים יותר כך אתה לומד להתרגל ולהכיל את המיקומים והזוויות החדשות. אם ברכיבה הראשונה זה היה ממש מוזר, הרי ששעות רכיבה נוספות טשטשו את התחושה הזו, והגוף מתחיל ללמוד לרכוב בתנוחה החדשה. אין שום טעם לשפוט את התוצר של מדידה כזו בתום רכיבה אחת או שתיים – תנו קצת זמן, מגוון רכיבות במגוון מתארים, ורק אז יהיה ערך להערכתכם.

1-086

התרשמות אישית – למי השירות מתאים?

כדי לתת תמונה מאוזנת, נתחיל בפרקליט השטן דווקא: לימוד קצר של העקרונות הבסיסיים לכיוון אופניים יביא אתכם קרוב למדי לתנוחה הנכונה שלכם: מדידת חלקי גוף עם חבר (שלוש פעמים לכל חלק וממוצע בינהם), שימוש במחשבונים באינטרנט (יש בחנויות אינטרנט שונות), ותקבלו את מידות האופניים המומלצות עבורכם. את הקליט בנעליים מציבים כך שציר הפדל נמצא בגובה העצם הבולטת ביותר פנימה, מתחת לבוהן כף הרגל, ואת גובה האוכף מכוונים באמצעות יישור הרגל פיפס קטן לפני נעילה והנחת העקב על הפדל… לא מאבדים חיבור לתחושות אישיות, נוחות וכו’, ובניתם לעצמכם כיוון אופניים סביר.

עדיין – גם הביצוע הזה דורש התעמקות, השקעת זמן, חפירה במקורות המידע ומדידות. מי שאוהב את התחום ורוצה להשקיע בו יותר ראוי שיכנס לזה מעט. זה לא סותר את העובדה שכניסה למכוון יכולה ללמד אותו רבות, כי השימוש בידע של המכוון, ובכלים המתקדמים שלרשותו הם תמיד מועילים ומעניינים, וכמובן – שזה גם חוסך את ההתעסקות העצמית הזו, למי שאין לו זמן או אנרגיה להתעמק בכך. כנראה שהתועלת של כיוון כזה לרוכב שהשקיע בנושא בעצמו, קטנה יותר מאשר לרוכב שאין לו גישה לכך בכלל, אלא אם כן הוא עשה טעויות, או שמשהו לא עובד או כואב.

עוד נקודה לביקורת היא שכרוכב מתקדם היה חסר לי פה פידבק של מד וואטים בבדיקה, כדי לראות את ההשפעה של הכיוון על התפוקות, ולתחרותיים זה מדד חשוב להתיחסות.

אם אתה רוכב מאוד מתקדם שרוכב הרבה, רוב הסיכויים שהשינויים שתעשה יהיו קטנים מאוד, כי אתה כבר רגיל לתנוחה מסוימת ומאוד קשה לשנות אותה. עדיין, עצם הכניסה לתהליך שבו אתה בוחן מחדש את הנחות העבודה שלך הוא חשוב ותורם. כדאי לכל רוכב להכנס, ולהתעסק בזה, שכן זה תהליך מעניין שבטוח תלמד ממנו משהו, וגם אם השינוי יהיה מזערי, יש ערך לשיחה הנוצרת עם עוד גורם מקצועי וחיצוני. כתוצאה מהתהליך הזה, עברתי שוב גם על אופני הכביש שלי שהתאימו לתקופה של לפני 4 חודשים שבה הייתי בשיא הכושר. כעת כשהורדתי עוצמה וכמויות רכיבה, הם כבר לא נוחים לי. שיניתי אותם בהתאמה לשינויים שעשיתי פה: הורדתי מעט אוכף וקירבתי אותו לכידון, שיניתי מעט זווית של הכידון, וכעת אני מרגיש הרבה יותר טוב גם שם!

תכלס, מי צריך את זה?

  1. רוכבים מתקדמים – שרוצים היזון חוזר ופידבק על התנוחה שלהם. שלא מסתפקים במצב הקיים ורוצים לדעת האם אפשר לשפר, כיצד, ולמה. כמעט תמיד אפשר לשפר!
  2. הסובלים מבעיות – ללא קשר לרמת הרכיבה והמחויבות שלכם לאופניים, אם יש לכם הרדמות בכפות הידיים, כאבים למניהם כתוצאה מהרכיבה, חוסר נוחות או תחושה שמשהו לא בסדר במנח שלכם על האופניים – כניסה לתהליך הזה יכולה לסייע והוא הופך כדאי בהרבה עבורכם.
  3. רוכבי סוף השבוע ורוכבים עממיים – אלה סובבים להם על אופניהם עם תקלות כיוון חמורות – אוכפים בגובה שגוי, שלדות בגדלים לא מתאימים שאיזה מישהו הצליח למכור להם, כידונים צרים מדי… הגוף של הרוכב העממי הרבה יותר פגיע מבחינת פציעות ספורט מאשר זה של הרוכב התחרותי. הספורטאי משקיע בכיוון עצמי, בטיפולים, גמישות וכו’ ודווקא העממיים מקבלים תמורה גדולה מהעצה שיקבלו במכון הכיוון.

6

סיכום

ברמה האישית – התהליך הציף לי למודעות דברים חשובים שאני צריך לשפר: הזכיר לי להזיז קדימה גם את האוכף באופני הכביש שלי וגם באופני ההרים הפרטיים, לכוון את גובה האוכף מעט נמוך יותר ממה שאני בד”כ מכוון ולזכור לעבוד עם שרירי התאומים וכף הרגל (קרסוליים אקטיביים וגמישים בפידול) ולרכוב עם גב ישר יותר. זה עדיין קשה לי, אבל זה בהחלט תרם לי והתברר כחשוב.

הכנסת סטודיו FitZone זו קפיצת מדרגה בשירות הלקוחות של Giant. אמנם, ככל שהרוכב מקצועי יותר כך הסיכוי שהתועלת מהכיוון תקטן, ועדיין, מדובר במגמה ברוכה, מאוד. Giant העולמית אף היא משקיעה בתחום והשנה יגיע מתקן התאמה מיוחד, כחלק ממתודולוגית התאמה עולמית שהיא מקדמת. זה ביחד עם ההשקעה של היבואן לישראל הם ביחד בשורה חיובית: העלאת הרף. עם כלים מתקדמים, ואורן כמנהל החנות, זה איתות שאומר לכולם שלא מספיק היום למכור אופניים: צריך לעשות את זה ברצינות ובמקצועיות. זה מבטיח שלפה לא יגיע רוכב מדיום והמוכר ידחוף לו לארג’ כי זה מה שיש לו במלאי, וזה קורה המון בישראל…  אם נשחק קצת במילים נאכל לאמר שזה בהחלט הכיוון הנכון!

צילמו: דניאל אלכסייב (מחנות Giant נתניה), יוג’ין לויט (בשטח) וגיא חלמיש

מאת: גיא חלמיש